Ještě bych rád řekl svoje k rasovým bonusům. Osobně mi to nevadí, pokud je to udělané dobře a neomezuje to. Do dneška mám hrůzu z DrD 1.6, které vás nechutně trestalo, pokud jste se opovážili zkusit jinou, než tu "dobrou" kombinaci.
Takže zatímco elf čaroděj, kudůk pyrofor, kroll bojovník a barbar šermíř oplývali vlastnostmi +4 až +5 a byli veleschopní v boji i mimo něj, trpaslík lupič a hobit druid (já) jsme takové dovednosti neměli, a nic jsme nedostali naoplátku, jako sirienův půlork. Ten design k tomu byl i vytvořen: hobit má normální inteligenci, ale jinak má jako hraničář či kouzelník postih, protože "jenom selský rozum, ne opravdová inteligence" a trpaslík nebyl k ničemu v boji, protože naopak, jako bojovník či hraničář měl bonus k síle, ale běda, chtěl-li něco jiného, pak byl slabší než člověk, protože "neměl vojenský výcvik".
DnD to dělá podle mě akorát, dá ti bonus, ale není to nic IMO přehnaného. Umožňuje vám to si víc pohrát s různými koncepty, navíc oceňuji odstranění rasových postihů, daleko líp to působí psychicky, že ano, ten hobit může být dobrý ranger/druid :D
Aktuálně jsem dostal možnost si zkusit DnD 5E a družinka má tyto kombinace:
Člověk mnich (+2 k obratnosti, 20/+5 obratnost na 4. levelu :D )
Drow čaroděj
Vznešená elfka bardka
Trpaslík bojovník
Gnóm zloděj
Uvažoval jsem, že si udělám druida. Napřed jsem uvažoval o kopcovém trpaslíkovi kvůli bonusu k moudrosti, ale protože mám slabost k antropomorfním charakterům, vzal jsem si tabaxiho :D A extra obratnost a tabaxí sprint se šikl. Hned v mém prvním sezení během jednoho kola doběhl k trpaslíkovi, a záchránil ho před vykrvácením :D