Na téma levelů a levelování tu zaznělo několik myšlenek, tak se k nim zpětně vyjádřím
Lethrendis píše:
V případě her jde o to, že (asi z důvodů tradice?, nikdy jsem o tom nepřemýšlel, proč vlastně) se očekává, že herní avatar bude po odehraných sezeních stále silnější.
Tahle tradice tam je u her typu DnD, případně u hráčů, kteří znají pojem RPG z počítačových her. V těchto dvou - velmi častých - případech hráči opravdu očekávají zlepšování svých postav v průběhu času.
Hráči, kteří se ani s jedním použitím předtím nesetkali, to nijak neočekávají, dokonce občas nechápou, proč by tomu tak mělo být.
Lurker píše:
Můj pocitovej názor je stejnej jako Lethrendise (i. e. ~"hráči mechanickej růst postavy chtěj"), ale jsem DnDčkař s omezeným rozhledem, takže to nic neprokazuje.
Pokud je hra postavená na překonávání překážek pomocí schopností, tyto schopnosti se můžou zlepšovat, což usnadňuje překonávání překážek, a to zlepšení je vždy výhodné (je vždy a ve všem lepší mít vlastnost či schopnost vyšší než ji mít nižší), tak to velká většina hráčů bude samozřejmě preferovat. Nicméně pokud tuhle jednoznačně výhodnou mechaniku odstraníš, už růst přestane být samozřejmostí. A občas i bez toho.
Lurker píše:
Máš Ty (nebo kdokoli další) zkušenost s nějakou takovou hrou dlouhodobě hranou? Protože jedna věc je mít statickou postavu pár měsíců, a jiná je hrát s ní dva roky.
Hráli jsme kampaň, ve které jedna postava z počátečních 50 dovedností končila na 15, protože je hráč vyškrtal, a hráč druhé postavy jí dokonce snížil obratnost, protože usoudil, že to lépe odpovídá jeho představě o postavě. A to šlo o relativně klasický systém, ve které byla vyšší čísla lepší.
To že se postava nezlepšuje totiž vůbec neznamená, že musí být statická. Jednak se může i zhoršovat, a může se i měnit.
Třeba teď už dvanáct let hrajeme kampaň v systému, který tenhle tlak na zvyšování schopností nemá. Tedy původně vyšší čísla přinášela kromě výhod i nevýhody, teď jsem čísla zrušil a používám raději více schopností najednou, ale i tak mají postavy s více schopnostmi výhody i nevýhody. A jsou hráči, kteří prošli třeba 10 nebo 20 her, a opravdu neměli potřebu své postavy nějak výrazně vylepšovat. Někteří se naučili novou schopnost, to ano, ale jinak se jejich postavy spíše proměňovaly.
Ostatně princip malých proměn a posunů postav po herním sezení jsem vzal ze hry Cold City.
Btw samotná myšlenka levelování je docela ošidná, protože to vyžaduje také levelování výzev pro postavy. Což se dá nějaký čas udržet, ale udržet rozumný popis herních výzev přes mnoho levelů může být dost obtížné. Ostatně ShadoWWW postoval výzkumy, jak hráči DnD nejvíc hrajou postavy do 12(?) levelu a pak se zase vrací k nižším. Ona ta spirála postupného zlepšování čísel na obou stranách není zrovna ideální. Sice to vypadá, že postava roste, ale ve hře se to tak moc neprojevuje, pořád to má docela obtížné. A pokud máš všechny schopnosti vysoké, tak se taky nové věc učí těžko, protože ve srovnání s ostatními schopnostmi je najednou hodně slabá, takže se to pak musí řešit jinými způsoby.