Kultura

sirien
13.12.2020 16:19
[DnD 5e] Působení kouzel (dotazy)
Dotazy k detailům působení jednotlivých kouzel

Diskuse ohledně procesu sesílání kouzel (pravidla, výjimky, komba atp.)
Diskuse o nejhorším DnD kouzle

Konkrétní kouzla
.

Obecné principy:
Autorská citace #1
13.12.2020 16:22 - sirien
Uklidni emoce
SRD
Překlad píše:
Nebo můžeš způsobit, že je cíl lhostejný vůči tvorům, které zvolíš a vůči kterým je nepřátelský. Tato lhostejnost pomine, je-li cíl napaden, či zraněn kouzlem, nebo je-li svědkem, jak jsou zraněni jeho přátelé.

Originál píše:
Alternatively, you can make a target indifferent about creatures of your choice that it is hostile toward. This indifference ends if the target is attacked or harmed by a spell or if it witnesses any of its friends being harmed.


Dotaz: znamená tohle skutečně doslova že musí být jeho přátelé zranění (= musí být úspěšně zasaženi a ztratit HP), nebo stačí, když jsou napadeni? Z formulace by mi vyplývalo, že musí být skutečně úspěšně zasaženi, ale... není to napsané úplně 100% jednoznačně.


EDIT: ano, zjevně skutečně musí být zasaženi, nejen napadeni (tj. útok samotný nestačí, musí být úspěšný)
Autorská citace #2
13.12.2020 16:25 - sirien
Zaklep
SRD
Píše:
Cíl, který je zamčený na obyčejný zámek, vzpříčený, nebo zavřený na petlici, se odemkne, uvolní, nebo otevře petlici. Má-li předmět několik zámků, odemkne se pouze jeden z nich.


Dotaz:
1) pokud má věc víc petlic, taky se odsune pouze jedna?
2) Pokud je vzpříčen více předměty, také se uvolní pouze jeden? Pokud ano a pokud je vzpříčený hromadou věcí (spadlý regál v kumbále), jake se to rozpočítá?


EDIT: Odpověď je: uvoní se všechno, ale odemkne se nanejvýš jeden zámek.
Autorská citace #3
13.12.2020 16:28 - sirien
Zvětšení nebo zmenšení
SRD
Píše:
braně cíle se také zmenší, aby odpovídaly jeho nové velikosti. Zatímco jsou tyto zbraně zmenšené, útoky cíle s nimi způsobí o 1k4 menší zranění
...
Zbraně cíle se také zvětší, aby odpovídaly jeho nové velikosti. Zatímco jsou tyto zbraně zvětšené, útoky cíle s nimi způsobí o 1k4 větší zranění

Dotaz: Tohle je předpokládám Cookovina, jak trefně poznamenal Log, takže to znamená že házím tuto 1k4 při každém jednom hodu na Zásah? (tj. není to nějak civilizovaně že bych to hodil jen jednou na začátku a pak to měl jako konstantu).


EDIT: odpověď: hází se skutečně vždy, ALE RaI je v podstatě možné obojí (viz precedent z Magické střely, viz diskuse níže)
Autorská citace #4
13.12.2020 16:40 - sirien
Proměň - SRD
Zvířecí podoba - SRD
Píše:
Tvor je omezený akcemi, které může vykonávat z povahy nové podoby, a nemůže mluvit, sesílat kouzla ani provádět jiné akce, které vyžadují ruce či mluvení.


Skutečná proměna - SRD
Píše:
Tvor je omezený akcemi, které může vykonávat z povahy nové podoby, a nemůže mluvit, sesílat kouzla ani provádět jiné akce, které vyžadují ruce či mluvení, pokud těchto akcí není schopna nová podoba.


Dotaz: výše zvýrazněný dovětek je ZÁMĚRNĚ pouze u Skutečné proměny a u předchozích dvou chybí, nebo to je opomenutí? Protože třeba Proměň může v pohodě proměnit jednoho humanoida na jiného humanoida, např. orka na elfa - pokud je cíl orčí sesilatel a změní se na elfa, proč by nemohl kouzlit? Zvířecí podoba zase může změnit na krkavce či papouška, takže čistě verbální zaklínadla dávají pořád smysl.

(originální znění je stejné, překlad je správně)


EDIT: znění je podle všeho záměrné a kouzlit ani dělat jiné věci u těch slabších kouzel zjevně cíleně nejde
Autorská citace #5
13.12.2020 17:33 - sirien
Vyvolej elementála
SRD
Píše:
Podle tebou zvolené příslušné oblasti se objeví elementál s nebezpečností 5 či méně na volném místě do 2 sáhů od oblasti.

Předpokládám, že tu nebezpečnost si volim sám a je to jen blbě/nejasně zvolená formulace? (překlad je dobře, ta formulace je takhle neohrabaná už v originálu)


EDIT: předpokládal sem blbě, Sesilatel sešle kouzlo a DM rozhodne co se zjeví - RAI je že by DM měl zvolit to co Sesilatel chce, ale je to DMovo rozhodnutí, což je retardní debilně-designová pojistka proti exploitu tohodle kouzla, které autoři zjevně neuměli pořádně vyvážit jinak.
Autorská citace #6
13.12.2020 17:41 - sirien
Výřečnosti - 8. Stupeň
SRD
Píše:
Dokud kouzlo neskončí, tak kdykoliv si hodíš na ověření Charismatu, můžeš nahradit hozené číslo číslem 15. Navíc ať říkáš cokoliv, magie, která má rozhodnout, jestli říkáš pravdu, ukazuje, že říkáš pravdu.


Zóna pravdy - 2. Stupeň

Píše:
Když tvor neuspěje, nemůže v této oblas ti vědomě říkat lži.


Dotaz: můžu pod vlivem Výřečnosti lhát v Zóně pravdy (? Resp. jaká je obecná interakce mezi Výřečností a Zónou pravdy?


EDIT: RAW Zóna pravdy skutečně znemožňuje lhát a Výčečnost to neprobije.

Ohledně RAI je nejasné (a neznámé) zda je skutečně záměr, aby kouzlo 2. Stupně dokázalo přebíjet kouzlo 8. Stupně (za sebe poznamenávám, že to je trochu divné, ale není to bezprecedentní - viz antimagická zóna vs. Přání atp.; tahle dvě kouzla navíc nejdou svým působením PŘÍMO proti sobě, takže to dává částečně smysl.)
Autorská citace #7
13.12.2020 17:43 - sirien
Zemětřesení
SRD
Píše:
Ze země v oblasti se stane těžký terén. Každý tvor, jenž se na zasažené zemi soustředí na kouzlo, si musí hodit záchranný hod na Odolnost. Když tvor neuspěje, jeho soustředění se přeruší.

SO?
- standardních 10 pro soustředění
- standardních SO záchrany podle sesilatele jako kdykoliv jindy kdy se u kouzla říká, že máš hodit Záchranu?

Píše:
poškození 50 každé budově na zemi v oblasti. Sníží-li se životy budovy na 0, budova se zřítí a potenciálně zraní blízké tvory.

HPčka budov najdu kde (nebo aspoň odvodim z čeho) přesně?



EDIT: SO je zjevně SO záchrany kouzla Sesilatele (je to implikované tím, že není řečeno jinak)

OČ budov je dané materiálem, jejich HPčka... ehm. Teoreticky. Obojí je tady v DMG.

Problém je očividný - pokud budu počítat HPčka po celých budovách, tak bude odolnost budovy růst proporciálně s velikostí, což tady nedává moc smysl. Pokud to budu počítat po "komponentách" (resp. po zdech), tak Zemětřesení spíš prostě srovná všechno se zemí. (Což... vlastně u takhle silného kouzla není špatně, takže nejspíš cajk? Ale jako to že se ty HPčka budov musej dopočítávat a není tam aspoň rychlá referenční tabulka fakt saje - ono to je fakticky potřeba i pro mnoho jiných kouzel a příležitostí...)
Autorská citace #8
13.12.2020 17:50 - sirien
Předtucha
SRD
Píše:
Toto kouzlo okamžitě skončí, pokud ho sešleš znovu, než skončí jeho doba trvání.

Jak přesně že si autoři představují, že kouzlo 9. Stupně sešlu během 8 hodin znovu?

Tohle není ani tak nejasné jako spíš... mě zaujalo co to je za WTF zbytečnou podmínku a jestli mi tam neuniká nějaká klička nebo zajímavej use-case atp.


EDIT: epická dobrodiní, elfí zkrácené odpočinky (ano, druhá FAQ/errata změnila tu první a elfové fakt mají ratší dlouhý odpočinek), svitky a magické předměty.
Autorská citace #9
13.12.2020 17:53 - LokiB
ad proměny - ano, tam jsem přesvědčen, že Skutečná proměna je v tomto "nejsilnější" záměrně.
Autorská citace #10
13.12.2020 18:01 - Gergon
sirien píše:
Jak přesně že si autoři představují, že kouzlo 9. Stupně sešlu během 8 hodin znovu?


Třeba tak, že elf má Trans a může dobít pozice kouzel během 4 hodin.
Černokněžník, který dobíjí pozice po krátkém odpočinku ani nemluvě =)
Autorská citace #11
13.12.2020 18:09 - Gergon
Strážce víry:
Každý vůči tobě nepřátelský tvor, který se poprvé v rámci tahu pohne na místo do 2 sáhů od strážce, musí uspět v záchranném hodu na Obratnost.

- Znamená to, že se ten tvor musí pohnout do dané oblasti? Nebo když bude stát bez pohybu vedle strážce tak dostane stejně každé kolo ránu?
Autorská citace #12
13.12.2020 19:02 - Rilkin
Uklidni emoce: Nenašel jsem k tomu žádné oficiální vyjádření.

Moje interpretace je, že attack je klíčové slovo (attack vyžaduje attack roll, takže například Fireball není attack a mimo jiné před ním nechrání Sanctuary). Tzn. nejde o ztrátu HP, ale už o attack roll.

Harm má oproti tomu v tomto kontextu pouze význam, který mu dává angličtina (neplést s kouzlem Harm :D ). Takže je na úvaze DM, co všechno se do toho přesně počítá (Fireball, Hold Person,...).
Autorská citace #13
13.12.2020 19:16 - Rilkin
Zaklep: Tohle je podle mě lépe vidět z anglického originálu:

PHB píše:
A target that is held shut by a mundane lock or that is stuck or barred becomes unlocked, unstuck, or unbarred. If the object has multiple locks, only one of them is unlocked.


stuck -> unstuck
barred -> unbarred
mundane lock -> unlocked
multiple locks -> one of them is unlocked

U stuck a barred se vůbec neřeší množství, takže po seslání kouzla je cíl unstuck a unbarred nezávisle na počtu překážek tohoto druhu. Pouze zámky mají speciální pravidlo pro jejich vyšší počet.
Autorská citace #14
13.12.2020 19:21 - sirien
Rillkin: ad Uklidni emoce - jo takhle. To mě ve skutečnosti netrápí, tam beru že když ztratíš HP tak neni o čem diskutovat. Otázka zní - pokud zaútočim na Tvého kamaráda a minu (nehodim AC), počítá se to taky nebo ještě ne a nestačí zaútočit ale musim fakt zasáhnout?


Gergon: Guardian of Faith praští Tě v momentě, kdy překročíš hranici 2 sáhů od něj. Poté co jsi uvnitř této hranice jsi v bezpečí (dokud z ní nevylezeš a nepřekročíš jí znovu). (As written, teď jsem kontroloval i originální znění; pokud to je myšlené jinak, tak to je napsané blbě)

S elfem se pleteš; častý omyl, do JaD jsme to napsali s jednoznačným upřesněním. Elf sice medituje kratší dobu, než ostatní spí, ale to mu nezkracuje Dlouhý odpočinek - na ten stále potřebuje 8 hodin. Zkrácená doba meditace oproti spánku umožňuje držení delší hlídky popř. vykonávání většího množství "lehkých" činností (čtení, studium aj. koniny - ve skutečnosti jde hlavně o tu hlídku). ofiko ujasnění zde.
Autorská citace #15
13.12.2020 19:36 - Rilkin
sirien: ad Uklidni emoce - attack a damage jsou z pohledu pravidel dvě různé věci. Tady mluví o attack (resp. zaútočení).
Autorská citace #16
13.12.2020 19:53 - sirien
Rilkin: Ah-HA! Už to vidim, nejasnej překlad ("napaden" místo "je na něj zaútočeno"). Díky.

EDIT: s tim Zaklep... aha. Jakože jo no, nejspíš, ale jako... taky ne moc jednoznačnej popis.



Loki: s těma proměnama to tak vypadá - ale byl bych šťastnější, kdyby to bylo někde potvrzené.
Autorská citace #17
13.12.2020 20:12 - Gergon
Díky za info - opravdu jsem to hrál špatně. Tak pak jen ten černokněžník, ale u něj už to asi platí, ten může sesílat devítkové kouzlo i po krátkém odpočinku.
Autorská citace #18
13.12.2020 20:16 - Log 1=0
gergon píše:
ten může sesílat devítkové kouzlo i po krátkém odpočinku.

Ne, nemůže.
Autorská citace #19
13.12.2020 20:17 - Gergon
Pokud má pozice kouzel na 9. kouzlo, a černokněžníkovi se obnovují pozice kouzel po krátkém odpočinku, tak proč ne?
Autorská citace #20
13.12.2020 20:17 - Rilkin
Zvětšení nebo zmenšení: Hází se pokaždé. Jednou se hází pouze u plošných efektů. Tohle mimochodem vytváří celkem neintuitivní RAW výklad u Magické Střely (viz tweet).

Pro jistotu bych zdůraznil, že 1k4 se hází při každém hodu na zranění. Při každém hodu na zásah se hází například u Požehnání nebo Uřknutí.

Jinak si nemyslím, že by opakované hody byly nutně něco špatného. Nerozporuji, že to zpomalí hru. Na druhou stranu se ale člověk vyhne spekulování, jestli nemá to kouzlo seslat znovu a doufat ve vyšší hod. Každopádně by se z hlediska RAI nic špatného nestalo, když by se hodilo jen jednou (např. viz tweet výše).

ad Zaklep: popis by mohl být jednoznačnější, ale asi je to kompromis mezi stručností a jednoznačností. D&D 5e je založeno na základních pravidlech a (mnoha) výjimkách. Takže je důležité nejen, co tam je, ale také, co tam není. Tady je výjimka pro zámky a pro nic jiného zde výjimka není.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.063749074935913 secREMOTE_IP: 18.97.9.168