Hráčův deník: Jiskřící vztahy

Vypravěč: Dobře, takže jste obvyklá náhodná směska dobrodruhů, kteří se neznají a kteří se sešli u piva v hospodě a souhlasili vydat se na výpravu, riskovat společně svoje životy, takže k vám přijde tenhle chlápek...
Hráč: Ne tak rychle. Někteří z nás už se znají.
Napsal Alnag
Ačkoliv mnohdy věnujeme tvorbě postavy hodně úsilí, jen zřídka přitom spolupracujeme s jinými hráči. Hodně z nás nejde dál než k "dělám si bojovníka, tak hleďte, ať má někdo kněze". A přitom, když spojíte svoji kreativitu dohromady, můžete vytvořit jak zajímavější postavy pro vás všechny, tak si i připravit větší porci zábavy do budoucna.
Představujte si RPG tak trochu jako televizní seriál. Ani jeho tvůrci nevymýšlí každou postavu zvlášť a osaměle. Naopak. Velmi se zabývají vztahy mezi postavami. Vybaví je nějakými již existujícími vazbami a vztahy, aby posílili dramatičnost jednotlivých epizod. A snaží se také o pestrou paletu vztahů, od přátelských až po rivalské.
Pomyslete na to, jak účinkuje, jsou-li rysy jedné postavy zdůrazňovány postavou jinou. Vytvořte si kontrastní postavy, tak aby obě vynikly. Vytvořte jim již existující vztah. Budete se tak vzájemně podporovat.
Jak jste se už nepochybně přesvědčili, nejzábavnější scény ve hře vznikají, když spolu postavy nějak interagují (ať už špičkou jazyka nebo hrotem meče). Mnohdy k tomu není třeba přílišné intervence Vypravěče a často se stává, že se ten stáhne do pozadí a užívá si sledování akce, čímž si zároveň vydechne od své odpovědnosti posouvat příběh. Tyto zábavné momenty se obvykle objevují shodou náhod, ale buďte si jisti, že s trochou přípravy na začátku se budou objevovat častěji a snáze.
Vyberte si spoluhráče, kterého dobře znáte, nejlépe takového, který pravidelně chodí na sezení. Pokecejte si předem osobně, telefonicky nebo mailem o různých možnostech vztahů mezi vašimi postavami. Tady je pár základních nápadů:

Rivalové

Nejvíce zábavy a zároveň nejsnazší vztah je hrát rivaly. Dvě postavy souhlasí na vzájemné spolupráci ve skupině, ale okamžitě se začnou nesnášet. Neútočí na sebe ani nedělají nic, co by přímo ohrozilo zájmy skupiny. Ale v rámci těchto mantinelů se neustále snaží prokázat převahu jednoho nad druhým. Rafinovanost rivality závisí na osobnostech postav. Sofistikovaní šlechtici se mohou popichovat jízlivými a důvtipnými slovy. Nezbedný gnóm může svému rivalovi provádět kanadské žertíky. Horkokrevný půlork může vyhrožovat a snad i napadnout svého rivala a zastavit se až těsně před skutečným násilím.
Určete, o čem rivalita mezi nimi je. Ve skutečném životě si vybíráme jako rivaly ty lidi, kteří jsou nám až příliš podobní. Bojovník se může cítit ohrožen úspěchem jiného válečníka, vykonávajícího v družině podobnou roli jako je jeho. Máme také tendenci střetávat se s lidmi s podobným typem osobnosti, například všeználek má nutkání demonstrovat svou výtečnost nad jiným podobným.
Rivalství nastává také tehdy, když dva lidé sledují stejný cíl. Dvě postavy mohou chtít stejný poklad, najít řešení nějakého tajemství nebo chovají hluboké city ke stejné postavě.
Buďte však při hraní rivalů opatrní. Nenechte přerůst pocity mezi postavami do pocitů k druhému hráči. Ač postavy jsou rivalové, vy jste spoluhráči.

Romantičtí partneři

Láska je jedním ze základních motivačních schémat populární zábavy a přesto jí v RPG vidíme tak zoufale málo. Je to ale do jisté míry pochopitelné, jedna věc je sledovat sentimentální scény mezi hercem a herečkou v televizi a zcela jiná je hrát je se svými přáteli. Vyžaduje to značnou zkušenost sehrát milostný vztah mezi postavami, u kterého by se spoluhráči nehihňali. A snad ještě méně příjemné je sledovat pár z reálného života, kterak řeší otázky svého vztahu prostřednictvím hry. Ale jelikož je to zásadní materiál příběhu, je-li odehrán vhodně, citlivě a talentovaně, může být odměna v podobě zajímavých scén velmi sladká.
Zřejmě o něco snazší je hrát neuvědomované romantické napětí, v němž postavy jsou nepochybně vzájemně přitahovány, ale odmítají si to přiznat, natož svým pudům vyhovět. Klasickým příkladem je Mulder a Scullyová z Akt X.
Je také rozhodně snazší hrát bývalé partnery, z nichž se stali rivalové, dokud si uchováte veselý tón a nesklouznete k hořkosti, která mnoho takových skutečných vztahů provází.

Filosofické protiklady

Postavy v dobrodružně laděných příbězích jsou často zosobněním abstraktních pojmů a dají-li se dohromady dva protiklady, mohou si vzájemně dobře posloužit. Mulder a Scullyová jsou toho opět dobrým příkladem: fanatický zastánce víry v paranormálno a konzervativní racionalistka. Klasickým příklad pro fanoušky pak nabízí Spock a McCoy ze Star Treku, kteří představují střet logiky a emocí.
Pokud se rozhodnete pro tuto variantu, zvažte, jaký koncept vaše postava zosobňuje - například spravedlnost, řád, nenasytnost. Pak navrhněte svému partnerovi, aby si vytvořil opak tohoto konceptu: msta, chaos, skromnost.
Můžete to pojmout jako další případ rivality, ale v tomto případě se ony zábavné třecí plochy odvíjejí od odlišnosti, nikoliv podobností. Postavy nepřejí jedna druhé něco špatného, jen vnímají život odlišnými a neslučitelnými způsoby.

Společné pouto

Vaše postavy může také spojovat nějaké jiné společné pouto. Váš vztah může být vztahem učitele a žáka, otce a syna, bratra a sestry. (Všimněte si, že žádný z těchto vztahů není zárukou kladných pocitů. Klidně můžete pojmout tento vztah jako vzájemně odcizený.) Každý vztah také naznačuje cosi o postoji jeden k druhému. Student bude obyčejně ke svému mentorovi vzhlížet a bude jej chránit. Otec bude na svého syna hrdý, ale může na něj klást přehnané požadavky. Sourozenci spolu budou soutěžit, ale spojí se proti ostatním, když hrozí nebezpečí.
Jakmile jste si zvolili typ vztahu, rozhodněte se, v jakém stavu se nachází, případně jak se bude pravděpodobně ubírat dál. Zvažte, zda vztah odhalíte ostatním okamžitě, nebo jej rozkryjete až během hry. Hlavně však pamatujte, že již existující vztah znamená společnou minulost. I tu byste tak měli zpracovat společně. Ať už si budete svoje životopisy přehazovat sem a tam (například emailem) nebo budete jen improvizovat detaily během hry.
Inspirováno jako již tradičně Robinem D. Lawsem.
Napsal Alnag 08.11.2006
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 24 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13438010215759 secREMOTE_IP: 18.207.255.67