Rázové systémy jsou takové, v nichž magie vytváří nějaký typ zpětné vazby k seslanému kouzlu nebo k provozování magie jako takovému. Magický ráz může přicházet hned, za čas, průběžně nebo naprosto nevyzpytatelně - na tom v podstatě moc nezáleží. Charakter takovýchto systémů se silně profiluje podle typu rázu a způsobu, kterým je nebo není vázán k magii, která jej povolala
Tato kategorie shrnuje všechny systémy, v nichž je omezení čaroděje založeno nikoliv na nějakém limitu, který nelze překročit, ale na flashbacku (zpětném rázu), který musí mág po seslání kouzla přestát.
Typ flashbacku se samozřejmě může různě lišit a jeho podoba silně definuje systém jako takový (ostatně, vitální-odlivové systémy jsou speciálním případem této kategorie)
Hlavní výhody: Magie je teoreticky neomezená a její užití nebo neužití je závislé jen na hráči. Projevy magie jsou skutečně zrádné a magie je opravdu relativně nevypočitatelná
Hlavní nevýhody: U některých kouzel může být těžké flashback vymyslet. Tento typ magie vyžaduje průběžné kreativní vklady do hry, což může časem unavit, přičemž sklouznutí do stereotypu vpodstatě ubije výhody tohoto přístupu
Typický příklad: Mage the Ascension
Variace:
Podstata démonických systémů je docela jednoduchá - ať si kouzelníci kouzlí dle libosti kdykoliv se jim zlíbí a jakkoliv se jim zlíbí. Pokaždé, když sešlou kouzlo, existuje malá, dokonce i jen nepatrná, šance, že se něco zvrtne... a následky takových zvrtnutí jsou pověstné, ať už jde o nukleární destrukci, povolání démonů, přivolání pozornosti Prastarých nebo cokoliv podobného
Na tom, co konkrétně je hrozbou, až tak moc nesejde. Důležité je, aby se každý čaroděj děsil toho, že na ono selhání dojde - a aby se svět děsil čarodějů, kterým se věci vymknou z rukou.
Hlavní výhody: Dramatičnost, stylizace. Přirozená limitace čarodějů v rámci fluffu.
Hlavní nevýhody: Zvraty v ději vyvolané selháním magie obvykle rozboří celý příběhový koncept a pošlou jej někam zcela jinam než kam původně směřoval. Pokud se hráči nezvládají plně vcítit do postav a světa, systém začne být dysfunkční.
Typický příklad: Call of C'thulhu
Variace:
< Rázové systémy > | |
Doplňovací systémy | Různé další systémy |