Přehled produktů D&D 3.0e

Obsah článku:

D&D: Doplňující bestiáře

  • Arms and Equipment Guide
  • Book of Challenges
  • Book of Vile Darkness
  • Deities and Demigods
  • Epic Level Handbook
  • Savage Species
  • Stronghold Builder's Guidebook

Arms and Equipment Guide (Rukověť výzbroje a výstroje)

autoři: Eric Cagle, Jesse Decker, Jeff Quick, Rich Redman, James Wyatt

rok vydání: 2003

pravidla: D&D 3e

Arms and Equipment Guide je v pevných deskách vázaná 160 stránková příručka. Barevná obálka ve stylu PHB s obrázkem tvrdě pracujícího kováře, vnitřní ilustrace jsou pouze černobílé.

Svazek je rozdělen na šest kapitol. V první najdete povídání o zbraních a zbrojích (nové a z knížky Sword and Fist přejaté předměty), nové materiály pro výrobu i tabulku ekvivaletních zbraní pro různé kultury. Kapitola druhá si bere na paškál výbavu dobrodruhů. Nových předmětů je tu opravdu požehnaně, některé opět přejaté ze starších produktů, ale i řada nových. Pokud jste si kdy přáli kompletovat svůj oděv díl po dílu a navíc podle druhu použité tkaniny, nyní máte možnost. A co se týče jídla a zejména koření, také je zde hodně dlouhý seznam. Rozšířil se i sortiment jedů a alychmistických substancí. Kapitola třetí je o všech druzích dopravních prostředků. Od pravidel řízení, přes nové lodě, vozidla i létající ehm... předměty. Kapitola čtvrtá se zabývá najímáním si specifických služeb a žoldáků a taktéž nestvůrami, které lze ochočit nebo jinak uplatnit ve svůj prospěch. Kapitola pátá je o magických předmětech, kterých je tu skutečně požehnaně a konečně kapitola šestá je o zvláštních magických předmětech - inteligentních, prokletých nebo artefaktech.

Rozhodným plus této knihy je doplnění některých doposud vágních informací. Předměty denní spotřeby jsou skutečně potřebné a na místě. Překvapivě mi nevadí ani zopakování již zveřejněných věcí, protože tady je máte pěkně na jednom místě. Taktéž dopravní prostředky už skutečně potřebovaly vyjasnit. To co se mi nelíbí, jsou poněkud podivné ilustrace, na které jsem dost náročný, takže hezká je snad jen ta na obálce a jedna uvnitř od Sama Wooda. Také náčrty předmětů jsou dost úděsné a ačkoliv se o to snaží, nesahají těm z PHB ani po kolena. Pryč je ono jemné stínování a tenká linka. Také některé předměty jsou podle mého šlápnutím vedle. Nějak se nemůžu smířit s představou, že ve fantasy světě si někdo pořídí šnorchl, ploutve a potápěčské brýle. Ale budiž. Také seznam magických zbraní je snad až příliš dlouhý a telegrafický, vytvořit méně zbraní s historií a opodstatněním, namísto přidání všech dostupných parametrů všem dostupným zbraním, by udělalo lepší službu. Přesto však knihu hodnotím celkově relativně kladně.


Book of Challenges (Kniha výzev)

autoři: Daniel Kaufamn, Gwendolyn Kestrel, Mike Selinker a Skip Williams

rok vydání: 2002

pravidla: D&D 3e

Book of Challenges je brožovaná 128 stránková příručka. Barevná obálka ve stylu DMG je ilustrována obrázkem postav na něž se valí kameny a dopadají šípy, vnitřní ilustrace jsou toliko černobílé.

Tato kniha je určena DMům, kterým se nechtějí vymýšlet zapeklité hádanky nebo neobvyklá střetnutí. Krátká část na počátku je věnována teorii přípravy takovýchto střetnutí i teorii přípravy na ně, kterou si však bohužel hráči asi nepřečtou. Nicméně valnou část knihy zabírá popis pětapadesáti konkrétních střetnutí seřazených podle stupně obtížnosti.

Jednotlivá nástrahy jsou až na výjimky velmi nápadité a hráči se při nich nudit nebudou, ale některé jsou snad až frustrujícně obtížné. Rozhodně nedoporučuji jich používat ve zvýšeném množství. Rozhodně doporučuji si je všechny pročíst, neboť to změní váš pohled na tvorbu jeskyní navždy.


Book of Vile Darkness (Kniha děsivé temnoty)

autoři: Monte Cook

rok vydání: 2002

pravidla: D&D 3e

Book of Vile Darkness je v pevných deskách vázaná, 190 stránková kniha. Barevná obálka je vyvedena ve velmi temných barvách s trojicí lebek, vnitřní ilustrace jsou taktéž barevné, poměrně povedené a taktéž dosti temné. Je třeba dodat, že tato kniha je určena jenom pro dospělé.

Svazek je rozdělen na osm kapitol. V první kapitole najdete informace o povaze zla. Pomocí příkladů zlých míst, bohů, činů i osob se dozvíte, co je to skutečně Zlo. V kapitole druhé najdete volitelná pravidla pro posednutí, obětování, prokletí a nemoci. Třetí kapitola se zabývá vybavením, pochopitelně se vztahem ke zlu. V krátké kapitole čtyři je pár nových odborností. V páté kapitole najdete prestižní povolání jako jsou Rakovinný mág, Démonolog a podobně. V kapitole šest se dozvíte něco o černé magii, kouzlech a magických předmětech. V kapitole sedmé najdete pány démonů i knížata pekel a v kapitole osmé zlé nestvůry.

Těžko říct, co je na této knize nejlepší a nejhorší. Ilustrace jsou výborné a skvěle se k ní hodí, kniha vám poskytne spoustu skutečně využitelných nápadů a celkový pocit rodícího se velkého ZLA. Na druhou stranu se asi nezbavíte váhání, zda to není příliš. Zda to skutečně můžete použít a jak. Celkově ale knize není moc co vytknout.


Deities and Demigods (Bohové a polobohové)

autoři: Rich Redman, Skip Williams a James Wyatt

rok vydání: 2002

pravidla: D&D 3e

Deities and Demigods je v pevných deskách vázaná, 224 stránková příručka. Barevná obálka je vyvedena ve stylu DMG s nějakými podivnými symboly namísto obrázku a i vnitřní ilustrace jsou barevné.

V první kapitole knihy se DM dozví, co je třeba zvážit, když přidáváte do světa své vlastní bohy. Je zde také stručná charakteristika oficiální kosmologie D&D. V druhé se dozvíte, jak se bohové vlastně tvoří a konečně ve třetí se dostáváme k pantheonu D&D, kde najdete všechna vaše oblíbená božstva z Greyhawku. V kapitole 4 je popsán Olympský panteon - řečtí bohové převedení do pravidel D&D. A mimo bohy jsou zde i dvě monstra - kyklop a faun. V kapitole 5. je Egyptský panteon a v kapitole 6 Asgardský (vikingský) panteon. Konečně v poslední kapitole se dozvíte jak vytvářet svůj vlastní panteon a je zde příklad monoteistického Slunečního kultu, dualistického náboženství Následovníci Světla a prestižní povolání voják Světla.

Knížka je hezoučky barevná a snad by byla i zajímavá, ale není to ten typ knih, do kterých se budete dívat častěji než jednou za rok, nebo ve chvíli, kdy na ně potřebujete napsat recenzi :-), a na to je na můj vkus poněkud drahá.


Epic Level Handbook (Příručka reka)

autoři: Andy Colins, Bruce R. Corell a Thomas M. Reid

rok vydání: 2002

pravidla: D&D 3e

Epic Level Handbook je v pevných deskách vázaná 320 stránková příručka s obálkou ve stylu PHB a barevnými ilustracemi uvnitř.

Tato kniha je určena postavám, které se dostanou na 20. úroveň a chtějí pokračovat dál. Stát se epickou postavou není tak jednoduché, ale jakmile jednou dosáhnete epické 21. úrovně jde to dál zase poměrně snadno. Kniha samotná, která nám představuje pravidla pro tyto mocné, takřka polobožské postavy začíná kapitolou Postavy, Dovednosti & Odbornosti, kde naleznete další vývoj našich starých známých povolání i prestižních povolání z DMG a nová epická prestižní povolání. Dovednosti obsahují seznam Stupňů Obtížnosti pro opravdu složité věci. A konečně epické odbornosti, ve kterých je všechno možné, co z vás učiní opravdové bohy. Následuje druhá kapitola - epická kouzla. Ta jsou o poznání složitější než kouzla z Příručky hráče, obvykle si je musíte sami sestavit ze základním jáder magie a k úspěšnému seslání se vám musí podařit uspět v Čarozpytu (Spellcraftu). Kapitola třetí je o tom jak vést Epickou hru. To je opravdu důležité si uvědomit, protože enormní možnosti postav jsou na standardní příběhy trochu moc. V kapitole čtvrté nalezneme magické předměty a dlužno dodat, že tohle už jsou pomalu ale jistě artefakty. A konečně monstra. Je jich asi šedesát z nichž valná většina má CR vyšší než 21. Ostatně úplně nejvyšší je 57 a nejstarší dračí kment může mít CR až 66. Poslední kapitolou je epické prostředí - různé epické organizace, příklad města ve sférách, kde se setkávají epické postavy. V dodatcích najdete poopravené epické NPC z FRCS a aby to fanouškům Greyhawku nebylo líto i pár NPCček z Flanaessu.

I přes hodnocení, které jí dávám je můj vztah k této knize ambivalentní. Na jednu stranu je nádherná. Krásné ilustrace (zejména Blackguard), dobrá dotažená pravidla pro božské schopnosti. Na druhou stranu je to opět roll-play na úkor role-play. Co tím myslím? Vezměme si takového kněze. Proč stále cítí bázeň před svým bohem, když je mu již prakticky roveň. Má bard Elvis čas zbírat po hospodách klípky a pověsti v mezičase, když zrovna neplácá zlobivé draky na zadek? A co se vlastně Elvis v přestrojení dozví? Nejsou snad všechny písně o něm, když je takový hrdina. Nemá i bardské vědění nějaké hranice? Co se dovedností týče, nad některými věcmi již opravdu zůstává rozum stát. "Hádám, že se potřebuješ smočit. Co takhle ten pěkný kyselinový bazének támhle?" Tak tohle je považováno za možný bluf. Ale nějak mi uniká ta podstata blufování, kdo předstírá a co? Není to spíš sugesce? Na druhou stranu mít tak pevnou vůli, že na nás kouzlo čtení myšlenek nemá je přípustné. Ostatně někteří lidé také dokáží přelstít detektor lži. A je jedno jak jste dobří, chodit po mracích nelze. Je jedno, že obtížnost je 120. Nelze. Tečka. Zajímalo by mně, kolik by byla obtížnost pro balancování na světelném paprsku. A co teprve epické odbornosti. Řekněme "Bonusová doména" - zřejmě funguje takto - "Poslouchej Korde, buď okamžitě navalíš další doménu nebo si tam nahoru pro tebe dojdu a nakopu ti zadek." Snad jen mystická magie funguje jak by měla, byť obtížnost seslání je taky občas pochybná, ale budiž. Magie ještě ujde. Kapitola třetí nabízí rady jak vést hru. Hlavní zní - předělejte svět tak, aby vyhovoval epickým postavám. Výsledek: takže ten strašlivě mocný černokněžník co jste ho zabili minule, byl ve skutečnosti jen slabým pěšákem v daleko větší hře. No budiž. Ale abych nebyl jen kritický, představa sférické metropole Union a dobrodružství na ní navazujích se mi moc líbí. A je tu i řada dobrých věcí, jen jsem se snažil poukázat i na negativa.


Savage Species (Divoké druhy)

autoři: David Eckelberry, Rich Redman, Jennifer Clarke Wilkes


rok vydání: 2003

pravidla: D&D 3e

Savage Species je v pevných deskách vázaná, 224 stránková příručka. Barevná obálka je ve stylu PHB s obrázkem jakési nestvůry a podobně i vnitřní ilustrace jsou barevné.

Kniha je zaměřena na zavedení jednoduchých a univerzálních pravidel, podle nichž by se daly hrát nestandardní hráčské rasy (tj. cokoliv jiného vyjma člověka, elfa, trpaslíka, půlčíka nebo gnóma). To znamená od goblinů po obry, od víl až po ďábly, od konstruktů po nemrtvé! Najdeme zde tedy pravidla o monstrech jako postavách, o tom jak ohodnotit jejich zvláštní schopnosti (jako je rychlé hojení, redukce zranění nebo přirozená zbroj). Druhá část knihy zahrnuje povinné odbornosti (featy) a vybavení, které mohou monstra mít. Následují stejně tak nutná kouzla a prestižní povolání. Všeho všudy asi 60 stránek. Další kapitola je věnována kampaním, ve kterých budou tyto "nestvůrné postavy" hrát. Ovšem fakt, že je dlouhá jen čtyři stránky, hovoří za vše. Další stránky jsou věnovány vylepšováním monster s roustoucí vitalitou (HD). Následují šablony - některé opodstatněné, některé méně. Poslední kapitola knihy je o magické transformaci postav do jiných postav a druhotných efektech, které to má. Poslední částí knihy jsou pak dodatky (začínající považte na straně 152 z 224). V dodatku najdete monstra, v nichž můžete postupovat po úrovních jako by ty byly postavy. Zní to zajímavě že, tlupa mladých nestvůr táhne krajem?


Stronghold Builder's Guidebook (Rukověť budovatele pevností)

autoři: Matt Forbeck a David Noonan

rok vydání: 2002

pravidla: D&D 3e

Stronghold Builder's Guidebook je brožovaná 128 stránková příručka. Barevná obálka je ve stylu PHB s obrázkem jakéhosi hradu, vnitřní ilustrace jsou pouze černobílé.

Stavba pevnosti je poněkud zvláštní. Dozvíte se, že stavební prostor je kvádr (20x20x10 stop). Z toho si potom můžete vytvořit různé prostory. Jak se uplatní magie v pevnosti? I to je zde zmíněno a nikoliv zrovna povšechně. Ale zpět k věci. V kapitole první se dozvíte základy o stavbě pevnosti a pravidla které mění její cenu v závislosti na zásobovacích centrech. V druhé kapitole se dozvíte o jednotlivých složkách - materiály, místnosti (např. alchymistická laboratoř, magická laboratoř, knihovna, stáje, kuchyně, ložnice, divadlo, mučírna, věž, kasárna...). Jak najímat personál (kuchaře, alchymistu, kováře atd), o hradbách a jejich magickém vylepšení atd. Kapitola třetí je o úloze pevností v kampani. Umístění, jak na ně útočit a jak je bránit. V kapitole čtvrté jsou příklady pevností od běžných až po zcela fantastické (citadela sfér). Celkově je tato příručka dosti zvláštní, ale alespoň vyniká netradičností v tom, že se vymyká zavedeným schématům prestižky, mag. předměty, kouzla. Ne, že by jich tu pár nebylo, ale o dost míň než jinde. Je smutné, co se člověku stává útěchou.

Napsal Alnag 09.06.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 0 příspěvky.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12475800514221 secREMOTE_IP: 3.12.108.236