Protagonizace jako možná míra vlivu postavy a hráče na příběh

Obsah článku:

Pravidla jako možný autorský nástroj hráče

Hráč naštěstí vždy není nutně chudák, který nemá právo ovlivnit příběh ani svou vlastní postavu. Jednou z autorit jsou totiž pravidla, skrze která může hráč mnohé věci ovlivnit. Například tím, že zvolí vhodnou taktiku, podá dramatický výkon apod., což mu díky používanému systému poskytne větší šanci na úspěch, tedy pokud systém podobný typ odměn poskytuje. Odměny tedy nemusíme nutně vnímat pouze jako stimulaci hráčů, aby dělali to, co chceme, ale i jako možnost hráčů hru ovlivnit, výměnou za to, že do hry vnesou něco zajímavého. V neposlední řadě systém je většinou jediný prostředek, skrze který může hráč zasahovat do interpretace výsledku akce, kterou jeho postava podnikla. V tomto ohledu hraje zásadní roli, zda systém pracuje s vyhodnocováním konfliktu či vyhodnocováním činností, tedy zda hráč popisuje jen činnost nebo záměr, který reprezentuje potenciální vliv postavy na příběh při úspěšném vyhodnocení. Vyhodnocování konfliktů, kdy hráč nejen popisuje akci, ale i určuje, co se stane v případě úspěchu, v tomhle ohledu dává bezesporu hráči do rukou mnohem větší vliv.
Další, neméně častou možností je proces samotné tvorby postavy, kdy hráč tím, jak si postavu vytvoří, rozhodne, ve kterých směrech a jak moc bude ovlivňovat příběh určitým směrem. V tomto ohledu jsou například zajímavé mechaniky pracující s náhodou, které vlastně z tohoto pohledu mají takový efekt, že hráči v jisté míře náhodně určí (podle toho, jak moc je daná mechanika náhodná), jak bude v kterých ohledech ovlivňovat příběh směrem k úspěchu postavy. Neznamená to ale, že by podobné náhodné mechaniky byly špatné, pro někoho totiž může být taková podoba náhody zajímavá a zábavná, ale někoho samozřejmě může naopak omezovat.
Kromě tvorby postavy a vyhodnocovacích mechanik spolu s odměnami a bonusy, které většinou reprezentují hlavní vliv postavy a hráče na hru, některé hry nabízejí i jiné možnosti. Většinou ve formě částečného nebo dočasného přesouvání vypravěčské autority na hráče, čímž vlastně hráči umožňují využívat vedle autority hráčské a systémové i tu poslední k tomu, aby ovlivňovali hru, což do jisté míry pomalu vyrovnává postavení hráče a vypravěče ve hře.
Článek byl převzat z RPG Magazínu
Další články autora naleznete na jeho blogu Metagame
Napsal Bajo 15.04.2008
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 26 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.39405012130737 secREMOTE_IP: 107.21.85.250