Produkty

Alnag
16.8.2007 10:01
Dlouho spekulovaná čtvrtá edice D&D možná skutečně za nedlouho dojde naplnění. Nasvědčovaly by tomu přinejmenším některé současné události.

Nová diskuse o 4E
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
21.8.2007 14:07 - Fibriso
Muj oblibeny cleric snad zůstane, rasa člověk nebo elf, nejlépe Dragonbloded. I když těd sem si oblíbil Druida se shapeshiftem místo wildshape.
21.8.2007 15:28 - Merlin
člověk paladin, člověk tulák, případně člověk tulák/fighter ( šermíř)
21.8.2007 16:09 - Dalcor
No tak to jsou zajímavé informace a já vím za co utratím své peníze. 3,5E si koupím až po vyjítí 4E se slevou a 4E za plnou cenu. Mám obavi z přílišné akčnosti hry, která bude IMHO daleko více TACTICAL RPG zaměřená na boj, než tomu je třeba u Cadwallonu, který má desítky čistě RP mechanik. Bojím se nového multiclassování, ovšem koenčně bude Bladesinger ta pravá mašina :). Bojím se o Dragonlance. Ale přesto už se těším!
21.8.2007 17:28 - Alnag
IMO Wizardi stáhli licenci na Dragonlance a ty ostatní licence právě kvůli tomuhle. Otázka ale je, co s nima teď podniknou... podle všeho chtějí vydávat jeden setting ročně, což ale znamená 2008 Forgotten Realms, 2009 Eberron a teprve 2010 by možná vydali Dragonlance (nebo Ravenloft nebo něco...). A nebo licenci zase přepustí... bůh suď.
BTW Dalcore: Ty chceš koupit 3,5E se slevou? Jako základní příručky? Přemýšlím, že už je možná nebudu potřebovat. Momentálně hraju SW a pak už bude 4e. Jako bonus můžu přidat pár veselých příruček navrch... :o)
Nepřipadá mi to víc taktické. Spíš mi přijde, že současný taktický element 3e je konečně udělán pořádně a tudíž přístupně i pro lidi, kteří ten taktický element tolik nežerou. Otázky, které mi tam vyvstávají hlavně jsou - jak budou řešeny dovednosti, jak budou řešena ty nebojové scény (social encounters), přesvědčení a defaultní setting.
21.8.2007 17:47 - Dalcor
No jáse bojím že příhjde další Pohroma a vrátí se Takhisis s Paladinem, nebo zmizí i další bohové what ever. Osobně mám trochu strach z "jenom combat" směřování. IMHO Non COmbat setkání budou Encounters z ADnD, nebo skripty z Cadwallonu - tedy pouze vzorce chování NPC podle chování družiny.
Alnag za kolik a na splátky?
21.8.2007 17:57 - Alnag
Nejde ani tak o to, že jestli non-combat encounters budou skriptovaná nebo jaká (a pro záznam, myslím si, že nebudou), podstatné IMO je, že budou mít standardně dané CR a XP, které za ně jsou a že ty budou zřejmě ve stejných hodnotách jako za encountery bojové. Což znamená, že bude výrazně a nepřehlédnutelně černé na bílém dáno (pro ty, kteří mají stále potíže porozumět textům v současném DMG, btw. - chápu, že někdo na to má speciálně vypěstované slepé skvrny, aby mohl pindat, že DnD je hrozný "hack&slash" a já nevím co ještě...), že průchodnou a rovnocenou strategií přípravy dobrodružství, která je hodnocena a podporována stejně jako scény bojové jsou taky scény nebojové.
Dalcor: To je jednoduché... řekni kolik bys dal (za kolik bys do toho šel v obchodě a když usoudím, že je to dobrá cena, plácneme si a když ne, tak si můžeš počkat, jak to zlevní v reálu :o)) Se splátkama nemá v zásadě problém...
21.8.2007 18:13 - vitus
Ha - D&D je hack´n´slash jako blázen, když i rádci na stránkách wizardů nabádají začít hru akcí, místo aby nabádali: "nejdříve se vaši hrdinové musí odnaučit počůrávat a chodit kakat na nočník a teprve po tom můžete podniknout první bojový encounter s plyšovým medvídkem..." ;o) (to je vtip).
Ale je pravda, že ona ta slepá skvrna na hack´n´slash je u některých hráčů vypěstována docela dsolidně a to zcela nezávisle na systému (i když pojetí PHB a DMG tomu trochu napomáhá - ale když to lidi baví a Wizardy to živí, tak proč ne, že ?).
BTW - tak mne napadá, že jeden z mále "core" původních RP mechanismů, jež je "zarostlé" do DcD zcela dost je přesvědčení. Problém asi je, že na něj většina lidí zhusta nehraje (tipuji proto, že by nebyla vůbec zábava někoho uprostřed nějaké pěkné session přerušit a začít se dohadovat, jestli by to ta postava s tím přesvědčením udělala či nikoliv - ona se blbě zjednodušuje paleta lidské duše do devíti kategorií).
21.8.2007 18:29 - Alnag
Začít hru akcí ovšem není nějaká původní rada Wizardů, ve skutečnosti totéž radil jeden významný spisovatel (jehož jméno jsem radši zapomněl) a je to běžná součást základní vypravěčské výbavy. Ale mám dojem, že tyhle různé druhy zahájení už jsme někde probírali. Například téměř všechny SW filmy užívají tuhle filosofii...
Já mám seriózně u některý lidí pocit, že jsou to v skrytu duše hack&slasheři až na střechu, ale nějak nabyli dojmu, že se to nenosí, není to dostatečně "in" a já nevím co, takže reagují apriorním odmítáním. Podle mně je potřeba nastolit rovnováhu (nikoliv Síly) v zasoutpení všech zábavých prvků a ať se mi někdo podívá do očí a řekne mi, že občasná šarvátka není zábavná.
BTW: Já jsem nikdy nepochopil, proč má hra mít nějaké RP mechanismy, ale asi je to tím, že jsem ze staré školy a tyhle novoty mne nikdy nebraly. Vždycky jsem měl dojem, že ztvárnění role vyplývá z toho, že si člověk nějakou roli vytvoří. A vytváření role zakomponovává valná většina her v rámci tvorby postavy. To, že DnD to nedělá prvoplánově - tj. vybráním adjektiv charakterizujích osobnost, ale přeneseně skrze nějaké symbolické atributy mi přijde o to kouzelnější. Ale chápu, že se nelze zavděčit každému. A zvláště se nelze zavděčit skrytým hack&slasherům, kteří by pravděpodobně interpretovali tvorbu postavy v DnD jako čistě takticko-optimalizační záležitost.
21.8.2007 23:08 - bigbythewise
L.Z.J.: Tak to by se ti mohl libit Artificer.
Moji srdecni zalezitosti byl vzdy klasicky Wizard a novejsi povolani Incantatrix, takze se opravdu nebojim 4E.
Nekde jsem zahledl na zacatku v diskuzi tema o noteboocich na stole, tak se k tomu vratim. Nedavno Microsoft predstavil takove docela zajimave PC - je to v podstate stul, jehoz povrch je jeden velky dotykovy dispej. Co vy na to? :o)
21.8.2007 23:57 - LZJ
bigbythewise: Artificer se objevil někde v Eberronu, že? Tak to nemám nastudované.
22.8.2007 01:19 - bigbythewise
L.Z.J.: Ano, je to Eberron. Verim ale, ze neco podobneho bude i ve starsich knihach, i kdyz si teda osobne fakt nic ciste craftovaciho nevybavuju. Tech povolani je tolik, ze se to ani neda. Kazdopadne nemagicke veci muzes craftit s kym chces. :)
22.8.2007 08:08 - andtom
Plně souhlasím s Alnagovými příspěvky 21.8.2007 17:57 a 21.8.2007 18:29 - Alnag, hezky napsáno.
D&D je mnohovrstevnatá hra. Nebo se dá říct široce postavená.
Je docela známo, že současná 3.5 edice poskytuje různou hru s ohledem na levely postav (1-5, 6-10, 11-15, 16-20). Nikdy jsem neviděl, že by s tímto měl někdo nějaký problém, že by to zpochybňoval (protože se to netýká tahanic o roleplayingu v D&D, pochopitelně). O 4. edici tvůrci říkají, že má jít o rozvrstvení 1-10, 11-20, 21-30.
S hraním rolí a hack&slash je to obdobné. Jediný rozdíl je, že rozdílná herní zkušenost v ose RP-H&S není nějak vázána na levely postav, ale čistě na volbu hráčů.
Proč je H&S doporučováno někde začátečníkům na wizardích stránkách nebo z pravidel více čouhá dle mého jednoznačně vyplývá ze zkušenosti s hráči RPG. Začínající hráči většinou touží zkusit si primárně H&S (jeho kouzlo objevovat nemusí) a k RP se propracovávají (jeho kouzlo rychle, pomalu nebo vůbec ne objevují - žádná z cest není špatná nebo dobrá samozřejmě). A D&D je děláno tak, aby přivedlo k hraní spoustu začínajících hráčů, není jen pro letité hráče nebo menšinu nováčků, kteří po H&S netouží alespoň chvilku při prvním kontaktu s RPG (btw. znáte někoho takového? nebo jste takoví byli vy sami? opravdu?). Tak je prostě D&D uděláno tak, jak je. RPG se dá napsat mnoha způsoby a tvůrci D&D zvolili právě tento.
22.8.2007 08:14 - Dalcor
Alnag píše:
Já jsem nikdy nepochopil, proč má hra mít nějaké RP mechanismy,...Vždycky jsem měl dojem, že ztvárnění role vyplývá z toho, že si člověk nějakou roli vytvoří
Souhlasím. Přesto jsou mechaniky podporující, ne vnucující hraní rolí. Příkladem budiž obligation v Cadwallonu - jinak zcela wargamingové hře či humanity ve VTR. Samozřejmě nutí přijímat nějakou roli. V zásadě a primárně jen doufám že v DMG nebo PHB bude napsáno co je to hraní rolí.
22.8.2007 08:47 - andtom
Myslím, že H&S v člověku přece jen zůstává, byť v omezené míře. Jenom přesně jak píše Alnag není módní o tom mluvit. Jsou v zásadě dvě možnosti:
1. Hrát kratší hry různých typů RPGček a prostřídat si roleplayingové sezení s občasným říznutím nezřízeného H&S (vybouřit se). Tato metoda umožňuje chlubit se tím, že jsem hrál striktně tzv. RP systémy (těžce podporující mechanikami roleplaying, blablabla), protože H&S je prostě fuj. K tomu se dle úvahy dá říct nebo pomlčet, že si občas říznu H&S krátkou hru v jiném systému.
2. Nebo hraji stabilně jeden typ RPGčka a
2a) buď v něm střídám kratší hry různého zaměření na RP-H&S
2b) nebo hraji delší hry, kde si střídám v poměru který vyhovuje zúčastněným herní zkušenost v ose RP-H&S buď v rámci jednoho sezení nebo několika sezení, dle chutě.
22.8.2007 09:16 - Alnag
Měl jsem teď zajímavou debatu s jedním člověkem na zahraničním fóru, zda přiřazení rolí potvorám nevytváří další prvek metagame. Zkuste se na to podívat takhle. Doposud máte gobliní kmen, který je stejnorodý. Všichni mají stejné staty, jsou já nevím chaoticky zlí a tím to hasne. Ve chvíli, kdy máte k dispozici nějaký výčet rolí, které mohou goblini zaujmout ovšem přichází na řadu úvaha, co když je mezi gobliny...
  • gobliní šaman (duchovní vůdce): který v pozadí tahá za nitky a žene gobliny do zbytečných šarvátek s lidmi, aby napojil oltáře temných bohů
  • gobliní náčelník (rváč): velký, zlý goblin, oficiálně vládnoucí kmeni. Ve skutečnosti nadrogovaný až po střechu šamanem a neschopný prakticky ničeho, kromě občasných záchvatů agresivity.
  • mladí gobliní válečníci (kanonenfutur): zcela v područí šamana, který je používá ke svým zlovolným cílům.
  • starý, mazaný gobliní lovec (číhač): jediný z kmene, na kterého šaman nedosáhne, vidí co se děje, ale nemůže s tím nic udělat, ledaže...
Ne, že byste tohle nemohli vytvořit už dávno, ale za sebe můžu říct, že když jsem o tom viděl ten článek, začal jsem přemýšlet jak bych to aplikoval na různé potvory a skutečně mám dojem, že jsou teď zajímavější a víc sociální. Třeba právě tihle goblini... postavy může oslovit lovec a prosit je, aby mu pomohli se šamanem a tak zachránili gobliní kmen. Nebo je šaman zneužije, aby se lovce zbavil. Atd.
22.8.2007 09:53 - Tony DaMage
Alnag takto pojaté roly sú naozaj plusom... v niektorých veciach sa Wizardi uberajú naozaj správnym smerom. :) A v iných? Snáď to dotiahnu d20/OGL vydavatelia. :)
22.8.2007 10:04 - Corvus
mna uz nejak dnd 4e moc nevzrusuje a to som pred vydanim 3e nerobil nic len zhanal vsetky mozne preview...
hrat ho takmer urcite nebudem a okrem toho som momentalne v ehm experimentalnej faze ;)
...a mozno urobim aplikaciu Warheartu na 4e..
22.8.2007 10:09 - Rytíř
Bifi teď na RPGF napsal věc, která se mi celkem líbila - že podle něj jakmile někdo pár let hraje Dnd s jeho pohledem na hrdinu a hrdinství (dobrej a výkonej bojovník/čaroděj/apod.), fungování skupiny (musí spolupracovat, jinak vyhynou), odměnami v podobě ZK a pokladů, tak že takový člověk má pak relativně problém tento pohled opustit a hrát "to jinak".
Nechci říkat že má problém přestat hrát hack&slash a začít roleplayovat :) to bysme se dostali někam úplně jinam, navíc to samo není pravda. Každopádně ale je pravda, že systém a pravidla Dnd vnucují určitý styl hry, to je bez debat.. a ten styl je zaměřený na boj. Tečka :)
Můžem debatovat, jak moc to je na boj, a jestli je to dobře nebo špatně... každopádně si myslím, že 4e jde s dobou a je proto jiný, než byla 3e. Protože i dnešní mlaďáci jsou jiný, než jsme byli my - hrajou hry na pc, brousí pořád po netu, četujou, atd. atd. proto i Dnd musí bejt jiný, protože si pořád myslím, že primárně je určeno mladým začínajícím hráčům - ti nejvíce platí a nejvíc nesou ;)
22.8.2007 10:09 - Alnag
Corvus píše:
mna uz nejak dnd 4e moc nevzrusuje a to som pred vydanim 3e nerobil nic len zhanal vsetky mozne preview...
Naštěstí nemusíš nic shánět. Všechno je tady... :-)
22.8.2007 10:24 - Alnag
Rytíř: Bifiho nelze brát vůbec vážně. To je zase další perla z kategorie hraní Vampire a jiných RPG her, které nejsou dost free, cool a in způsobuje fyzické poškození mozku. Lidská mysl je velmi plastická, a můžu vás ubezpečit, že je experimentálně potvrzeno, že se dokáže vzapamatovat i z mnohaletého cepování v určitých vzorcích chování ... pokud k tomu bude mít dobrý důvod.
Otázka je, co je špatného na hraní hrdiny, funkční skupině a získávání odměn? Myslím si, že nic. Ale to jsem holt zase já.
Co se týče těch mladých hráčů... statistika je sice trošku jiná, nejvíc do DnD investuje už trošku odrostlejší generace, ale samozřejmě pokud tvoří strategii, která ti má vydržet, musíš oslovit i mladší generace, které samozřejmě jsou primárně odkojené na PC hrách. O tom žádná.
S tím bojem... já si myslím, že DnD (současné, o 4e toho víme dost málo) boj nevnucují, ale rozhodně ho velmi usnadňují a propracovávají. Vidím v tom jistý rozdíl, ale uznávám, že tohle tady je. Druhá věc je, jestli boj apriori vylučuje role-playing, což si myslím, že není pravda. Naopak, skutečná role se projeví i v boji i mimo něj stejně jasně. Takže asi tak.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.076930046081543 secREMOTE_IP: 18.117.216.229