Kultura

Magus
7.4.2009 12:08
DrD
No moje nejoblibenejsi hra..

Dotazník o DrD.
6.4.2017 11:15 - Vojtěch
Já bych toto, vážení, shrnul v problém nedefinice žánru v rámci pravidel. Kdyby tam napsali, že pravidla jsou psaná na kostky můžou padnout tak, že najednou umřete, páč nebezpečí atd., tak by se proti tomu nedalo říct ani popel, jenže pravidla jsou
a) z doby dřevní, kdy se něco takového za hranicemi řešit možná začínalo a u nás to asi v rámci bubliny, kterou náš krásný trh je, asi ani řešit nezačalo.
b) dlouho nijak pořádně neaktualizovaná.
6.4.2017 11:28 - Návštěvník
LokiB píše:
jeden každý člověk nemá rozhodovat o tom, zda jsou ta která pravidla dobrá či špatná, ale o tom, zda mu vyhovují nebo ne.

Má? Nemá? Zakaž mi to.

Žijeme ve světě, kde kdokoli může kritizovat (negativně i pozitivně) cokoliv. Když můžu vyjádřit svoje hodnocení a doporučení k filmům, seriálům, knihám, počítačovým hrám, počítačovým programům, atd., tak je můžu vyjádřit i k pravidlům RPG.

LokiB píše:
Že obyčejná krysa zabije hrdinu není chyba, je to vlastnost. A ano, je to vlastnost, která mnoha lidem nesedí.

Jasně. A přesílená kouzla a přeslabená povolání, to jsou také vlastnosti pravidel, že? :-/ Aby se totiž právě potom "náhodou" nestalo, že tyto vlastnosti, které mnoha lidem nesedí, postupně nezúží tu správnou cílovku lidí na nulu...

Každopádně tady jsme u toho. Proč dávat do pravidel něco, co třeba mnoha lidem nebude sedět? Nebylo by lepší designovat pravidla naopak? Dát do nich něco, co naopak bude sedět pokud možno co nejširší většině?
6.4.2017 12:14 - Jerson
LokiB píše:
Jersone, ty se občas oháníš argumenty, které jsou z mého pohledu obtížně slučitelné s běžným fungováním v běžné lidské společnosti.

Ano. Jenže na rozdíl od tebe si myslím, že (bohužel) pravě takto lidská společnost funguje. A speciálně se to týká Česka a hraní podle pravidel, v tom smyslu, že Češi jsou na jedné straně velmi vynalézaví v obcházení pravidel, a na druhé straně pro to aby jejich práce nebo zábava fungovala potřebují - či přesněji vytváří a používají - strašně moc pravidel, byť často nesmyslných. Setkávám se s tím v práci, v běžném životě (názor na přecházení na červenou, když nic nejede) a samozřejmě i v RPG.
Takže psaná pravidla považuju za důležitá, i když by na jejich začátku asi měla stát věta "můžete použít vlastní úsudek, ale pokud nevíte jak, tady máte návod."

LokiB píše:
Big bullshit ... to teda rozhodně každý hráč u DrD neříkal ... říkali to tvůrci pravidel. Cítíš ten rozdíl?
Osobně znám lidi, kteří již na začátku říkali, že ta pravidla dobrá nejsou. jestlis narážel pouze na chváliče drd, měl jsi smůlu. je mi líto.

Já nenapsal "každý". S autory DrD jsem mluvil jen jednou (tedy přesněji s Bouchim), a tuším v DrD+ bylo napsáno, že to není hra pro všechny, ale že je pro každého, nebo něco takového. Jinak veškerá taková tvrzení pochází od hráčů DrD a našel bych je zejména v této debatě, hlavně od Eframa a pak taky od tebe, i když z tohoto postoje postupně slevuješ.

LokiB píše:
Kdežto smrt postavy vlivem kousnutí krysou není chyba, ale známá vlastnost. PJ ji zná od začátku. Hráč ji také zná od začátku, protože ví, že i při UČ 0 lze na kostkách naházet 55 na útok ... to prostě ví, na to nemusí číst PPJ. Takže kdokoli, kdo si přečte soubojový systém je s tím obeznámen.

Když říkáš "kdokoliv", myslíš tím "já a moje skupina"? Protože já vážně potkal hráče, kterým to nedocházelo. Někteří takovou možnost popírají ještě dneska a označují ji za chybu v taktice nebo neuvěřitelnou smůlu.
Hráč to nemá jak vědět, protože nemůže tušit, jaká pravidla pro případ smrti postavy má u sebe PJ. Navíc ani nemůže znát parametry a omezení nepřátel, ani způsob vyhodnocování takových situací, když příručku pro PJ nemá číst. Jak může vědět, že tam není napsáno "při méně než 0 HP nestvůry umírají, postavy nikoliv"? Jak může vědět, že kousnutí od krysy je jen o málo horší než bodnutí dýkou průměrného člověka?

LokiB píše:
To že to popíráš na tom nic nezmění

Nikoliv. To že předkládáš možnost, že si to každý hráč mohl dovodit nic nemění na faktu, že existovalo mnoho hráčů, kteří
a) celá pravidla ani nečetli
b) nedali si to dohromady
c) hráli s PJ, kterému to taky nedošlo

Mě je celkem u zadnice, co si z pravidel hráči mohli nebo nemohli dovodit. Zabývám se tím, co si z nich skutečně odvodili a neodvodili a jaká překvapení zažili přímo ve hře.
6.4.2017 12:31 - Tarfill
efram píše:
porovnávat 5E a DrD je dost unfair vzhledem k...

Pravdu díš, to je jasný. Mým úmyslem nebylo srovnávat systémy jako celek, ale pouze řešení konkrétního příkladu vzhledem ke zdravému rozumu... a k tomu DrD mě hold nenapadlo nic lepšího než zrovna poslední D&D... ;-)
6.4.2017 12:41 - LokiB
Jerson píše:
Nikoliv. To že předkládáš možnost, že si to každý hráč mohl dovodit nic nemění na faktu, že existovalo mnoho hráčů, kteří
a) celá pravidla ani nečetli
b) nedali si to dohromady
c) hráli s PJ, kterému to taky nedošlo

Mě je celkem u zadnice, co si z pravidel hráči mohli nebo nemohli dovodit. Zabývám se tím, co si z nich skutečně odvodili a neodvodili a jaká překvapení zažili přímo ve hře.


aha ... takže když nebudu znát pravidla šachu, půjdu hrát a kvůli té neznalosti prohraju a lidi se mi budou smát... tak se budu vztekat na pravidla šachů

má opravdu smysl řešit problémy lidí, kteří nečetli pravidla?
6.4.2017 12:49 - LokiB
Jerson píše:
Já nenapsal "každý".


psal jsi "Každý hráč rugby říkal, že je to dobrá hra pro začátečníky" ... jako paralelu k DrD ...
6.4.2017 13:22 - efram
Návštěvník píše:
Žijeme ve světě, kde kdokoli může kritizovat (negativně i pozitivně) cokoliv. Když můžu vyjádřit svoje hodnocení a doporučení k filmům, seriálům, knihám, počítačovým hrám, počítačovým programům, atd., tak je můžu vyjádřit i k pravidlům RPG


jop, v dnešní době je to, když použiji citaci z jednoho nejmenovaného filmu, následovně. Názor je jak díra do prde#e, tu má taky každej......

Píše:
Tarfill
tušim v dechu draka nebo ŠV se tu variantu s plnými HP na 1 urovni dali. Ale 100% to uz nereknu, možná se jednalo o naše HR.

Mimochodem jak to tak čtu měli by tu někteří odpurci DrD altaru podekovat, protoze bez DrD by asi neměli co dělat. Věnovat tolik času v diskusích je udivující.
6.4.2017 14:18 - Aegnor
Návštěvník píše:
Má? Nemá? Zakaž mi to.

Chci hrát RPG, které má explosivní kostku na zranění, náhodně nahazované atributy, 7 ras a 5 povolání, rozsah úrovní 1 - 36, od šesté úrovně má každé povolání dvě podpovolání, kouzla se kouzlí za manu, která se obtížně doplňuje atd atd. Hraju špatné RPG? Proč, když ho chci hrát právě takhle?
6.4.2017 14:30 - Sparkle
Aegnor píše:
Chci hrát RPG, které má explosivní kostku na zranění, náhodně nahazované atributy, 7 ras a 5 povolání, rozsah úrovní 1 - 36, od šesté úrovně má každé povolání dvě podpovolání, kouzla se kouzlí za manu, která se obtížně doplňuje atd atd. Hraju špatné RPG? Proč, když ho chci hrát právě takhle?


Viz to co píše Vojta - ta kniha neupozorňuje čtenáře na začátku, jaké RPG to je a co za typy situací a příběhů reálně bude generovat, pokud se to rozhodnou hrát.
Místo toho ti kniha sugeruje věci typu "můžete si zahrát hrdinský příběh podobný tomu z vaší oblíbené fantasy knížky", což ale ta pravidla nesplňujou, z moha důvodů. Jedním z nich je ta burst kostka, která znamená, že hrdinský příběh může skončit kvůli náhodě na bezejmenném mobovi v první jeskyni, což se hlavním hrdinům ve fantasy ságách úplně nestává.

Nemůžeš očekávat, že člověk, který ta pravidla čte poprvý, vydedukuje z popisu mechanik, co ta burst kostka tak jak je navržená bude reálně při hře dělat.
6.4.2017 14:35 - sirien
Bohové vy s těma reroll kostkama naděláte.

Dejte damage cap na X*weapon rating per attack a začněte řešit něco smysluplnýho :p
6.4.2017 14:38 - Sparkle
sirien píše:
Bohové vy s těma reroll kostkama naděláte.

Dejte damage cap na X*weapon rating per attack a začněte řešit něco smysluplnýho :p


Náš GM to onehdá zalepil tím, že umístil do lokace chrám s možností resurekce, kam jsme vozili oběti burst kostky :)
6.4.2017 14:39 - LokiB
Sparkle píše:
Místo toho ti kniha sugeruje věci typu "můžete si zahrát hrdinský příběh podobný tomu z vaší oblíbené fantasy knížky", což ale ta pravidla nesplňujou, z moha důvodů. Jedním z nich je ta burst kostka, která znamená, že hrdinský příběh může skončit kvůli náhodě na bezejmenném mobovi v první jeskyni, což se hlavním hrdinům ve fantasy ságách úplně nestává.


Ale můžeš ... jen nehraj postavy od 1. úrovně, ale třeba od 20. když má jít o heroickou fantasy.
Stále tu směšujete dvě věcí ... jak funguje / nefunguje hra mechanicky a co o tom říkají/neříkají autoři v popisu.
A směšujete to důsledně.
6.4.2017 14:41 - LokiB
LokiB píše:
Každopádně tady jsme u toho. Proč dávat do pravidel něco, co třeba mnoha lidem nebude sedět? Nebylo by lepší designovat pravidla naopak? Dát do nich něco, co naopak bude sedět pokud možno co nejširší většině?


Návštěvník píše:

Každopádně tady jsme u toho. Proč dávat do pravidel něco, co třeba mnoha lidem nebude sedět? Nebylo by lepší designovat pravidla naopak? Dát do nich něco, co naopak bude sedět pokud možno co nejširší většině?


Protože v roce 1990 málokdo u nás věděl, co bude komu sedět. A když se podíval ven, tak ejhle, nejrozšířenější a nejznámější systémy se chovaly STEJNĚ v mnoha ohledech. Takže ani tam je to netrklo.
Nebyla taková panika mezi lidmi "umře mi postava na první úrovni, i když jsem to nechtěl, to znamená, že hra je špatná a nebudu ji hrát." prostě sis naházel novou postavu a hrál.

Netvrdím, že to vyhovovalo všem. Netvrdím, že to bylo jediné nebo nejlepší řešení. Bylo to zcela obvyklé řešení.
6.4.2017 14:42 - Sparkle
LokiB píše:
Ale můžeš ... jen nehraj postavy od 1. úrovně, ale třeba od 20. když má jít o heroickou fantasy.


Na 20. úrovni nemají bezejmenní enemíci burst kostku?
6.4.2017 14:45 - Jerson
LokiB píše:
aha ... takže když nebudu znát pravidla šachu, půjdu hrát a kvůli té neznalosti prohraju a lidi se mi budou smát... tak se budu vztekat na pravidla šachů

má opravdu smysl řešit problémy lidí, kteří nečetli pravidla?

Znovu - šachy nemají člověka, který pravidla vykládá, interpretuje výsledky a může je měnit podle svého uvážení. Určitě nemají dvě příručky, z nichž jednu si přečtou oba hráči a druhou jen jeden z nich. A zcela určitě šachisté nezvou nováčky do hry stylem "Uděláš si postavu a pravidla ti vysvětlíme za pochodu", aby je neodradili už předtím.

Takže ano, pro mě má smysl řešit lidé, kteří chtějí/chtěli RPG hrát, ale nechtěli číst celá pravidla.
LokiB píše:
psal jsi "Každý hráč rugby říkal, že je to dobrá hra pro začátečníky" ... jako paralelu k DrD ...

Ano. Až do roku 2000 jsem rozhodně nepotkal člověka, který by řekl, že DrD není vhodná hra pro začátečníky. A mám dojem, že od zastánců a hráčů DrD se taková vyjádření začala sporadicky objevovat až tak tři čtyři roky zpět.

efram píše:
Mimochodem jak to tak čtu měli by tu někteří odpurci DrD altaru podekovat, protoze bez DrD by asi neměli co dělat. Věnovat tolik času v diskusích je udivující.

Neboj se, množství hádek na člověka je spíše stabilní, a zaměření se vždy najde. Kdybychom neřešili DrD, řešíme něco jiného. A třeba když se řešil Void nebo Astrální doupě, tak nikdo neřešil DrD.
6.4.2017 14:54 - LokiB
Jerson píše:
Až do roku 2000 jsem rozhodně nepotkal člověka, který by řekl, že DrD není vhodná hra pro začátečníky. A mám dojem, že od zastánců a hráčů DrD se taková vyjádření začala sporadicky objevovat až tak tři čtyři roky zpět.


Takže až do roku 2000 jsi nepotkal člověka, který by přestal hrát Drd, protože mu přišlo nevstřícné a obtížně pochopitelné nebo neplnící očekávání nových hráčů?
A já měl právě pocit, že jsi předtím mluvil o těch, kteří DrD a RPG pod vlivem opustili. Ani ti neřekli ani slovo o tom, že není DrD pro začátečníky?
Zvláštní.

Jerson: slyšel jsi v šachách o tzv. ohodnocení pozice? Bývaly dříve turnaje, kdy se hrálo třeba na 2x 30 minut na partii, s tím, že pak, když do té doby neskončila ... aby se hra neprotahovala, přišel k partii pověřený člověk (nejlépe dobrý šachista, pověřený od vedoucího turnaje), který ohodnotil aktuální pozici na šachovnici a řekl, jak by podle jeho názoru dopadla ... a to bylo ofiko rozhodnutí.
A mohl jsi se klidně vztekat, že se cítíš vyhraný, když tento rozhodčí řekl, že jeho verdikt je "bílý vyhraje" nebo "remíza" ... tak jsi s tím nic neudělal.

Píše:

"Uděláš si postavu a pravidla ti vysvětlíme za pochodu", aby je neodradili už předtím.


vracíme se k problémům hraní ve vaší skupině, že jo? Mno jo, tak s tím jsem se nesetkal :)
6.4.2017 15:41 - ShadoWWW
Jerson: Přístup "PJ" funguje u her s pravidly "co není zakázáno, je povoleno" lépe než přístup "šachy", které mají přesně opačná pravidla.
6.4.2017 15:42 - Návštěvník
LokiB píše:
Jerson: slyšel jsi v šachách o tzv. ohodnocení pozice? Bývaly dříve turnaje, kdy se hrálo třeba na 2x 30 minut na partii, s tím, že pak, když do té doby neskončila ... aby se hra neprotahovala, přišel k partii pověřený člověk (nejlépe dobrý šachista, pověřený od vedoucího turnaje), který ohodnotil aktuální pozici na šachovnici a řekl, jak by podle jeho názoru dopadla ... a to bylo ofiko rozhodnutí.
A mohl jsi se klidně vztekat, že se cítíš vyhraný, když tento rozhodčí řekl, že jeho verdikt je "bílý vyhraje" nebo "remíza" ... tak jsi s tím nic neudělal.

Argumentovat podivností, abys obhájil podivnost, je... Řekněme podivnost...

LokiB píše:
vracíme se k problémům hraní ve vaší skupině, že jo? Mno jo, tak s tím jsem se nesetkal :)

Já jsem se zase nikdy nesetkal s tím, že by všichni hráči v jedné družině měli tu příručku celou přečtenou. (Nebo alespoň tu její přístupnou část.) A to tedy platí nejenom pro DrD, ale asi pro všechna RPGčka vůbec. Podobně jako Jerson mám za to, že pravidla RPGček se šíří spíše "ústní podobou", kdy hráč, který bude dělat GMa, si přiručky nastuduje celé, a pak ostatním hráčům důležitá pravidla sdělí. (Na nultém sezení, kdy si chystají postavy, atd.) A na nějaké případné seznamy kouzel a magických udělátek, nechá ostatní do příručky nahlédnout. Že by si všichni hráč chtěli přečíst všechno, to jsem nikdy nezažil.

A pak jsou také opengamingy. Tam nikdo nemá načteno nic a hráči se vše tak nějak dozvídají za pochodu. (S čímž jsou samozřejmě smíření a jsou tomu uvědomění, když na ten opengaming jdou...)
6.4.2017 16:22 - sirien
Sparkle píše:
Náš GM to onehdá zalepil tím, že umístil do lokace chrám s možností resurekce, kam jsme vozili oběti burst kostky :)

Hm. To je skoro to nejhorší že špatných řešení, co mě napadají :)
6.4.2017 17:42 - Šaman
sirien píše:
Hm. To je skoro to nejhorší že špatných řešení, co mě napadají :)

Ale zato klasické. Altar of rebirth byl už v Dungeon Masteru :D


Mě udivuje, jak se všichni na jednu stranu ošívají sotva někdo řekne "plot imunity", ale nelíbí se jim, že každý, kdo vleze do jeskyně s chodícíma mrtvolama, má slušnou šanci, že tam taky zůstane.
Buď akceptujte fakt, že hřbitovy jsou plné bezejmenných hrdinů, nebo teda chcete hrát ságu o těch hrdinech (těch co přežili), pak se třeba dá zavést malé domácí pravidlo, že při 0 životech se neumírá, jen vyřazuje. Voilá! Krysa se nažrala a kouzelník zůstal celý.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.093884944915771 secREMOTE_IP: 18.117.183.150