Vše o zákeřném útoku

Obsah článku:
Obestoupení obránce
Tvorové se stávají náchylní k zákeřnému útoku, pokud jsou obestoupeni, neboť musí dělit svou pozornost mezi dva a více protivníků. Pozice útočníků znemožňuje obránci efektivně blokovat či uhýbat jejich útokům. Je to skoro jako boj s neviděným protivníkem, i když to není tak vážné.
Pro obestoupení protivníka musí být dva spojenci na protějších stranách jejich protivníka a oba ho musí ohrožovat (kapitola 8 v PH to vysvětluje podrobněji). Svého protivníka ohrožuješ, pokud jsi ozbrojen a můžeš na něj zaútočit. Jsi "ozbrojen", pokud používáš vyrobenou zbraň, přirozenou zbraň, máš odbornost Zlepšený úder beze zbraně, nebo máš mnichovu schopnost úderu beze zbraně. Nemusíš ani mít zbraň, která by mohla protivníkovi opravdu ublížit, abys ho mohl ohrožovat. Pokud ty a tvůj spolubojovník nemáte stříbrné zbraně a jste každý na jedné straně vlkodlaka, tak ho obestupujete (ale podívej se na závěrečnou část tohoto článku).
Můžeš obestoupit svého protivníka s jakoukoliv zbraní pro boj tváří v tvář, i s dlouhou zbraní, ale ne se zbraní pro střelbu.
Svůj bonus za obestoupení získáš od jakéhokoliv spolubojovníka, kterého váš nepřítel vidí (a který je ve správné pozici pro obestoupení). Pokud tě protivník nevidí, neposkytuješ spolubojovníkovi bonus. Nemůžeš obestoupit slepého tvora; ale tento tvor ztrácí svůj bonus ke TZ (takže na něj můžeš zákeřně zaútočit) a navíc získáš bonus +2 na zásah. Tvorové s mimozrakovým vnímáním efektivně "vidí", takže mohou být obestoupeni.
Tvorové s vylepšeným záhadným úhybem nemohou být obestoupeni (viz. dále).
Záhadný úhyb a Zákeřný útok
Záhadný úhyb je nejprotivnější schopnost ve hře negující zákeřný útok. Už jenom imunita proti kritickým úderům poskytuje úplnější ochranu před zákeřným útokem. Proto dostane záhadný úhyb svou sekci v tomto článku.
Záhadný úhyb dovoluje zaskočenému tvoru ponechat si obratnostní bonus ke TZ (pokud jej má) a tím maří zákeřný útok.
Záhadný úhyb dovoluje tvorovi ponechat si obratnostní bonus ke TZ (pokud jej má) proti neviděným protivníkům, takže ten si musí najít jiný způsob, jak na něj zákeřně zaútočit.
Schopnost záhadného úhybu nedovoluje ponechat si obratnostní bonus ke TZ (pokud jej má) pokud se obránce nemůže hýbat. To je např. při zápasu, držení, bezmocnosti apod. Stejné to je, když jsi pod útokem během šplhání.
Díky vylepšenému záhadnému úhybu nemůže být tvor obestoupen, s výjimkou tuláka o čtyři úrovně výše, než je obránce. Útočník s dostatečným počtem úrovní tuláka může obestoupit obránce i ve spolupráci s druhem, který obránce obestoupit nemůže. Podmínkou je, aby obránce mohl vidět či vnímat tulákova druha (viz. sekce o obestoupení). V tomto případě dostane tulák bonus za obestoupení, ale jeho druh ne.
Při posuzování kdo může obestoupit koho, začni součtem úrovní obránce a počítej pouze úrovně těch povolání, které poskytují záhadný úhyb. Poté sečti útočníkovy úrovně v těch povoláních, která poskytují zákeřný útok. Například tulák na 10. úrovni nemůže obestoupit postavu s 5 úrovněmi barbara/5 úrovněmi tuláka, ale mohl by obestoupit postavu s 5 úrovněmi barbara/5 úrovněmi barda. Podobně útočník se 7 úrovněmi tuláka/7 úrovněmi zabijáka může obestoupit postavu s 5 úrovněmi barbara/5 úrovněmi tuláka.
Poškození způsobené zákeřným útokem
Bonusové poškození způsobené zákeřným útokem je vyjádřeno kostkami navíc. Nenásobí se úspěšným kritickým zásahem, ani jiným násobitelem poškození. Např. tulák, vyzbrojený dřevcem, který na koni útočí ztečí, může zákeřně zaútočit, ale násobitel zranění získaný ztečí na koni nelze aplikovat na zákeřný útok.
Úspěšný zákeřný útok zvyšuje způsobené poškození. Pokud zákeřně útočíš na protivníka se sníženou zranitelností, přičti nejdříve zranění ze zákeřného útoku, než aplikuješ efekt snížené zranitelnosti.
Poškození ze zákeřného útoku je vždy stejného typu, jako je zbraň, kterou je útočeno. Např. pokud útočíš mečem (sečné zranění), tak veškeré zranění způsobené zákeřným útokem je sečné (viz. také Kouzla a zákeřný útok ve čtvrté části).
Počet zákeřných útoků
Při akci úplný útok můžeš vícekrát zákeřně zaútočit. Např. pokud máš na začátku souboje vyšší iniciativu, tvůj protivník je zaskočený a ty můžeš zákeřně zaútočit. To samé platí i při obestoupení.
Cokoliv, co ti dovoluje vícekrát zaútočit během akce úplný útok ti zároveň umožňuje při tom útočit zákeřně: útok se dvěmi zbraněmi, kouzlo Rychlost, mnichovy spěšné údery jsou nejčastějšími způsoby získání extra útoků.
Při použití neviditelnosti ale nezapomeň na poznámku uvedenou dříve. Pokud tvůj zákeřný útok závisí na neviditelnosti, můžeš zákeřně zaútočit pouze při prvním útoku v daném kole. Budeš samozřejmě mít své extra útoky, ale pouze ten první může být zákeřný. S tímto ale nebudeš mít problém při použití efektu Mocné neviditelnosti.
Obestoupení - flank
Ohrozit - threaten
Zlepšený úder beze zbraně - improved unarmed attack
Záhadný úhyb - uncanny dodge
Vylepšený záhadný úhyb - improved uncanny dodge
Zabiják - assassin
Akce úplný útok - full attack action
Spěšné údery - flurry of blows
Mocná neviditelnost - greater invisibility
< Část třetí >
Část druhá Část čtvrtá
Původní článek napsal Skip Williams
http://www.wizards.com/default.asp?x=dnd/rg/20040217a
Volně přeložil Kodlicek
Napsal Kodlicek 02.01.2008
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 11 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.42231202125549 secREMOTE_IP: 3.238.250.105