sirien píše:
Já myslim že bych se první nejspíš sháněl po nějakym autě, ideálně něco většího a bytelnýho..
Ok, berme to vážně. Podle toho jak rychle proběhlo vypuknutí, tak budou silnice různě ucpané opuštěnými vozy. Většina lidí se ve chvíli krize (je toho plná silnice, případy se začínají objevovat i v okolí…) rozhodne vzít svých pár švestek, nasednout do auta a ujet - na venkov, do hor, na jih, to je jedno kam, většinou jsou vice či méně v panice, tak prostě pryč. Takže dálnice a výjezdy z měst především a ve městech spousta ulic budou vyloženě zatarasené. Takhle se člověk s autem dostane snadno do pasti.
Druhá věc, která je taky dost důležitá je zdroj pohonných hmot. Velké auto hodně žere. Humvee má kombinovanou spotřebu cca 14L/100km.(a ve městě na cestě, kde se budeš hodně vyhýbat překážkám a často prudce akcelerovat to bude podstatně víc). Liší se podle typu (H1 žere víc, H3 méně) a podle stylu jízdy, ale je to dost. A ostatní velké offroady na tom jsou podobně. Nádrž má sice Humvee na 120L, ale že bude plná je dost nepravděpodobné, nehledě na to, že jich není moc (na krajské město připadají tak 3). Jiných offroadů je dost, ale pořád je tu problém se spotřebou.
A proč je spotřeba problém? Protože kolem nás všechno funguje na elektřinu. V podstatě už i moderní kotel na pevná paliva nebo pelety nefunguje bez elektřiny. A především benzínové pumpy nebudou fungovat bez elektřiny. Tam někde dole bude sice uloženo spoustu černého zlata, ale dostat se k němu bude vyžadovat technické znalosti a vybavení. Samozřejmě je tu možnost "vysávat" ostatní auta, ale vzhledem k tomu, že většina má zamčené nádrže, jen část budou nafťáky, a ty potřebuješ 14L na 100km je to docela problém.
Poslední bod je jak ho sehnat - to jsem už naťuknul. Pokud ti nejde o humvee, ale jakýkoliv offroad a nějaký náhodou zrovna nevlastníš, tak to znamená motat se po městě a vystavovat se riziku napadení, při hledání auta. Všechna zaparkovaná auta budou zamčená a bez klíčků. Rozbít okno a spojovat nějaké dráty pod přístrojovkou tě doufám ani nenapadne, takže hledáš nějaký offroad co stojí na ulici a je otevřený s klíčky v zapalování - jenže takový zpravidla předchozí majitel z nějakého důvodu právě tahle opustil. Třeba proto, že cesta je neprůjezdná, nebo mu došel benzín, nebo ho kolem se toulající zombíci vytáhli z auta atd. Většina z těch důvodů proč tam to auto nechal, tě k tomu samému donutí taky.
Takže auto je dobrý nápad, ale pouze pokud nějaké máš a jsi mimo město. A i tak je to krátkodobé řešení. Venku se dá fungovat tak, že budeš měnit auta nebo si najdeš nějaké s malou spotřebou a budeš vysávat nádrže. Z dlouhodobého hlediska (předpoklad, že jsi první vlnu přežil a teď máš někde úkryt) je lepší se zaměřit na koně nebo kolo. Nedělá hluk, který láká zombíky, dokáže se promotat ucpanou silnicí, má "obnovitelný" zdroj energie. Je to pravda pomalejší způsob přepravy, ale zato funkční. A pokud uvažujeme tradiční nemotorné zombíky a ne ty superrychlé z 28dní/týdnů poté, tak jim i na kole/koni pohodlně ujedeš.
Já bych viděl jako prioritu nechcípnout v úvodním chaosu, kde tě můžou sejmout v davech jak zombíci, tak živáci (panika, ušlapání, rabování, náhodná střelba, šíleně se řítící auta atd.) Takže v první řadě zachovat chladnou hlavu a snažit se vyhýbat davům.
Samozřejmě jsme empatičtí lidé, takže priorita pro většinu bude pokusit se dostat ke svým bližním a pomoci jim. Manželka, dcera, rodiče, sourozenci. Takže v rámci možnosti, co nejméně nápadně se dostat domů - v první fázi vypuknutí (poplašné zprávy v tv, policie a armáda se snaží zachovat pořádek a zajistit nakažené zóny) to asi půjde docela dobře - kromě davové paniky nebudou zombie takovou hrozbou. V další fázi už s přeživšími členy rodiny a přáteli vyrážíme svými vozy a s nejnutnější výbavou pryč. Volíme vedlejší ulice a později silnice II a III., abychom se vyhnuli zácpám na dálnicích a I. silnicích.
Sebou máme samozřejmě nějaké zásoby jídla, co se doma našli, vybrakovanou lékárničku a nějaké základní vybavení pro přežití co má každý doma. Hlavně dobré boty a oblečení. Zbraně samozřejmě řešíme taky. Větší nůž nebo něco podobného dostane každý. Sem tam má někdo i pistoli. (např. mezi nejbližším okruhem přátel máme glock 17, sigsauer, CZ 75, a dokonce jeden SA 58 – civilní, poloautomatická verze - otázka je kolik z nich se přidá). Obchody se zbraněmi ani obchoďáky s jídlem nerabujeme – tam teď bude hodně narváno a asi nejsmrtelněji. Vrátit se tam můžeme časem, až se to uklidní.
Takže v první řadě míříme k nějakému z přátel co má velký dům na vesnici, kde můžeme počkat, jak se to vyvrbí (např. mezi přáteli máme tři, kteří mají bývalé statky na vesnici do 10km od krajského města v kterém žiji. Každý má jistě někoho takového (když už nic jiného tak děda s babičkou co mají domek na vesnici…).
Potom co se (snad v pořádku, díky opatrnosti a vyhýbání se) dostaneme na místo a ověříme živost přátel, začneme barikádovat dům. V přízemí všechna okna a dveře zatlouct a vyztužit skříněmi atd. Je-li zima, tak vytvořit uvnitř dostatečné zásoby paliva (většinou ve sklepě nebo kolně), vyzkoušet jestli voda ze studny půjde získávat i bez čerpadla na elektřinu, dokud elektřina jde tak naplnit co nejvíc nádob vodou do zásoby a pak předělat studnu na ruční pohon. Do horních pater budovy posadit hlídky.
Důležité je zkontrolovat nejbližší sousedy. S živáky se dá domluvit na společné obraně, a mrtváky společně vyřešit. Na vesnici nebo polosamotě, se dá těch pár nakažených najít a zneškodnit. Samozřejmě to budou pořádné nervy, ale mělo by se to dát podstatně snáz než ve městě, kde budou ty poměry sil opačné. Navíc na vesnici je každý druhý myslivec a má pušku. A každý první je dobrovolný hasič :)
Takže stabilizace pozice, sledujeme okolí, snažíme se získat zprávy o tom co se děje (rádio na baterie nebo elektřinu, dokud jde elektřina apod.)
Pokud se situace během dalších dnů nelepší, tak vyrazíme se zbytkem benzínu v autech na první nájezd pro potraviny. Vybereme menší koloniál v nějaké okolní vesnici (pokud ho ta naše nemá) a pokusíme se vybrat co nejvíc a odvézt to v kufrech aut. Pokud nemáme náhodou v okolí sklad nějakého supermarketu (jako jsou na předměstí Prahy) tak budeme ze začátku vybírat koloniály a až později se vyrazí na nějaký supermarket a i to bude dost nebezpečné. Rozhodně přitom využijme zadní vchod přímo do skladů, kde se snad budou toulat maximálně skladníci, místo toho abychom zkoušeli regály na prodejně, kde bude nezdravě mrtvo.
Pokud armáda situaci nezvládla, tak se propuknutí dostalo do další fáze, kdy už není organizovaný odpor, a z krátkodobých cílů se přesouváme k dlouhodobější udržitelnosti. Někdy v tu dobu přijde na řadu porada, při které musíme rozhodnout, jestli zůstat a budovat kolonii nebo se přesunout. To záleží na mnoha faktorech, jako jestli máme nějakou představu o tom, že je někde situace jiná atd.
Dál už se tedy scénář větví na dvě cesty.
První bude o snaze zajistit si na místě, kde jsme lepší soběstačnost a bezpečí. K tomu pomůže především vytvoření zásob potravin (nájezdy, lov zvěře v okolních lesích, vlastní zahrada/pole, krávy a slepice atd.), zajištění vybavení, které nám usnadní život – to hodně záleží na technické zdatnosti některých z členů naší skupiny a na dostupnosti. Téměř všude jsou teď sluneční elektrárny, ale málokdo ví jak takový panel využít. Podobně se dá jistě sehnat naftový generátor, ale získat do něj naftu už chce umět jí vydolovat z nádrží pod benzínkou nebo sehnat cisternu s naftou (klasicky je mají zemědělská družstva pro své stroje atd.). Ideální je udělat jeden nájezd na knihovnu a pobrat všechny knihy „jak na to…“ a další. Pokud už nějaké podobné nemáte :) atd atd
Druhá cesta bude o tom zajistit si bezpečnou mobilitu při přesunu. V takovém případě buď seženeme tu cisternu s naftou v JZD a zvolíme nějaký větší dopravník, který snad po vedlejškách a při vyhýbání se městům dojede daleko a uveze hodně nebo uděláme nájezd na cykloobchody, seženeme dostatek kol, sedlových brašen, lehkých cyklospacáků, termoprádla, cyklomap atd atd. a pojmeme to jako cyklovýlet. Takhle se dá postupovat také relativně rychle a vézt toho sebou dostatek. Poslední možnost je pěší přesun, ale ten je rozhodně zdaleka nejnáročnější a nejpomalejší a nijak zvlášť bezpečnější.
V obou případech bude nutné v pozdějších fázích propuknutí začít dávat pozor nejen na zombíky, ale i na živáky. Čeká nás spousta šílených dilemat typu „vezmeme tu rodinu živáků, co jsme potkali, sebou, i když to pro nás znamená další krky, které musíme živit, i když máme sami sotva na přežití?“.
Postupně se, podle síly a rychlosti s jakou propukla nákaza a tudíž podle toho kolik zbylo živáků, začnou formovat skupiny, které budou žít nejen z nájezdů na okolní opuštěné obchody a sklady, ale taky z nájezdů na okolní zásobené úkryty. Pro spoustu lidí to bude příležitost odhodit svazující civilizační návyky a začít si konečně užívat pudového chování. O to snáz se toho zbaví, když jim to zajistí pohodlnější život. Takže nebude výjimkou znásilňování a otroctví a další zvěrstva.
Proto by měla komunita, ať už na cestě nebo v rozvíjejícím se úkrytu, maskovat svou přítomnost, nejen před mrtváky, ale i před živáky.
Další bod vývoje nastane v okamžiku, kdy bude v početnější komunitě třeba řešit spor – potom co opadne bezprostřední nebezpečí, se lidé vrátí do starých kolejí a dříve či později se stane, že někdo někomu něco vezme, nebo mu ublíží, nebo ho podvede apod. Pak už přichází na řadu vytvoření formální struktury, kde bude jasné, jaká jsou pravidla, jak se rozhoduje a kdo vykonává „spravedlnost“. Ale to už se dostáváme někam hodně daleko (do post-apokalypsy) a to je už kapitola shodná i pro jiné katastrofy. :)