Kultura

Magus
7.4.2009 12:08
DrD
No moje nejoblibenejsi hra..

Dotazník o DrD.
23.2.2017 14:39 - efram
Nevím zda další komentáře mají nějaký smysl. Přesto se pokusím. Gm utváří svět společně s hráči. Pokud jim umožní, že pro ně truhla, kámen a pod. (obecně naložení) nepředstavuje problém, je to styl té družiny a GM. neustále smotáváš dohromady co je v kompetenci pravidel a co hráčů a GM. Hru tvoří lidé , ne pravidla. Samozřejmě pokud je někdo orientovaný na powergaming jsou pravidla na prvním místě. Tyhle lidi lituji. Z mého pohledu hrají špatnou hru.

To, že je někdo vítězem v MČR v DrD rozhodně nevypovídá na o jeho kvalitách coby herní skupiny. A pokud by mělo tak jak ty tvrdší, tak bych očekával, že se dokáží rozumně dohodnout. Zjevně jim nějaké zkušenosti chyběly. Měl jsem možnost hrát na jednom z mistrovství, a když jsem se v jedné z místností našel ve skříni schovaného jaguára (nebyla v tom magie ani nic dalšího, on tam prostě žil), tak jsem si řekl, že to asi není můj šálek kávy. Tím se vůbec nechci dotknout případných dalších dobrodružství.

Stejně tak ani doba strávená u hry, viz tebou předložených 7 let, nemusí znamenat zkušenost. Pokud po sedmi letech neumí vyřešit takovou situaci v rámci logiky hry a světa, ve kterém hrají, hrají špatnou hru.

Při aplikaci pravidla "GM má vždy pravdu", dle mého soudu tvůrci předpokládali rozumného GM a rozumnou skupinu. Pokud někdo nedokáže obhájit svůj postoj v reáliích světa a v logice fungování světa tak mu nepomůže ani tohle pravidlo, protože povede k jeho zneužití - Já jsem GM já mám pravdu.Možná mohl Altar k DrD prodávat rovnou základy psychologie. Třeba by to pomohlo. chci tím říct, že spoustu, ne li většinu, věci si hráči (GM+PC) dělají sami. Tvůrce to může ovlivnit kvalitou pravidel ( a zase bychom byli u toho kdy ta pravidla vznikla bla bla bla).

Add kámen: pokud mi někdo začne počítat kinetickou energii kamen tak si tím na základě fyzikálních zákonů sám podřízne větev, protože rychlost pádu, možnost upuštění kamene a reakční doba člověka zapřičiní to, že ho ani pustit nestačí. Nepoužívej fyzikální zákonitosti jen když se ti to hodí.

Add. WTF momenty - pokud někdo umožní masivní zabíjení vojáků a draků pomocí iluze tak je to jen pokřivování pravidel. netvrdím, že bych nenechal čaroděje, aby něco takového použil. Dokonce by jistě i supěl, ale to samo o sobě generuje tolik kontentu vůči čaroději a zájmu o jeho osobu, že by si tím hodně znepříjemnil život. U těch draků to vůbec nechápu. Jistě nějaký mladý drak (ten to asi donese), ale možná měl matku, kámoše co já vím......každá akce vyvolá reakci a to rozhodně nehovořím o nějaké mstě ze strany GM. Zákon akce a reakce platí.


To že jsi nikdy o podobných věcech neslyšel ve FATE nebo Vamp? Zajímavý argument. Možná to bude stavbou pravidel, zcela jistě to bude tím, že ta pravidla jsou daleko modernější a jinak stavěna. vymyšlena lidmi se zkušenostmi a ne někým kdo tvořil a stavěl na zelené louce. Tohle je dost unfair a zavádějící argument z tvé strany. To je jako by jsi chtěl aby F1 v roce 2017 vyhrál pilot se strojem z roku 1980.

Na závěr jen dodám, že si nemyslím, že nutíš pravidla jiným hráčům ale zjevně tě DrD otrávilo a tak jsi si vymyslel svá pravidla, která jsou z tvého pohledu dokonalá (aby nedošlo k milce, tím je nechci nijak dehonestovat)

Boldrick píše:
Boldrick


S tím se nedá než souhlasit. Mám stejný názor. Ten kdo chápe roli
GM tak jak ji popisuješ hraje špatnou hru.
23.2.2017 15:06 - Tarfill
Boldricku,
uveď prosim nějaký příklad toho, co Ty sám považuješ za úžasný systém a svět.

Díky.
23.2.2017 15:28 - Log 1=0
Baldrick:
Já rozhodně nejsem odborník na RPG, tím méně na nějaké, co je starší než já, ale na tohle zareaguji. Ty píšeš z nějaké alternativní reality? Nevím jak na RPG F, ale tady všichni proti přístupu GM vs. Hráči brojí, píšou se tu články o tom, jak předávat pravomoci GM, resp. Vypravěče, hráčům. Jak tvořit příběh. Atd. A DrD tu je hejtováno mimo jiné protože údajně tento přístup podporovalo formulací pravidel a radami v příručkách. Jestli je to pravda, přenechám jiným, ale posouvat někoho na opačnou stranu barikády, než na které je, aby ses vůči němu vymezil, to je s odpuštěním totálně mimo. A to bez ohledu na legitimnost a výšku té barikády, případně kdo má vlastně pravdu.
A pochybuji, že se tu hraje DrD, hraje se tu Dračák (aka brutálně přehauserulované DrD) hlavně z historických důvodů, DnD, které má výhody už z toho, že je největší, FATE, které je no prostě FATE, ale taky spousta jiných věcí, mohl bych jmenovat tři další systémy, pár her na nich postavených, a pár dalších, u kterých nevím, na čem stojí. A to nemluvím o místní tvorbě, ani o hejtovaných věcech. Jednou větou: Nechápu, o čem mluvíš.

efram:
Jsou tu lidé, kteří se vyjadřují někdy velmi arogantně, možná i zaslepeně. Ale teď jsi je všechny s přehledem překonal. Přístup "Pravidla jsou v pořádku, ti co s nimi měli problémy, jsou nezkušení a hrají to blbě. (I když to hrají léta a na oficiálních akcích.) Já to hraju dobře a problémy nemám!" je něco tak neuvěřitelného... Pokud je ta chyba tak rozšířená a nemizí, nemohla by třeba být vážně způsobená nějakou chybou v pravidlech? Ne že by muselo, ale situace "Všichni to dělají blbě, jen já dobře." mi je podezřelá už z principu.
23.2.2017 15:37 - sirien
Píše:
Tak co vy na to, odborníci

obvious troll is obvious.
23.2.2017 15:55 - Jerson
LokiB píše:
Takže za všechno může šmejd kamarád, který ti lhal :)

Plz píše:
Tomuhle já nevěřím, protože proč jsi CPH dokončil? Proč je tady druhá verze? Proč děláš Omegu? A našlo by se více otázek.


Protože nemám rád nedokončené věci. Protože jsem cítil odpovědnost vůči ostatním čtyřem hráčům ve skupině, kterým jsme řekli, že uděláme nová pravidla, podle kterých budeme hrát. Další vývoj CPH poháněli lidé, kteří si se mnou zahráli a řekli "to jsou super pravidla, máš je někde napsané? Ne? Tak to bys měl sepsat a vydat je."
Omega byl jiný případ, to už je můj soukromý projekt, který vznikl z Qualdezarovo poznámky "Měl bys svá pravidla postavit na něčem speciálním, třeba té multikampani, kterou hraješ."
Ze svého vnitřního puzení jsem opravdu udělal jen málo věcí, k mnoha z nich mě přivedli lidé okolo. Stejně tak málokterá myšlenka v nich je originální, většinou propojuju různé myšlenky cizích lidí. A jsem schopen vyjmenovat, která je odkud.
Dotyčný kamarád může za to, že jsem se do vytváření vlastních pravidel pustil. Kdybych měl v lednu 1997 v ruce Fate, tak jsem to nikdy neudělal. Já nemám moc rád vytváření nových věcí, ale kromě DrD, Shadorunu a Stínu meče a jednom článku popisující ADnD jsem tenkrát jinou možnost neměl.

LokiB píše:
Představ si, že by tě podobně nalákal třeba na Talisman nebo Z pohádky do pohádky. Taky by ses pak zlobil na tu hru, že nesplnila očekávání? ;)

Rozhodně. Zvlášť kdybych se pak dostal ke hře, která by ta očekávání naplnila mnohem lépe, měl bych srovnání a mohl tedy říct, že v prvním případě šlo jen o "marketingové kecy". Což si o větě "v DrD může být kýmkoliv a hrát cokoliv" myslím stále, ale asi není potřeba to rozebírat.

efram píše:
Ja v tom spis vidim neschopnost gm odargumentovat svuj postoj.

Může být. Ostatně jeden technicky založený člověk s fantasií a analytickým myšlením proti čtyřem dalším stejně založeným lidem je dost v nevýhodě, když nemůže použít argumentaci "PJ má vždy pravdu".

Boldrick píše:
Problém, alespoň tak to na mne působí, RPG u lidí na d20 a RPGF je, že často pojmou hru GM vs. hráči a naopak. RPG nikdy nemá být o soupeření. Jestli někdy některý GM bojoval s hráči aby je dostal příšerou, pastí, apod., tak to je naprosto špatný přístup. Tak se hrají deskovky. GM předkládá svět a má radost z vynalézavých hráčů, tak aby se všichni bavili, nejde o souboj. To jsme nevěděli hned, ale po pár letech naučili, hlavně díky úžasnému GM , který však zůstane anonymní. Tady to nicméně trvá ostatním nějak dlouho.

Tohle neplatí jen o lidech na RPGF a D20, ale obecně. Navíc je dost obtížné zvládnout roli PJje bez toho, aby stál proti hráčům, když má na jedné straně hromadu odpovědnosti, na druhé straně hromadu pravomocí, může vytvářet prakticky cokoliv, ale zároveň musí udržovat zábavu, má spravedlivě používat pravidla a zároveň stát nad nimi a v případě potřeby je za pochodu dotvářet a upravovat, má věrně hrát protivníky skupiny, i ve větších počtech, přitom oddělovat jejich vědomosti od svých a měl by je nechat prohrát (a občas umřít velmi ošklivě), když s nimi hráči zametou, i když jim vytvořil vnitřní motivaci a rád by hráčům ukázal, že nejsou tak špatní...
A pokud se tohle všechno naloží na patnáctiletého kluka, často ještě stylem "my chceme hrát silné hrdiny, a ty jsi nejméně průbojný, tak nám budeš dělat PJje", tak je to v mnoha případech prakticky vyloučené. Stejně tak když PJje musí dělat hráč postavy ve chvíli, kdy původní PJ odešel a on chce udržet skupinu. Nebo když PJje začne dělat hráč, který by rád psal příběhy podle svých představ, ale jeho hráči mají vlastní představy. Nebo nějaké další ze stovek kombinací a důvodů, které vedou k tomu, že PJ fakticky stojí proti hráčům, i když mu pravidla schizofrenně radí, že by neměl.
Opět - někteří mají štěstí na dobré konstelace hráčů, nebo byli zkušenější, nebo rozhodnější, nebo se jim to prostě dařilo z jiných důvodů. Budiž jim přáno. Ale na základě vlastního dobrého příkladu tvrdit, že to stejně tak mohlo fungovat i ostatním je dost nasírací.

efram píše:
Hru tvoří lidé , ne pravidla.

Lidé tvoří všechnu společenskou činnost. Hra je hrou právě proto, že má pravidla. Nemusí to být pevná pravidla, ale jsou důležitá. Bez pravidel hra nemůže vzniknout. A pokud někdo zkusí hrát úplně bez pravidel, velmi rychle zjistí, že si rovnou vytváří i pravidla. (Můžeš si to zkusit. Já to zkusil.)

efram píše:
To, že je někdo vítězem v MČR v DrD rozhodně nevypovídá na o jeho kvalitách coby herní skupiny.

Však ty jsi nemluvil o kvalitě, ale o zkušenosti. A já ti říkám, že pokud daný PJ úpěšně vedl Mistrovství v DrD a jeho skupina ho vyhrála, a všichni hráli DrD 5 - 7 let, tak nemohli být nezkušení. Takže jakápak kvalita? A pokud říkáš "hrajou špatnou hru", co to znamená? Že by měli hrát něco jiného?

efram píše:
A pokud by mělo tak jak ty tvrdší, tak bych očekával, že se dokáží rozumně dohodnout. Zjevně jim nějaké zkušenosti chyběly.

Rozummná dohoda není něco, co vzniká samo od sebe, ale jak k ní dojít je třeba se naučit. Většina lidí to neumí, rozhodně to neumí v pubertě, neumí to v případě celkem náhodně sebraných lidí, kteří se přidali do skupiny kvůli tomu, aby hráli. Nevím proč s tím kde kdo operuje, jako by rozumná dohoda o čemkoliv bylo něco snadného a samozřejmého.

efram píše:
Při aplikaci pravidla "GM má vždy pravdu", dle mého soudu tvůrci předpokládali rozumného GM a rozumnou skupinu.

Ano. A zároveň předpokládali, že hra je vhodná pro hráče od 12 let. Což jen ukazuje, jak moc se jejich předpoklad lišil od reality, a že neměli představu, jak skupiny mladších hráčů fungují.
Na druhou stranu je třeba říct, že ty zkušenosti mohli těžko mít, když je neměli kde získat - hry s kombinací volných a pevných pravidel u nás málokdo znal (pokud nepočítám hry na vojáky). Je docela dobře možné, že DrD opravdu nemohlo být lepší. Budiž. Ale to mi nebrání v tom ho i ze zpětného pohledu prohlásit za špatné. Naopak mi přijde, že ty i řada dalších hráčů má z takového hodnocení pravidel téměř fóbii a bude ho za každou cenu odmítat, přestože výsledek "(i) se špatnými pravidly jsme vytvořili dobrou zábavu" je stejný a možná i lepší než "s dobrými pravidly jsme vytvořili dobrou zábavu".

efram píše:
pokud mi někdo začne počítat kinetickou energii kamen tak si tím na základě fyzikálních zákonů sám podřízne větev, protože rychlost pádu, možnost upuštění kamene a reakční doba člověka zapřičiní to, že ho ani pustit nestačí. Nepoužívej fyzikální zákonitosti jen když se ti to hodí.

Ty máš vážný problém oddělit, když píšu o svých názorech, a když píšu o názorech a postupech jiných hráčů, se kterými se neztotožňuji a ani se mi nelíbí. Jejich názory a přístupy pak projektuješ do mých a kritizuješ mě. Popisuju zážitky, kterým jsem byl osobně přítomen, a které jsem v jiných podobách četl a slyšel, takže o nich tvrdím, že se stávaly, a zřejmě celkem běžně. Vzhledem k tomu, že jsem podobné zážitky o některých pravidlech neslyšel, i když jsem po nich pátral tak usuzuju, že
a) pátral jsem málo, a pak je snadné mi přinést protipříklady
b) tu byl systematický vliv pravidel, které takové zážitky umožňovaly nebo k nim vedly, i když nikoliv samy o sobě a nikoliv bez vlivu hráčů. Nicméně jsem také mohl sledovat, jak hráči při změně pravidel hrajou jinak a k takovým WTF momentům dochází mnohem méně, z čehož jsem zase usoudil, že vliv pravidel je větší než vliv hráčů.

efram píše:
každá akce vyvolá reakci a to rozhodně nehovořím o nějaké mstě ze strany GM. Zákon akce a reakce platí.

Zákon akce a reakce je fyzikální zákon. Jak by měl platit pro případ, že skupina zabije celý velký oddíl nebo draka a nikdo to nevidí? Vymyslíš drakovi příbuzné nikoliv proto, aby ses pomstil? Nemohl to být samotářský drak?
Zvláště po tom zdůraznění si myslím, že hovoříš právě o mstě GMma vůči hráčům.

efram píše:
To je jako by jsi chtěl aby F1 v roce 2017 vyhrál pilot se strojem z roku 1980.

F1 se asi změnilo dost, ale jsou i jiné rychlostní soutěže.
Pravda, je to jen dvacet let (teoreticky), a DrD už bude 27 let. Nicméně o první verzi DrD jsem nemluvil, protože tu jsem nehrál vůbec. V ní bych asi rozporoval třeba i tabulky zlatých potřebných na přestup o úroveň a další věci, o kterých jsem jen slyšel.

efram píše:
Na závěr jen dodám, že si nemyslím, že nutíš pravidla jiným hráčům ale zjevně tě DrD otrávilo a tak jsi si vymyslel svá pravidla, která jsou z tvého pohledu dokonalá (aby nedošlo k milce, tím je nechci nijak dehonestovat)

Vůbec nejde o to, co pravidla DrD udělala mně osobně, to ostatně nikoho nezajímá. Jde o to, že se někteří lidé včetně tebe vyjadřují tak, že pravidla DrD byla dobrá a pokud někdo podle nich hrál hru, která ho nebavila a s RPG seknul nebo přešel na jiný systém, tak to byla chyba/ nezkušenost jeho nebo PJje nebo spoluhráčů nebo čehokoliv jiného, ale rozhodně ne chyba pravidel.
Jak už jsem napsal výše, je to dost nasírací názor a tak se vůbec nedivím, že je kolem DrD stále tolik hádek.
23.2.2017 15:57 - Jerson
Dodatek - koukám, že jsem zase jen zopakoval názor Loga, ale měnit se mi to už nechce.
23.2.2017 16:37 - Čindi
Boldrick píše:
Tak co vy na to, odborníci ;-)

Troll
23.2.2017 16:54 - Boldrick
Úžasné světy
Koukám sem jen občas, jak jste si jistě všimli :-) Ale co vidím pokaždé v diskuzích je, DnD a Fate. To samé je v Hledáme hráče. Jasně nemám sem lézt, ale i tak zde stále čekám nějaká hráče a diskuze o jiných hrách, abych se inspiroval co nového případně vyměnil pár zkušeností (já vím, že o ně nikdo nestojí ;-) ). Samozřejmě je tu hoooodně občas něco jiného, ale často to není, a to nemluvím o RPGF. Od lidí do RPG zapálených bych čekal spoustu recenzí a diskuzí, např. jaké je hrát The One Ring, apod. A proč něco nenapíšu já. Rád bych, ale práce a rodina spolkne většinu času. Ale snažil jsem se.
Ani nevíte jak rád bych si četl o všemožných RPG. Na DnD a Fate jsem díky vám už odborník ;-) Nepíšu tam, jelikož s tím nemám zkušenosti.
Ták, otřít slzu.

A co považuji za úžasné systémy a světy. No dobrý systém je ten, co reflektuje svět, pro který byl primárně stvořen. Začnu Fatem (i když neplatí má předchozí věta)- Příběhy Impéria považuji za správně zvolený systém. Dokážu si v něm docela živě představit příběhy všech těch bytostí, kdy jde hlavně o to jakoby knižní vyprávění. Podle mě super.
The One Ring - nádherné dobrodružství mužných postojů a podlých zrádců, kde je dobře vyvážen posun postav správňák <-> zloduch.
Call of Cthulhu - téměř noir detektivka, podle mě jedna z her s nejlepší atmosférou
Warhammer zmiňovat nebudu, to je srdcovka.

A můžem pokračovat, ještě pár her bych přihodit zvládnul

Snad jen to DnD za nijak dobrý systém nepovažuji, ale bylo "první" a to se počítá.

UÁÁÁÁÁ GRRRRR
23.2.2017 17:08 - Šaman
Tohle ale není diskuze o DnD, ale DrD. Vím, není v tom takový rozdíl, ale v DrD chybí jedna vlastnost a přebývá tu hyperprostor, takže je už 8 let o čem se hádat :D
23.2.2017 17:10 - efram
Log 1=0 píše:
Přístup "Pravidla jsou v pořádku, ti co s nimi měli problémy, jsou nezkušení a hrají to blbě.


Od někoho kdo má nick log 1=0 bych očekával více logiky a fakt. Nikdy jsem neřekl, že moje hra je nejlepší, U RPG tohle říct nejde (to jsem tu několikrát psal), protože co skupina to styl, co skupina to jiná řešení problémů, jiný svět atd. Co se problému s pravidly týče, ano naše skupina v té době neměla problém s pravidly, stejně tak jako další skupiny, o kterých jsem věděl. Dokonce, a to jsem tu také psal, znám skupiny co hrají DrD dodnes a to bez jediného house rules. Zároveň jsem neřekl, že pravidla DrD jsou bez chyby. Dokonce jsem vyslovil opačný názor s tím, že na tehdejší dobu a Cz scénu byla dostačující.

Log 1=0 píše:
"Všichni to dělají blbě, jen já dobře."
- to jsem nikdy neřekl a je to tvá vlastní dezinterpretace.

Jerson píše:
Může být. Ostatně jeden technicky založený člověk s fantasií a analytickým myšlením proti čtyřem dalším stejně založeným lidem je dost v nevýhodě, když nemůže použít argumentaci "PJ má vždy pravdu".
Jistě s tím se dá souhlasit, ale to nelze vyčítat pravidlům.

Jerson píše:
Lidé tvoří všechnu společenskou činnost. Hra je hrou právě proto, že má pravidla
Pokud začnou lidé nadužívat pravidel, vede to, podle mě, k narušení hry. Pravidla jsou "nutná", do určité míry, jako neutrální katalyzátor jevů v herním světě. Je to prostředek a nástroj. Je jasné, že jak začneš hrát cokoliv tvoříš si pravidla. Myslím, že jsme to zkusili všichni, ne jen ty Jersone. Třeba když jsem byli malí a hráli si s kamarády ve školce.

Jerson píše:
Však ty jsi nemluvil o kvalitě, ale o zkušenosti.
Pokud nejsou tebou zmínění zkušení hráči sto se dohodnout, jsou všechno možné jen ne zkušení.

Jerson píše:
.....hráli DrD 5 - 7 let, tak nemohli být nezkušení.
Podle toho, že nedokázali vyřešit uvedený problém dovozuji, že byli nezkušení a herně nevyzrálí. Dovodil jsem to asi stejnou metodou jako ty, když řekneš, že po 7 letech museli být zkušení. Tahle úměra vůbec nemusí platit.


Jerson píše:
Ano. A zároveň předpokládali, že hra je vhodná pro hráče od 12 let.
Viděl jsem x her, kde se náctiletí dokázali daleko lépe dohodnout než dospělí nerdi, kteří tak dlouho pátrají po vyváženosti a reálnosti hry, až úplně ztratí smysl a význam hry. Samozřejmě u náctiletých mohou být některé konflikty dost bouřlivé.

Jerson píše:
Je docela dobře možné, že DrD opravdu nemohlo být lepší. Budiž. Ale to mi nebrání v tom ho i ze zpětného pohledu prohlásit za špatné. Naopak mi přijde, že ty i řada dalších hráčů má z takového hodnocení pravidel téměř fóbii a bude ho za každou cenu odmítat, přestože výsledek "(i) se špatnými pravidly jsme vytvořili dobrou zábavu" je stejný a možná i lepší než "s dobrými pravidly jsme vytvořili dobrou zábavu".


Zpětně lze hodnotit špatně skoro všechno, protože vývoj.....Pokud to někdo dělá, tak se ptám proč, co tím chce docílit a tady mi smysl tvého hodnocení prostě uniká, protože nevede k žádnému posunu. Tvé hodnocení, opakované hodnocení, pravidel DrD zavání obsesí. A teď budu parafrázovat tvou větu "jako by jsi měl fóbii z toho, že ta pravidla nebyla zas tak špatná a přinesla mnoha lidem zábavu".

Jerson píše:
Ty máš vážný problém oddělit, když píšu o svých názorech
Jistě mám, protože ono to není na první pohled zřejmé. když napíši jak bych to řešil napíšeš, že to je irelevantní protože jsi u toho seděl a viděl jsi argumentaci. Když reaguji na tebou předestřený názor o kinetické energii tak zase uvedeš že to byla argumentace někoho jiného...... Z tvé věty není vůbec zřejmé že to nebyla tvá zkušenost nebo jsi se na ní nepodílel a nebo jsi u ní nebyl.

Jerson píše:
......takže o nich tvrdím, že se stávaly, a zřejmě celkem běžně. Vzhledem k tomu, že jsem podobné zážitky o některých pravidlech neslyšel


Zajímavé je že tento nepodložený argument (zřejmě celkem běžně) je z tvého pohledu košér. Zatím co když kdokoliv napíše, že se se setkal se skupinami, které hráli v pohodě a neměli problém, tak je to vždy zkritizováno "podloženým argumentem", že těch co byli nespokojeni bylo jistě více......super logika....a argumentace.

Jerson píše:
Zákon akce a reakce je fyzikální zákon. Jak by měl platit pro případ, že skupina zabije celý velký oddíl nebo draka a nikdo to nevidí?

Tohle může mít mnoho konotací, že z toho ty odvozuješ, že se GM mstí družině mě vůbec nepřekvapuje. Pokud někdo udělá velkou ránu tak tím na sebe může přilákat pozornost, ale taky nemusí. Záleží na nastavení settingu. Pokud mám světě kde jsou draci vzácní může to vyvolat různé reakce už při prvním zabití. nebo taky ne. Chtěl jsem tím říci, že v naší hře hráči ovlivňují svět, ve kterém jsou. Jejich činy se do světa promítají. Když družina vyhladí celý oddíl vojáků a zejména pak když to zopakuje, tak se klidně může stát, že je na své straně bude chtít mít nějaký král, a to už proti jejich vůli, nebo s jejich souhlasem. Vlastně ani jedna varianta se jim dřív nebo později nemusí líbit:
- král je bude manipulovat do bojů, které nechtějí bojovat
- nebudou chtít žít pod jhem toho krále a plnit jeho příkazy
- budou chtít volně cestovat
- budou službu chápat jako otroctví

a mohu pokračovat dál a dál. No nebo si bojácný/pragmatický král prostě najme skupiny vrahů, které je oddělají. Postavy uprchnou na jiný světadíl atd. Pokud ti tohle nedochází nebo nenapadá a nebo možnosti dopadu činu družiny nevidíš, jen mi to dokresluje v čem je z tvé strany problém.

Jerson píše:
Nicméně o první verzi DrD jsem nemluvil, protože tu jsem nehrál vůbec.
Je úplně jedno o jaké verzi si mluvil. Pořád je to základ systému starý 27 let s minimálními úpravami. Přijde mi to z tvé strany jako by jsi střílel brokovnicí ryby v kádi. Možná tě to baví, ale je to uhozená zábava, beze smyslu.
23.2.2017 17:11 - Boldrick
To Šaman: :-D OKOKOK
šak už nemám čas
23.2.2017 17:22 - ShadoWWW
Boldrick: Diskuze o tebou zmíněných hrách, ale i mnohých jiných, tu na Kostce i na RPG F proběhly už před mnoha lety.

Dnes je to spíš o tom, že pravidla hry považuje drtivá většina současných hráčů jen za rozhraní, které stačí být "good enough", ale důležitější jsou jiné věci, jako najít spoluhráče, najít si společný, nejlépe pravidelný čas. A pak taky platí, že čím lepší sekundární podpora hry (hry jako celku, nejen pravidel), tím lépe, protože ti dokáže ušetřit hromadu času.

Ale konkrétně. Největším nedostatkem stolních RPG je nedostatek spoluhráčů. Když budu chtít hrát Chuubo, pravděpodobně nenajdu žádného spoluhráče. Pokus zvolím Fate, velmi pravděpodobně najdu nějaké spoluhráče, a za sebe musím říct, že v Chuubo oproti Fate nevidím žádnou přidanou hodnotu. Nebo jinak: Když budu chtít hrát The One Ring, seženu možná jednoho dva spoluhráče (pokud vůbec)*. Když místo toho zvolím AiME, velmi pravděpodobně někoho na pravidelné hraní seženu. A opět, TOR mi oproti AiME nedává žádnou výrazně vyšší přidanou hodnotu, a konec konců, říká to i Jon Hodgson z Cubicle 7.

Jako jo, každá hra má své publikum, a některé nové nebo málo hrané hry mají zajímavé myšlenky a přístupy, ale oceňuji je jen jako čtenář. Jako hráč oceňuji hlavně to, když mohu pohodlně najít spoluhráče na dlouhodobé hraní, a tam mi DnD a Fate nabízí nejvíc. Nic víc vlastně nepotřebuji, protože vše ostatní si dokážu vymyslet/upravit sám, i když sekundární podpora se hodí, jak jsem psal, dokáže mi uspořit hromadu času (a ono už samotné hraní je časově hodně náročné).

Můj přístup má i pozitivum: Když nějaká nová hra přijde s opravdu dobrým, zajímavým přístupem, dříve nebo později se to dostane i do mainstreamu (např. DnD 5E je hodně ovlivněno Fatem a autoři to sami přiznávají, i když u nás Fate uspěl víc než ve světě a stal se mainstremovou hrou).

----
*Mimochodem, jsem majitelem všech dosud vyšlých knih The One Ring, takže vím, o čem mluvím.
23.2.2017 17:32 - LokiB
ShadoWWW: to máš ještě dobré, že dokážeš hledat spoluhráče. Já vlastně ani s nikým jiným, než se svoji současnou družinou nemám potřebu hrát. Jsem ostýchavý člověk, ne s každým si sednu, někdo sere mě, jiné seru já ... na kamarády jsem si už zvyknul a oni na mě.

Takže když budu chtít hrát Fate, tak jedině (dlouhodobě) v situaci, kdy přesvědčím zbytek svých lidí, abychom přestali hrát naši současnou kampaň a začali hrát zcela jinou. Přičemž jejich rezistence k učení se novým pravidlům je obrovská.
Dříve jsem měl třeba aspoň dvě, jen částečně propojené družiny, tedy dvě kampaně, jednu v DrD a druhou v DnD/PF ... ale času je málo, tak jsem to nakonec sloučil do jedné skupiny a snažím se to držet.

Ve srovnání s těmito problémy přechodů a změn bylo hraní trochu upraveného DrD se všemi jeho neduhy procházkou růžovým sadem :)
23.2.2017 17:53 - Log 1=0
efram:
Od někoho, kdo se dožaduje logiky a faktů, bych čekal, že bude reagovat na napsané. Já zas nikde nepsal, co mi podsouváš. Psal jsem, že tvrdíš toto:
Píše:
Pravidla jsou v pořádku, ti co s nimi měli problémy, jsou nezkušení a hrají to blbě. (I když to hrají léta a na oficiálních akcích.) Já to hraju dobře a problémy nemám!

A to mi z toho co píšeš celkem logicky vyplývá. To druhé byla už silná nadsázka, která uletěla, uznávám, pardon. Ale to první nejsem s to brát jinak než jako parafrázi tvého komentáře. Z toho, že někdo měl nějaké problémy, usuzuješ závěr, že je nezkušený, bez ohledu na jiné parametry.

Čistě hypoteticky, teď bez návaznosti na DrD, kdyby někdo udělal hru, která by byla totální blbost, někdo vzal její pravidla, totálně je nepochopil, a svou intuicí uhádl, jak by asi měla vypadat hra podobného druhu, a to si v tom našel, a hrál to, a užil si svou zábavu, zatímco ostatní by to pochopili a usoudili, že hra je blbost, dokázal bys z pozice toho bavícího se hráče poznat, že došlo k takové situaci? Zdůrazňuji, netvrdím, že to JE tento případ. Jen se ptám na způsob verifikace hypotézy.
23.2.2017 17:56 - LokiB
Log: ne, takovou situaci by nešlo poznat. Asi jako to nepozná Svědek Jehovův :)
23.2.2017 18:38 - efram
Tak ti to logicky vyplývá blbě. Nemusíme se shodnout, ale opravdu očekávám, že někdo kdo hraje x let se dokáže na verzi řešení herní situace dohodnout. A pokud ne tak takové hráče považuji za nezkušené. To je můj pohled.
23.2.2017 21:42 - Návštěvník
efram píše:
Diskuse mi přijde dost zaujata proti tomu systému. A neobjektivní.

A jak by sis představoval objektivní diskuzi? Jak jinak, než že by se při ní přednesly a zhodnotily všechny věci přesílené, přeslabené, a nelogické? Dračí Doupě jsem měl rád, ale kdybych opravdu vypsal všechny věci přesílené, přeslabené, podivné, nesmyslné a nešikovné, tak... by to bylo opravdu na hodně a hodně stran. To si prostě přiznejme.

efram píše:
Pokud nejsou tebou zmínění zkušení hráči sto se dohodnout, jsou všechno možné jen ne zkušení.

Tak si to můžeme prakticky zkusit. Já tvrdím, že hyperprostor je kouzlo přesílené, ty tvrdíš, že "je ještě ok". Tak pojď se se mnou dohodnout. (Protože jak se se mnou chceš dohodnout, když na tu problematiku máme úplně jiný pohled. Kdo z nás je zkušenější a jak se to pozná? Funguje to snad tak, že "ten, kdo ustoupí, tak je zkušenější", nebo jak jako? Čili ono to ve skutečnosti asi dopadalo tak, že se napsalo Moudré sově a ta to pak nejspíš nějak "rozsoudila"...)
23.2.2017 22:04 - LokiB
Návštěvník:

jen pár poznámek ... Hyperprostor je laciný proto, že to je v mnoha případech utilita, nástroj ... nikoli samotná akce. Bylo by pro kouzelníka frustrující, kdyby se mohl sice někam přemístit, ale stálo by ho to všechny magy (resp. nějakou velmi významnou část jeho magů), takže už by tam nemohl nic udělat.
To jen na začátek, na vysvětlenou :)

Jakožto nejzkušenější z vás dvou (ty a efram) navrhuju, abys zkusil případně jednu či více z následujících možností:
(mluvím o Hyperprostoru I)

1. zvýšit magovou náročnost kouzla ... s přihlédnutím k výše uvedenému.
2. prodloužít dobu kouzlení ... třeba na tři kola až směnu ... zruší určité spektrum komb
3. trvání ... kouzelník se objeví až po X kolech (1k6 kol např) ... má dost zásadní dopady, tak jen na to ber ohled, na druhou stranu dá kouzelníkovi určitou možnost navíc, kterou sem tam může chtít využít
4. kouzelník potřebuje k cílové místo vidět ... ale může to být i např. skrz mříž, skrz skulinu

když si nějak takhle kouzlo upravíš, třeba už nebude tak přesílený, jak se ti zdá. A o přesném znění nechme rozhodnout GMa dané hry.
Deal?
23.2.2017 22:26 - efram
Návštěvník píše:
Tak si to můžeme prakticky zkusit. Já tvrdím, že hyperprostor je kouzlo přesílené, ty tvrdíš, že "je ještě ok". Tak pojď se se mnou dohodnout.



Tvůj příklad je zcela lichý. Z tvého příkladu není zřejmé kdo je gm, kdo je hráč a jaké situace se vlastně týká. Přesto mohu na tvůj příklad odpovědět zcela jednoduše. Nech si svou tezi o hyp. ve svém světě a já si nechám svá řešení pro naši hru.

Jen dodám, že už DrD nehraji. Jsem plně spokojen s tím co nabízí D205E. Tím ještě jednou děkuji všem překladatelům co mi zjednodušili přístup k těmto pravidlům, hlavně Shadoowwwi.
23.2.2017 22:31 - Šaman
Říkám si, že jako jsou u řek převozníci, možná by tam (a hlavně třeba u roklí) mohli být kouzelníci s hyperprostorem II. Zaplať a já tě přenesu. :D

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.086440086364746 secREMOTE_IP: 18.116.40.47