Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
21.8.2016 21:46 - Dungo
Huhu tak tohodle sem si nevšiml vubec :D to už je dobrá řezničina :) dík :)
21.8.2016 21:54 - Aegnor
Není to až tak extrémní. Je to jednou za boj. Takový mnich ti za stejný boj vysype pětkrát tři útoky/kolo. Takže o nějaké 4 útoky víc, než bojovník ve stejné situaci. Barbar Berserkr ti, když chce, v tom boji zaútočí desetkrát* tři útoky/kolo.

*A "desetkrát" je to pouze v okamžiku, kdy si opravdu pečlivě hlídáš počet kol a počítáš každé kolo jako 6 vteřin, jinak to teoreticky může bejt i víc (ale za cenu toho, že nejedeš na 100% RAW).
21.8.2016 22:13 - sirien
yup, přesně tak.

S two weapons fighting featem to vytáhneš dokonce na 5 útoků v kole.
21.8.2016 23:04 - Dungo
tyo Aegnore mužeš mi vysvětlit jak muže barbar na 5 lvlu zautočit 10x3/kolo? páč jak koukám do pravidel nic takového u barbara nevidím :)
21.8.2016 23:14 - Aegnor
Barbar berserkr na páté úrovni. Díky páté úrovni má 2 útoky za kolo.
Na začátku se rozzuříš, což vydrží minutu (10 kol při kolo/6 vteřin) a propadneš bojovému šílenství. To říká, že každé kolo (od následujícího) můžeš jednou zaútočit za bonusovou akci. Takže po každé z následujících 9 kol (má chyba, zapomněl jsem odečíst kolo na "spuštění") zaútočíš 2 útoky standartní akcí a 1 útok bonusovou akcí.

Samozřejmě tohle je ideální situac, v praxi ti to málokdy vyjde.
21.8.2016 23:41 - Dungo
No dobrá ale bojovník co jede na 2 zbraně má tohle taky ne? 2 weapon fighting ti dává utok + utok bonusovou akci, takže na 5 urovni zautočíš v prvním kole s akční vlnou 5x a pak 9x3 utoky/kolo jestli se nepletu :) Nechci se hádat nebo říkat že fighter je lepší :) jen jestli tomu dobře rozumím :)
21.8.2016 23:59 - Aegnor
Jo, jde to, akorát u bojovníka musíš použít slabší zbraně (zase je to pak efektivně "levnější" na použití).
22.8.2016 02:04 - sirien
...jestli budu někdy DMovat Pětku a někdo za mnou přijde s dualwieldujícím barbarem, tak vás rovnou varuju, že jsem podobné nápady potkal jako GM už dřív v jiných systémech a nikdy sem neměl problém se s tím vyrovnat. To jen abyste nebyli případně překvapený, že vám to sice funguje, ale že to nějak nepřináší munchkinovatě očekávanou smetánku navrch.

Nechci tím nijak naznačit, že by to tu začalo kondenzovat skrývaným rule-lawyerským powerplayingem na steroidech, to bych si nedovolil, ale tak prostě jako obecně poznamenávám, chápete...
22.8.2016 02:18 - Aegnor
Siriene, jenom bych rád upozornil na koncept standartní + bonusová akce na 1 kolo. V 5e nemůžeš provést dvě a více bonusových akcí za kolo. Útok druhou zbraní při dualwieldingu je za bonusovou akci. Útok navíc, který získává barbar za bojové šílenství, je také za bonusovou akci. Tudíž dualwieldující barbar není až tak účinný (může mít buďto útok navíc z druhé zbraně nebo útok navíc z bojového šílenství, ale rozhodně ne oba dva zaráz).
22.8.2016 06:20 - Dungo
No ještě mě napadá čaroknecht, že by si k tomu 2 weapon fightingu přidal nějaké triky jako reakce :D :D :D
22.8.2016 08:11 - wlkeR
"Triky jako reakce" snad ani žádný nejsou. Vůbec většinu reakcí ze systému vykuchali, aby z D&D nebyl Magic.
22.8.2016 12:01 - -Sniper-
No, on s tím kvantem útoků systím počítá. Když jsem viděl jak pomalu družina klovala životy blbému kapitánovi banditů protože neměla zrovan žádné úderné členy, tak jsem byl rád že jeden hráč po třech kolech kdy jej kapitán svojí smrští tří útoků za kolo nebyl schopen zasáhnout řekl "Hele, jsem nesmrtelnej, vzdej to!" - hodil dobrý Persuation check a jelikož byli úderné komando a bylo slyšet že hlídka mezitím dole decimuje řadové členy, tak to fakt vzdal a souboj úspěšně skončil po čtyřech kolech a netáhl se na nudných 10 (kdyby to v průměru pokračovalo stejně).
22.8.2016 12:39 - sirien
Aegnor píše:
Útok navíc, který získává barbar za bojové šílenství, je také za bonusovou akci.

áha, tenhle detail mi unikl.

well, anyway...


Sniper: ale tak to je ovšem povedenej bluff :D
22.8.2016 14:30 - Aegnor
sirien píše:
áha, tenhle detail mi unikl.

well, anyway...

Protože jsem ho nenapsal (nepřišel mi důležitý). :-)

Sniper: Moc pěkné.
22.8.2016 14:43 - LokiB
Sniper: uderne komando bez udernych clenu, to zni pekne :)
Zkousite nekdo podobně bluffovat i opacnym smerem, na druzinu? kdyby to bandita vybalil na uderny oddil, co by asi udelali. uverili? nechali byste je hazet na ... neco? nebo to hodili za ne, zkusili to zahrat a pripadne jim rekli pri jejich uspechu: "ale moc mu to nezerete"

minuly tyden jsem se zas dostal po case k hrani 5E, jako hrac, postavy na 4. urovni ... hrajeme v low-fantasy mirne alternativni evrope tak asi 7. stoleti,
vetsi cas vecera zabralo vyjednavani s jednim zidovskym (tedy ve hre pul-elfim) obchodnikem a pak franckym vevodou ohledne smeny zajatcu, za penize resp. za vykoupeni dalsich pulelfu odnekud ze severni italie povoleni jejich usidleni ve vevodove zemi. (ani nevim proc, tak nejak mi to pripomnelo soucasne otazky migrace :))
zbytek vecera pak zabralo cestovani, kdy jsme se snazili dorazit do te italie a pritom se vyhybali ruznym xenofobnim vesnicanum, kterym vadilo, ze jsem taky pul-elf ...
a jedine seslane kouzlo toho vecera bylo thaumaturgy na odlakani pozornosti hlidky, abychom se proplizili kolem. vetsinu prace zastal familiarni havran-skaut.
kdyz jsme pak s DMem diskutovali, proc mi session neprisla moc zabavna, obcas jsem si pri argumentaci prisel jak na diskusi tady :) ... tedy az na drobnosti
22.8.2016 16:01 - -Sniper-
LokiB: stále byli údernější než městská garda co šla s nimi...

Ano, občas na družinu nepřátelé něco zkusí, ale nikdy se nic neházím, protože pointa RPG pro mne je že za své postavy rozhodují hráči. Ze stejného důvodu nepovoluji přesvědčování hody uvnitř družiny.
22.8.2016 16:46 - LokiB
Sniper: no spíš jsem to myslel tak, jestli postavy mají šanci poznat, že když maník vybalí "Hele, jsem nesmrtelnej" ... tak jestli prostě kecá, nebo se mu to dá věřit.
Jako bejvalo v 3.x edicích Bluff vs Sense Motive ... a v některých hrách, co jsem hrál, byl Sense Motiv snad nejčastějším hodem.

Tedy pro to, aby se hráči za postavy mohli rozhodnout, se jim dá dodat na základě určitého hodu více či méně informací.
22.8.2016 21:38 - Tarfill
LokiB píše:
Zkousite nekdo podobně bluffovat i opacnym smerem, na druzinu?


Já jsem sice přímo neblafoval, ale můj GM blafoval na nás a pěkně s náma vypekl.
Bylo to v takové podzemní smradlavé stoce, kde jsme pronásledovali jednoho tajemného krysodlaka, který již delší dobu terorizoval město.
Průzkum stok trval už nějakou dobu a polovina družiny byla různě zraněná, protože na nás vyběhlo několik krysích proměněnců. A potom, v jednu chvíli, kdy se z chodby za námi ozvala melodie flétny krysího pána, rozhodl se náš kouzelník zariskovat. Krysodlak na nás povolal další velké krysí hejno, ale kouzelník se oddělil a troufnul si postavit se krysodlakovi sám, ačkoliv vlastně vůbec netušil, proti komu bude stát. V ten moment se naše družina oddělila a GM řešil jednotlivé souboje zvlášť, takže jsme neměli vůbec přehled, jak situace vypadá.
Nakonec to došlo do té fáze, že větší skupinka, kde byl i můj válečník, dobila krysy, ale za cenu dalších nemalých zranění. Logicky jsme se pak vydali do chodby, odkud se ozývala flétna a kde by měl bojovat i náš kouzelník - chtěli jsme mu pomoct.
Zjevil se před námi obraz, kde na hranici stínu stála postava v plášti nad nehybným tělem našeho kouzelníka. Byli jsme ale v docela svízelné situaci, i když v převaze. Vyřazení kouzelníka nebylo dobré a i zbytek družiny neměl dost sil, aby se neznámému nepříteli otevřeně postavil. Začali jsme tedy nejdříve opatrně zastrašovat stylem:
"Vzdej se, jsi v pasti, jsme v přesile!"
Ale krysodlak se nenechal a zareagoval stylem:
"Vy se vzdejte, nebo Vašeho přítele zabiju."
"Vždyť leží na zemi a nehýbe se. Co když je už mrtvej..." reagoval jsem.
"Není mrtvej, jen v bezvědomí. Je to amatér, stejně jako Vy. Ustupte a všichni přežijete. Zůstaňte a moje krysy Vás všechny postupně sežerou..."

Nikdo si nemusel na nic házet a po krátkém přemýšlení jsme skutečně nakonec nechali krysodlaka odejít, protože jsme nechtěli riskovat smrt přítele i svojí postavy - nikdo neměl dostatečnou představu, jak silnej ten krysodlak vlastně je.

Až pozdě jsme pak zjistili, že náš kouzelník už mrtvý skutečně byl a krysodlak byl též těžce raněný (krev skrýval pod pláštěm ve tmě), takže bychom jej mohli přemoci. Ale v té situaci byl hold GM přesvědčivý a dokázal nás zastrašit obyčejným blafem...

Jen podotknu, že krysodlaka jsme nakonec stejně dostali, ale trvalo nám to dalších pět sezení a utekl před námi úplně mimo město... To vítězství pak bylo skutečně sladké... až do doby, než můj válečník zjistil, že se při boji s ním nakazil lykantropií...

Toť k blafům... ;-)
23.8.2016 02:23 - Gurney
Awesome záporák je holt awesome záporák :)
23.8.2016 02:54 - sirien
Jerson má pěknou storku o tom, jak se skupinka ještě v době CPH (pro neznalé - 2. světová obsahující okultní síly) rozhodla, že si cestu ke svému "oblíbenému" SSákovi zpestří trochou plavání a potápění. Když pak vylezli ven a SSáka skutečně potkali, když se z nich ještě pořád lilo jak ve sprše, tak tasili zbraně - jedna postava pistoli, druhá revolver*. SSák jim nějak oznámil, že sou v tahu a že mají jít s ním. Hráč postavy s pistolí ho už měl plný zuby a stisknul spoušť - ozvalo se cvaknutí a nic se nestalo. SSák s klidem stál a prohlásil něco jako že "tohle na něj bude fungovat dost těžko". Ostatní výrok zhodnotili, schovali zbraně a rozešli se s ním.

Nikoho z nich v tu chvíli nenapadlo, že mokré pistole často nestřílí, leč mokré revolvery obvykle ano.


* možná ještě někdo něco, ale tyhle dvě jsou klíčové.



Jinak já tímhle stylem hraju za záporáky naprosto běžně. A vypravěči s nimiž občas hraju taky. Přijde mi to naprosto normální - když mám protivníka, co má v povaze vyjednávat nebo bluffovat, tak co by to nedělal, že jo. Občas to vyústí v záporáky, co maj plnou tlamu svojí převahy z titulu nějaké funkce atp. a kteří zkapou na místě, protože někomu rupnou nervy a prožene jim půl zásobníku hlavou s tím, že případné následky pořeší pozdějc... no a někdy to skončí s tím, že záporák uhraje i to, co by normálně neuhrál.

Popravdě spíš mívám opačný problém, že mi někdy přijde, že mi to někteří hráči - zejména ti, co mě jako vypravěče moc neznají - "až moc žerou", takže mám připravený příběh, kde čekám, že někomu někdy dojdou nervy nebo nějakej bluff prostě prokoukne nebo mu dojde, že ta "strašlivá převaha" kterou potkali je ve skutečnosti "všechno včetně toho posledního, co protivník zvlád někde vyškrábat a nic víc nemá" nebo že někdo metaherně vsadí na to, že ten příběh nějak přizpůsobim vývoji a nenechám všechny pomřít namístě - prostě že se to v nějakou chvíli semele na hromadu a spočítá se to na hrubou sílu a ukáže se, že to je ve skutečnosti vyrovnané nebo že dokonce postavy mají i převahu a místo toho skončím se hrou, ve které hráče takřka naprosto sežvejkám s protivníkama, kteří jsou "papírově adekvátní" nebo i "slabší".

EDIT: naposled sem takhle v jedněch Ashen Stars přiměl vyšetřovatele, aby sežrali, zchroupali a zoficiálnili přímo pachatelovu verzi událostí - musím čestně přiznat, že když sem dokončil svůj přesvědčovací nátlak a hráči se shodli, že "tohle berou, cajk, případ uzavřen", tak mě to dost vyvedlo z rovnováhy a chvíli sem fakt netušil, jestli to s tímhle mám jako vážně ukončit jako dohranou hru /EDIT

Občas si pak říkám, že bych se nad sebou jako vypravěčem měl možná trochu zamyslet.
Pak si ale vždycky řeknu "mwahahaha" a připravim si to tak znovu :)


Btw. mi přijde, že to někdy (rozhodně ne vždycky) souzní s vnímáním hráčů co do jejich "možností" příběh ovlivnit a spolutvořit. Párkrát když sem hrál nějakej svůj scénář opakovaně (což až tak moc nedělám) sem si všim, že hráči, kteří mají víc dojem že "mi do toho můžou šáhnout" mi i míň žerou různé podobné "tríčky" popř. jsou ochotnější "něco prubnout", zatímco hráči, kteří mají dojem, že má ten příběh nějaké pevnější mantinely nebo nalajnovanější scény k projití mi to pak chroustaj i s navijákama (ironie je, že sem si všim, že pocit hráčů co očekávají lajnovaný příběh je tím víc railroadový, čím je ten příběh volnější a čím víc na ně zároveň z toho titulu tlačím - takové sebenaplňující proroctví, ale to by asi bylo spíš do jiné diskuse)
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.095525026321411 secREMOTE_IP: 3.145.173.112