Kultura

Magus
7.4.2009 12:08
DrD
No moje nejoblibenejsi hra..

Dotazník o DrD.
Autorská citace #61
27.4.2009 11:43 - Noldo
pardon za error
Autorská citace #62
27.4.2009 11:43 - Alnag
Fritzs píše:
Jak se takovej výzkum dělá...? Stojí nad něma, když hrajou, sociolog, herní návrhář a profesor anglické literatury a dělají si poznámky...?


A víš, že skoro jo. Součástí toho výzkumu bylo i pozorování různých (nejen DnD) herních skupin při hře přes jednocestné zrcadlo. Nicméně gró výzkumu (tak jako ostatně ve většině výzkumů) obstarává dotazníkové šetření.
Autorská citace #63
27.4.2009 11:51 - Blaine
Noldo píše:

Jak si ty představuješ průměrnou, běžnou hru DnD v USA? Jaký je tam podle tebe poměr boje a dialogu? Jak hluboký a složitý tam bývá příběh?

Promin, ale tohle se mi moc nelibi, zda se mi, jakobys chtel naznacit, ze ty vee svych hrach hrajes hlubsi pribeh, mas lepsi pomery boju a dialogu a tak? A proc? Protoze jsou to Americani? Tomu snad ani sam neveris - jde o to, ze ne kazdy hrac RPG nutne musi hrat WoW. A ne kazdy hrac WoW bude hrat RPG. V druhem pripade spis jenom velmi mala cast hracu WoW bude hrat DnD.
Autorská citace #64
27.4.2009 12:01 - Noldo
Blaine píše:
Promin, ale tohle se mi moc nelibi, zda se mi, jakobys chtel naznacit, ze ty vee svych hrach hrajes hlubsi pribeh, mas lepsi pomery boju a dialogu a tak? A proc? Protoze jsou to Americani? Tomu snad ani sam neveris - jde o to, ze ne kazdy hrac RPG nutne musi hrat WoW. A ne kazdy hrac WoW bude hrat RPG. V druhem pripade spis jenom velmi mala cast hracu WoW bude hrat DnD.


Asi to nemám jak dokázat, ale skutečně jsem to tak nemyslel. Já sám jsem hrozný role-player a většinu času jsem strávil u DrD nevalné úrovně. Myslel jsem to skutečně jako otázku a nenaznačoval jsem vůbec nic. Američanů si vážím a nepovažuji je za méně vzdělané a hloupé. USA proto, že to je cílový a většinový trh. Zajímá mě skutečně to, jaké je mainstreamové DnD a poměr boje a dialogu v něm, a hloubka či povrchnost příběhu.
Autorská citace #65
27.4.2009 12:07 - Blaine
2Noldo: bohuzel jedine z ceho se da nejak vybirat jsou diskuzni fora - a tam mi prijde ze je ta situace hodne vyrovnana, ale zse tam diskutuji spise vyspelejsi hraci, kteri budou chtit neco vic, nez jen dungeon crawl. Takze se to imho neda nijak zjistit.
P.S.: omlouvam se, ze jsem te napadl, ale doopravdy mi to tak vyznelo:)
Autorská citace #66
27.4.2009 12:07 - Noldo
Blaine píše:
...jde o to, ze ne kazdy hrac RPG nutne musi hrat WoW. A ne kazdy hrac WoW bude hrat RPG. V druhem pripade spis jenom velmi mala cast hracu WoW bude hrat DnD.


To měla být analogie - pokud WoW hraje řádově více hráčů než všechny adventury dohromady, dovolím si z toho odvodit, že lidi baví více boj než složitý děj. No, ameriku jsem zrovna neobjevil, ale tady se vyžadují důkazy.
Autorská citace #67
27.4.2009 12:09 - Blaine
Nebude to mozna tim, ze narozdil od adventury, kterou zahrajes jednou a to je vse muzes WoW hrat pekelne dlouho? Takze ti lide co by uz davno adventuru meli dohranou (asi tak po dvou dnech) stale hraji WoW - ja sam jsem ho hral hodne dlouho, rozhodne nejdele ze vsech jinych her, ktere jsem kdy na pocitaci hral.
Autorská citace #68
27.4.2009 12:13 - Alnag
Shodou okolností jsem hrál tuhle s jedním Američanem. Byl to hrozný power-player. Hodně orientovaný na boj a tak. Můžu vás ujistit, že to byla jedna z nejzábavnějších a nejpříběhovějších her, které jsem zažil. Zrovna on byl chodící důkaz, jak lze takové věci kombinovat a jak dokáže i z hráčské pozice boj doslova natřískat příběhovými věcmi...
Autorská citace #69
27.4.2009 12:15 - Lotrando
Podle mě se v WoD hrozně railroaduje. Všechny hry co jsem viděl, hlavně tedy vampiři, byly tak krutý koleje, že mě to vůbec nebavilo. Ale tak třeba mi Sirien ukáže opak na srazu d20. Mě se líbí setting, mám v pdf snad všechno a nestíhám to teda číst, ale pro nápady tam chodím. Jen ten systém .)
Autorská citace #70
27.4.2009 12:18 - ShadoWWW
Noldo píše:
To měla být analogie - pokud WoW hraje řádově více hráčů než všechny adventury dohromady, dovolím si z toho odvodit, že lidi baví více boj než složitý děj


Já spíš myslím, že hráči WoW moc nemají na výběr. Pokud chceš dnes hrát MMORPG, je to víc o boji než příběhu kvůli technickým omezením. A taky mi přijde, že všichni vydavatelé MMORPG se teď zaměřují na vývoj právě příběhu. Ale implementace příběhu do MMORPG je těžší než do klacické počítačové RPG (nemluvě o stolní RPG). Technologie ještě není dostaečně vyspělá.

Stručně řečeno, není to ani tak vina WoW, ale technických omezení současného stavu vývoje MMORPG.
Autorská citace #71
27.4.2009 12:22 - Blaine
2Lotrando: taky je mam stazeny, abych z toho vycucal vztahy mezi klany upiru a tak, chci je prevest do nasi hry, ke ktere se znovu vratime v lete, pekne si prosli heroic tier a ted jsou na hrane paragonu, tam uz si budu moct pekne vyhrat, mwhahahahaha!
Autorská citace #72
27.4.2009 12:30 - Noldo
2Lotrando: Mě se na WoD líbí, že blbovi jako jsem já dokáže vysvětlit docela slušně, jak vytvářet atmosféru. Klade se tam všude důraz na vytváření atmosféry, příběhu, jak zatáhnout hráče do děje, a podobně. Vše ve hře je tomu podřízeno. Učí to hráče i vypravěče myslet na atmosféru, pacing, co tvoří příběh, jak ho skládat, co má ve hře jaký efekt. WoD podle mne učí uvažovat o hře jinak.
Autorská citace #73
27.4.2009 13:20 - Merlin
systém je pro mě jen zjednodušení a dodání nějakých pravidel. O vše ostatní se starám sám já a hráči..tj. o příběh. A co se týká bojů, tak jsou nenídlnou, leč ne nejdůležitější částí hry. A pokud k nim dojde, snažímse, aby i ony byly součástí příběhu, aby z nich něco plynulo pro další děj, aby vyplynuly z děje....a nešlo jen o prosté pobíjení much. A občas se mi to i daří, i když to musí posoudit hráči.

2Noldo: hraju samozřejmě i MMOPRG a garantuju ti, že to záleží na serveru na jakým hraješ. Na tom co já jde z velké části skutečně o RP a ne o boj...
Autorská citace #74
27.4.2009 15:28 - sirien
Lotrando píše:
může někdo kdo zná dobře WoD vysvětlit, proč by tam měl jít story telling líp?

Zaprvé WoD nepodporuje kombení, ten systém je od začátku de facto trochu v úmyslné nerovnováze a tak. To odrazuje hráče od kombícího herního stylu - protože ty komba tam de dělat hrozně těžko. Existujou, jistě, ale stojej tolik expů a tak že je otázka jestli se nakonec ještě vyplatěj.
Zadruhé - příručky jsou psané naprosto geniálním způsobem, který není zaměřený ani tak na systém, jako spíš na tematiku a příběhové pojetí. Dokonalý příklad - the Book of Spirits. V DnD by to byla knížka s tunou spiritů (bestiářem) a schopností které se k nim vážou. Ale WW z toho udělali knížku, která popisuje ekologii shadow realmu, způsob kterým SR působí na fyzický svět a naopak, dali tam hrozně moc zajímavých story hooks, Spirity tam jsou popsané jako svébytné bytosti s podrobným popisem jejich myšlení, zájmů, života, vztahů. To opět obsahuje spoustu návodů jak pojmout hru a jak kolem nich stavět příběhy.
Jiný příklad - Armory. Ačkoliv název k tomu svádí, tak to není knížka s hromadou abulek různých zbraní a bojových umění (i když jich tam pár samozřejmě je), ale text té knihy se věnuje tomu aby zbraně přiblížil. Popisuje jak fungují, jak se s nimi zachází (třeba i to jak máš správně stát když střílíš), jak to je s jejich údržbou a tak.

Sourcebooky k WoD prostě vedou ST k tomu aby vytvářel spíš příběhy než kombo encountery, dávají spoustu materiálu k popisům, zápletkám i k tomu aby ty příběhy měly určitou formu a spád.

Stejně tak rozšíření pro templatey jsou strukturovaná podobně. Pro Vampire vyšel Requiem for a Rome, a jeho obsahem je prostě popis Říma, jeho atmosféry, dojmu, intrik, života v něm. Je tam rozpracovaná doba i to jak tam upíři fungovali...

WoD poskytuje podporu storytellingu jako že fakt story-tellingu jakou jsem ještě u žádné jiné hry neviděl. (spousta toho je zobecnitelná a přenositelná jinam, něco málo je specifické)

Ad railroad: Railroadovat se dá všude stejně. Zrovna Vampire k tomu kapku svádí, protože to je hra o intrikách a tak. KDyž na to hráči nemají myšlení, tak je vypravěč totálně semele - mohou mít deset způsobů jak to řešit, ale pokud nejsou zvyklí intrikařit a pletichařit a ST jo, tak si je tam děsivě podá že jim ani nedojde, že můžou jednat jinak.
Sám sem něco podobnýho udělal kdysi hráčům ve fantasy - jeden hráč mi docela slušně oponoval, takže sem je nesemlel totálně, ale ostatní sebou nechali děsně vláčet. Ta hra byla zábava, ale zvenku by Ti připadala jako railroad, i když nebyla, hráči mohli jednat jak chtěli, jen se prostě nechali manipulovat. Na srazu Ti k tomu kdyžtak řeknu víc, některý věci z pár jinejch ještě ilustrativnějších her se mi nechce psát veřejně.

Kromě toho problematika RR je trohcu složitější, než se zdá... má to svý plusy. Kdyžtak taky na srazu nebo v extra tématu nebo tak, ať tu neOTčkujem

Alnag píše:
Vylučuješ totiž možnost, že kolem boje se dá vystavět dobrý příběh atd.

Viz např. Matrix, Equillibrium...

Píše:
Součástí toho výzkumu bylo i pozorování různých (nejen DnD) herních skupin při hře přes jednocestné zrcadlo.

cool... do toho bych šel :D

Ad MMORPG: Přehlížíte že kromě boj/příběh je ve hře ještě sociální interakce. Sethi hrávala Line age kvůli lidem v klanu a tak... je to jako sejít se s kamarádama a hrát deskovku.
Autorská citace #75
27.4.2009 15:53 - Colombo
já nevím, mi se příručka WoD četla hodně špatně. Měl jsem si přečíst mágy, ale vůbec mě to nebavilo. Ani základní příručka. A tím, že to bylo v angličtině to není, shadowrun mi celkem šel.
Autorská citace #76
27.4.2009 17:51 - Lotrando
Sirien: mám si na sraz něco načíst? nebo je to jedno?

Rome mám, je to fajn a lídí se mi to zpracování a zapracování tématu, ale někdy mi to přijde dělaný pro lidi, co sami nic moc neznaj. Troufám si třeba na středověk a co jsem četl dark-age, tak sice dobrý, ale zas nic světobornýho. Přičemž třeba ten Řím znám álo, tak to určitě zapůsobilo víc.
Autorská citace #77
28.4.2009 13:49 - sirien
Lotrando: Na sraz nic číst netřeba, vysvětlim namístě ve zkratce to potřebné.
Uvědom si, že amíci se ve školách učej historii USA, nikoliv historii jako takovou. Sou rádi že vědí že kdysi někde existoval někdo jménem G.I. Caesar (teda, teď už ne, protože jim HBO poskytuje alespoň základní reálie svými seriály o sexu zasazenými do historických kulis (nic proti nim, Řím byl suprovej)), takže to je záměrně psaný pro lidi co moc nevěděj.
Což nic nemění na tom kolik story hooků, námětů a tak ta knížka obsahuje. Hlavně i vykresluje společnost těch upírů a tak. Celkově pak WoDový knížky vedou i určitou herní doktrínu, která je trochu specifická (...ne každý antagonista je pro vás zvladatelný nepřítel, na druhou stranu až na fakt zřídkavé vyjímky můžete s kýmkoliv vyjednávat, pokud máte něco v rukou - a vždy lze něco takového sehnat, i když to vyjednávání může být dost psychoidní... je třeba jedna část která se zásadně liší od DnDčka)

Colombo: WoD má sice vcelku jednoduchou angličtinu, ale má jí složitější než SR, o něco.
Core rulebook... je knížka pravidel a mechanik. Od té se nečeká že by byla extra zábavná.
A nový mágové sou velmi geniální, ale zároveň děsivě zpackaný, což je ale na téma samo pro sebe (a nic si z toho nedělej, já mágy ve WoD miluju, ve starym i v novym, ale Atlanťané, popsaní v základní knížce MtAwk, mi děsivě zvedaj krevní tlak...)
Autorská citace #78
28.4.2009 14:53 - Magus
Na jakej sraz..? D20 sraz?
Autorská citace #79
28.4.2009 16:03 - Noldo
Sirien, Magus Ještě bych dodal, že WoD oceňuje u postav i jejich špatné povahové stránky (a nyní je i vyloženě vyžaduje) a taky mi přijde celkem jako dobrý nápad zavedení morálky a morální zodpovědnosti postav za jejich činy, což hráčům trochu brání v opravdu ujetém chování.
Autorská citace #80
28.4.2009 16:29 - Lotrando
rád to zkusím, i když si nejsem jist, zda na to potřebuji pravidla. aby to pak nebyla jen výmluva nebo alibi, když všechny pod*lám.

jak je to tam s levelením. má to smysl, nebo je postava víceméně hotová už při vytvoření.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.061597108840942 secREMOTE_IP: 18.97.9.174