Kultura

Magus
7.4.2009 12:08
DrD
No moje nejoblibenejsi hra..

Dotazník o DrD.
21.2.2017 13:54 - York
LokiB píše:
A tak zůstaňme u naší scény ... který open-source projekt může konkurovat oDrD? Resp. proč se za těch 20 let žádný nenašel, který by mohl byť jen trochu konkurovat?


Protože k tomu není vůle. Komunita na D20 a RPG fóru je extrémně alergická na jakékoliv pokusy o vlastní tvorbu. Téměř nikdo nemá zájem na čemkoliv kreativním spolupracovat a prakticky nikdo nevěří, že je u nás možné něco kvalitního vytvořit. Logickým důsledkem je, že nic moc dobrého (a dotaženého) opravdu nevzniká, což dál podporuje tuhle ideologii.

Těch pár jednotlivců, kteří ještě pokusy o vlastní tvorbu nevzdali, se pořád plácají na místě, protože jsou na to sami. A když se náhodou objeví nějaký tým (třeba kolem Končiny), tak promptně dostane takovou sodu, že se o nějakou další spolupráci ani nepokouší.

Snad teď trochu prolomí ledy Sparkle s Taurilem.
21.2.2017 14:34 - LokiB
sirien: tak to bylo myšleno, a když kouknu na drivethruRPG, tak vidím, že Dresden Files jsou tam třeba za 25 euro ... tedy už ta komerční stránka projektu.

Jersonovo CPH, tvoje SW, Alnagovo O Fortuna zle řadit k open-source, nebo spíš non-profit projektům.
A ty přesně ani DrD konkurovat nemohou, co se týče penetrace, možnosti profitability a tedy šance na další rozvoj a doplňky ... i kdyby jen v podobě něčeho, jako byly moduly Asterionu, nebo Hvozd nejen pro druida ;)
Tím neříkám, že to třeba kvalitou systému nejsou lepší produkty, o to vůbec v tom srovnání nejde. Ale myslíš, že se kolem tvých SW vytvoří komunita lidí, čítající tisíce hlav, která to bude rozvíjet, doplňovat a používat? Přál bych ti to. Moc tomu nevěřím.

York: Překlady jsou fajn. Ale není to žádný vlastní výtvor. Ani obsahově, ani graficky.
Když někdo přeloží Pána prstenů, taky nebudeme jásat, že česká scéna fantasy literatury je na vzestupu.

A v tom co píšeš dál:
York píše:
v komunitě se pohybují osoby jazykově velmi zdatné, je ovšem třeba je dostatečně motivovat, aby se chtěly zapojit.


Jo, a tou dobrou motivací jsou už po tisíce let peníze. takže jsme na začátku. Resp. můžeme mu taky děkovat, plácat ho po zádech a říkat, ať nepřestává. nefunguje to zdaleka tak dobře.

Já vám neberu představu, že tu vznikne ryze český open-source projekt, který si vydobude pozici, srovnatelnou s DrD. Neříkám, že to není vůbe cmožné. Fakt budu jedině rád, když se to povede. Zatím se tak nestalo a žádný z jmenovaných sirienem či tebou se tomu nijak nepřiblížil. A věřím, že kdyby to byly komerční produkty s možností toho, že se zaplatí, resp. budou dobře vidělávat, tak by se to na nich sakra projevilo.
21.2.2017 14:41 - LokiB
LokiB píše:
éměř nikdo nemá zájem na čemkoliv kreativním spolupracovat a prakticky nikdo nevěří, že je u nás možné něco kvalitního vytvořit


Nevěřím. Lidé akorát nejsou ochotní moc věnovat svůj vzácný čas a úsilí do projektů někoho jiného, ze kterých nebudou mít pravděpodobně nic, než svoje jméno na druhé stránce.

Kdyby lidé věřili a byli zainteresování jinak, než jen svým nadšením, tak by to vypadalo jinak.
A to jsme zpátky k tomu, co jsem psal ... u nás je tak malý trh, že šance na vznik komerčně úspěšného projektu je děsně malá. Snad leda kdyby měl ambici a schopnosti oslovit i větší trhy.
Nadšenci mají prostě pro své projekty limity, čeho jsou schopni dosáhnout ... pakliže nejsou naprosto geniální a vymykající se průměru, aby vytvořili něco neobvyklého a opravdu dobrého.

Druhá možnost je, že se ty projekty neprosadily, protože neměly potřebnou kvalitu. To ať posoudí jiní.
21.2.2017 14:48 - Jerson
Návštěvník píše:
Opravdu by mě zajímalo, kde se v pravidlech píše, že "vše, co již mohlo být vynalezeno, bylo vynalezeno", protože například to, že posledních několik astrálních sfér je neprozkoumáno, vybízí k tomu, že tam pro nové objevy ještě je možnost...

Je možnost nových objevů toho, co umí sféry, nikoliv nové objevy toho, co lze vynalézt, informace k vynálezům k potenciálním vynálezům jsou mnohem přístupnější. A fakt jsem si to nevymyslel, jen je to už minimálně deset let, kdy jsem tuhle informaci četl.

efram píše:
Dávat do roviny zabezpečení proti HypII s lanem a kotvičkou je prostě nesmyslný argument. Nikdo tu netvrdí, že je HypII ideálně vyvážené kouzlo, ale dělat z toho takový problém je prostě nesmysl.

Jenže ono nejde jen o pronikání do objektů. Jde třeba taky o boj. Válečník může pomocí Hyperprostoru zahajovat boj třeba tak, že se teleportuje za záda nepřítele a zaútočí na něj zezadu. K tomu bude třeba vyřešit, zda kouzlo dělá nějaký vizuální a zvukový efekt při objevení, protože je dost zásadní, zda na dotyčného půjde útok s překvapením, nebo jen standardní útok zezadu. Bude taky třeba vyřešit natočení postav při teleportaci, jestli si zachovávají orientaci, nebo je lze během přesunu i otočit.
Boji se lze ale úplně vyhnout - přesněji lze vzít krolla, který zvedne metrákový kámen, a pak ho teleportovat deset metrů nad silného nepřítele. Opět, pokud se vyřeší (ne)nápadnost kouzla, tak na cíl dopadne metrák kamene a kroll či jiný válečník bude podle pravidel o pádu zraněn za jeden život. Jaký efekt bude mít metrák žuly z deseti metrů na hlavu bylo námětem řady nedokončených dohadů. Samozřejmě, že by se proti téhle taktice dala vyvinout protitaktika (třeba ve světě kde zmíněná skupina hrála stála zadní řada bojovníků zády k nepříteli), a zrovna tak se tahle taktika dá použít na skupinu (kterou pravděpodobně rychle vybije, pokud bude správně použita). Otázka zní - opravdu mají takhle souboje v daném světě vypadat? A pokud ne, jak tedy zabránit takovému použití?

efram píše:
Myslím si, že lépe vystihnout, z mého pohledu, chybný přístup k magii ani nejde.......

No, a co konkrétně je na tomhle způsobu chybného, ať už v literatuře / filmech nebo v RPG?

Arten CZ píše:
Ty jdeš z extrému do extrému. Hyperprostor, který projde vše vs. hyperprostor, který neprojde ničím. Přitom u zámečníka se porovná kvalita obrany (zámku, tvůrce) vs. kvalita lamače (zloděje, paklíče). Stejně jednoduše jde řešit existenci magie.

Zaprvé - nemám hyperprostor. Nedovedu si představit fungování světa, ve kterém by existovala teleportace a zároveň neexistovala řada jiných věcí. Ale to je vedlejší.
I když budu brát magické zprůchodnění zdi, tak samozřejmě nejdu do žádného extrému, ale množství střepů a špon ve zdi působí proti kouzlu zprůchodnění a komplikuje - nikoliv automaticky znemožňuje - mágovi projití. Myšlenka je ale takové, že se proti magii dá působit nemagicky, a tedy nepotřebuju nezbytně magické obrany všude možně. Samozřejmě pokud chce být někdo ještě lépe chráněn, tak tu magii použije také.
Nicméně pokud má jít o teleportaci, tak těžko bude hrát roli nějaký materiál, když se má kouzelník přesouvat v jiném prostoru. Pokud má být vysvětlení ještě jiné, zase bude mít nějaké konsekvence. Absolutní zákazy jsem ve své hře pokud možno nedělal vůbec.

LokiB píše:
Jestli je pro někoho problém upravit si pro sebe parametry některých kouzel, protože mu neseděj, a raději prohlásí celý systém za nesmyslný, jeho volba.

Je problém to upravit proti názoru hráčů, zejména hráčů kouzelníků a zejména ve chvíli, kdy kouzelníky už nějaký čas hrají a těší se, že od určité úrovně konečně budou moct používat svou vysněnou a spočítanou taktiku. Protože ceny kouzel jsou napsány v pravidlech pro hráče a hráči obvykle dost špatně nesou, když si tyhle parametry mění PJ ze svého rozhodnutí tak, aby hráčské postavy víc omezil. Většina hráčů totiž věří, že pravidla někdo otestoval a pokud vymyslí, jak je použít, tak je to autory povolený způsob. A podle tohoto názoru má PJ dost jiných prostředků jak hráče omezit.
Není to tak jednoduchá volba, jak píšeš.

LokiB píše:
Jak psali jiní, žádný systém nebude vyhovovat všem. A myslet si, že systém, kde není Hyperprostor k snadnému překonání čehokoli je prostě univerzálně lepší, než ten co ho má, je bláhové.

Přesto můžou existovat systémy, které bez změn a úprav vyhovují nikoliv 5 %, ale třeba 50 % nebo 95 % hráčů. Mezi "vyhovuje všem" a "nevyhovuje nikomu" je dost stupňů, a nevidím důvod proč na jejich srovnání rezignovat zrovna jen v případě pravidel RPG (přesněji pravidel DrD). O tom že by to bez Hyperprostoru bylo univerzálně lepší nikdo nemluvil, a pokud narážíš na můj popis, tak je to dané osobní nechutí k teleportaci jako takové.

LokiB píše:
Kde nejsou peníze, těžko čekat kvalitní nové produkty.

Dvě slova proti. Apocalypse World. (Nechci tu házet svými výtvory, podle kterých hrálo zřejmě jen několik stovek hráčů, takže proto se zmiňuju o systému, který zcela jistě hraje více lidí než DrD, i když nikoliv u nás.)
Nová doba umožňuje také nové možnosti, třeba napřed pravidla vyzkoušet a v případě spokojenosti poslat autorovi peníze.
21.2.2017 15:04 - York
LokiB píše:
Jo, a tou dobrou motivací jsou už po tisíce let peníze.


Peníze nejsou prakticky pro nikoho motivace k tomu, aby dělal RPGčka - a to včetně autorů DnD 5e. Kdyby pro tyhle lidi byly motivací prachy, dělali by něco mnohem výnosnějšího.

Peníze jsou v tomhle případě prostředkem, jak dělat něco, co tě baví a co dělat chceš, aniž by ses při tom musel živit něčím jiným. To samozřejmě dost pomůže, ale není to nutná podmínka a není to rozhodující faktor po stránce kvality odvedené práce. V jistém smyslu to může být i faktor negativní - ilustrátor si například nebude moc dovolit s obálkou si fakt vyhrát, protože je to pro něj job a musí práci odvést za určenou dobu, jinak se neuživí. Když by se živil něčím jiným a tohle dělal z vlastní vůle, viděl by to jinak.

Prachy jsou ale dost podstatnej faktor při přesvědčování lidí, kteří tu motivaci (zatím) nemají, což je dost zásadní hlavně u začínajících produktů.
21.2.2017 15:10 - PetrH
York píše:
v komunitě se pohybují osoby jazykově velmi zdatné, je ovšem třeba je dostatečně motivovat, aby se chtěly zapojit. Taky není až takový problém se jazykově vzdělávat - opět tu jsou lidé, kteří s tím dokáží pomoci.

nechci ti brat iluze, ale ty to budes delat zdarma a naporad ? jednou to i toho nejvetsiho nadsence prestane bavit, delsi motivace muzou byt penize, ale i ty funguji jen docasne... ve vsem a obecne.
21.2.2017 15:49 - efram
Nechtělo se mi doma hledat pravidla a doufám, že jsem našel správný text kouzla na netu, protože si ho už z dob hraní nepamatuji.

HYPII

Toto kouzlo se liší od hyperprostoru I především tím, že je možné ho seslat i na jinou bytost než na kouzelníka, ale pouze na takovou, která s tím souhlasí.Oproti hyperprostoru I zde také není v podstatě žádné omezení vzdálenos­ti, na kterou je možné bytost dopravit - pokud má kouzelník dostatek mag­energie. Množství magenergie potřeb­né pro seslání je 5 + magenergie za vzdálenost. Do vzdálenosti 100 sáhů se za každých 10 sáhů přičítá 1 mag, nad 100 sáhů 2 magy, nad 200 sáhů 3 magy atd. Tedy například po přepra­vě bytosti na vzdálenost 250 sáhů kles­ne kouzelníkova magenergie o 50 (5+10+20+15) magů.Kouzelník nemusí znát přesně mís­to, kam chce bytost přemístit, musí na to pak ovšem vynaložit dvojnásobek magenergie. V tom případě kouzelník určí přesně, kterým směrem a jak dale­ko bytost přemisťuje. Je-li na cílovém místě nějaká pevná nebo kapalná lát­ka (třeba i jen na jeho části), přemístě­ní se neuskuteční a bytost je zraněna za 1k6 životů za každých načatých 10 magů na kouzlo spotřebovaných.

Jestli je tohle pro tebe problém ve hře tak to potěš koště. Tvůj pohled na věc ohledně útoku z kouzlem HYP. Pro mě osobně to opravdu problém není. Máš x možností jak s tím jako GM naložit. Pokud hraješ na hrací plán tak se postava přenese v takovém směru a tak jak byla orientovaná v době, kdy na ní kouzelní kouzlo seslal. Je nasnadě jak bude orientovaná k potenciálním nepřátelům. No problem.

Přenos Krola s metrákovým kamenem. No pokud ho bude mít u sebe, to asi většinou ne, tak ať to klidně udělá. Samozřejmě se všemi možnými následky po pádu z 10m. Pokud použije něco, co jeho pád zpomalí a nic se mu nestane ok ...zajímavá taktika. Samozřejmě kámen bych já osobně považoval za další zátěž takže bych mágovi napočítal další energii na seslání.

Píše:
No, a co konkrétně je na tomhle způsobu chybného, ať už v literatuře / filmech nebo v RPG?

zjevně jsi přehlédl sousloví - z mého pohledu. Pro mě je magie magií, něčím mystickým. technologie je jistě taky mystická pro tvory na nižším vývojovém stupni než je vyspělá civilizace. Jistě ji taky můžeme považovat za magii,a le to vše je o settingu a nastavení světa.

Dle mého soudu je tvůj "problém", že hledáš chyby a ne řešení. Opravdu se ve svém světě nehodlám zabývat tím, zda stavitel do své zdi zamíchal železné špony, abych tím kontroval průchod zdí. Postavy jsou výjimečné, mají výjimečné schopnosti a já jim rád dopřeju jejich výjimečnost a holt čas od času narazí na výjimečné protivníky, kteří třeba i ty špony ve zdi mají.

Jsou dva typy lidí. Jedni říkají jak by to šlo. Druzí hledají příčiny proč by to nemělo jít. Sám si najdi co je ti bližší. Já mám jasno. Tvoje neustálé hledání dokonalosti a vyváženosti (tak na mě tvoje příspěvky působí), je kontraproduktivní.
21.2.2017 15:58 - sirien
York:

York píše:
Komunita na D20 a RPG fóru je extrémně alergická na jakékoliv pokusy o vlastní tvorbu

Protože jsme byli svědky její obvyklé kvality a nemáme problém se vyjádřit kriticky k tomu, co si kritiku zaslouží. (btw. na RPG F rozhodně tak zlí nejsou, naopak tam tleskají kdečemu jen z titulu toho, že to někdo vytvořil - aspoň mi to tak posledních pár let připadá)

York píše:
Téměř nikdo nemá zájem na čemkoliv kreativním spolupracovat

Kreativní spolupráce už za sebou něco málo mám a představa nějaké rozsáhlé kreativní spolupráce více lidí je chimérovitá iluze. Kreativní spolupráce vyžaduje naladění na stejnou vlnu, kterého nejde ve velkém množství lidí dost dobře dosáhnout.

Alternativní formát spolupráce kdy někdo dělá kreativní a někdo řemeslnou část věci je zase omezený tím, že lidé, kteří takhle spolupracují, musí mít značnou vzájemnou důvěru o tom, kolik tomu chtějí dát a ve své vzájemné schopnosti. A lidé, kteří k sobě tuhle důvěru mají, většinou dělají na různých věcech a těžko hledají čas se u něčeho společně sejít.

York píše:
a prakticky nikdo nevěří, že je u nás možné něco kvalitního vytvořit

Chápeš to špatně. Vytvořit něco kreativního zas takový problém není - jenže vytvořit něco je jen půlka celé věci. Otázkou je, kdo to bude chtít a komu to předáš, protože spousta lidí co toho jsou schopni chtějí vidět svojí práci využitou.

Lhal bych Ti kdybych tvrdil, že občas neuvažuju nad tím, jak moc byla moje práce na překladech Fate a na Fate SW pravidlech smysluplná co do počtu lidí, kteří to vlastně nakonec fakticky využijí. Nevím, kolik takových je a bude, protože se to moc vědět nedá - doufám, že jich je dost, takže mám chuť v tom nějak pokračovat, ale kdybych nějak věděl, že jich bude málo, tak to dělat nebudu. Důvod, proč sem do toho vůbec šel, byl, že mě to bavilo a zaujalo osobně - pokud bych měl ale tvořit něco na zadání, pak bych chtěl vědět že to má smysl předem.

York píše:
A když se náhodou objeví nějaký tým (třeba kolem Končiny), tak promptně dostane takovou sodu

...jakou si naprosto oprávněně zaslouží.

Kdyby jejich produkt aspoň trochu za něco stál a kdyby jejich "profi" komunikace nebyla na úrovni namyšlenejch děcek, pak by to přijetí věci vypadalo poněkud jinak. Za to, že vytvořili shit, překořenili ho lacinou kontroverzí a ještě kolem toho poskakovali s frňákem nahoru (ty kydy co vyplodili do Score sou fakt legendary - připomeň si je, pokud si zapomněl) žádná komunita fakt nemůže.

York píše:
Snad teď trochu prolomí ledy Sparkle s Taurilem.

Bojím se, že z toho, co sem zatím viděl, můžeš klidně přestat doufat a ušetřit si tak jisté budoucí zklamání.



Loki:

LokiB píše:
šance na další rozvoj a doplňky ... i kdyby jen v podobě něčeho, jako byly moduly Asterionu, nebo Hvozd nejen pro druida

Proč ne? Klidně můžou. Jestli myslíš, že Éčka z prodeje Příběhů Impéria zaplatěj něco víc, než jejich tisk a distribuci, tak se myslím dost pleteš - přesto to neustále drží živé, vydávají doplňky, udržují Facebook, píší k tomu články...

A pokud Ti stačí doplňky typu Hvozd nejen pro druida, tak takovejch Ti já sám ke Star Wars napíšu klidně 10 :p

Nicméně vážně - ono otázka je, jak moc aktivní lidi to nebo ono potká. Kdyby se stal malý zázrak a moje Fate SW se dostalo k někomu, kdo pro to bude sám ochotný něco tvořit, třeba malého, tak ho v tom rád podpořim - jenže takový lidi se musí objevit sami, z prstu si je fakt vycucat nemůžu.

Osobně myslim, že podle mých Fate SW bude hrát v republice možná pár desítek skupin a o většině se ani nikdy nedozvíme. Moje překlady použije možná stovka skupin. Možná. Who knows. Jestli se to rozšíří víc nebo ne není v mých rukách (resp. mohlo by být, ale nemám takový zájem abych do toho vrážel tolik času, energie, peněz...) a je to otázka random efektu toho jestli to hitne nebo nehitne nějakou skupinu, v níž by se to virálně rozšířilo. Šancím tomu moc nedávám, takže zklamanej nebudu, ale pokud se to stane, tak mě to samozřejmě velice potěší.

LokiB píše:
Překlady jsou fajn. Ale není to žádný vlastní výtvor.

A přesto mají větší hodnotu, než valná většina těch "vlastních výtvorů", co tu kdy vznikly. Popravdě, tahle obsese "vlastním výtvorem" mi přijde dost divná a zcestná - na čem záleží je, jaký efekt to nebo ono pro komunitu / scénu přinese, ne to, odkud to pochází.

Nevim, jestli je tahle touha po českém českém ČESKÉM produktu nějaká divná forma rezonujícího nacionalismu nebo co, každopádně mě totálně míjí.


Jerson:

Jerson píše:
Myšlenka je ale takové, že se proti magii dá působit nemagicky, a tedy nepotřebuju nezbytně magické obrany všude možně.

Jenže to musíš mít nějaký settingově ukotvený koncept toho, co je magie zač a jak s okolním světem interaguje. Což je něco, co DrD totálně postrádá.

Fate System Toolkit tomuhle věnoval celou obsáhlou kapitolu, mimochodem, a i tak tam podle mě pokryli sotva základy problému.
21.2.2017 16:15 - Aegnor
efram píše:
Tvoje neustálé hledání dokonalosti a vyváženosti (tak na mě tvoje příspěvky působí), je kontraproduktivní.

On to má Jerson jako profesní deformaci.

Jerson píše:
Většina hráčů totiž věří, že pravidla někdo otestoval a pokud vymyslí, jak je použít, tak je to autory povolený způsob.

Nevím jakého názoru je většina, ale spousta hráčů věří tomu, že když se ve skupině domluví na určitých pravidlech, dle kterých budou hrát, tak žádný z nich by neměl mít právo jen tak z vlastního rozmaru tyto pravidla měnit.
21.2.2017 16:17 - LokiB
sirien píše:
A přesto mají větší hodnotu, než valná většina těch "vlastních výtvorů", co tu kdy vznikly.


hodnota je věc realitvní. a třeba mají i vyšší hodnotu, ale není to nic, co by se dalo rozvíjet stylem open-source.
Přeložil jsi Fate Core, dobře a kvalitně. Jak mohutnou vlnu tovrby čehokoli pro Fate to zdvihlo? Proč nejsou české obchody plné produktů stavějících na tomto bez debat kvalitním díle?
Promiň, překlad sám o sobě nestačí. Když bude ShadoWWW a spol překládat jak diví vše pro 5E, tak to pomůže popularizaci a užívání 5E u nás ... ale nezpůsobí to moc vlastní tvorbu. Resp. ne o mnoho vyšší, než kdyby překlad nebyl.

Co se posedlosti vlastními výtvory týče ... já v tom žádný nacionalismus necítím.

Píše:
Jenže to musíš mít nějaký settingově ukotvený koncept toho, co je magie zač a jak s okolním světem interaguje. Což je něco, co DrD totálně postrádá.

protože zákaldní core DrD žádný setting nemá. prostě nemá. každý si musí vytvořit svůj. a nebo doufat, když si vezme Asterion, že tam tohle ukotvení bude.
To už se tu řešilo, že to někomu vadí, někomu to přijde naopak skvělý, že tam žádnej default setting není. Jaký si to uděláš, takový to máš. DoDo.
21.2.2017 17:09 - York
sirien píše:
Nevim, jestli je tahle touha po českém českém ČESKÉM produktu nějaká divná forma rezonujícího nacionalismu nebo co


Ale prd.

Je prostě rozdíl, když něco jen pasivně konzumuješ, nebo když se na tom aktivně podílíš. Je to přidaná hodnota, něco navíc. Podobně jako celá Kostka - ke hraní RPGček diskusní server nepotřebuješ, ale když ho máš, tak se z toho stává víc než jen zábava na pondělní večery. To samé platí pro organizování Gameconu a dalších akcí - všichni přece můžou jezdit na cony a rpg akce do zahraničí, tak proč něco organizovat tady?

Je to o tom, co se děje v komunitě, jíž jsi součástí.



Taky může stát, že bys třeba chtěl něco tvořit a shodou okolností ses nenarodil v USA a třeba ani neumíš anglicky. Raději se na to vykaleš, protože bys byl za nacionalistu?
21.2.2017 18:17 - Šaman
Položil bych tu otázku jinak. Může se stát, že ses nenarodil v USA a třeba ani neumíš anglicky, znamená to, že nemůžeš hrát DnD a třeba publikovat valstní dobrodružství z Mečového pobřeží v češtině?
U DnD možná ne, tam budou licence, takže s publikováním jinde než na komunitním serveru bude asi problém, ale Fate SW je imho dobrá ukázka české tvorby založené na zahraničním systému. Nejprve si ale musel přeložit Fate Core, jinak by musel vymýšlet a publikovat vlastní pravidla.
21.2.2017 19:05 - sirien
York: no nevim, reaguješ stejně iracionálně, jakoby o nacionalismus šlo. Nenapsal sem nic o tom, že by vlastní tvorba byla nějak horší - napsal sem jen, že sama o sobě není nijak lepší. Tvorbu překladů bych taky rozhodně neoznačil za pasivní konzumaci - ani jako činnost, ale především tím, že rozhodně nakonec přináší mnohem víc, než jen konzumaci. Spoustě lidem to přináší možnost ty věci aktivně hrát. A komunitu to buduje a obohacuje podle všeho minimálně stejně (možná i víc, když se tak rozhlédnu po naší scéně).

Podobně Tvoje srovnání s USA je absolutně mimo - to co sem napsal by platilo beze změny. Pořád pokud bych uměl navíc německy by např. bylo mnohem zajímavější přeložit DSA nebo (svého času) Engel, než se snažit zpatlat něco svého co by skončilo přinejlepším jako JAGS.


Šaman: No tak zrovna DnD licence sou poslední dobou dost laciný zboží - stačí napsat "nejlepší / nejprodávanější RPG" místo DnD a vyhnout se FR věcem a si v klidu (popř. to rovnou poslat na DMs Guild a vzít si tu licenci ofiko)

Jinak jak moc byl překlad Fate Core nutná věc pro vznik Fate SW bych si možná nebyl až tak moc jistej. Bez toho překladu bych tam asi musel trochu podrobnějc popsat pravidla a ty boční odkazy k pravidlům by měly pro některé (zdaleka ne všechny) čtenáře o něco menší (až žádnou) hodnotu, nicméně v samotných Fate SW žádné texty z překladu nejsou (vyjma úvodních rámečků "co jsou RPG"), všechno to je napsané znovu.
21.2.2017 19:37 - York
Sirien: Nevím, proč ses pustil do obhajoby překladů, já proti nim nic nemám. Co já vím, tak jsem ti ani neřekl "Vykašli se na to, přeložil jsi to hůř než google translator", přestože k tomu ta první verze neměla zas až tak daleko ;-)

K čemu by to bylo dobré?

Popravdě je mi úplně jedno, jak jsou nebo nejsou překlady přínosné. I kdyby jejich jediný efekt byl, že berou lidem skvělou příležitost zlepšit svou angličtinu, tak je to očividně něco, o vás baví dělat - a o to jde především.

To je ostatně taky hlavní a zásadní rozdíl mezi "profesionální" tvorbou a "amatérskou" tvorbou. Na nekomečních projektech lidi dělají proto, že chtějí. V případě týmové práce to znamená, že je nejde do ničeho nutit - když se jim do něčeho nebude chtít, nebo se jim nebude líbit, jakým se to ubírá směrem, tak to prostě neudělají. Jde je pouze motivovat - a nebo taky demotivovat. Motivovat můžeš někoho třeba tím, že mu poradíš a pomůžeš, projevíš o jeho práci zájem, nebo si aspoň necháš blbý kecy pro sebe. Demotivování je mnohem snazší - můžeš mu třeba říct, že je to úplně k ničemu a ať se na to raději vykašle. V prvním případě možná něco vznikne a možná to i někdo ocení. V tom druhém nevznikne nic a tudíž to zaručeně neocení nikdo.
22.2.2017 00:39 - LokiB
sirien píše:
Tvorbu překladů bych taky rozhodně neoznačil za pasivní konzumaci - ani jako činnost, ale především tím, že rozhodně nakonec přináší mnohem víc, než jen konzumaci. Spoustě lidem to přináší možnost ty věci aktivně hrát. A komunitu to buduje a obohacuje podle všeho minimálně stejně (možná i víc, když se tak rozhlédnu po naší scéně).


to ale směšuješ dvě věci ... užitečnost pro společnost a naplnění pro autora. Kdo má potřebu něco tvořit, tak ho překlad v tomhle neuspokojí, i když bude pro společnost užitečnější než jeho vlastní tvorba.

Asi jako když komponista chce komponovat, ne jen zpívat ciží partitury, jakkoli by tím zpěvem třeba potěšil více lidí než svou avantgardní a obtížně stravitelnou skladbou.

A někoho zas plně naplňuje zpívání cízích věcí a nepotřebuje skládat, aby byl spokojený.
Což je třeba rozdíl mezi Karlem Gottem a ... Olympikem. Chraň bůhž, že bych se pouštěl do debaty, kdo z nich je užitečnější či lepší :)
A přitom se u nás celkem dost kapel živilo tím, že jen přetextovávali/překládali hudbu zvenku a český posluchač 70. či 80. let netušil, že Marie Rottrová zpívá třeba něco původně od ABBY.

Možná to tak ty necítíš, tak zkus uvěřit těm, kteří s tím mají takovou zkušenost.
22.2.2017 01:00 - LokiB
York píše:
Prachy jsou ale dost podstatnej faktor při přesvědčování lidí, kteří tu motivaci (zatím) nemají, což je dost zásadní hlavně u začínajících produktů.


A o této motivaci jsem přesně mluvil. Tedy motivace těch schopných, co nejsou zapojeni, aby se zapojili.

sirien píše:
Osobně myslim, že podle mých Fate SW bude hrát v republice možná pár desítek skupin a o většině se ani nikdy nedozvíme. Moje překlady použije možná stovka skupin. Možná. Who knows. Jestli se to rozšíří víc nebo ne není v mých rukách (resp. mohlo by být, ale nemám takový zájem abych do toho vrážel tolik času, energie, peněz...) a je to otázka random efektu toho jestli to hitne nebo nehitne nějakou skupinu, v níž by se to virálně rozšířilo.


A kdybys měl představu a reálnou víru, že ti investovaný čas a energie do rozšíření, propagace a další tvorbě ponese ... plácnu, 200kkč měsíčně, tak bys nad tím uvažoval, že bys to dělal na full time?
22.2.2017 02:35 - sirien
LokiB píše:
Kdo má potřebu něco tvořit, tak ho překlad v tomhle neuspokojí

Jak koho, zjevně. Pro mě to třeba vlastně nijak moc rozdíl neni.

Nicméně to co sem psal se netýkalo lidí co to dělají a jejich pohledu, ale toho, jak to hodnotí hodnotí ostatní.

LokiB píše:
A kdybys měl představu a reálnou víru, že ti investovaný čas a energie do rozšíření, propagace a další tvorbě ponese ... plácnu, 200kkč měsíčně

200k?
ČNB si zas hrála s Korunou a ulítla jí inflace? Nebo si dopisujeme napříč různejma realitama?

Žongluješ s nesmyslama. Když vytáhneš číkoliv volnočasovej zájem a začneš ve vzduchu mávat částkama, které si totálně vycucáš z prstu, tak nepokládáš otázku, ale vynucuješ si odpověď, kterou chceš slyšet. Co když Ti napíšu, že 200k je míň, než si vydělávám*? Změníš to na 500k/m? Nebo rovnou na mega?

Vydělávat si RPGčkama v ČR není zrovna alternativní možností obživy (což se týká i samotného DrD podle všeho co vim). A možná bys našel někoho, kdo by si třeba chtěl "přivydělat", ale spíš myslim že narazíš na lidi jako já co nemaj zájem si mixovat svůj volnočasový a pracovní život dohromady.

Někoho, kdo není zapojený, takhle nezapojíš. Ostatně to nefunguje ani v USA v podstatě a RPG indie scéna je plná věcí, co spíš zaplatěj samy sebe nebo autorovi zaplatěj navrch jednu dvě flašky na zapití "úspěchu", ale už moc ne dovolenou (rozhodně ne s rodinou).


* toto je hypotetický příklad, pokus ukrást mé Alnagem věnované a Robinem podepsané Ashen Stars a vydírat mě o miliony nevyjde a mě nezbyde, než je od vás dostat zpět násilím přes vaše mrtvoly, takže o tom ani nepřemejšlejte
22.2.2017 02:55 - Aegnor
LokiB píše:
plácnu, 200kkč měsíčně, tak bys nad tím uvažoval, že bys to dělal na full time?

Sirien? Ten by do toho šel za třicítku měsíčně:-)
22.2.2017 09:52 - Jerson
efram píše:
Přenos Krola s metrákovým kamenem. No pokud ho bude mít u sebe, to asi většinou ne, tak ať to klidně udělá. Samozřejmě se všemi možnými následky po pádu z 10m.

Podle pravidel pro pád se za prvních 10 metrů zraní postava za 1 život. Pak si každý 10 metrů háže 1k6. Následek pádu pro krolla je tedy prakticky nulový. následek pádu metrákového kamene z deseti metrů není definovaný, ale z logiky věci je to jasná smrt pro tvora velikosti běžné postavy bez ohledu na počet životů a další schopnosti, pokud o téhle taktice nebude vědět. Původně to bylo kouzlo za 1 mag s účinkem smrt, podle nových pravidel by to bylo za 6 nebo 7 magů, ale pořád je to s přehledem nejúčinější taktika, kvůli které se krollovi vyplatí tahat i vhodně vyrobené závaží.
A v popisu kouzla není nic o zvýšené magenergii za naložení, ani o zvýšené magenergii za velikost postavy, teleportovat myš nebo chytrého koně podle pravidel stojí stejně.

efram píše:
Dle mého soudu je tvůj "problém", že hledáš chyby a ne řešení.

Nalezení a identifikování chyb je základní předpoklad pro nalezení řešení. Pokud jde o DrD, tak chyby nehledám - já se s nimi setkal, nebo jsem si přečetl chyby a nejasnosti, se kterými se setkali jiní. Na nalezení řešení jsem se také podílel, ale řada těch řešení nefungovala, protože měla nežádoucí souvislosti, které deformovaly herní svět.
Kromě toho za těch 25 let se objevily tisíce modifikaci DrD, které ho měly opravit, včetně stovek celkových předělávek, které ale nefungovaly o mnoho lépe než původní pravidla, protože těch chyb v původní verzi bylo příliš mnoho.

A osobně jsem našel i řešení - vytvořil jsem pravidla, která chtěl místo DrD použít každý hráč, který je vyzkoušel (tedy o kterých vím). Ale samozřejmě to nebylo DrD, ani z jeho pravidel nevycházelo.

efram píše:
Tvoje neustálé hledání dokonalosti a vyváženosti (tak na mě tvoje příspěvky působí), je kontraproduktivní.

A co že jsi v RPG vyprodukoval ty?
22.2.2017 10:03 - Vojtěch
Ono u těch pádů šutru na hlavu nastává průšvih s definicí životů a jejich indlace. 2k6 je pro vesničana smrťák, ale pro válečníka spíš "fuj to jsem se lekl" moment. A byli bychom zase u nakolik se dostávají postavy nad 3. úrovní mimo realitu, jako jsme u DnD.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.083653211593628 secREMOTE_IP: 3.138.141.202