Organizace a konspirace v RPG

Jak ve hře připravovat a odehrávat organizace a konspirace tak, aby byly měly styl, atmésféru a dojem propracovanosti - článek nejen pro hráče thrilerů a konspirací, ale pro všechny, kdo mají ve svých hrách mafie, instituce, tajné služby, armádní složky, korporace a cokoliv podobného. Volně navazuje na předchozí článek o detektivkách a vyšetřování.
Článek vložil sirien | CC Attribution
Obsah článku:

Co je co

Úvod k tématu

Konspirace jsou oblíbené téma RPG. Konspirace je věc trochu tajemná, až mýtická, mnohdy dovedená do absurdity, přesto reálná. Konspirují nepřátelé, konspirují zločinci, konspirují politici, konspirují korporace a kartely... konspiruje každý a kdo nekonspiruje, proti tomu je konspirováno. Konspirace přitom není nijak zvlášť těžké téma na hru či její přípravu - tento článek tedy nebude ani tak o úskalích a problémech nebo o zvláštních přístupech a technikách, jako spíš o radách, tipech a doporučeních, jak udělat vaše konspirace skutečně žůžové. Udělat je tak, aby byly tajemné, rozsáhlé, cílevědomé, funkční a hrozivé, ale přitom i uvěřitelné, problematické, možná i trochu neefektivní; prostě živé a dýchající.
Při přípravě článku jsem zjistil, že konspirace v podstatě nelze moc rozepsat bez toho, abych se zmínil i o (běžných) organizacích - ať již korporacích, spolcích nebo institucích. Těch poznámek přibývalo, a tak jsem si řekl, že je škoda téma jen nakousávat a bude lepší dát do článku témata obě - ostatně, každá konspirace dost rozsáhlá, aby stálo proti ní bojovat, je zároveň organizací a nese si sebou všechny výhody a nevýhody této skutečnosti.


Co naleznete dále?

Nejprve si hned na úvod ujasníme pár termínů. Na další stránce se pak podíváme na základní stavební kameny herních organizací a na základní předpoklady konspirací. Třetí stránka je o dokončení podoby organizací co do jejich struktury a zdrojů a o tom, jak se organizace (a tedy i konspirace) chovají "v pohybu" - jak jednají když jednají a jak reagují, když jsou k reakci nuceny. Na čtvrté stránce se podíváme na to, jak organizace učinit zajímavé a živé a ukážeme si pár vychytávek, které kolem nich lze dělat a konečně na páté stránce se podíváme na to, jak organizace vložit do hry a jak vytvořit a odehrát správnou konspirační atmosféru.
U detektivek bylo zmíněno, že by se hodilo více příkladů, tak jsem v průběhu článku rovnou vytvořil ukázky různých organizací. Pokud chcete, klidně si je vezměte tak, jak jsou, nebo si je jakkoliv upravte.


Nějaké termíny a zajímavosti

Společenství je skupina lidí, které něco spojuje natolik, že spolu přichází do kontaktu - místo pobytu, vlastnost, sociální statut, hobby, povolání nebo cokoliv jiného. Společenství je sociální skupina a jako taková je odlišná od organizace.
Organizace je společnost lidí, kteří společně vykonávají činnost s nějakým konkrétním cílem. Jednotlivé členy organizace tento cíl zajímat nemusí, nicméně přesto na něm spolupracují (typicky to je prostě jejich práce).
Tajná organizace je taková organizace, která skrývá svou činnost (či její část) nebo existuje zcela v utajení. Za "tajnou organizaci" budeme nadále označovat pouze takovou, která je alespoň z většiny legitimní a "bezproblémová" - což není protimluv: nějaké věci prostě nejsou určeny veřejnosti, nebo ve veřejné formě nemohou fungovat. Odhalení tajné organizace nezpůsobí jejím členům (nutně) závažné problémy, nicméně překazí či zásadně ztíží její činnost. Tajnou organizací může být tajná služba (kontrašpionáž), protiteroristická jednotka, výzkumné oddělení nebo třeba anonymní pomocná skupina.
Konspirace, nebo také češtěji "spiknutí", je taková tajná organizace, která je buď právně nebo eticky nelegitimní - skrývá se tedy z důvodů vykonání činnosti, kterou vykonávat nesmí nebo by neměla. Její zveřejnění nejenže překazí její činnost, ale způsobí jejím členům přímé potíže. Konspirací může být mafie, kartel, tajná služba (špionáž) nebo třeba odbojové hnutí v totalitním státě.
Konspirace je nicméně také označení činnosti (tj. sloveso "konspirovat").
Zdroj(e) může být cokoliv nebo kdokoliv, koho organizace využívá ke svým cílům, resp. cokoliv a kdokoliv, co/koho lze nějak (jakkoliv) využít k nějakému cíli. Mohou to být peníze, vybavení, objekty, pozemky, členové organizace, kontakty, spojenci, lidé či jiné organizace, na které existují nějaké páky atd. (Anglické slovo "assets" to vystihuje lépe. Do češtiny by ho šlo lépe přeložit jako "aktiva" (sg. "aktivum"), nicméně terminologie je už zaběhlá, tak ji budu respektovat.)


Když jsme u toho, tak ještě jedna pro článek ne tak významná, ale s tématem související položka týkající se tajných služeb:
Špionáž je činnost, kterou vykonáváte proti někomu, obvykle na cizím území - ať už je tímto územím myšlen fyzický celek (stát) nebo celek právní (konkurenční firma) a je z pohledu okolí nelegitimní. Tím se liší od:
kontrašpionáže, jenž sice také funguje v utajení a používá mnohdy podobné praktiky, ale jde o "obranu" proti špináži. Špionážní organizace je např. CIA, kontrašpionážní je pak FBI. Ne každá tajná služba nutně spadá pod jednu z těchto dvou kategorií, např. (ta) Tajná služba USA (US Secret service) je v podstatě státní variace "ochranky" (a trochu i "policie") využívající postupů tajných organizací, na druhou stranu některé organizace zase mohou svou povahou spadat do obou kategorií (např. NSA).
Mimochodem, zrovna Američani jsou s tou diverzifikací tajných služeb žůžoví, stojí za to zkouknout jejich seznam. Za poznámku zde stojí také Britské tajné služby, resp. ty původní vzniklé za II. světové války. Všimněte si, že v seznamu chybí tajné služby "13" a "18". MI13 byla přeskočena z pověrčivosti, MI18 byla původně zamýšlena (proto je ta další "19"), nicméně později se usoudilo, že ji bude lepší sloučit s jiným oddělením a číslo již nebylo znovu použito. Tolik historická realita... já si jí v RPG velmi rád přetvářím a WoD varianty MI13 a MI18 hráči obvykle nepotkávají moc rádi.


Pokud chcete o tajných službách vědět něco víc, vyplatí se kouknout na tato dvě videa: The Dark Secrets of a Surveillance State by Hubertus Knabe - TED talk o tom, jak v praxi fungovala Stasi ("východoněmecká KGB") a Outspoken Former CIA Operative Lindsay Moran - Interview - Young Turks interview s bývalou agentkou CIA která poměrně otevřeně mluví o tom, jak skutečně vypadá práce tajné agentky v zahraničí (otázka, kolik se jí toho dá věřit, ale je to hezký střízlivý pohled na věc).
Kromě toho můžu doporučit seriál Spooks (MI5) popř. mám dobré reference na seriál Sandbaggers (o MI6).


Ještě zdůrazním jednu věc. Na příštích stránkách budu často mluvit o organizacích obecně. Nepředstavujte si u toho firmy a úřady (i když pro ty to platí také), protože by to pak bylo trochu nudné čtení. Uvědomte si, že: Každá konspirace je zároveň organizací. Kdykoliv tedy mluvím o organizaci, mluvím zároveň i o konspiraci! Toto je článek o RPG, nikoliv managementové pojednání. Při čtení pamatujte že mluvím právě o těch organizacích, které máte ve své hře - tedy o těch příběhově zajímavých.

Článek vložil sirien | CC Attribution 26.11.2014
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 47 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.16416597366333 secREMOTE_IP: 54.161.91.76