Hráčův deník: Volte své předky dobře...

Vypravěč: Trpasličí matriarcha si poposedne na svém trůnu. Doposud naslouchala tvému návrhu nehybná jako socha a teď se ta obří skála přesunula do nového polohy. Nakloní se dopředu a chraplavým hlasem řekne: "Vaše slova jsou výmluvná, na obyvatele povrchu. Ale my trpaslíci neposuzujeme jen kvality člověka, ale také pokrevní linii, z níž pochází. Pověz mi o svých předcích, takže budu moci řádně posoudit kvalitu tvých slov."
Hráč: Eh, nech mně chvilku přemýšlet...
Napsal Alnag
Už jste někdy slyšeli přísloví, že příbuzné si člověk nevybírá? No tak zrovna tohle jedno pravidlo v D&D neplatí. Zvláště ve vztahu k vašim dávno mrtvým předkům.
Váš Vypravěč si pravděpodobně chce udržet nějakou mírou kontroly nad identitou vašich žijících příbuzných, protože, podobně jako blízké kontakty, mohou znamenat herní výhodu. Možná vám neumožní zvolit si za strýčka nejmocnějšího paladina nebo nejbohatšího kupce. Ale když přijde na vaše časem zaváté kořeny, máte v podstatě volnou ruku udělat skrze ně svou postavu zábavnou a zajímavou.
Můžete vymýšlet a zavádět detaily vaší linie předků i poté, co se vaše postava poprvé objeví. Konec konců jen málokdo uvádí svou postavu na scénu zmiňováním svých prapraprapraotců. (Tedy pokud to nejsou trpaslíci. Pro klasické trpaslíky to ale může být důležité; pokud hrajete trpaslíka, možná by se hodilo i klanovou historii vytvořit raději v předstihu.) Zavést vaše rodinné dědictví jako detaily minulosti může dodat vaší postavě čerstvý prvek a občas dokonce inspirovat Vypravěče k nové zápletce příběhu.
Podívejme se tedy na několik možností, které můžete promyslet:

Významný předek

"Jako pravý dědic rodu Thorelin nemohu nic než toto."
V dnešní době hledíme na rodokmen maximálně jako na zajímavou kuriozitu. Jsme asi tak stejně šťastní, když v našem rodokmenu odhalíme nechvalně proslulého kasaře, jako velkého státníka nebo válečného hrdinu. Ve světech D&D budou lidé brát své předky asi o něco vážněji. Historie se může táhnout zpět desítky ne-li stovky tisíc let a skutky vykonané v mystické minulosti třeba stále ovlivňují osudy říší. Mnozí věří, že osud člověka je zapsán v jeho pokrevní linii. Občas závisí úspěšné použití magických relikvií na tom, zda je jejich držitel spřízněn s jejich tvůrcem nebo prvním vlastníkem.
Pokud prohlásíte za svého předka velkého hrdinu minulosti, můžete očekávat obdiv těch, kteří jeho skutky znají. Sláva tohoto zlo potírajícího hrdiny, vynalézavého čaroděje či zbožného kněze se odrazí i na vás. Může vám to vynést drobnou výhodu při vyjednávání s lidmi, kteří vašeho předka obdivují. Leč skrytá nevýhoda se skrývá v tom, že nebudou-li vaše skutky vašeho předka hodné, budete odsuzován příkřeji, než by byla postava obyčejná.
Na druhou stranu hrát postavu, která nedokáže žít ve stínu pověsti svého předka, může být také zajímavá výzva. Takový vykutálený zlodějíček, který nemůže vystát stejné jméno se svatým válečníkem, bude jistě pravou laskominou.

Černá ovce

"Ano, jméno rodiny je Skavarios. Co s tím?"
Opakem předchozího nápadu může být rozhodnutí, že váš nejvýznamnější předek byl notoricky známý pro skutky pošetilé, zrádné nebo páchání toho nejčernějšího zla. Mnoho cizích postav vás bude posuzovat neférově kvůli vaší rodinné hanbě. Nicméně víte, že ti, kteří jsou ochotni prohlédnout za běžné předsudky, jsou féroví a důvěryhodní.
Zde si dobrovolně berete nevýhodu, protože si myslíte, že vám to přinese zajímavější hru. Podobně jako mnoho jiných nevýhod je může chytrá hra obrátit ve výhodu: možná, že dokážete zlosyna a darebáky přesvědčit, že jste na jejich straně, když bude třeba.
Rozhodněte se také, jak se vaše postava kvůli svému nechvalně proslulému předkovi cítí. Možná z toho má mindrák, očekává, že se jej budou kvůli jeho jménu stranit. A nebo je o to víc motivovaná konat hrdinské skutky, které zastíní nepravosti jejího předka v minulosti?

Skromný původ

"Nu, moje rodina nejsou nic než prodavači ryb, kam až naše paměť sahá, ne takoví slovutní lidé jako vy, ale známe cenu měďáku, to vám povím."
Vznešený původ je základním prvkem fantasy příběhu, ale to neznamená, že vaše postava nemůže být prvním ze svého rodu, který se odvážil opustit rodinný statek. Vzestup neznámého nuzáka ke slávě je taktéž oblíbeným tématem únikové literatury. Možná zjistíte, že vám vyhovuje, když o sobě vaše postava tvrdí, že pochází z prostého lidu a je pyšná na staletí, po které se její předci v ústraní pozornosti lopotili.
Taková postava může být zvláště zajímavá, mají-li vaši spoluhráči samé prince ve vyhnanství a nabubřelé šlechtice. Přerušit jejich vznešené řeči o moci trochou prostého selského rozumu dodá hře nepochybně šťávu.

Vyhnaní a vydědění

"Moji předci kdysi vlastnili všechny tyto ostrovy - tehdy před příchodem Lenpočů - ale raději vše spálili na popel a odešli."
Vaše rodinná historie mohla nabrat tragický nebo nešťastný obrat. Vaši předci mohli kdysi být velkolepí, ale byli poraženi ve válce, sesazeni převratem nebo jinak zbaveni svého dědičného práva. Vaše postava tak vyrostla v nuzných poměrech, ale stále si připomíná velikost, která jí byla v minulosti ukradena. Postavy s touto historií si mohou libovat v romantické melancholii nebo se pokoušet bouřlivou akcí odčinit letité křivdy.

Trýznivé tajemství

"Můj rodokmen? No kmen, pod kterým mne našli, stál na nádvoří Vindijského opatství, kde jsem byl zanechán jako sirotek a kde mne tamní mniši vychovali."
Jedna ze zajímavých odpovědí na tuto otázku je i nechat ji otevřenou. Jste sirotek nebo nalezenec vychovaný adoptivní rodinou či institucí jako je sirotčinec nebo klášter. Možná jste tam byli odloženi členy jiné rasy a osvojili si novou kulturu. I to stačí na zajímavou postavu. Podaří se vám odhalit váš opravdový původ nebo považujete i jen myšlenku na to jako neloajální k vaší adoptivní rodině?
Tradice hrdinské fantasy jsou, jaké jsou, takže se nedivte, když Vypravěč využije tohoto daru, který mu nabízíte a začne vám předhazovat stopy vaší minulosti a poté co ji odhalíte, z ní učiní klíčovou část dalšího příběhu.
Napsal Alnag 04.01.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 16 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.27920389175415 secREMOTE_IP: 54.158.208.189