Kultura

ShadoWWW
13.12.2022 15:16
One D&D (5.5E) (před vydáním)
Jak už všichni víme, chystá se nová edice D&D.

Zdroj, kde se dají stáhnout testovací PDFka.
20.1.2023 23:03 - spejcharovci
Cyrasil: že není merchandise součástí OGL dokážu pochopit, ale miniatury jako herní suplement mi do OGL zapadá. Problém je v tom, že tyto hranice nejsou nikde dostatečně specifikováné.
20.1.2023 23:07 - cyrasil
spejcharovci píše:
Problém je v tom, že tyto hranice nejsou nikde dostatečně specifikováné.


Ale jsou. SRD je pod OGL (krome tech veci co primo OGL vyhazuje) a to je vse.
21.1.2023 00:21 - sirien
spejcharovci: viz cyrasil; Lidé mají o původní OGL příliš růžové představy. Asi fakt budu muset sepsat ten článek kde to vysvětlim detailně a přehledně.

Současní Wizardi, jakkoliv sou svině, mají pravdu v pár věcech, jedna z nich je, že OGL byla vždy zamýšlená pro textový obsah. Ano, v průběhu času se tam ukázal nějaký přesah, částečně nezamýšlený. Hromada dnešního obsahu tehdy neexistovala ani ve výhledových vizích. Uvědom si že OGL byla psaná v roce 2000 - ano, internet už existoval, v podobě statickejch webů a e-mailu. Google byl zbrusu nová služba. PHP BB fóra neexistovaly (!). YouTube? Sociální sítě? Sci-fi. OGL byla pro tisk a pro PDFka (a jejich obdoby)

Pro merch to nikdy zamýšlené nebylo. Ostatně obsahem ("content") OGL jsou textové materiály v SRD. Plus případně obrázky (grafy, náčrty...) v těchto dokumentech. Teoreticky bys to mohl stretchnout na ilustrace, ale ta licence na to neni určená (a jiné - např. CC - se na to hodí mnohem víc). Popravdě to nebylo nikdy zamýšlené ani pro ty VTTčka. (Samozřejmě můžeš dělat miniatury obecnejch věcí jako sou vlci nebo orkové popř. možná věcí obsaženejch v SRD pokud tam mají fyzický popis - tam už můžeš narazit na nějaké pasti jako třeba nutnost vyhnout se podobnosti s oficiálním vyobrazením, takže bys pro ten popis musel možná najít vlastní interpretaci... ale to už netušim a vařim z vody.)

Jakože... já bych ani Wizardům neměl za zlý kdyby řekli "hele děti rozežranosti konec, OGL platí jak je, ALE začneme fakt dupat po jejích hranicích, takže..." - a ironie je, že vůči jejich záměru by jim to vcelku stačilo, protože a) tuna obsahu v SRD prostě ani nikdy nebyla a třetí strany ho braly z individuálního licencování, nad kterým mají Wizardi kontrolu a bez kterého ty VTT moc lákavý nebudou, grafika negrafika a b) v momentě kdy se ti ten VTT překlopí do něčeho víc vizuálního (tj. nejen animace fireballu, tu vem čert, ale třeba first person view tahovkovej souboj...) tak ta OGL tam bude silně přetažená (a tudíž snadno napadnutelná).


To je vlastně největší ironie celý situace - že je vlastně úplně zbytečná. Jakože u Wizardů je někdo prostě totální dement v tomhle směru.


Loki: to teda to co sem napsal extrémně překrucuješ. Rozhodně sem nenapsal, že by bez DnD nemohl být RPG business výdělečnej. (Je fakt, že DnD prostě udělalo celej tržní segment větší, ale to neni totéž jako že by bez něj neexistoval nebo se s jeho absencí zhroutil.) ALE je velkej rozdíl v tom kolik věci vydělávají, jak malý výdělek je pro koho ještě smysluplný a jaké investice (jak velké, jak dlouhé) si kdo může dovolit.

Pokud se bavíme o fontáně na peníze - tj. ne jen o nějakym udržitelnym businessu, ale o něčem výrazně ziskovym, i v perspektivě USD miliardovejch (!) Wizardů - pak se obávám že to bez DnDčka nedáš. A i s tim DnDčkem to bude vyžadovat nějaké další kroky a nebude to jen tak samo od sebe.
21.1.2023 00:38 - sirien
Vyjádření Foundry VTT - TLDR, velmi konstruktivní a polite, ale těžký odmítnutí.

Fun fact - část licence popisující VTT není součást licence, ale "policy". Jako taková může být kdykoliv jakkoliv změněna nebo odvolána. To je hezkej shit trik kterej sem laicky přehlíd.
21.1.2023 08:25 - spejcharovci
Sirien, Cyrasil: díky za komenty.
Toto je citace z původního (v současnosti již smazaneho) wotc ogl FAQu:

"Q: Is Open Game Content limited to just "the game mechanic"?

A: No. The definition of Open Game Content also provides for "any additional content clearly identified as Open Game Content." You can use the Open Game License for any kind of material you wish to distribute using the terms of the License, including fiction, artwork, maps, computer software, etc."

https://web.archive.org/web/20060106175610/http://www.wizards.com:80/default.asp?x=d20/oglfaq/20040123f
21.1.2023 10:36 - ShadoWWW
spejcharovci: Přesně. V OGL nebylo explicitně řečeno, že je to i na software, are v ofiko FAQ byl software povolený a běžně se to aplikovalo. Začalo to nejrůznějšími generátory postav, nejznámější byl Hero Lab nebo tak nějak se to jmenovalo. Bez těch generátorů by 3E hrálo mnohem míň lidí, protože by si sami neuměli vytvořit postavu ani ji levelovat. Díky OGL a na OGL začaly i všechny VTT a všechny využívaly i SRD, dokud Fantasy Grounds jako první nezískalo licenci na všechen 5E obsah (a později i někteří další).

Důležitý je si uvědomit, že bez OGL, tedy volné licence pro nejhranější hru, by žádné VTT nevzniklo, protože by se nezaplatil vývoj té aplikace. Neměli byste jednu koherentní skupinu hráčů, které můžete začít nabízet svou aplikaci hned a teprve potom postupně přidávat další, méně hrané systémy.

A to je i obava lidí z oboru nad 3D VTT. Že jestli ji Wizardi vytvoří (nikdo jiný na to nemá dost velký rozpočet) a uzamknou jen pro sebe, tak lidi nebudou mít možnost volby. Ale pozor! Nešlo by o monopol, jak se tu obával Loki, protože monopol lze zajistit jen státem. Na volném trhu by šlo pouze o výrazně dominantního hráče, což je rozdíl.
21.1.2023 14:26 - York
Nemáte někdo to FAQ k OGL 1.0a uložený? To by možná stálo za to zaarchivovat.
21.1.2023 14:35 - sirien
York: Internet Archive ;)
21.1.2023 15:07 - York
Sirien: Na Kostce u článku "DnD licence a práva" by se to hledalo snáz*.

* Považ, na Kostce by se něco dobře hledalo!
21.1.2023 17:41 - spejcharovci
21.1.2023 23:38 - malkav
spejcharovci píše:
This license only applies to printed media and ...

Já tedy tomuto rozumím tak, že se tato licence vztahuje (je aplikovatelná) pouze na tištěná média (a ta druhá ...), což si překládám tak, že se na další oblasti vůbec nevztahuje.
22.1.2023 14:00 - sirien
Every Insider Leak I've Been Given On Wizards of the Coast

Tohle je extrémně zajímavej insight. Checknul sem to jeho zdrojování a vypadá to poměrně dost legit. Taky sem se podíval na ten Glassdor (review site na zaměstnavatele) a jako WotC docela fun. Fakt doporučuju zascrollovat a přečíst si co se tam místy píše.

(Also dobrej vtip je ten diversity rating na 3,3/5 - u firmy co má jinak diverzity plnou tlamu - eh, teda, pardon, twitterovej účet.)

Co se z videa mimo jiné dozvíte:
- Šéfka Wizardů s DnD nijak neinteraguje. Obecně management nemá ke gamingu - hrám, kultuře ani komunitě - vůbec žádnej vztah a na zákazníky koukaj podle všeho, má parafráze, "jako na ty weirdoes co si v dospělosti kupujou hračky, takže z nich můžeme ždímat prachy".
- Christian Cocks, efektivně šéf DnD, sám DnD nikdy nehrál. Je to vývojář MMOček a má za to že DnD a jeho hráči sou totéž co MMOčka a MMO hráči
- Podle všeho (jak video, tak ten Glassdoor) to je tak trochu arogantní debil
- Od začátku chtěl z DnD udělat MMOčko na Unreal engine a chtěl se zbavit na OGL běžící "konkurence". A to včetně Beyond.
- Akvizice Beyond mu udělala čáru přes rozpočet - očividně teď u Wizardů fungují dva paralelní týmy, ten původní a ten Beyondovej
- Budoucnost DnD má bejt divný online singleplayer / MMOčko - včetně single player kampaní (proto ty "AI DMs"), ale zejména nekonečna mikrotransakcí (skiny a animace na postavy, výbavu, kouzla...) Z knížek se má stát "bonus content" v podstatě.
- nicméně očividně existuje u Wizardů propast mezi managementem a zaměstnanci. Lidi co na DnD pracují (Jeremy&spol např.) jsou podle všeho dost v pohodě - ale mají nulovej vliv na cokoliv (a očividně podle všeho neexistuje moc kariérní posun v rámci firmy nad určitou úroveň... jj, všechno známky zcela zdravé firemní kultury a atmosféry)


EDIT: jo, a těch 30 USD nemá bejt za Beyond, ale za to MMOčko/VTTčko co začli vyvíjet než koupili Beyond. Ale snad to má bejt "highest sub tier". Což jakože si vyložte jak chcete, osobně mi tohle nepřijde ani tak moc evil, ale kdo ví co z toho bude :)

also, důvod proč nonOGL 1.2 je vstřícnější k homebrew atp. je ten že malí tvůrci - a popravdě vlastně ani jiný publisheři - nikdy nebyli cílem tohodle WMD útoku, ten je mířenej na VTTčka a appky, všichni ostatní byli jen colateral damage (nejspíš vzniklá tim že ten kdo to psal neměl absolutně žádnej insight do toho jak to tvůrčí prostředí a komunita vůbec fungují, protože DnD nehraje a ve firmě je rok nebo tak něco - tady btw. docela souzní ten pohled managementu na zákazníky popsaný výše s formou a jazykem toho nonOGL 1.1 včetně těch poznámkách o "bráchovi co za tebe uklidí pokoj") - tzn. zahodit z 1.2 všechny ty věci o provizích atp. vlastně vůbec nebolelo a nebyl to ani tak "ústupek", jakože někdo byl prostě donucenej udělat svojí práci trochu pečlivějc a místo plošnýho bombardování fosforerm to musel jen trochu víc zacílit termobarickou municí. Collateral tam je stejně, ale na úrovni co už skoro vypadá že by mu mohl projít.

Also, fakt že kolega z DnD Shorts zjevně rezignoval na udržení skutečné OGL v existenci a je ochotný se podřídit "diskusi o 1.2" mě dost mrzí :(
22.1.2023 14:38 - LokiB
Díky za informace.
Tak aspoň i nadále v praxi uvidíme, jak si tahle "běžná non-weirdo firma" poradí v "konkurenčním prostředí", pod tlakem komunity :) Začíná mě to bavit víc a víc.
23.1.2023 01:39 - Naoki
Píše:
Taky sem se podíval na ten Glassdor (review site na zaměstnavatele) a jako WotC docela fun

Overall rating: 3,3. Games Workshop má 3,7. To je hodně zlý :D
27.1.2023 14:30 - sirien
ShadoWWW píše:
Vyplňte prosím tu anketu o OGL 1.2 do 3. února, ať Wizardi vědí, co si o tom myslíme.



Kdyby někdo postrádal inspiraci:

Píše:
Canceling the original OGL is unacceptable.
"Authorization" in the original OGL meant "version which was chosen to be used", not some kind of "continuous confirmation which can be taken back" as you try to pretend.

Aside of that, conditions regarding copyright claims of others against you are unacceptable as well, even laik can see that under these conditions, any litigation is practically impossible no matter the validity of the claim.

"OGL 1.2" is miss-labeling, this license is not open, it doesn't allow others to join with their own OGC.

Your treatment of VTTs is overly harsh - and it's not even a biding licence.

Overall, OGL 1.2 is a joke - and since the original OGL cannot be revoked, it's just a pathetic greedy attempt to get out of the legal obligation you once bind yourself into - and from which you've benefited (and still benefit) greatly. For as long as you try to push this, I will urge our community to get out of Beyond and not to buy any of WotC original products.


Píše:
Stop trying to screw others and sneak out of your own contract.

Create OGL 1.0b, which will be exactly the same as 1.0a, except "irrevocable" and "cannot be deauthorised" will be added into it.

Apologize.
Greatly.
Repeatedly.



Píše:
Content "released" under CC is content you know you cannot even claim under copyright. You literally try to sell what you don't own and what anyone can use anyway, trying to:

a) sell it like some kind of forthcoming benevolence, which it isn't
b) get at least the "BY" credits out of it

And you don't even have the decency to add anything to it - like when you explicitly state examples not to be part of it.

This is just a smoke and mirrors kind of cheap trickery.


Píše:
See before.

It's not even legally valid, it's just a cheep and frankly quite pathetic attempt to bully others into submission of something what ultimately cannot be forced. According to public statements, it seems that there are some willing to litigate it, so if you try to push it, I hope I'll see you to lose it in court.


Píše:
See above.

Content ownership is not wrong as such, but its specific restriction against litigation are unacceptably strong, making the litigation against you practically impossible.

Types of content is restricted compared to 1.0a.


Píše:
13 and 14 see above.

15 - unacceptable, it effectively gives you a backdoor to cancel the whole license - yes, I did notice - which means that the "irrevocable" you wrote into it is kinda meaningless attempt to appease the crowd.

Honestly, if you react to an outrage over your attempt to screw with everyone around by an another attempt to smuggle some shitty legalistic terms into new license, you just make sure nobody is ever going to trust you ever again.


Píše:
See above, its a sick joke - you don't even bind it as a part of the license, you just make it some kind of policy you can cancel anytime you see fit.

The nonsensical restrictions over 3rd party VTTs (no, magic missile animation is absolutely not a "fuzzy border" towards videogame experience) shows nothing but your own insecurity over the product you are about to offer yourself in an upcoming future. If you don't believe in its competitiveness, why should anyone else.


Píše:
Only a legal idiot would do that, since you have a license cancelling backdoor written into it.

Besides, I'm pretty sure anyone can continue using OGL 1.0a anyway - the only question is whether their publisher is strong enough to risk the legal bullying you are threatening with. The good think is, you have to lose over this in the court only once.


Píše:
...see previous comments


Píše:
IF it was tight to the original OGL (some just slightly updated version 1.0b which allows for this), it would surely be preferable to the original requirements.


Píše:
After what you've tried and after I've seen how you treat your community, like:
- releasing legal contract which speaks to your fans in terms of "their brother doing their household chores" as a form of payment)
- being silent for a week, hoping it just goes away
- repeatedly lying
- not even apologizing properly
- releasing 1.2 which is less insulting, but as unacceptable as the original attempted contract (which we all know wasn't a draft)
- ...etc.

...I'm not really sure I feel good even playing DnD anymore, not mentioning creating for it, supporting our local community - not even speaking about paying for it in any way. You've just successfully ruined the purity of the passion I had for your game, product and company.

And I feel really sad about all of it.
27.1.2023 14:35 - ShadoWWW
Koukám, že jsem jim to jinými slovy řekl dost podobně. :)
27.1.2023 14:37 - York
Tolik úsílí spálenýho na něco, co si nikdo nepřečte...
27.1.2023 14:42 - sirien
Občas ti je líp i potom co zakřičíš do zdi :) ...a s tím jak se jim rušej Beyondy to možná někdo přečte - resp. nebude to asi číst, ale možná nad tim projede nějaká analytica typu "kolik lidí nás výslovně posílá doprdele kvůli X", a pak se to projeví :)
27.1.2023 15:25 - ShadoWWW
A to zas já si myslím, že si ty vyplněné dotazníky chca nechca nakonec přečtou. Jak se na ně žene tsunami, tak určitě bude někdo z top managementu, kdo nakonec zavelí: "Doneste mi důvody, proč ti sráči se od nás odvrací!"
28.1.2023 00:15 - sirien
Taková fun myšlenka ohledně Wizardí bezpodmínečné kapitulace u OGLka - s tím jak se to stalo velmi veřejné a referovala o tom i mainstream média (Guardian není zrovna provinční plátek) - ono je taky dost dobře možný, že s blížící se premiérou DnD filmu a s pokračujícím a neutichajícím dumbsterfirem a veřejnym mega-bojkotem Beyondu (což je customer action jak sviň) se taky mohl někde velmi vysoko v Hasbru rozeznít telefon a na druhé straně se mohl ozvat nějakej nasranej partner, jakože nějakej ne úplně malej partner, jako, nevim, Paramount Pictures, a začali klást nějaké nepříjemné otázky, něco jako třeba, nevim, "Můžete nám prosím vysvětlit, co si vaši podřízení kurva myslej, že dva měsíce před premiérou dělaj?" - což by se nejspíš ptali velmi klidným tónem, zatímco by v těch tisíci stránkách smlouvy vyhledávali pasáž o odškodném za poškození propagace "through negligence" nebo tak něco...

Jakože takovej film dneska neni laciná záležitost. A studia jsou poslední dobou na blbý PR a fanbase bojkoty trošičku citlivý. A ztratit takhle pár (desítek) míčů kvůli naprosto zbytečné a stupidní aféře... to je hodně silná motivace aby Wizardům bylo oznámeno, že maj přesně do pátku do večera aby byl klid nebo v pondělí ráno poletěj hlavy. Všechny bez rozlišování. Což by docela vysvětlovalo proč šli svojí zdržovačku hodili v poločase oknem a šli smykem na 180 - a to tak rychle, že to SRD před převedenim do CC ani neprošistili a efektivně tak ztratili několik dlouho žárlivě střeženejch "product identity" termínů. Protože když dostaneš takovýhle ultimátum od vzteky řvoucího CEO co právě dostal zjeba od ještě větší ryby než je on sám, tak prostě nemůžeš jinak.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.09716010093689 secREMOTE_IP: 54.225.35.224