Puppetland a Powerkill

Hra ve světě loutek a meta-hra v tom našem světě.
Napsal Alnag

Puppetland a Powerkill

John Tynes

Hogshead Publishing, 1999

Johna Tynese můžete znát jako spoluautora Call of Cthulhu d20 (nebo doplňku Delta Green k CoC). Je ale i autorem relativně kouzelné hry Puppetland, která vyšla v rámci řady "New Style", tedy her, které jdou za hranici běžných zvyklostí RPG žánru.

První dojmy

Jak je v této řadě zvykem, jedná se o velmi útlý sešítek (24 stran), který obsahuje dvě hry. Zmiňovaný Puppetland a jako doplněk jakousi krátkou "metahru" Power Kill o níž se zmíním v závěru.
Obálka zobrazuje jednu z ústředních postaviček hry Puppetland (marionetu jménem "Punch the Maker-Killer"). Je to hrozivá loutka, která má masku vyrobenou z masa svého tvůrce, ale abych se přiznal obálka se mi moc nelíbí. Připadá mi poněkud nepovedená nebo přinejmenším nedotažená. Nicméně ilustrace uvnitř, byť černobílé to trochu zachraňují a ke hře se hodí.

O čem to je...

Ve hře Puppetland se hráči zhostí rolí různorodých loutek, které trpí pod brutální nadvládou zlovolného Punche. Ten zabil tvůrce země loutek a za pomoci šesti z masa vyrobených unikátních loutek a armády louskáčků nastolil hrůzovládu. Nicméně vše není ztraceno, neboť loutka Judy vytvořila za Jezerem mléka a slušenek útočiště, kde buduje hnutí odporu usilující o to nalézt tělo Tvůrce a přivést jej zpět k životu.

Jaká jsou pravidla?

Jsou velice, velice jednoduchá. Hráči si vytvoří svoje loutky (postavy) nějakého ze čtyř typů - prstové lotuky, marionetty, maňásci a loutky pro stínohru. Tyhle loutky jsou pak definováni tím, jaké jsou, co mohou a co nemohou. Například prstové loutky jsou malé, rychlé a slabé. Mohou se ryhcle pohybovat a uhýbat na ně házeným věcem, ale nemohou kopat věci, házet věci nebo lapat věci, protože nemají ruce nebo nohy. Hráči si pak svoje marionety nakreslí a pojmenují a doplní o unikátní schopnosti právě té jejich loutky.
Na základě takto načrtnutých vlastností se rozhoduje v zásadě úvahou o tom, jak by to asi tak mohlo dopadnout. Pán loutek (GM) má tedy velmi volnou ruku, ale zároveň i značnou odpovědnost.
Hra má ještě tři pravidla. Všechny hry trvají právě 1 hodinu reálného času. Jakmile hodina uplyne je představení u konce a ať už skončilo kdekoliv, příště se loutky probudí ve svých postelích (nebo tak někde) a nic jim není, jsou opět připravené vydat se na výpravu. Druhé pravidlo se týká hráčské interakce. Pokud sedíte u herního stolu, cokoliv řeknete, říká vaše loutka. A konečně pravidlo týkající se zranění. Většina zranění je zanedbatelná vyléčí se do dalšího dobrodružství. Nicméně deník loutky obsahuje sekci šestnácti bizarně tvarovaných políček připomínajících puzzle. Kdykoliv figurka utrpí nějaké opravdu hrozivé zranění, začerní si na deníku jedno z těchto políček. Jsou li začerněna všechna nastává konec loutky.

Závěr

Puppetland je velmi pohádková a symbolická hra. Elegantní, jednoduchá, zdnálivě dětská, ale v jádru temně vážná...

Powerkill

Powerkill není tak docela hra, jako spíše "metahra", kterou můžete doplnit jakékoliv normální RPGčko, které hrajete. Třeba Dungeons & Dragons. Powerkill nemá ani nějaká zvláštní pravidla, odehrává se jen na začátku a konci normálního herního sezení.
Předpokládá se, že postavy v normálním RPGčku jsou jen iluzorními osobnostmi Powerkill postav, kteří jsou duševně nemocní pacienti páchající v reálném světě zločiny pod dojmy z oné iluzorní reality. GM zde představuje postavu Terapeuta, který se před hrou samotnou dotazuje postav na otázky týkající se jejich schopností, jak vnímají okolí a podobně. Po skončení normální hry se GM opět zhostí role Terapeuta a vysvětlí události ve hře v normálních termínech.
Takže když postavy například ve hře vpadli do podzemí a pobily tam nestvůry, pak Teraupeut vysvětlí Powerkill postavám, že vpadly do paneláku a pobili tam nějaké ubožáky a okradly jejich těla.
Powerkill lze brát buď jako zábavné zpestření nebo jako varování o tom, jak závadné jsou v zásadě herní fantazie a jak blízko mají epičtí hrdinové k vrahům a lupičům.
Napsal Alnag 01.03.2008
Zaslat reakci na článek
Velikost okna: [1] [2] [3]
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13814616203308 secREMOTE_IP: 44.220.251.236