Pantheon a jiná RPG

Pět her na 24 stranách? Výstřelek nebo budoucnost RPG?
Napsal Alnag

Pantheon and other games

Robin D. Laws

Hogshead Publishing, 2000

Pantheon and other Roleplaying game je jedna z řady her ze série "New Style", což je název vskutku výstižný, neboť jde o hry, které jsou hodně velkým výstřelkem od zavedených pravidel žánru. Dalšími z této "řady" jsou hry jako Violence, Puppetland/Powerkill nebo The Adventures of Baron Munchausen.

První dojmy

Už na první pohled poznáte, že tohle není tradiční RPG. Útloučký zhruba A4 sešítek má pouhopouhých 24 stran. Jde o sešívačkou spojený paperback s obálkou představující jakési šestiruké božstvo s rohy a křídly okolo nějž je rozmístěna pětice karet s postavami z jedné z her (ano, tušíte správně) v tom malém sešítku je víc než jen jedna hra. Přesněji řečeno, je jich tam pět.
Zlá, ošklivá a podle všeho pravdivá pomluva praví, že když se autor (tj. Robin Laws) dozvěděl, že se Johnu Tynesovi podařilo směstnat do předchozího produktu řady "New Line" dvě hry (tj. Puppetland/Power Kill), trval na tom, že to trumfne. Rozah je nadto limitován poměrně hojnými ilustracemi, samotná písmo je relativně velké a ani s nadpisy se nešetří, takže faktického textu je ve hře drasticky málo.

Jaká jsou pravidla?

Všech pět her používá jednotná pravidla (v podstatě jde o jednu hru v pěti odlišných prostředích) nazvaná Narrative Cage Match. Ve stručnosti jde o to, že hráči se chopí role postav vržených do nějaké problematické či přímo konfliktní situace s jinými postavami. Hráči se střídají ve vyprávění příběhů svých postav a po skončení hry dostanou podle svých aktivit body, což určuje vítěze.
Hra tedy funguje tak, že hráči se si přečtou krátký náčrt scény, který stanoví žánr v němž působí. Pak si vyberou (nebo vytvoří) postavy, dostanou žetony, kostky, papír a tužku a mohou začít hrát. Hráči představí své postavy a poté se střídají po větě v rozvíjení společného příběhu, přičemž věta, kterou mohou vytvořit má určitá poměrně přísná pravidla. Musí zmiňovat jejich postavu a nesmí zmiňovat víc než jednu postavu jiného hráče.
Žetony a kostky jsou určeny pro situace, kdy někdo udělá něco, co se druhému nelíbí. Pak je možno systémem přihazování žetonů a házením kostek větu změnit (a nebo negovat). Příběh pokračuje kolem stolu až do chvíle, kdy žetony dojdou a kdy poslední hráč s žetony dostane právo uzavřít příběh (v závislosti na počtu žetonů i několika větami!)
Jakmile je příběh u konce otočí hráči na skórovací arch daného příběhu, který obsahuje seznam všemožných událostí, které se mohly stát a hráči za ně dostávají určitý počet bodů. Jelikož možností v seznamu je velmi mnoho a otevírají i možnosti, na které hráči nemuseli vůbec pomyslet, dá se hrát i po obeznámení se s tím, jak je hra skórována, i když se jedná o odlišnou zkušenost. Z pochopitelných důvodů ale musí být buď všichni nováčci, kteří skórování neznají nebo se s ním musí všichni seznámit.

O čem to je...

Jak jsem už psal, jedná se o pět her, konkrétně:
  • Grave and Watery - se odehrává na podmořské výzkumné stanici, kde něco tajemného loví posádku, tedy variance na "Propast" nebo "Vetřelce". Tato hra je doporučena pro začátečníky i vzhledem k tomu, že jsou k ní poskytnuty načrtnuté postavy a poměrně rozsáhlé informace, aby bylo čeho se chytit.
  • Boardroom Blitz - starý tatík konečně zaklepal bačkorama a jeho enormní bohatství se bude dělit. Na čtení poslední vůle byla pozvána řada lidí. I tato hra je určena pro začátečníky, neboť přichází s předpřipravenými postavami a navíc zvláštním pravidlem, že žádná postava nesmí být zabita.
  • The Big Hole - příběh party kriminálníků, která před deseti lety pohřbila společně ukradené peníze a nyní se je chystá dělit. Ovšem v nepříjemném ovzduší nedůvěry...
  • Destroy All Buildings - Je klasické schéma nestvůry, která boří Tokio. Má pár speciálních pravidel navíc, aby zajistila lepší přizpůsobení žánru, například, že co dělá přímo vaše potvora nemůžete popisovat první čtyři kola, resp. to můžete dělat jen v náznacích typu velká ťápota, stín, křičící lidi...
  • A konečně Pantheon - Na začátku nebylo nic. Takže co děláte?

Závěr

Tahle hra se natolik vymyká z běžného pojetí RPG, že rozhodně nebude pro každého. Je napsaná tradičně svižně, bez zbytečného balastu okolo a jde rovnou na věc. Provedení je v rámci možností ucházející, přestože fakt, že se člověk nemůže podívat na skórovací seznamy (protože si hru chce zahrát naslepo) je značně frustrující.
Napsal Alnag 24.02.2008
Zaslat reakci na článek
Velikost okna: [1] [2] [3]
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.26272583007812 secREMOTE_IP: 54.224.77.47