O systému The Window

Systém The Window očima družinky která tento systém už delší dobu používá.
Napsal Jack

Jak jsme se k tomu dostali

Jsem GMem už téměř polovinu svého života. Za tu dobu jsem se naučil a zkusil mnoho herních systémů od českého DrD přes D&D až po ShadowRun či Vampire:The Mascarade. Za tu dobu jsem nasbíral mnoho zkušeností jak vést hru, ovšem i má družina doznala mnoho kvalit od hráčů, jež se snažili být co nejsilnější a bazírovali na každé kostičce, se stala skupina dobrodruhů, jež si přála rozvíjet postavy, jejich touhy, myšlenky, city. Hra se posouvala k méně kostkám a více k hraní postav. A s tím nám i přestávaly stačit dostupné systémy...

Loňský rok se mi, díky D20, do rukou dostalo The Window, jež samo sebe prohlašuje za RPG třetí generace. A ačkoli mne osobně znechutil onen arogantní tón, jímž pravidla začínají, zatvrdil jsem se a četl dál. Nezajímalo mne, co si o hře myslí autor, ale spíš to, co nese systém. Byl jsem příjemně překvapen systémem tří principů a celkovým zněním pravidel jako celku.
Delší dobu mi trvalo, než jsem přesvědčil naši družinu, aby tento systém zkusili, leč, bohům žel, musela nastoupit tvrdá tyranie: The Window anebo nic. Bylo mi oponováno:
"U toho se budem hádat, nemá to žádné hranice!"
"Takhle nás nikdo nikdy neporazí!"
"Je to kravina, má to přeci jen 16 listů..."
A podobně... Dnes již The Window hrajeme aktivně a všichni si jej pochvalují. Jsme svědomití hráči, kteří nebaží jen po EXTRA silných postavách, ale hlavně po příběhu a nás v něm, a k tomu The Window slouží perfektně.

The Window okem GM

Jistě toho, kdo o The Window slyšel či četl pravidla, napadá jak moc možností vám poskytuje a kolik šancí systém naskýtá. Je tomu opravdu tak. V The Window toto vše opravdu vidím.
Realističnost: Mnohokrát se mi stalo, že jsem musel odsouhlasit akci, která byla sice nelogická, ale šel bych až příliš proti pravidlům.
***
Tento problém nám díky bohům odpadl a teď k věci mohu přistupovat realisticky, důkladně ji zvážit a můj počin je vzat s klidem (nikdo se neohání tím, že to takhle pravidlově být nemůže (to se stává u méně zkušených hráčů))

Neznalost: Vždy jsem narážel na problém s tím, když hráči již velmi dobře znají pravidla. Pak stačí, aby jakékoli NPC zaútočilo či použilo schopnost, a hráči již tuší, co je zač. Což mě připravilo o zajímavé momenty překvapení.
***
Další plus tohoto systému: hráči NIKDY netuší, kdo nebo co před nimi stojí, stejně tak nemohou moc dobře odhadnout, co umí. Jsou opatrnější a méně bezhlaví.

Kreativita: Běžně trvá vytvořit nějaké NPC notnou chvilku i těm zkušenějším GMům.
***
Teď ale máte velkou možnost tvořit mnoho zajímavých postav pro setkání tzv. z ruky s tím, že víte jaké schopnosti má. Vlastně stačí jen vědět jaké a umět to popsat.
Díky těmto poznatkům nashromážděným během používání tohoto systému mohu s klidem říci, že The Window je systémem nejen pro hráče zkušené, ale hlavně pro ty, kteří chtějí opravdu postavu rozvíjet a nejde jim o to, aby se stala vládcem světa. Hráči nejsou svázání povoláními, pravidly a proto mohou nastat mnohdy úsměvné situace.
- napsali Jack a Xandie -
Napsal Jack 02.04.2008
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 35 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.1413779258728 secREMOTE_IP: 54.196.47.128