Tipy a triky

Autorská citace #81
16.4.2013 13:18 - sirien
Harug: No, nevím, co Ti k tomu napsat. Pokud Tě to baví a hodláš takhle hrát napořád, tak asi ani neni moc co.
Pokud bys chtěl svoje hraní víc rozvíjet a zkoušet co jde, pak Tě myslím čeká ještě hodně dlouhá cesta, ale tak to je čistě a jen na Tobě a Tvých hráčích.

Snad jen jedna věc: mluvit o zlozvyku je od Tebe hloupost, protože naprosto neoprávněně zobecňuješ vlastní subjektivní zkušenost.
Znám osobně spousty hráčů a skupin, které takhle hrají a nedají na to dopustit. Mě osobně už hra bez tohodle prvku ani nebaví - jako hráč si tam připadám jak v kreativním vězení a jako Vypravěč sem nucenej se patlat s nesmyslama které si hráči mohou pořešit sami místo toho, abych se věnoval pro hru podle mě mnohem důležitějším věcem jako je tempo gradace, drama, narativní celistvost a podobně, na jejichž sledování potřebuju mít "prostor" a ne se sám věnovat každému poslednímu hloupému detailu každé jedné scény, rozhodnutí, NPCčka.

Ono se i dost posouvá, co člověk vůbec vnímá jako "pravomoc". Co pro mě kdysi bývalo takřka experimentální hraní je pro mě dneska základní hladina, protože jsem v průběhu času zjistil, že v herní praxi není jediný důvod proč to tak nemít.

Kdyby Tě zajímalo víc, tak si můžeš přečíst tohle, řeším tam jak hru vnímám já (a další lidé co se RPG věnují už velmi dlouho) a také proč. (varuju předem: jde o poměrně herně-teoretický text který analyzuje hru na abstraktní úrovni; myslím že není složitý, ale ani to asi není článek na "zchroustání při sváče")
Autorská citace #82
16.4.2013 20:17 - Vojtěch
Tak DM charakter se použít dá, pokud třeba chcete dorovnávat družinku do CR v předpřipravených dobrodružstvích, když nechcete překopávat encountery, ale je potřeba mít na zřeteli, že tahle postava je pokud možno prosťáček, co prosťe neví. Maximálně by se dalo uvažovat o nějakém zdroji, který by umožnil přístup k Herbertově vědění. Při nějakém tom fail forward by to asi třeba nebylo. Vzhledem k tomu, že charakter také krade čas hráčům v akci a zatěžuje DM, tak by asi bylo nejlepší ponechávat NPC v kolektivním vedením družinky s právem veta u GM a dohledem, aby si ostatní nepřilepšovali na úkor NPC.

Jinak bych to ale taky vřele nedoporučil, protože je to opravdu spíš škodná.
Autorská citace #83
16.4.2013 23:34 - sirien
To se už bavíme o hodně gamistické hře a tam to je dost jiná problematika
Autorská citace #84
17.4.2013 04:59 - Vojtěch
Jako souhlas, že pro vyprávění je to zbytečnost.
Autorská citace #85
10.10.2016 04:41 - sirien
Hm. Na tenhle svůj článek sem úplně zapomněl, teď sem ho náhodou vyhrabal, když sem se přebíral v místních zaprášených knihovnách ve snaze dohledat pár užitečných článků a úplně úžasně mi pomohl. (A ta diskuse tu je místy docela funny.)

Nejspíš se k němu v blízké době vrátím a zase ho rozšířím - kdyby měl někdo nějaké návrhy na to co přidat, tak to pls napište, ať to pak případně needituju pořád dokola jak trotl :)
Autorská citace #86
24.9.2018 21:27 - Aegnor
Z téhle diskuze (Od odkazovaného až do příspěvku #290).


Ebon Hand píše:
Ty to tak opravdu necháš? Co budete dělat? Co si teď počnete? Víte jak to dopadne, když tu zůstanete? :-)

LokiB píše:
ad první otázka ... to se nemůžeš ptát těch, co ještě nevědí, co chtějí dělat ;)
ad druhá otázka ... a na to právě následuje dlouhá debata ne téma "my vlastně nevíme, co MÁME dělat"
ad třetí otázka ... no, asi pojedeme tam za tím. ne, tam za tím bych nejezdil, to není dobrý nápad, protože ... ale když ne za ním tak co teda? hmm, já bych šel tam a tam. proč? co tam jako budeme dělat? (to je příklad diskuse čistě mezi hráči)
ad čtvrtá otázka ... nevíme, co by se mělo stát? a proč?

Základem je to, aby postavy měli motivaci být aktivní. A pak už je to jenom o správných odpovědích. Např. když se zeptáš "Co budete dělat?" a oni odpoví "my vlastně nevíme, co máme dělat", tak je správná reakce "Tak co budete dělat pro to, abyste věděli, co máte dělat?"
Autorská citace #87
25.9.2018 08:23 - LokiB
Aegnor píše:
"Tak co budete dělat pro to, abyste věděli, co máte dělat?"


Hele, ale to předpokládáš, že hraješ s dětma :)
Tuhle otázky si hráči jsou schopní položit sami také a na tvou otázku by ti odpověděli "to právě nevíme".

Zažil jsem dva možné typy situací, kdy k tomu docházlo

A. kdy shodou různých okolností (chybou GMa, náladou či nastavením hráčů, nesrovnalostma v družině, ...) dojde k tomu, že postavám chybí motivace něco dělat.
Jsou hráči, kteří v podstatě vyžadují railroad (který je to tak často zatracován). V railroadu se cítí dobře, vědí jasně, co je cílem, protože jsou zkušenní nebo inteligentní, tak si dokáží dovodit, jak k tomu cíli mohou dospět ...
A když je dáš do sandboxu, kde si můžou sami určovat, jaký příběh chtějí pro svou postavu prožívat, čím se chtějí zabývat ... tak nevědí. I když podnětů jim dáš hodně, sice je nezahltíš, ale informace a představu o situaci mají. Hráčovi však chybí "mentálně" něco pro to, aby ho něco natolik zaujalo, aby "to chtěl dělat". Prostě možností je víc, ale žádná v danou chvíli není až tak lákavá.

B. hráči vědí, čeho chtějí postavy dosáhnout, ale nějak se zadrhla práce s informacemi. GM má pocit, že hráče dostatečně vybavil informacemi pro to, aby viděli "možné cesty", ale "z vonkajšku to vizerá inak". A GM zrovna nemá vymyšleno, nebo se mu to nehodí, aby to nepůsobilo příliš násilně, co dalšího by jim mohl sdělit, aby jim rozhodování napomohl.

Jako GM sis to nějak naplánoval, říkáš si, že postavy buď můžou jít za královským rádcem K a zeptat se ho na Z, nebo udělat výpravu do hrobky H, kde by podle všeho mohly být další informace k A, nebo se mohou zkusit vloupat k rytíři R (případně se s ním normálně mluvit, ale R je známý tím, že s nikým mluvit nechce a každého, kdo o tomto s ním chce jednat, vyrazí nebo rovnou zabije), protože se doslechli, že ...

Jako GM si maluješ, kolik mají postavy možností ... a v praxi to pak dopadne:
"Za rádcem jít nemůžeme, ten by se přeci s námi vůbec nebavil, to je blbost"
"Do hrobky nejdu, tam je to děsně vo hubu, víte přeci co se o ní říká"
"Já jsem čestný člověk, já se nikam vloupávat nebudu, to je proti mým zásadám"
"Jako klidně si s R jdětě promluvit, ale slyšeli jste, co říkali všichni ti lidé, že se vám tam stane, to nemá žádný smysl, přijde mi to jako hovadina"

Neříkám, že se tohle děje pořád, ale ani takovýmhle situacím se někdy nevyhneš, jakkoli ssis jako GM maloval, že tady žádný problém nebude a hráči si něco vyberou a hra bude odsejpat.
Autorská citace #88
25.9.2018 08:49 - Tarfill
LokiB píše:
takovýmhle situacím se někdy nevyhneš...


Přesně, tohle znám, čas od času - třeba po dlouhé době hraní, když jsou hráči unavení, nebo po dlouhé době nehraní, když hráči zapomenou veškeré informace z minula apod...

se takovéhle momenty prostě stávají. Pak musí GM přijít s něčím, jak stohoven...
Autorská citace #89
25.9.2018 14:11 - efram
Píše:
Hráčovi však chybí "mentálně"


svoboda svazuje.......
Autorská citace #90
25.9.2018 15:32 - sirien
LokiB píše:
Hele, ale to předpokládáš, že hraješ s dětma :)

To by ses divil, jak často se takhle zaseknou i naprosto dospělí hráči. GUMSHOE hry mají v tomhle duchu napsané rady i přímo v příručkách - a to jsou GUMSHOE cílené na hráče co už RPG znají.
Autorská citace #91
25.9.2018 16:10 - Ebon Hand
LokiB píše:
Jako GM si maluješ, kolik mají postavy možností ... a v praxi to pak dopadne:
"Za rádcem jít nemůžeme, ten by se přeci s námi vůbec nebavil, to je blbost"
"Do hrobky nejdu, tam je to děsně vo hubu, víte přeci co se o ní říká"
"Já jsem čestný člověk, já se nikam vloupávat nebudu, to je proti mým zásadám"
"Jako klidně si s R jdětě promluvit, ale slyšeli jste, co říkali všichni ti lidé, že se vám tam stane, to nemá žádný smysl, přijde mi to jako hovadina"

Tohle já neznám, protože hráči už vědí, že by následovalo.
"OK, takže nic? V tom případě balíme a jdeme na pivo." Vždycky hned něco vymysleli. :-)
Autorská citace #92
25.9.2018 21:32 - Šaman
Aegnor píše:
"Tak co budete dělat pro to, abyste věděli, co máte dělat?"

LokiB píše:
Hele, ale to předpokládáš, že hraješ s dětma :)

Naopak. S tímhle mají problém i dospělí. A to i v práci :/

Problém je, že postavy často znají nějaký velký cíl (typicky v kampaních), ale neví jaký by měl být další krok. Prostě slona najednou nesníš. A ta Aegnorova otázka by je mohla nasměrovat k tomu vymyslet ten další krok. Slona je potřeba jíst po kouskách…
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.18087291717529 secREMOTE_IP: 54.80.87.166