Violence: the Roleplaying Game of Egregious and Repulsive Bloodshed
Designer X (Greg Costikyan)
Hogshead Publishing, 1999
V rámci řady "New Style" o níž jsem se zmiňoval v souvislosti s hrami Pantheon and other games nebo The Extraordinary Adventures fo Baron Munchausen vyšla i tato perla. Na rozdíl od ostatních se jí ale nedostane tradiční recenze, neboť tato hra je inovativní tím, že je nehratelná...
Autorem hry je Greg Costikyan, herní designér, který exceloval v 80. letech produkty jako Toon, Star Wars (d6) nebo moje oblíbená hra Paranoia. Posléze se žačal věnovat jiným věcem, zejména designu počítačových her a dlouhou dobu byl konzultantem designu mobilních her pro Nokii. Každopádně z herního průmyslu úplně nezmizel, jen změnil médium.
Violence není hra. Vypadá sice na první pohled jako nějaké brutální hack & slash RPG, ale není to tak. Pravda, na první nevinný pohled to vypadá jako standardní D&D prolézání podzemí, kde vpadnete do doupěte potvory, zabijete ji a ukradnete jí poklad. Není třeba se ptát, proč to děláte. Jakou máte motivaci. Prostě to děláte a je to dobré. Jenže tohle není hra, je to manifest. A nerabujete doupata potvor, pohybujete se v současnosti a vašimi obětmi jsou lidé. Autor si klade otázku, která by se stručně dalo shrnout jako: "Co by se stalo, kdyby se přístup mnohých hráčů tradičních RPG začal běžně užívat v našem současném světě."
Nehratelnost hry je zajištěna několika mechanismy, které jsou zároveň kritikou naprosto hloupého designu i ždímání peněz z nebohých hráčů. Například některé mechanismy hry jsou placené - v reálných penězích. Vylepšení postavy je třeba si zaplatit. Zkušenosti je třeba si zaplatit. Navíc ke hře a u hry smíte používat jen oficiální, značkové zboží "Violence TM" od kostek až po jídlo. Samy kostky jsou bizarní - například k60 a hra věnuje dlouhé odstavce tomu, jak ji házet.
Celkově text odpovídá povaze předkládané hry a je prošpikován řadou opravdových perel a narážek. A největší výhoda je, že si je můžete sami přečíst. Odkaz ke stažení je v zápatí...