Hráčův deník: Špetka subkultury

Vypravěč: Jak se blížíte k utábořené karavaně, rozpoznáváte, že jde o půlčíky. Vozy jsou pomalované barvami. Někteří se zřejmě připravují na nějaké vystoupení, neboť se kolem nich shromažďuje dav farmářů. Další rozkládají svoje zboží na stoly.
Hráč 1: Super! Ty jsi půlčík - tak si s nimi běž promluvit, jestli by nám nedali nějaké jídlo.
Hráč 2: Chm... Půlčíci možná. Ale ta nejpřízemnější sorta. Já jsem potomek Divokých stepí z míst vzdálených tomuto pošetilému národu.
Napsal Alnag
Minule jsme mluvili o tom, jak stereotypy hraní usnadňují. Vezmete rasu a povolání z příručky a hrajete postavu podle uvedených rysů charakteru. Pak, když dostanete nutkání rozšířit repertoár, můžete na základě stereotypů vytvářet vlastní variace. Dnes pokročíme ještě dál. Zaměříme se na to, jak lze rasové rysy dovést k tomu, že zaberete malý růžek Vypravěčova světa pro sebe a upravíte jej podle chuti.
Rasy D&D jsou oblíbené, protože jsou známé, populární, snadno uchopitelné a zábavné na hraní. V rámci té běžné známosti však leží spousta místa pro individuální ztvárnění. Pokud už máte načteno nějaké kvantum fantasy literatury, nebo nějakou dobu hrajete, vytvořili jste si tak trochu vlastní interpretaci hlavních ras. Vezměme například elfy. Můžete upřednostňovat pomalu mizející, vznešené aristokraty z Tolkienovy Středozemě nebo divoké výstřední seveřanské elfy ze Zlomeného meče Poula Andersona. A nebo Sapkowského interpretaci divokých elfů v Zaklínačovi. Ostatně i interpretace elfů v D&D se vyvíjela v čase a liší se edici od edice, článek od článku.
Ve svém tažení si Vypravěč buď zvolil svou oblíbenou verzi elfů nebo (spíš) smíchal a zkombinoval prvky ve svůj vlastní hybrid. Během hry uslyšíte určitě frázi "no, v mém světě jsou elfové.." při řadě příležitostí. Flexibilita D&D, která toto umožňuje, je samozřejmě jeho hlavní předností. Neexistuje žádné pravidlo, které by říkalo, že se Vypravěč musí držet nějaké současné "oficiální" interpretace DnD ras, a neexistuje žádný rozumný důvod, proč byste i vy nemohli popustit otěže tvořivosti při hraní různých ras.
Možná se vám zdá, že Vypravěčovo hraní půlčíků coby komických Angličanů je trochu z cesty. Stále hrdě vzpomínáte na svou oblíbenou postavu - chmurně temného, na vlastní přežití zaměřeného půlčíka z prostředí Dark Sun. Rádi byste, aby váš současný půlčík byl něco jako jeho duchovní spřízněnec.
Způsob jak to udělat, je požádat DMa o vytvoření subkultury. Z logiky věci plyne, že žádná rasa by neměla mít jen jednu kulturu. I v reálném světě jsou lidé roztříštěni mezi nepřeberné množství kultur s různým způsobem organizace, s různými pověrami a zvyky. Existuje správný a špatný způsob, jak DMa požádat.
Správně: Rád bych, aby můj půlčík pocházel z oblasti, kde musejí být tvrdí, aby přežili, a kde se od mládí naučí, že svět je místo strašných nebezpečí.
Špatně: Tvoji půlčíci stojí za starou bačkoru.
Jinými slovy, dejte jasně najevo, že nechcete bořit jím pěstované ztvárnění rasy, která je ve hře. Vaše postava pochází ze vzdálené, izolované oblasti a její subkultura je tímto výjimečná.
Když vytváříte subkulturu, začněte uvedením kulturních rysů, jež by podle vás měla postava mít. Jelikož vaše postava může být jediným příslušníkem svého lidu, který se ve hře objeví, není třeba se zabývat detaily vytváření kultury a toho, jak se od ní postava odlišuje. Udělejte to tak, že hodnoty postavy jsou stejné jako ty ctěné její kulturou. Připravte se na to, že Vypravěč možná bude chtít učinit nějaké změny, když se postava vrátí domů nebo když subkultura jinak zaujme jeho představivost a přivede na scénu třeba CP z ní pocházející.
Dále vezměte popis standardní rasy a její hlavní znaky. Řekněme, že Vypravěč líčí půlčíky jako pohodlí zbožňující pecivály, velmi zvědavé, maniakální sběratele se společenskou povahou. K tomu můžete přidat svou subkulturu. Zvědavost může nahradit ostražitost. Sběratelství touha vlastnit jen tolik, kolik postava unese. Pecivál se změní v poutníka. A společenská povaha v povýšený pocit nadřazenosti.
Ne každá hodnota subkultury musí být nutně protikladná kultuře základní. Pokud se odlišujete až příliš, je na místě si položit otázku, proč jste si vůbec vybrali tuhle rasu. Subkultura by měla také udržet rovnováhu negativních a pozitivních aspektů a vaše postava by měla mít důvod pro účast na dobrodružství a kooperaci s ostatními.
Výhoda vytvoření subkultury je zřejmá - zvyšuje pocit zapojení vaší postavy do tažení jako takového. Hrajete rasu, jak ji vnímáte vy, bez omezení daných standardní verzí Vypravěče. Nicméně mějte na mysli i negativní důsledky. Vaše postava se nebude moci snadno sdružovat s ostatními své rasy. Ostatní půlčíci se na ni mohou dívat nedůvěřivě nebo skrz prsty. Zřejmě je to poutník daleko od své komunity. Ostatní na něj mohou hledět se zvědavostí a bude přitahovat nevítanou pozornost. Má-li válečné zbarvení na tváři a bederní roušku, zatímco místní běžný oděv je tunika, kalhoty a plášť, asi těžko bude nenápadný.
Pokud jste si však vědomi případných nástrah, měly by tyto nevýhody být zábavnou výzvou a nikoliv překážkou ve hře. Takže až bude příště DM interpretovat vaši oblíbenou rasu nějakým nepěkným způsobem, tak se nerozrušujte. Místo toho do jeho tažení něco přidejte.
Inspirováno Robinem D. Lawsem.
Napsal Alnag 16.12.2006
Zaslat reakci na článek
Velikost okna: [1] [2] [3]
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12407994270325 secREMOTE_IP: 18.207.255.67