York píše:
Podobně můžeš mít v jedné skupině hráče, kterej chce railroading a hráče, kterej ho rád nemá. Jeden by nejradši jen bojoval, druhej si rád odehraje dialogy, třetímu sedne politikaření a hra v zákulisí.
ne každé srovnání je trefné. tady se bavíme o podpoře nebo nepodpoře, resp. používání a nepoužívání pravidlové mechaniky ... až budou v pravidlech přesná a jako hlavní uvedená pravidla pro hraní podle railroadu a žádné alternativa, a pak někde autoři po letech řeknou "víte co, my jsme to tak nemysleli" ... pak bude tvoje srovnání validní.
moc chápu, co se čertíte ... poznámky typu "vše je na dohodě" jsou snad jasné všem, ne? není třeba to psát opakovně. můžeme to taky napsat na cokoli a diskuse není potřeba. takže minimálně ty poslední posty od Loga a Yorka jsou o ničem.
co kritizuju je fakt, že do pravidel autoři něco dali, něco, co se v rámci celých pravidel tváří jako dost jasná mechanika, určená k používání, která je integrální součástí pravidel ... je propojená se statama, je propojená se skillama i featama.
A pak (a tady je moje chyba, že jsem to pochopil špatně, že to bylo více méně ofiko prohlášení) někde řeknou "to je spíš pro začátečníky, zkušení hráči to snad radši můžou ignorovat.
Jestli to viděli takhle už tehdy, měli to tam napsat.
Protože to hlavní, co napsali, je celkem jednoznačné (str. 186):
Ability Checks
In addition to roleplaying, ability checks are key in determining the outcome of an interaction.
Your roleplaying efforts can alter an NPC’s attitude, but there might still be an element of chance in the situation. For example, your DM can call for a Charisma check at any point during an interaction if he or she wants the dice to play a role in determining an NPC’s reactions. Other checks might be appropriate in certain situations, at your DM’s discretion.
Pay attention to your skill proficiencies when thinking of how you want to interact with an NPC, and stack the deck in your favor by using an approach that relies on your best bonuses and skills. If the group needs to trick a guard into letting them into a castle, the rogue who is proficient in Deception is the best bet to lead the discussion. When negotiating for a hostage’s release, the cleric with Persuasion should do most of the talking.
Systém umožňuje více stylů hry ... ale jaksi v pravidlech upřednosťnuje jeden, o kterém pak někde řekne, že vlastně není upřednosťnovaný. A to je imho dost lame.