23.6.2017 15:10 - sirien
Shako: no, pokud bereš Tolkiena jako knížky, tak ano - pokud bereš Tolkiena jako filmy (bez knížek), tzn. vlastně jako Jacksona, tak to zapadá myslim velmi dobře.
23.6.2017 16:16 - Shako
sirien píše:
Shako: no, pokud bereš Tolkiena jako knížky, tak ano - pokud bereš Tolkiena jako filmy (bez knížek), tzn. vlastně jako Jacksona, tak to zapadá myslim velmi dobře.


Fér přípomínka, beru. Je pravda, že Jacksona Středozem má mnoho divných skřetích vůdců. Jen to bych nechtěl hrát, pokud bych se pustil do "Tolkienovsky laděné kampaně". Myslel jsem většinově knížky plus nějaké další fan věci, které jsou věrné knižní předloze.

Pro mě je třeba Středozem hodně spojená s perfektně udělanou epickou deskovkou Válka o prsten. Příběh je krásně spojený se herní strategií. A dá se to odehrát věrně knižní předloze (kdyby na tom obě strany spolupracovali), ale i ostatní hráčské volby dávají dobrý příběhový smysl a říkám si u toho "jo, takhle by to mohli udělat". Spousta herních mechanik úžasně podporuje dramatický rozměr - neomezené hordy Temné strany se snaží převálcovat Světlou stranu, která sice na strategické mapě prohrává, ale tlačí tam někde dopředu to své Společenstvo a doufá. Vždycky, když jsem to někoho učil, tak jsem říkal, že to má spoustu speciálních pravidel, různých příběhových možností a strategií, ale vůbec není potřeba se snažit je všechny vysvětlovat a pochopit. Stačí to hrát "příběhově správně" (jako průchod Morií s Gandalfem v čele společenstva, přestože tam může "umřít") a ta hra (pravidla a herní možnosti) tě nakonec podpoří.

Kdybych hrál Tolkien-like kampaň, tak bych právě chtěl ten pocit jako postava "vůbec netuším, co dělám, jaký to má smysl, ale támhle moudrý Gandalf říká, že je to dobrý nápad, tak já tedy půjdu" (jako musel mít třeba Biblo, ale nejspíš i většina společníků) a jako hráč bych věděl, že jediné, co musím dělat jsou ty příběhové volby nebo žánrové akce (požádat o podporu nečekané spojence, dělat odvážné vojenské manévry, průzkum největšího nepřítele na vlastní pěst...). A přišlo by mi divné, kdyby se na boj náhle přeplo do nějakého DnD-like stav (hlavně vyvážené a zajímavé boje, klidně s divnými protivníky). Ale možná ne - Jacksonovi filmy jsou sice jiné, ale rozhodně nemůžu říct, že bych je z duše nenáviděl a po prvním shlédnutí bych se na ně už nikdy nechtěl podívat znovu.
25.6.2017 15:25 - Quentin
25.6.2017 20:35 - sirien
Jako... dobrý, ale...

Zavolám "Stráže!" a moje šance, že skutečně dorazí něco, co bych označil za stráže v obecném funkčním smyslu slova jsou... ok, dobře, 66%. cca. Ale jako i s tím, že do toho počítám ty agresivní atp.

To je asi žánrově ok. Ale na první pohled to teda vypadalo, že se na mě po daném výkřiku spíš sesype parta nekromantů, náhodných hrdinů, místních mafiánů (nebo nikoho) atp.
25.6.2017 20:53 - Quentin
Zapomínáš, že na 2k6 to padá převážně do průměru. Ty crazy věci jsou na okrajových číslech schválně.
25.6.2017 21:48 - Log 1=0
No, je pravda, že mi to dost asociovalo Zeměplochu. Ale já Zeměplochu rád, takže je to spíš pochvala.
26.6.2017 09:11 - Soldier76
Ja jsem hrozne vdecnej za Quentinuv blog, protoze sem dava veci, ktere jsou po drobne uprave prakticky pouzitelny pro hrani. Toho tu zas tolik neni a ja se strasne rad prohrabavam napady ostatnich a je jedno jestli to je predmet nebo npc. Zaroven forma, kdy vsechno neni rozepsano na A4ku, jak bylo driv zvykem, ale hlavni myslenka je shrnuta do par vet, je pro me obrovske plus.

Zaroven Quentinovi docela zavidim, protoze nektery veci si fakt nedokazu predstavit, ze bych utahnul zaimprovizovat, aby to "nevysumelo". Napriklad ty andulky. Shodou okolnosti zrovna vcera jsme hrali a myslel jsem si, ze mam material cca na 4 hodiny a po hodine jsem zjistil, ze jsme prosli vsechno co jsem si nachystal. Kombinaci podobnych tabulek a poker face nikdo nic nepoznal, ale myslim, ze se mi z toho udelal zaludecni vred. Kdo pravidelne zvlada zaimprovizovat v podstate celou session a zaroven vysledek neni "melkej" je pro me frajer :)
26.6.2017 10:35 - York
Soldier76 píše:
Kdo pravidelne zvlada zaimprovizovat v podstate celou session a zaroven vysledek neni "melkej" je pro me frajer :)


Improvizace není frajeření, improvizace je dovednost a dá se cíleně trénovat. Ale stejně jako prakticky všechno kolem hraní RPGček to není dovednost osobní, ale skupinová - hráči se to musí naučit taky, jinak to prostě nebude fungovat.

Úplně základní například je, aby se hráči naučili přemýšlet nahlas, nenechávat si své připomínky pro sebe a říct to vždycky co nejdřív. Když hráč na konci sezení řekne, že se vůbec nebavil, protože se jeho postava neměla jak uplatnit, tak je sice super, že to vůbec řekl (takže se s tím dá něco dělat), ale škoda, že to neřekl dřív. Když by v už průběhu hry řekl něco jako "Fakt mi není jasné, proč jste si na čistě bojovou akci přibrali hackera - však vás akorát brzdím", tak to zaručeně vyvolá debatu mezi hráči o tom, na co všechno by se jim hacker mohl hodit - a jelikož jde o improvizaci, tak tím vytváří palivo pro Vypravěče, které následně určitě rád využije (protože mu to nakopne fantazii). V improvizované hře jsou za obsah stejnou měrou odpovědni všichni hráči.


Náhodné tabulky jsou fajn pomůcka, ale samy o sobě ti dobrou hru nevytvoří, na to potřebuješ další techniky. Například stavět příběh na tom, co je postavám blízké a na čem jim záleží - na to je potřeba společně s hráči tyhle detaily o postavách průběžně dotvářet. Z tohohle pohledu není až tak podstatné, jestli jsou strážníci úplatní nebo ne, ale spíš třeba to, jestli třeba některý z nich postavy zná a proč.

Další podstatná věc je stavět na tom, co už se ve hře stalo - mohli strážníci dozvědět o něčem, co postavy napáchaly někdy dřív? Šup s tím do hry. S tím souvisí i to, aby se souvislosti do hry dostaly: Nestačí si jako GM vytvořit pozadí hry, je třeba využít každé příležitosti, jak tyhle věci dostat k hráčům. Improvizace to dost usnadňuje, protože se v ní dají snadno otevírat nové potenciální souvilosti, aniž bys musel mít předem rozmyšlené, s čím přesně souvisí a jak (jeden ze strážníků má na předloktí vytetovaného draka. Ten symbol je vám možná povědomý, setkal jste se s ním už někdo?*).

V prvé řadě je potřeba to zkoušet a trénovat.

* Další improvizační technika - výzva na hráče, aby se chopili příležitosti a dogenerovali background svých postav tak, aby byl relevantní k příběhu.
2.7.2017 12:18 - Quentin
2.7.2017 13:41 - Soldier76
Chakram OP :)

Libi se mi slunecni zbroj, do nejaky epic fantasy hry pro paladina. A dvojknihy, okolo tech by slo omotat nejaky tajemno az horor ve stylu Harry Pottera nebo Lovecrafta.
2.7.2017 14:36 - Tarfill
Jako jo, ty magické předměty jsou z většiny fakt originální a dobře použitelné. Dobrá práce, Quentine!
2.7.2017 16:25 - chrochta
Opravdu povedené. Quentine, válíš.
2.7.2017 19:41 - Log 1=0
Spíš než nahazovat bych si vybíral, ale určitě zajímavý a inspirativní seznam.
2.7.2017 23:43 - Quentin
Díky, díky! Chvála mě fakt hřeje :)

(btw některé předměty jsou lepčejší díky gurneyho poznámkám)
5.7.2017 19:28 - Gurney
Fakt? Myslíš to, že elfí křusky fungují jen v lese? :)

Já si na těch předmětech hlavně ověřil, že jsem a) trošku víc rules lawyer, než hráči kterým je to určeno (že fireball se pro potřeby Svíce smíru má brát jako fyzický útok mi fakt nedošlo), b) strašně líný GM, který chce dostat předmět, u kterého nemusí domýšlet přesná pravidla fungování a ideálně to dostane na podnose i s nějakým nápadem, jak z dané věci udělat zápletku do hry. Nicméně Zlodějova skleněnka a Deštník první dámy jsou dost cool a těší mě, že Quentin šíří trochu odvazovou weird fantasy, namísto domácí tolkienovsko-vesnicko-dračákovské, co dělaj všichni.

A tady je alternativní fungování jednoho z předmětů:

Píše:
Mušle tajemství - mořská mušle, skrz kterou je možné zaslechnout nejbližší šeptem pronesená slova. Kromě cíleného užití s tím člověk může dojít někam do společnosti a zkoušet, co zaslechne, v tom případě hoď d6:
1: co to ten idiot dělá s tou mušlí? (komplikace)
2-3: běžné prasárny a bez kontextu nepoužitelné věci
4-5: nějaké pikantní tajemství na někoho přítomného
6: regulérní konspirace důležitosti odpovídající společnosti kolem
9.7.2017 13:55 - Quentin
9.7.2017 21:05 - Jerson
Mně by hlavně zajímalo, jak ty předměty fungují při hře. Tím myslím, jak se hráčům s jejich pomocí nepodaří rozbít hru :-)
9.7.2017 21:39 - Quentin
Znáš to. Najdou je, používají je na svých dobrodružstvím. Všichni jsou happy. Klasika.
9.7.2017 23:19 - ShadoWWW
Ha, to jsem už někde četl... V Drakaru! A byl to tam nejlepší článek čísla. ;) Super nápady. Jen... neměl by se křikloun jmenovat křiklounka? Bánší jsou, co vím, vždy ženy.
9.7.2017 23:40 - Quentin
Tohle není Banshee, jen klasifikace typu pomstychtivého ducha :) A může to být i chlapeček, nejen holčička.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.28630113601685 secREMOTE_IP: 34.238.194.166