Kultura

Magus
7.4.2009 12:08
DrD
No moje nejoblibenejsi hra..

Dotazník o DrD.
11.7.2016 16:02 - Jerson
efram píše:
V tom se neshodneme

- v té dobe byl celkem velký zajem o fantasy. Vysel Pán prstenu, samizdatově Silmarilion atd. A pokud mohu cerpat ze sveho okoli byl vetsinovy zajem o F. Nikoho nenapadlo hrat postapo, sci-fi atd...

A jsi si jistý, že nezaměňuješ "byl velký zájem o fantasy" s "já měl zájem o fantasy a tak jsem se obklopoval lidmi, kteří o něj měli zájem také?" Protože fantasy hry reálně oslovovaly asi tak 20% lidí. Mí spolužáci i bratranci říkali "Fantasy? Co je to elf a skřet a proč si na to hrát?" Ono je to určitě dané i tím, že já k fantasy netíhl a vzal jsem ho na milost jen na těch pár let, kdy jsem hrál DrD a Stín meče a kdy jsem začal první kampaň v CPH, a kdy mě u fantasy držela moje tehdejší holka - která byla mimochodem kvůli DrD odpůrkyně RPG i fantasy a až hra se mnou ji zkonvertovala k opačnému pólu. Když jsme se rozešli, provedl jsem ve svých pravidlech dva roky zamýšlený řez, kterému bránila, a udělal z CPH univerzální systém. Takže proto s tím extra velkým zájmem o fantasy nesouhlasím - ano, byl větší než v roce 1988, kdy "fantasy znamenal jen Barbar Connan a Tarzan v místní knihovně v poličce sci-fi". Ale mezi mladými lidmi ten zájem tak velký nebyl a i dneska dosáhl tak 50 - 60% a to jen díky tomu, že jsou v něm i upíři a superhrdinové.

efram píše:
V takovém klubu se lide sružují pro svůj zájem pro S/F a pravě zde se mohli, například dostat k hraní. A zde mohli získat ten vámi deklarovaný odpor k DrD protože už, podle vaší argumentace hned po první hře zjistili že takle to prostě dál nejde. Udělalo se jim zle a už nikdy RPG nehráli.

A jsi si jistý, že si je pamatuješ? já horko těžko dokázal dát dohromady seznam tváří/postav, se kterými jsem hrál. Ale když mám poměrně dobrou paměť na tváře, tak seznam lidí, kteří se mnou hrát nechtěli, nebo hráli jednu hru a odešli, to už bych nedal. A stejně tak určitě nefiguruju v paměti lidí z Budějického klubu, kam jsem přišel, řekl jsem "tenhle styl hraní není pro mě" a zase jsem odešel. Oni si určitě pamatují jen lidi, kteří zůstali a hráli, takže klidně můžou říkat, že "všichni kteří přišli a začali hrát také zůstali." Je to fenomém selektivního výběru založeném na nedokonalostech paměti a dalších psychologických efektech, který se dost těžko odhaluje, i když víš, na co si dávat pozor.

efram píše:
Nikoho nenapadlo hrat postapo, sci-fi atd...

Mě už v roce 2004 napadlo hrát v reálném světě. A víš co mi hráči (obvykle odkojení DrD, ale i jinými pravidly) řekli? "V reálném světě se hrát nedá, co bys chtěl hrát, jak chodíš do práce nebo do školy?" Případně "v reálném světě nemáš úrovně a životy, jak bys chtěl bojovat?" Když jsem řekl, že nechci bojovat, koukali na mě, jako bych spadl z Marsu a deklasovali mou představu tím, že chci hrát něco jako Dallas. V roce 2011 nebo kdy mi na RPG fórum tuším Peekay nebo někdo z autorů DrD2 řekl, jestli jako chci hrát Ordinaci nebo Ulici nebo jinou telenovelu. Pátral jsem po systému, ve kterém by se dal hrát normální svět - žádný nebyl. Prý to nikdo nechce, tak to nikdo netvoří.
Taky jsem navrhoval hrát hru z prostředí druhé světové války. Pro řadu hráčů to bylo zjevení ještě v roce 2006 - 2010, kdy jsem s takové prostředí nabízel na conech (a měl víc zájemců než DnD nebo Vampíři). Vůbec netušili, že je něco takového možné hrát.

A letos jsem narazil na skupiny čítající stovky členů (a to pouze z Česka a Slovenska), kteří hrajou po netu RPG o členech korejských popových skupin. Vůbec jsem o nich neměl ani páru, a neměl o nich ani páru nikdo ani z D20, ani z RPGF, a dost možná ani z Andoru a Abarinu.
Prostě klapky na očích máme všichni, někteří hodně velké, jiní menší, ale je třeba na to myslet, a rozhodně neaplikovat svou lokální zkušenost z vybraného vzorku na celou skupinu.

Hlavně ale ignoruješ lidi, kteří se o fantasy prostě nezajímali. Co měli hrát tihle lidé, když byl na výběr buď Dračák, nebo nic?
11.7.2016 16:09 - PetrH
sirien píše:
PetrH píše:
zatim mam tri favority: KaM, rozcesti a DnD. uvidime co si vyberou

KaM nemá moc support pro budoucí hraní, DnD a FAE mají výhodu toho že na ně navazuje mrtě dalších produktů, se kterými se dá pak pracovat dál.

pravdu mas, uvidim, zda budou chtit dat na moji radu ci ne;) pokud ne, bude to tlupa 5 13 letych pubosu, co si s pravidly (a je jedno jakymi) budou muset poradit.
11.7.2016 16:15 - ShadoWWW
PetrH: Dej pak vědět, jak to dopadlo
11.7.2016 16:19 - efram
Jerson píše:
A jsi si jistý, že nezaměňuješ "byl velký zájem o fantasy


Tak jsem to v té době vnímal. Paradoxně právě proto, že můj primární čtenářský zájem byla SCI-FI

Jerson píše:
A jsi si jistý, že si je pamatuješ?


O čem se tu bavíme? Vy argumentujete tím kolik lidí nehraje RPG kvůli DrD add negativní zkušenost. OK. No já si jistě nevybavím všechny co prošli klubem nebo hrou s námi a dalšími družinami, kde jsem hrál. Ale nikdy jsem se nesetkal s tím co tu deklarujete to vím zcela jistě. Ano nemám to jak doložit stejně tak jako vy vaši část tvrzení. V jednom případě košer argument v druhém ne? No nevim.....

Jerson píše:
Mě už v roce 2004 napadlo hrát v reálném světě.


Jednak já startuji v roce 90.. nevadí ti ta disproporce? V době co ty popisuješ jsme tuším zkoušeli Shadowrun nebo Gurps v postapo/SCI-Fi světě

Jerson píše:
Prostě klapky na očích máme všichni, někteří hodně velké, jiní menší, ale je třeba na to myslet, a rozhodně neaplikovat svou lokální zkušenost z vybraného vzorku na celou skupinu.


Jsem rád, že jsi to napsal. Protože do jednoho všichni zde, aplikujeme svoje lokální zkušenosti. Protože žádný validní výzkum, jak jsi sám napsal, nebyl proveden. Čili do určité míry jsou naše zkušenosti anekdotické a je rozdíl jen v tom, jak kdo je ochoten uznat rozsáhlost zkušeností toho druhého. Tvoje věta přesně ukazuje jak je debata o vlivu a tvrzení "kolik lidi DrD odradilo od hraní" irelevantní.

Jerson píše:
Hlavně ale ignoruješ lidi, kteří se o fantasy prostě nezajímali. Co měli hrát tihle lidé, když byl na výběr buď Dračák, nebo nic?


Co měli dělat tihle lidé mě nezajímá, protože jsem se vyjadřoval k přínosu DrD v rané době CZ RPG. O tomhle problému řeč vůbec není a zavádíš diskusi jinam.
11.7.2016 16:41 - PetrH
ShadoWWW píše:
PetrH: Dej pak vědět, jak to dopadlo

dam, skoda, ze bude JaD az za rok, doporucil bych misto dnd ty:))
11.7.2016 20:00 - Merlin
efram píše:
Jsem rád, že jsi to napsal. Protože do jednoho všichni zde, aplikujeme svoje lokální zkušenosti. Protože žádný validní výzkum, jak jsi sám napsal, nebyl proveden. Čili do určité míry jsou naše zkušenosti anekdotické a je rozdíl jen v tom, jak kdo je ochoten uznat rozsáhlost zkušeností toho druhého. Tvoje věta přesně ukazuje jak je debata o vlivu a tvrzení "kolik lidi DrD odradilo od hraní" irelevantní.


to já znám osobně několik lidí, kteří řekli, že DrD je nesmyslná kravina a nebudou touhle zábavou ztrácet čas
11.7.2016 20:03 - Aegnor
efram píše:
Ale nikdy jsem se nesetkal s tím co tu deklarujete to vím zcela jistě.

A kolik nových lidí jsi ke hraní přivedl?

efram píše:
Co měli dělat tihle lidé mě nezajímá, protože jsem se vyjadřoval k přínosu DrD v rané době CZ RPG. O tomhle problému řeč vůbec není a zavádíš diskusi jinam.

LOL. "Posuzuji přínos DrD jako kladný, protože umožnil hrát fantasy RPG. To, že n potenciálních hráčů by si RPG zahrálo, ale nechtěli hrát fantasy ignoruji, protože bavím o přínosu fantasy RPG systému."
Argumentace kruhem, nezdá se ti? (BTW, stále čekám na vysvětlení Anekdotického argumentu/zkušenosti, moje google-fu v tomhle oboru je očividně slabé.)

efram píše:
O čem se tu bavíme? Vy argumentujete tím kolik lidí nehraje RPG kvůli DrD add negativní zkušenost. OK. No já si jistě nevybavím všechny co prošli klubem nebo hrou s námi a dalšími družinami, kde jsem hrál.

jedna strana tvrdí, že se osobně setkala s určitým jevem, druhá říká že se s ním nesetkala. Daný jev tedy existuje (za předpokladu, že věříme oboum stranám). To, že ho zažili dva lidé, každý z jiné části republiky, ukazuje že ten jev není přísně lokální, ale dá se začít uvažovat o tom, že je "globální" (v rámci ČR).
11.7.2016 20:48 - efram
Aegnor píše:
LOL. "Posuzuji přínos DrD jako kladný, protože umožnil hrát fantasy RPG. To, že n potenciálních hráčů by si RPG zahrálo, ale nechtěli hrát fantasy ignoruji, protože bavím o přínosu fantasy RPG systému."
Argumentace kruhem, nezdá se ti? (BTW, stále čekám na vysvětlení Anekdotického argumentu/zkušenosti, moje google-fu v tomhle oboru je očividně slabé.)


Ty jsi, podle toho co píšeš, zřejmě člověk co si koupi mouku, protože je obdobné konzistence a barvy jako cukr a pak nadává, že to nesladí. DrD bylo cíleně zaměřeno na fantasy, vyčítat jim, že neumožnili hrát jinak zaměřeným hráčům.....?‼#

Aegnor píše:
A kolik nových lidí jsi ke hraní přivedl?

Nezdá se ti, že to je dost přihlouplá otázka? I kdybych si takovou statistiku vedl, což nedělám, na tom co jsem psal, to nic nemění. Řeknu ti jedno. Moji spoluhráči, ať jsem byl v pozici GM jakéhokoliv systému, nedocházeli znechuceni systémem. Většina omezila své hraní z důvodu rodiny, studia a podobných životních okolností. Jeden hráč bohužel odešel tam odkud není návratu. Ti co přestali hrát z důvodů školy a studia zpravidla založili vlastní grupu na vejšce. A ti se buď spojili s dalšími RPG positive a také přitáhli nové lidi. Je mi popravdě jedno jakej system k tomu použili.

Aegnor píše:
jedna strana tvrdí, že se osobně setkala s určitým jevem, druhá říká že se s ním nesetkala. Daný jev tedy existuje (za předpokladu, že věříme oboum stranám). To, že ho zažili dva lidé, každý z jiné části republiky, ukazuje že ten jev není přísně lokální, ale dá se začít uvažovat o tom, že je "globální" (v rámci ČR).


ciatce: "Nebudeš argumentovat, že něco z něčeho vyplývá, pokud tam neexistuje logická vazba"

Aegnore, dotaz na závěr. Ta diskuse je o DrD nebo o tom co jsem všechno zapřičinil já ?
11.7.2016 21:08 - Aegnor
efram píše:
DrD bylo cíleně zaměřeno na fantasy, vyčítat jim, že neumožnili hrát jinak zaměřeným hráčům.....?‼#

Ne, říkám že je nutno do vlivu DrD na RPG scénu započítat i negativní vlivy, jako třeba "nebudu hrát RPG, protože jesiné existující RPG je fantasy."

efram píše:
I kdybych si takovou statistiku vedl, což nedělám, na tom co jsem psal, to nic nemění. Řeknu ti jedno. Moji spoluhráči, ať jsem byl v pozici GM jakéhokoliv systému, nedocházeli znechuceni systémem.

Ach jo, budu muset přímo vysvětlovat o co mi u otázek jde :-/
Pokud se nesnažíš přivést nové lidi k RPG, nemůžeš potkat lidi co ti řeknou "RPG hrát nebudu, protože DrD je blbost." Pro objasnění - noví lidé nejsou (pro účely tohoto odstavce) lidé, kteří přijdou a řeknou "chci si to taky zkusit."

efram píše:
A ti se buď spojili s dalšími RPG positive a také přitáhli nové lidi. Je mi popravdě jedno jakej system k tomu použili.

A kolik RPG neutral nebo RPG negative lidí při tom přitahování potkali (a případně zkonvertovali)?
11.7.2016 21:24 - efram
Aegnor píše:
Ne, říkám že je nutno do vlivu DrD na RPG scénu započítat i negativní vlivy, jako třeba "nebudu hrát RPG, protože jesiné existující RPG je fantasy."


A za tohle může DrD? Vyčítáš jim že neudělali multifinkční systém pro sci-fi, fatansy, post apo atd.? No asi nechtěli. Pokud tím, že dělali to co chtěli negativně ovlivnili RPG scenu, tak to může DrD i za to že jsem si dneska roztrhl ponožku o hřebík.

Aegnor píše:
A kolik RPG neutral nebo RPG negative lidí při tom přitahování potkali (a případně zkonvertovali)?


Přijdeš mi jak je jehovista, nevedu si statistiky tohoto typu
11.7.2016 21:29 - Merlin
tak svatou krávu jsem snad ještě neviděl :)
11.7.2016 21:32 - efram
vidíš a přitom tady je celý stádo
11.7.2016 21:49 - sirien
Aegnor: Dobře, už mě to trochu nebaví číst :) Anekdotický argument je argument založený na deklarované zkušenosti, která ale nemusí být nijak vypovídající v rámci širšího rámce počtu lidí, o nichž je řeč. Tj. technicky to je jeden specifický typ chybné argumentace "uspěchané indukce". (Typicky "letadla jsou nebezpečná, tetička Jana jedním letěla a mělo poruchu a museli nouzově přistát" - ignoruje globální statistiku bezpečnosti a výjimečnost situace a věc předkládá v podobě anekdoty s tetičkou Janou)

Zároveň efram má point v tom, že DrD je by default prostě fantasy. A musím říct že ač povšechně tiše, tak s ním souhlasím, že to není úplně fér vyčítat a celá ta Jersonova dlouhodobá linie o tom, jak to je špatně... jako DrD nemůže za to, že je fantasy, asi je fér říct, že by bylo cool tehdy mít i scífko nebo univerzální systém, ale vyčítat DrD že nemělo jiný žánr je trochu divný.

Adekvátně "kolik lidí odradilo, že DrD je fantasy" - bejt DrD sci-fi, tak se ta otázka dá položit úplně stejně a dneska by lidi brečeli, že tu tehdy bylo X fanoušků Tolkiena a Sapka a že je DrD minulo protože bylo SF. A bejt DrD univerzální, tak tu zas můžeme brečet, že nemělo chytlavou stylizaci... a mít tehdy něco jinýho k tomu, tak to zase nijak nezaručí, že lidi co narazili na DrD by měli možnost narazit i na to další (a takhle dojdeme k tomu, že si budeme stěžovat, že jsme na začátku naší RPG scény měli jen jedno RPGčko, což už bude úplně mimo).

efram píše:
Nezdá se ti, že to je dost přihlouplá otázka?

Popravdě... ani moc ne a ta otázka je od Aegnora docela trefná. Ono to s kolika nováčkama ses reálně setkal, hrál s nima a měl od nich feedback je docela cená informace (a taky zkušenost, co dost změní perspektivu na spoustu věcí) a občas se mi stává, že někdo zopakuje v komunitě zrovna "uznávanou pravdu" a my co jsme odehráli ukázkovky se stovkou a víc nováčkama se na sebe tak jako skepticky podíváme a prostě se navzájem chápem, že to je bullshit.
11.7.2016 21:49 - Aegnor
efram píše:
Přijdeš mi jak je jehovista, nevedu si statistiky tohoto typu

A zase jsem to nevyjasnil, očividně moje chyba. Ta otázka nebyla na to, abych na ni dostal přesnou odpověď. Ale na to, aby sis ji položil a zamyslel se, co to říká o oblasti lidí, ze kterých bereš vzorek.

efram píše:
Pokud tím, že dělali to co chtěli negativně ovlivnili RPG scenu, tak to může DrD i za to že jsem si dneska roztrhl ponožku o hřebík.

Říkáš A (že DrD přivedlo k RPG n lidí), Jerson na to dodal i B (tedy že existuje n lidí, které DrD od RPG odradilo).
11.7.2016 21:58 - efram
nesouhlasim, je to hloupá otázka. Dikuse je o přínosu pravidel ne o tom zda jsem dělal (nebo kdokoliv jiný) "naborovou kampaň"

edit: myslím, že jsem tu několikrát deklaroval své zapojení v RPG. Víc nemám co bych dodal. Dolní, že open gaming jsem nedělal, nicméně s nováčky, jsem se setkal poměrně dost, právě ve zmíněném S/F klubu. pracovně jsme jim říkali fujtajblíci.
11.7.2016 22:03 - sirien
No jenže ono je otázka, z jakého titulu ten "přínos pravidel" hodnotíš. Když to budeš hodnotit jako člověk, co hrál vždycky se svojí jednou skupinou a občas někoho potkal na webu, tak to je trochu jiná optika, než když to budeš hodnotit jako člověk, co hrál v X různjch skupinách, udělal Y ukázkovejch her pro nováčky při různejch příležitostech a aktivně se tomu věnuje.

V podstatě pokud říkáš "podle mě X", pak je legitimní ptát se, kdo vlastně jsi a co máš za sebou, protože to dává tomu X váhu.
11.7.2016 22:06 - efram
sirien píše:
jenže ono je otázka, z jakého titulu ten "přínos pravidel" hodnotíš.


Už jsem to tu několikrát vysvětloval, nehrál jen se svou skupinou. Nevím jak už to jinak napsat :).

Kdybych věděl jak zde budu lustrován na validitu svých názorů, nechal bych si od notáře a členů klubu vypracovat prohlášení o mé bezúhonnosti a herních aktivitách počínajících přelomem roku 89/90 a trvajících s mírnými přestávkami do dnes. Zároveň bych si nechal vypracovat nezávislý posudek na znalost různých RPG systému a jejich správné použití :). nezlobte se, ale z toho už si nejde nedělat prdel.
11.7.2016 22:09 - sirien
Já to zaregistroval, jen se snažím vysvětlit, proč se někdo ptá na ty nováčky a ukázkovky, to je všechno :)
11.7.2016 22:13 - efram
sirien píše:
Já to zaregistroval, jen se snažím vysvětlit, proč se někdo ptá na ty nováčky a ukázkovky, to je všechno :)


pochopil jsem :)
12.7.2016 10:17 - Jerson
Takže ještě jednou.
Zaprvé - nebavím se tu o přínosu DrD, ale o vlivu DrD. Tedy nejen o přínosu, ale i negativních efektech.

Zadruhé - moje výtka se týkala tohoto tvrzení:
Efram píše:
G) v té době byla pravidla DrD jasně nejpřístupnější všem začátečníkům, kteří chtěli hrát. Rozumná cena a nulová jazyková bariéra


To "všem" jsem zvýraznil já. Tohle tvrzení je nepravdivé. Nebudu vyčítat DrD, že bylo fantasy. Ale DrD rozhodně nebylo "pro všechny". Bylo omezeno na zájemce, kterým nevadilo fantasy (nebo měli fantasy rádi). Z této skupiny bylo DrD jen pro ty, kteří se smířili / měli rádi komplikované číselné řešení řady situací, a vedle toho či zároveň dost nesmyslný systém magie fungující na principu magic bias "To je magie, neřeš".

Následkem toho, že DrD bylo takové jaké bylo vznikla u nás celá jedna generace hráčů RPG, pro kterou bylo téměř nepředstavitelné, že by RPG mohlo nebýt fantasy. DrD celkem spolehlivě odradilo všechny hráče, kteří chtěli, aby magie v herním světě (a případně i celý svět) dávala smysl.

Neříkám, že to byla chyba autorů,. nebo že tyhle následky měli předvídat. Prostě stalo se. DrD mělo za následek vznik nějakých cca sto tisíc hráčů fantasy světů, a blíže neurčeného počtu (podle mých odhadů tak třicet tisíc až třista tisíc) lidí, kteří měli na mnoho dalších let spojeno "RPG je jen fantasy -> fantasy znamená nesmyslnou magii, elfy a draky -> RPG není pro mě," případně "RPG je 'bojování' na čtverečkách, škrtání životů!!, házení kostkou, nic pro mě".

To neberu jako výtku k DrD, beru to jako vliv DrD. Moje výtka se týká lidí jako Efram, kteří vyzdvihují jen ty pozitivní věci okolo DrD a ignorují nebo bagatelizují negativní vlivy.

Samozřejmě že kdyby první RPG v Česku byl Shadowrun, zřejmě by si jedna generace hráčů myslela, že se dá hrát jen postapo fantasy cyberpunk. Už si nejsem jist tím, zda by tolik GMmů považovalo za regulérní styl vedení hry fajkování hodů a ojebávání hráčů ve stylu "hoďte kostkami jen tak" nebo "falšujte hody, abyste dosáhli svého záměru" nebo "naveďte hráče do připraveného řešení." TO už jsou věci, které autorům DrD vyčítám a vyčítat budu - nevím zda byly hned v první verzi, ale ve verzi 1.5 byly určitě.

A osobně si myslím, že kdyby bylo první RPG třeba něco ve stylu Fate či jiného univeerzálního systému, bez jasného přiřazení do fantasy a volitelné, dobře zpracované magie, bez výše popsaných rad pro PJ navádějících ke špatnému vedení hry, tak by tohle RPG vytvořilo více hráčů, kteří by sice hráli navzájem nekompatibilní světy, ale to by ničemu nevadilo. Stejně tak nevidím důvod, proč by už první RPG nemohlo mít jen jednu mechaniku na ověřování všeho - já tuhle jednu mechaniku začal používat zcela přirozeně. Proč mít hod na útok, hod na past a procenta, odlišný způsob boje zbraněmi a kouzly - to dodnes nechápu a tuhle část opět považuju za chybu autorů DrD. Pokud vím, tak ani původní DnD nemá tak široké spektrum nekompatibilních mechanik.

Ještě jedna věc na konec - od roku 2001, kdy jsem o svých pravidlech začal mluvit z jinými lidmi přes net jsem začal zjišťovat, jaké problémy při hraní DrD mají (Do té doby jsem je zjišťoval jen nepřímo z článků v Dechu Draka a dalších časopisech, a samozřejmě z našich vlastních her.) Z toho celkem logicky vyplývá, že jsem se více než jiní hráči DrD setkával s lidmi, kteří mi popisovali své zkušenosti a já v těch zkušenostech viděl problémy, které si ovšem tihle lidé neuvědomovali. Tím chci říct třeba to, že PJjové popisovali, že stráví přípravou dobrodružství 20 hodin, přičemž se hraje jen 8 hodin. Oni to neviděli jako problém, protože je to bavilo. Následně při hře své hráče více či méně manipulovali k tomu, aby jejich dobrodružství prošli předem připraveným způsobem, nevybočili jinam, ani nenašli nějakou zkratku. Opět - oni sami v tom neviděli problém. Jejich hráči v tom nejspíše taky neviděli až tak zásadní problém, protože ti, kteří s takovým stylem vedení hry problém měli už z jejich skupiny odešli. Já v tom viděl problémy pro hráče, kteří z nějakého důvodu nehrají. Případně problémy pro hráče, kteří sice hrajou, ale hlavně proto, že jsou při hře s kamarády nebo chtějí hrát, ale nemají lepšího PJje.

Tohle všechno jsou důvody, proč znám o jeden až tři řády víc zkušeností s komplikacemi nebo nespokojenými hráči než běžní hráči/zastánci DrD - oni po problémech ostatních nepátrali. A také je to vysvětlení, proč ti Eframe moje zkušenosti a příhody přijdou "anekdotické" - prostě jsi po nich nepátral, tak ses s nimi nesetkal. Já se taky nikdy nesetkal s reakcí "RPG je blbost" u hráčů, kteří si přišli zahrát na nějakém conu. Stejně tak bych nečekal, že se takoví lidé objeví v zaznamenatelném počtu ve Fantasy / sci-fi klubu, nebo třeba na tomhle fóru. Nedává smysl, aby tu vůbec byli. A i kdyby tu byli, sami od sebe by své negativní postoje nesdělili.

Nicméně zrovna tenhle portál můžeš brát jako obdobu vašeho klubu, jen tu je docela velké zastoupení lidí, kteří s DrD mají nedobré zkušenosti. A když se podíváš na anotaci DrD na RPGF, tak uvidíš, že i další lidé (kterých bohužel není tak moc) nebyli s DrD spokojení.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.21679711341858 secREMOTE_IP: 54.81.220.239