Kultura

Magus
7.4.2009 12:08
DrD
No moje nejoblibenejsi hra..

Dotazník o DrD.
19.7.2016 22:17 - PetrH
Me by z toho vseho zajimalo: pravidla drd gc based. Takze je snaha prepsat drd do nejake podoby pouzivane na gc? Sup sem s tim.
Dotaz: kdo z vas hral experty potreboval je? Upresnim: mimo malo kouzel ci predmetu, ktere by mohly byt klidne doplnkem
19.7.2016 23:03 - LokiB
PetrH píše:
Dotaz: kdo z vas hral experty potreboval je? Upresnim: mimo malo kouzel ci predmetu, ktere by mohly byt klidne doplnkem


Ten dotaz směřuje k MČR nebo obecně k hraní DrD? :)
19.7.2016 23:06 - PetrH
Obecne;)
19.7.2016 23:07 - PetrH
sirien píše:
...obecna...
lite mam, myslel jsem, ze mate neco jako kombinaci ppz a ppp allinonw pdf:) oskrtane o nesmysle atd atd:) ale i tam diky
Edit: tak jsem to precetl a ma to fajn nadech, takhle bych si drd dal hned.
19.7.2016 23:32 - LokiB
Petr: no tak z Expertů jsme používali schopnosti jednotlivých povolání :) ono v příručce pro hráče nic jiného ani není. Svět jsme nepoužívali, to už bylo na nás moč "účetnictví" ... kdyby na to byl nějakej program, tak by se to asi dalo, ale bylo to už v době, že ačkoli jsme programovali všichni, psát se nám to už nechtělo.

U šermíře byly zajímavým konceptem finty ... ale jak by ti tu určitě mnozí řekli, při zasazení do DrD systému mohly těžko dobře fungovat. Nicméně jako koncept se mi to líbilo a v rámci domácích úprav jsme některé finty dali i postavám na nižších úrovních.
U hraničáře byl magický střeh odpovědí na ultimátnost kouzelníků.
Hvozd pro druida je taky fajn ... ale patří do té kategorie, které se hodí víc pro NPC než pro PC.
U theurga pak artefakty (nemluvím o nových sférách a démonech). Chybí mi u něj obdoba drakomluvy a zákaldní síly (při mojí oblibě theurgů se sem hodí snad i víc než k mágům)
Čaroděj a vymýšlení nových kouzel
Zloděj a jeho vylepšení smysly.
Sicco ... souboje sítí, které jinak zásadně chyběly. Ale to provedení není moc dobré.

A pak pochopitelně ta konkrétní kouzla, lektvary, protijedy, výbušniny atd atd
19.7.2016 23:50 - sirien
PetrH píše:
lite mam, myslel jsem, ze mate neco jako kombinaci ppz a ppp allinonw pdf:) oskrtane o nesmysle atd atd:) ale i tam diky

sem psal, že příprava věci poněkud vázne, ne? :)

LokiB píše:
Hvozd pro druida je taky fajn

A co teprve taková přiručka Hvozd nejen pro druida... s tím sem si svého času užil fakt mrtě zábavy :)
19.7.2016 23:57 - LokiB
sirien ... tak ty seš ten, co prodával falešné výtisky tohoto slavného modulu! Styď se!
20.7.2016 00:32 - sirien
Ne ne... já sem ten, co při každé příležitosti chodil kolem stánku Altaru, zejména, když byl zrovna obsluhován Hačem, a donekonečna se velmi nahlas ptal, jestli už vyšel Hvozd nejen pro druida a jestli se už ví, kdy konečně vyjde DrD+.

Nevěřil bys, jaké reakce dokážeš vzbudit, když to děláš con za conem několik let v řadě :D
20.7.2016 06:18 - PetrH
sirien píše:
sem psal, že příprava věci poněkud vázne, ne? :)

A to je fakt skoda:)
Lokib: pno a to me prave prijde takove, ze experti nic noveho nedavali, zadny rozvoj na daksi dilci subpovolani, jen nwstvury aka uz masite skrety po armadach, tak nevo pridame, mas malo louzel, fajn tady mas ultrahypersuper duhoce blesky 10k6+ a pod. Ja je vlastne pro sve postavy nikdy nepotreboval. V tomhle je fajn koncept dnd. Staci se podivat na clanek vedle alchymista. 8-10 stran a mas vse. Skoda, ze v dobe tvorby 1.6 uz autori neuvazovali takto. A to mam doma ruzne verze 1.3, 1.5, 1.2, 1.6a, 1.6e... Drd+ se to snazilo uz trosku zvratit. Koncept pluknih otocnych je sixe uchylnej, ale proc ne, ale pul knizky na class? Toliko nudy po ranu;)
20.7.2016 06:51 - Arten CZ
Já hraju ve dvou skupinách, cca 12 lidí a v obou jsou lidé, kteří jezdí na MDrD. Od minulého GC (co s nimi hraju) hrajeme FC a DW, někteří z nich DrD nehráli roky. Hráli jsme dvě dobrodružství z minulých ročníků MDrD a během hry jsme hodili dohromady asi 3x kostkou. Dobrodružství jsou psaná tak, že se v podstatě nehází a na pravidlech nezáleží. Vše důležité rozhoduje PJ čistě úsudkem dle vodítek a správně položených otázek. Obě skupiny mi toto potvrdili nezávisle na sobě. Obě chodí na MDrD pravidelně. MDrD není o dračím doupěti, kdyby bylo úplně bezpravidlové, nic se neděje.

Důvod, proč na MDrD chodí, je ten, že už tam chodí tolik let, že to nechtějí přerušovat. Potkají lidi, které rok nevídají a mají společné téma, o kterém si mohou popovídat. S odstupem času se vždy shodnou, že příště už nepůjdou, ale vždy je k tomu přitáhnou lidé, které na GC potkají.

Před několika týdny jsme odehrávali dobrodružství, kdy jela vyšetřovací komise na nějaký ostrov, kde byl kapitán (tuším) Havranovlas a řešily se vraždy (fakt nevím, jak se přesně jmenovalo, ale nejvíc mi utkvěla v hlavě prostitutka, které uřízli ve vaně jednu nohu) a kromě jednoho bezvýznamného boje s kraby jsme nepoužili pravidla vůbec na nic. Celá hra byla napsána tak, že záleželo pouze na tom, jak se koho zeptám. MDrD je spíš o náhodě a dedukční schopnosti hráčů, než o postavách a pravidlech.

(Čistě do záznamu musím říct, že styl dobrodružství a absolutní moc v ruce PJ je důvod, proč na MDrD nechodím. Naopak bych ocenil, kdyby se hrálo v pravidlech, které umí vyhodnocovat práci se stopami a indiciemi, což DrD naprosto nedokáže a proto to ani PJové nedělají. Řekl bych, že styl dobrodružství je přesně daný právě tím, co pravidla dokáží - resp. nedokáží. Proto jsou čím dále méně používaná. Vím minimálně o 20 lidech, co na MDrD nechodí, protože jim vadí pravidla a styl hry, který kvůli pravidlům vzniká.)
20.7.2016 08:21 - Plz
Omlouvám se že vám už zase ruším vaše kruhy a navíc budu odpovídat na 100 let staré příspěvky.

K mému minulému příspěvku a vaší lítosti. Litovat mě ani nováčky nemusíte protože na té větě je důležité že bych hrál s nováčky "Jednorázovou hru" tedy nic mimo základní pravidla. Je to hlavně z toho důvodu že i po těch letech si ta čísla pořád pamatuji. Na druhou stranu je pravda že by při podobné hře posloužilo cokoliv, tedy i všechny zmiňované jednoduché systémy jen je nedávám z hlavy a tak by pro mě byly těžší. Navíc hraji hodně vyprávěcí hru kde k hodu kostkou dochází třeba i jen jednou za setkání.

Jerson o několik stránek nazad psal že nezná nikoho kdo by dobrovolně dělal PJ. Tak už zná. Po první hře jsou převzal žezlo a už ho nepustil (až na pár vyjímek)

K tomu jak jsem se já seznámil s DrD. První byly počítačové hry Beholder a Wizardry a potom kamarád přitáhl pravidla. Okamžitě jsem se přidal. Prvního PJe dělal jeho starší brácha který ústně vysvětlil pravidla a hrálo se. Druhou hru už jsem vedl já. Kamarádův brácha byl jeden z hráčů a rádce. Psal se asi rok 1992 (asi co tak teď počítám, ale možná je to blbě). Kapitoly pro PJe jsem snad nikdy pořádně nečetl a stejně tak mi byl na nic bestiář.

Ještě k Jersonovi: Znám dost lidí co přestali hrát nebo to jednou zkusili a potom už nehráli z mho okolí cca asi 20 lidí. Všichni ale nechali hry z důvodu že je nebavila, dali přednost jiné zábavě, nebo neměli čas. Pravidla samotná neodradila nikoho.

Jinak výjimečně plně souhlasím se Sirienem a jeho shrnutím o pár stránek výše. Něco vy smyslu že DrD není nejhorší systém ale není dobrý atd.

Plž

PS: a teď se zase můžete hádat o DrD vesele dále.
20.7.2016 08:57 - LokiB
PetrH píše:
Lokib: pno a to me prave prijde takove, ze experti nic noveho nedavali, zadny rozvoj na daksi dilci subpovolani,


Imho se asi nedalo čekat, že by verze 1.6 úplně přepsala koncepty hry v takovýchto ohledech.
Když se podíváš na DnD v době vzniku PPE, tak tam to bylo imho ještě tragičtější. Hráči reptali tak hlasitě, že UŽ ve verzi 4 WoTC uznali, že mrtvé úrovně a nepřidávání mechanik jejich hráče nebaví.

Původní oDnD nemělo progres, třeba u kouzelníka v podstatě žádný. ADND v tomhle přidalo pár věcí, ale nic moc ... 3.xE se snažilo ...
Takže ano, je to pro mnoho hráčů otrava, že "nedostanou nic nového", nějakou tu cool featurku, něco zajímavého. Také mě to táhne k tomu mít něco nového.
Na druhou stranu to komplikuje další věci, třeba multiclassování a kombinace class, kdy se potřebuješ dostat na level X, abys dostal tu potřebnou schopnost a pak už můžeš jít jinam.
Chtělo by to nějaký fluff kolem, který by ty zlomy zdůvodnil.

Systém, který by dal postavě všechno do začátku a jen to postupně vylepšoval, by měl taky něco do sebe.
20.7.2016 09:20 - efram
PetrH

Add použití pravidel. Když jsme hráli v dřevních dobách DrD používali jsme všechny knížky. Tím nechci říci, že všechna pravidla (zejména v PJ). Co se týče hráčské částí tak tam všechna. Přestup na nová pravidla (pokročilé, experty atd) mohl vyustit i do zajímavých příběhových zvratů. Třeba když se kouzelní nedobrovolně seznámil s novou featurou hraničáře a to jeho zrcadlem.
20.7.2016 09:29 - Jerson
Plz píše:
K tomu jak jsem se já seznámil s DrD. První byly počítačové hry Beholder a Wizardry a potom kamarád přitáhl pravidla. ... Psal se asi rok 1992 (asi co tak teď počítám, ale možná je to blbě).

V roce 1992 jsi hrál Beholder a Wizardry? Neposunul jsi to o několik let jinam?

Plz píše:
Ještě k Jersonovi: Znám dost lidí co přestali hrát nebo to jednou zkusili a potom už nehráli z mho okolí cca asi 20 lidí. Všichni ale nechali hry z důvodu že je nebavila, dali přednost jiné zábavě, nebo neměli čas. Pravidla samotná neodradila nikoho.

Takové lidi znám taky a je to nic proti ničemu. Od začátku jsem psal o lidech, kteří zkusili DrD, na základě této zkušenosti si vytvořili negativní postoj ke všem RPG a až po letech byli přesvědčeni, aby tuhle zábavu zkusili znovu, kdy se jim zalíbila. Nebaví mě to pořád opakovat.

Samozřejmě jsou lidé, kteří ani na tento druhý pokus u RPG nezůstali - jedna taková holka odešla z mé hry a jsem si jist, že si RPG už nikdy nezahraje (nicméně měla tak málo představivosti, že nedokázala hrát nic jiného než samu sebe).

A taky mě nebaví opakovat, že jsem DrD v řadě věcí kredit. To že mluvím o hráčích odrazených DrD neznamená, že neuznávám vytvoření RPG komunity právě okolo Dračáku. To že říkám, že jiná pravidla by možná byla lepší a možná nezpůsobila tak silné zařazení RPG mezi nerdovskou zábavu neznamená, že bych byl raději, kdyby neexistovalo žádné RPG, než když existovalo DrD.

Jen mám silný dojem, že aby tyhle výroky některým lidem pronikly do hlavy a zůstaly tam, musel bych je napsal na krumpáč a zarazit ho těmto lidem o ucha.

A znovu se ptám - kolik z vás ohodnotilo DrD v jeho anotaci?
20.7.2016 09:41 - LokiB
Jerson: tak třeba já hrál jako první ze série až Wizardry 7 v roce 1993, ale ono byly díly i před tím, takže hrát to člověk mohl.
Eye of the Beholder vyšlo v roce 1991, ne? pro mnohé to byl "votvírák".
Někdo hrál dřív Das Schwarze Auge ... a někdo za počátek svého RPG počítá třeba Lords of Midnight :)

Ad dotaz: nehodnotil jsem v anotaci ničevó.
20.7.2016 09:53 - Jerson
Já si jen vzpomínám, jaké byly v roce 1992 počítače u nás, konkrétně na Didaktik Gama, a pokud měl náhodou někdo PC, tak to byl Prince of Persia či Dune II. I když si nevzpomínám na nikoho, kdo by ho v roce 1993 měl. Ale možná jsem byl jen v zaostalém kraji.
20.7.2016 10:02 - ShadoWWW
Jerson píše:
A znovu se ptám - kolik z vás ohodnotilo DrD v jeho anotaci?

Má smysl hodnotit hru, která se již neprodává, z jiného důvodu než čisté nostalgie?

Jerson píše:
kdo by ho v roce 1993 měl

My měli v roce 1993 doma notebook s černobílým displejem (nebo spíš odstíny modré). Respektive už od roku 1992. Už tenkrát jsem na něm pařil Prince z Persie. :)
20.7.2016 10:11 - Čindi
Jerson píše:
V roce 1992 jsi hrál Beholder a Wizardry? Neposunul jsi to o několik let jinam?


Roky jsou určitě správně, i když W7 jsem hrál až o něco později (asi 93). Doteď si na ty hrochy s bambitkami pamatuji. A změny povolání postav.
20.7.2016 10:11 - Plz
Nedalo mi to a schválně jsem se podíval. Tak jak Eye of the Beholder II tak Wizardry VII jsou z 92. A naše PC 286 s celým 4MB RAM bylo tehdy jediné z celé cca 5000 vesnici. (Amigi a Comodory nepočítám těch bylo více)
Dokonce na první dobrodružství jsem použil jednu mapu kreslenou podle Wizardru (a podle toho to taky dopadlo - blbě).

A ještě jednou k lidem. Je to jen jedna poznámka k tomu, že né vždy jsou na vině pravidla DrD. Myslím si spíše opak.

K anotacím.
Rád čtu komentáře v anotacích. Sám ale hodnotím jen velmi nerad.

Plž

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10147500038147 secREMOTE_IP: 18.191.135.224