Podobně jako dříve... tady jen poznamenám, že přístupy se liší od dovedností ve dvou věcech:
Zaprvé zatímco dovednosti jsou (většinou) "otevřený" systém (teoreticky lze vždy přidat další, když je potřeba a každý má jiné), přístupy jsou uzavřený systém (existuje daný počet a tak nebo onak je mají všichni všechny).
Zadruhé zatímco dovednosti říkají co postava umí, přístupy říkají, jak postava věci dělá. Ten rozdíl je značný a zásadně ovlivňuje feeling hry - jak co do odlišnosti od dovedností tak co do rozdílu mezi jednotlivými sadami přístupů. Některé níže uvedené sety tento druhý rozdíl dodržují velmi ledabyle až vůbec a v podstatě se mění jen na uzavřený minimalistický výčet širokých dovedností a hodily by se tedy spíš na předchozí stránku vedle pojetí Freeportu - přinesou jednoduchost přístupů, avšak zachovají feeling dovedností. Pokud jsou uvedeny zde mezi přístupy, tak k tomu obvykle je nějaký zvláštní důvod, obvykle se týkající jejich původu.
Začnu jedním rozsáhlejším modelem, protože poskytuje zajímavou analýzu. By "pope22", rpg.net. Pozn.: přístupy pozadí jsou typickým příkladem dovedností Freeportového a nikoliv přůstupů, zachovávám je zde kvůli jejich vztahu k ostatním dvěma setům
Klasická sada FAE: "Bez ohledu na to, jakému problému čelíš, možná řešení lze vždy zařadit do jednoho z šesti přístupů. Máš své vlastní preferované metody, které ti sedí nejvíce"
Viz výše
Přístupy pozadí: "Měl jsi život i předtím, než jsi potkal své současné společníky. Tyto přístupy reflektují, co za život to bylo. Tvá zkušenost ukazuje, v čem vynikáš a jaký přístup vůči problémům volíš."
Ovlivňující přístupy (Outlook): "Každý nějak ovlivňuje okolní svět. Tato sada je celá o tom, jak to vy toužíte dělat. Vaše cíle jsou v dosahu a otázka jen je, jak jich dosáhnete."
Vlastní přístupy: "Každý nějak ovlivňuje okolní svět. Tato sada je celá o tom, jak to vy toužíte dělat. Vaše cíle jsou v dosahu a otázka jen je, jak jich dosáhnete."
Jakási supernatural space opera.
By "mcellis", rpg.net forums
By "Bruce Redux", rpg.net forums; Má k tomu krásné vysvětlení: "použil jsem jako přístupy hříchy, protože žádnej upír stejně nedělá nic z ctnostnejch důvodů".
By "Sovem", rpg.net forums.
Přístupy, které jsem navrhl v G+ komunitě k zombie apokalyptické hře. Fungují na principu dvousloupcového FAE - tj. pro každou akci zvolíte jeden z přístupů z každé sady a sečtete je dohromady. Do každé sady rozdělujete -1, 0, +1 a +2, tzn. postava může mít k hodu od -2 do +4, obvykle mezi 0 a +3.
První sada říká "jak" něco děláte:
Druhá sada říká "pro co" ("proč") něco děláte (tj. co vás do věci žene a motivuje):
tohle jsem našel tady.
Crowen přihodil jednu Fredovu alternativní sadu odsud
< Seznamy přístupů > | |
seznamy dovedností |