Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
10.1.2019 10:05 - sirien
Šaman píše:
Zkus se zeptat biskupa, jestli si může udělat nějaké nižší židovské vysvěcení, že by pak mohl vést mše v kostele i v synagoze :D

Technicky vzato vojenský kaplan v podmínkách mise...

Tarfill píše:
tak to jde, ale spotřebuju na to devět úrovní!

Nejde protože multiclass jde jen do jiné classy než už máš a sub-class není class.

Tarfill píše:
když bych za Váma přišel jako hráč a chtěl nějakou kombinaci z těch tří příkladů tuláka, mnicha či barbara výše v tomto příspěvku, tak byste mi řekli spíš

Zeptal bych se jak si tu postavu představuješ a pak bych Ti jí pokoj vytvořit víc korektně (volby, featy...) nebo bych Ti navrhnul novou subclassu.

Aegnor píše:
můžeš použít dvakrát za tah zákeřný útok?

Ne, tutéž schopnost nebo benefit můžeš mít/upotřebit jen jednou.


Pro NPC to je asi vcelku dost jedno.

shari píše:
Nicméně já už nehodlám DMovat nic delšího než one-shot, protože právě tyhle úpravy nezvládám,

To je dost škoda. DMování by mělo být o tvorbě příběhu a ne o pravidlové byrokracii.
10.1.2019 10:40 - Tarfill
Babaj píše:
Kdyz e chces vybrat smerem vraha tak krast sice budes umet taky ale vrahem jsi specialista a nemas cas pri cviceni vrazednych technik pilovat pruznost prstu pro kradeznicke taktiky .-))

Pokud ten argument podáš jen takhle samotnej - jakej je rozdíl v tom, když jsem třeba sedm úrovní tulák-vrah "specialista" a pak si řeknu (a budu splňovat podmínky vlastností), že chci být kouzelník a začnu multiclassovat od první úrovně s kouzelníkem? To taky řekneš, že nemám čas při cvičení vražedných technik číst svitky a učit se kouzla? To je podle mě ještě větší oborový rozdíl a podle pravidel to jde... což?
Jako ostatním argumentům rozumím a mé předchozí otázky jsou již zodpovězeny, ale takhle samostatně podaný argument mi nepřijde nijak logický... ;-)

Log 1=0 píše:
NPC si můžeš vymyslet jaké chceš, nemusíš se ničím omezovat.

To je na jednu stranu pravda. Na druhou stranu, když se podívám na některé číselné údaje některých NPC v bestiářích, opravdu mě místy připadají dost nelogicky postavené a mají některé bonusy jen proto, že je tam tvůrci prostě chtěli. Je to samozřejmě vždycky otázka zdravého rozumu, ale pokud u všech bestií začnu už v základu tvořit staty, kdy tam naflákám jakákoliv čísla jen proto, že by to mohl být pro družinu zajímavý nepřítel, aniž bych řešil logiku právě argumentů typu "nemůžeš multiclassovat do stejného povolání" pak by mi to mohlo jednou přerůst přes hlavu.
Tím pádem bych rád zvolil stejný přístup při tvorbě NPC stejně tak jako při tvorbě postav do družiny. Aby se mi nestalo, že některý z hráčů řekne - "Hej, tenhle pirát umí tohle a tohle, taky bych to chtěl umět. Jak si to můžu vytvořit?"
A vzhledem k tomu, že na kombinace archetypů neznám žádné samostatně vytvořené povolání a nepovažuju se za zrovna schopného designéra, který by vytvořil na první dobrou něco vyváženého (stejně jako se toho obává shari), chtěl jsem vědět, jestli to projde právě oficiálně z tvorby pravidel pro klasické postavy. Evidentně neprojde...

Aegnor píše:
A vůbec - jak by to jako mělo fungovat s těma společnýma schopnostma? Kdybys měl Tuláka (Zloděje) a Tuláka (Mystického šejdíře), oboje na třetí úrovni ... můžeš použít dvakrát za tah zákeřný útok? Máš kvalifikaci ve čtyřech dovednostech?

Pokud tedy upustíme uzdu fantasii, tohle budu čistě teoreticky tvořit a platila by varianta, že musím začít pokaždé od první úrovně a tedy spotřeboval na tebou uvedenou kombinaci šest úrovní, tak bych asi očekával, že zákeřný útok bych měl dvakrát a kvalifikaci ve čtyřech dovednostech, tak jak zmiňuješ. Pokud bych tohle tvořil dle původní myšlenky v příspěvku #5157, tak bych měl zákeřný útok pouze jednou a kvalifikaci jen ve dvou dovednostech. Fakt si ale nedokážu domyslet veškeré aspekty a bonusy v případě kombinací v jiných povoláních a říct, co je silnější nebo slabší.


Každopádně díky všem za reakce, alespoň jsem opět o něco chytřejší! ;-)
10.1.2019 10:42 - Naoki
Píše:
Pokud ten argument podáš jen takhle samotnej - jakej je rozdíl v tom, když jsem třeba sedm úrovní tulák-vrah "specialista" a pak si řeknu (a budu splňovat podmínky vlastností), že chci být kouzelník a začnu multiclassovat od první úrovně s kouzelníkem? To taky řekneš, že nemám čas při cvičení vražedných technik číst svitky a učit se kouzla? To je podle mě ještě větší oborový rozdíl a podle pravidel to jde... což?

A vskutku když uděláš ten multiclass do wizarda tak se nezlepšíš v tulákovi. Čili jsi obětoval čas který jsi mohl použít na zlepšení se v jedné věc v prospěch jiné.
10.1.2019 10:53 - Tarfill
To ale v případě toho, že začínám s daným oborem pokaždé od první úrovně platí taky, ne? Vždyť ten první (třeba tulák-vrah) taky stojí a zlepšuju se v novém (třeba tulák- zloděj). Nenabírám schopnosti tuláka-vraha, ale tuláka-zloděje. A navíc jsme se shodli na tom, že je to ve výsledku dost neefektivní... takže? ;-)
10.1.2019 10:57 - ShadoWWW
CoDzilla bylo spojení "Cleric or Druid" a Godzilla v dobách třetí edice. Power gameři přišli na to, že z hlediska síly schopností si nemá smysl brát jiná povolání než klerika nebo druida, respektive multipovolání v těchto dvou povoláních. Mít v družině takovou "godzillu" nebylo úplně příjemné pro ostatní spoluhráče ani PJ.

V 4E pak zkoušeli multiclass změnit na featy a rekovské cesty, ale to bylo zas nudný a slabý.

Proto Wizardi udělali strukturu povolání v 5E jinak. Udělali to tak, že ty nejlepší schopnosti přichází ne v rámci samotných povolání, ale jejich konkrétních oborů, a navíc zpravidla až od 3. úrovně (a to i u povolání, která se dělí na obory dřív).

Obecně v 5E platí tato stupnice: zázemí < rasové schopnosti < odbornosti < schopnosti jiného povolání (multipovolání) < schopnosti povolání < schopnosti oborů povolání.

Když by někdo multiclassoval ve stejném povolání v různých oborech, tak bys s tím zpravidla vytvořil mnohem silnější postavu než multiclass do různých povolání. A pak to má ještě to hledisko, že když miluješ hrát za tuláka, můžeš hrát pokaždé jiný obor a bude to podobné, a přitom hodně odlišné. To stejné u dvou či více zástupců stejného povolání v družině. Když budete dva tuláci, jeden bude zloděj a druhý vrah, budete mít každý své chvíle slávy dané svou odlišností, i když budete stejné povolání.

Pokud postavě nejde jen o powergaming (což by němělo), tak každý koncept se dá docílit mnoha způsoby. A příběhový koncept je to, o co by hráči mělo jít především. Například koncept zloděj/vrah si umím představit jako tulák/zloděj v kombinaci se zázemím zločince.

Třeba typický koncept čaroválečník, kvůli kterému se v době 2E hodně multiclassovalo, se dá docílit hned několika způsoby. Bojovníkovým čaroknechtem, černokněžníkovým Paktem čepele či jeho Čepelí ukřnutí z Xanathara nebo kouzelníkovou mystickou tradicí Zpívání mečů z Dobrodruhova průvodce Mečovým pobřežím. Anebo kombinací různých odborností.

Ve výsledku i samotná povolání mimo základní 4 (bojovník, klerik, kouzelník, tulák) jsou nějakou kombinací nebo úpravou těchto čtyř. Ono i v původním Dračím doupěti byly základní povolání vlastně jen bojovník, kouzelník a zloděj. Hraničář byl něco mezi bojovníkem a kouzelníkem a alchymista něco mezi kouzelníkem a zlodějem.
10.1.2019 11:09 - Aeris
ShadoWWW píše:
Třeba typický koncept čaroválečník, kvůli kterému se v době 2E hodně multiclassovalo, se dá docílit hned několika způsoby. Bojovníkovým čaroknechtem, černokněžníkovým Paktem čepele či jeho Čepelí ukřnutí z Xanathara nebo kouzelníkovou mystickou tradicí Zpívání mečů z Dobrodruhova průvodce Mečovým pobřežím. Anebo kombinací různých odborností.


Gish koncept je jednoznačně do dokonalosti (resp. vize většiny lidí, co vždy chtěli hrát takový koncept) proveden v 5E Bardovi. Že je zároveň nejlepší caster v edici vůbec je jenom třešnička na dortu. Eldritch Knight, Warlock i Bladesinger jsou pořád docela distilace tohoto konceptu. Warlock a Bladesinger neumí skutečně pořádně bojovat, Eldritch Knight ani Paladin neumí skutečně magii, atd., naproti tomu Bard umí obojí velmi efektivně, jelikož má přístup jak k veškeré magii, tak hlavně k nejlepším bojovým kouzlům, které umí nahradit, resp. dorovnat bojové schopnosti Eldritch Knighta/Fightera.
10.1.2019 11:09 - sirien
ShadoWWW píše:
Ono i v původním Dračím doupěti byly základní povolání vlastně jen bojovník, kouzelník a zloděj. Hraničář byl něco mezi bojovníkem a kouzelníkem a alchymista něco mezi kouzelníkem a zlodějem.

Ve skutečnosti moc ne, ale tady asi není moc vhodné místo to rozebírat
10.1.2019 11:54 - efram
Šaman píše:
Zkus se zeptat biskupa, jestli si může udělat nějaké nižší židovské vysvěcení, že by pak mohl vést mše v kostele i v synagoze :D


Přesně tak, nejde sedět na dvou židlích zároveň a to ani technicky vzato.....Jak by se asi na klerika dival jeho buh, kdyby sloužil ještě dalšímu bohu .....
10.1.2019 11:59 - Log 1=0
Aeris: Mohl bys být prosím trochu konkrétnější?
10.1.2019 12:20 - Tarfill
efram píše:
nejde sedět na dvou židlích zároveň a to ani technicky vzato.....Jak by se asi na klerika dival jeho buh, kdyby sloužil ještě dalšímu bohu .....

Eframe, zvážil jsi variantu, kterou jsem navrhnul Šamanovi v #5165? Ve smyslu - nemám mnoho bohů, ale jeden bůh dokáže zastoupit více domén a tím pádem nemusím prosit o přízeň jiného boha...
Neberu teď pravidlovou část, ta už je mi jasná, jde pouze o princip, proč by to mělo vadit, pokud bych měl panteon bohů omezený...
10.1.2019 12:34 - Gurney
Tarfill: Já ti nevím, ale ty schopnosti v archetypech mi kolikrát přijdou tak specializované, že mi nepřijde zas tak omezující, že je nemůžeš kombinovat. I coby Thief můžeš provádět zákeřný útok, jen holt nemáš ten ultradrsný zákeřný útok, co Assasin. Kněžské domény ti v podstatě určí, jakí kouzla máš neustále připravená a např. ti naboostují schopnost léčit (Life doména), ale nepotřebuješ Life doménu, abys mohl léčit (vyjímka z tohoto bývají archetypy, které umoňují původně nekouzlícím povoláním sesílat kouzla). Nemluvě o multiclasu a odbornostech, se kterýma se tím dá taky zamíchat. Ta hra po tobě nicméně občas chce, aby sis něco vybral na úkor něčeho jiného, což je na jednu stranu omezující, na druhou stranu to má zas výhodu v tom, že prakticky nikdy nemůžeš skončit s postavou, která by byla konceptem absolutně mimo ten D&Dčkově fantasy svět a vždycky máš ve skupině co dělat.

shari píše:
Kdybys přišel za mnou, tak bych ti asi povolila si na 4./8./atd úrovni vzít feat (tam, kde podle pravidel můžeš), který dělá něco podobného té schopnosti, co chceš z té druhé subclassy.
Existující featy by byly bez prblémů.
Pokud bys byl opravdu hodně přesvědčivý a tebou navrhované řešení by nebylo OP, povolila bych ti upravit stávající feat nebo vyrobit úplně nový. U tohohle řešení je ale problém ten, že kdyby to chtěli všichni, tak není možné uhlídat to, co z toho bude OP.
Nicméně já už nehodlám DMovat nic delšího než one-shot, protože právě tyhle úpravy nezvládám, takže tohle ber spíš jako brainstorm-návrh, se kterým bys mohl jít za svým DMem.

To je taky řešení, kdyby někdo fakt chtěl. Ale jinak bych se nenechal vydírat, tvoje hra, tvoje pravidla. Klidně můžeš říct, že žádné archetypy se vůbec vybírat nebudou a každý má automaticky ten základní. Nebo že se hraje jen podle Basic rules, když na to přijde.
10.1.2019 13:16 - efram
Tarfill píše:
Eframe, zvážil jsi variantu, kterou jsem navrhnul Šamanovi v #5165? Ve smyslu - nemám mnoho bohů, ale jeden bůh dokáže zastoupit více domén a tím pádem nemusím prosit o přízeň jiného boha...


nevím jestli to chápu správně, ale pokud ten buh umí svše......pak i clerik umi vse, mozna, je to o nastaveni sveta. me to moc stastne reseni neprijde
10.1.2019 13:22 - sirien
technická okénka

Okénko první: Někteří z vás používají k tvorbě citací tlačítko uvozovek napravo nahoře u postů. Což je vpořádku, od toho tam je. Mějte ale prosím na paměti, že tlačítko je sice "chytré", ale není telepatické ani není řízené žádnou AI. Tlačítko vždy:
- odcituje právě text, který jste označili, bez ohledu na to, zda je označený text u stejného postu, jako tlačítko, na které jste klikli.
- tlačítko vždy vepíše jako autora citace uživatele, který napsal post, u kterého jste na tlačítko klikli, bez ohledu na to, jaký text je označený
- Tlačítko není schopné rozlišit, zda je text který jste označili běžný nebo součást už existující citace.

Tzn. pokud kliknete na tlačítko u jiného postu než je post jehož text jste označili, vytvoříte tím chybnou citaci - pokud se to stane, prosím opravte si to v postu přímo ve vepsaném tagu. Stejně tak pokud takto přecitováváte něčí citaci z postu třetího uživatele.


Okénko druhé: Pokud kliknete na tlačítko a žádný text není označený, pak vám to do postu vepíše prázdnou citaci. To je designový záměr, resp. pojistka - při vzniku tlačítka jsme explicitně nechtěli, aby tlačítko umožňovalo "jen tak" přecitovat celý post naráz, ale aby si uživatel musel vybrat, kterou část postu skutečně chce citovat.

Někteří z vás to používají místo adresování člověka - což chápu, je to pohodlné, ale je to ve skutečnosti poměrně nechtěný hack té pojistky a rád bych poprosil, abyste to pokud možno spíš raději nedělali. Všechna tlačítka na Kostce sdílí schopnost přenést do postu označený text obklopený tagem daného tlačítka. Pokud chcete někoho adresovat, nejsnazší je poklepat na jeho nick (tím dojde k jeho označení) a následně kliknout dole pod postem na B (tím se vám do postu automaticky vepíše "[b]onen-nick[/b]")

Chápu morální objednávku a jdu do design návrhu Nightfall připsat požadavek, aby v případě prázdné citace tlačítko místo citace vložilo jméno uživatele v bold tagu. Do té nejasné doby v budoucnosti prosím zkuste mít trošičku trpělivosti navíc, díky :)
10.1.2019 14:30 - LokiB
ShadoWWW píše:
Třeba typický koncept čaroválečník, kvůli kterému se v době 2E hodně multiclassovalo, se dá docílit hned několika způsoby


To si imho pleteš. Ve 2E se multiclassovat moc nedalo, povoleno to bylo jen "ne-lidem" a nemohl sis volit libovlné kombinace.
Další možnost byla "dual-class", ale tam si opustil plně jedno povolání a věnoval se druhému.

Multiclassování začlo být široce populární až od 3E
10.1.2019 14:41 - Šaman
Však elf měl proti člověku spoustu výhod. Kromě bodu odolnosti, ale to docela vykompenzoval bonus k obratnosti, takže nižší AC.
10.1.2019 14:42 - Aeris
Log 1=0 píše:
Aeris: Mohl bys být prosím trochu konkrétnější?


Konkrétnější v čem? V popisu konceptu, resp. vize "co je skutečně gish", nebo v konkrétním provedení v 5E? A nevím jestli tohle není příliš OT a nemělo být spíše do PM.
10.1.2019 15:07 - Tarfill
efram píše:
pokud ten buh umí svše......pak i clerik umi vse, mozna, je to o nastaveni sveta. me to moc stastne reseni neprijde

Ano, je to o nastavení světa, ale klerik nemusí přeci umět vše... pokud mám víru vzývající jednoho boha, tak přeci více kleriků s různými doménami může vzývat stále toho jednoho boha a nikdo se nemusí pozastavovat nad tím, jestli jeho doména k tomu sedí víc, nebo míň - prostě nemohou vzývat jiného boha, tak vzývají toho jednoho, ale každý klerik mu slouží jinak, více po svém... nebo jsem Tě nepochopil?
10.1.2019 15:27 - ShadoWWW
V AD&D 2E Elf Fighter/Mage, případně Blade Singer/War Wizard z Complete Elf Fighter/Mage Kits. Není to multiclass v tom 3E+ významu, ale koncepčně je to obdobné.
10.1.2019 15:51 - LokiB
ShadoWWW: Jj, vím, jak z core, tak z complete booků, jen dodávám že to není klasická dnešní multiclass, kde si vybíráš přesně kdy a co chceš.
A že to bylo dost nevyvážené, protože být 5 lvl fighter / 3 lvl wizard bylo na zkušenosti jak 6 lvl fighter atd. přičemž moc postavy rostla dost.
10.1.2019 16:08 - Aeris
ShadoWWW píše:
V AD&D 2E Elf Fighter/Mage, případně Blade Singer/War Wizard z Complete Elf Fighter/Mage Kits. Není to multiclass v tom 3E+ významu, ale koncepčně je to obdobné.


Ano, v DnD jediný skutečný gish, před 5E byl jenom Fighter/Mage, příp. Fighter/Mage/Cleric v ADnD, dle rozsahu definice a vkusu.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.53754687309265 secREMOTE_IP: 34.204.52.4