RPG odborně

York
2.1.2014 11:38
Přežití RPG v Českých a Slovenských zemích
  • Co pro to chceme a můžeme udělat?
  • Proč staré komunitní servery umírají a nové skomírají?
  • Co by mohlo být společným cílem, na kterém byste se byli ochotni podílet?
  • Má smysl vlastní tvorba? Pokud ano, jak ji podpořit?
Autorská citace #41
2.1.2014 20:52 - York
noir píše:
nevydělá si to na sebe


Tohle je celkem běžně připomínáno snad v každé druhé diskusi. Nikdo (s výjimkou zavedených nakladatelů a i tam je to jen v relativně symbolické míře případně se to týká jen několika nejúspěšnějších) v RPG branži nedělá nic s tím, že si to na sebe vydělá.

Tudíž: Jasně, něvydělá si to na sebe. Takže jak to provést i přes to?

Šlo by to utáhnout třeba přes crowd funding? U projektu s takovýmhle záběrem bych i věřil tomu, že se najde dost ochotných backerů.
Autorská citace #42
2.1.2014 20:54 - Colombo
Je to pořád připomínáno. Dokud nepřijde někdo jako ten z Applu a neudělá z toho chtěný produkt (teď mi vypadlo jeho jméno)
Autorská citace #43
2.1.2014 20:55 - Gurney
Mě náhodou přijde i ta tvůrčí činnost (a tím myslím i překlady) docela užitečná jen ne taková, co u nás (většinou) probíhá. Psát/překládat věci jako kvalitní dobrodružství a kampaně rozhodně nemůže nahradit nabírání nových lidí, ale dost pomáhají v tom aby si ty lidi co si s váma zahrají na conech mohli co nejsnáze zahrát taky sami (přece jen Alnaga se Sirienem si domů asi neodvezou...) a třeba přitom i "infikovat" někoho dalšího ze svého okolí. Původní DnD i Warhammer Fantasy začaly být strašně populární i díky modulům/dobrodružstvím, Paizo, FFG, Catalyst, ... ti všichny vydávaj věci který čerstvě nadčeným lidem začít hrát usnadní (+ samozřejmě dělaj OG).

U nás je naproti tomu podpora v tomhle směru naprosto minimální (ať už u oficiálně vydaných věcí nebo jen těch "neoficiálně" přeložených), zato existuje přímo posedlost tvorbou vlastních systémů, případně settingů.

York píše:
...třetí edicí, která se ovšem už taky nedá sehnat...

Tudy prosím. To o nedosažitelnosti kvalitních her je taky hrozná fáma - máme překlady tří edic DnD, WoDu, FATEu a kdovíčeho ještě dalšího, zdarma.

Popravdě tvůj problém s tím co vlastně hrát (z pohledu nehráče/začínající hráče mimochodem naprosto nepochopitelný a nevýznamný) mi přijde naprosto skvěle ilustrující to o čem píšu nahoře.
Autorská citace #44
2.1.2014 21:04 - York
Gurney píše:
Tudy prosím. To o nedosažitelnosti kvalitních her je taky hrozná fáma - máme překlady tří edic DnD, WoDu, FATEu a kdovíčeho ještě dalšího, zdarma.


Každou chvíli někomu české překlady nebo anglické elektronické verze Shadowrunu doporučju (máme taky scany originálů na torrentech). Já ale mluvím o tom, že je to problém sehnat v tištěné verzi. Tudíž mít příručky při hře a podle potřeby v nich listovat, což je třeba u takového Shadowrunu docela podstatné. Čtečky jsou na to naprd, sedět u PCdla nebo notebooku taky není dvakrát šikovné a tablety ještě nejsou tak rozšířené, aby se to dalo brát za normu. Když už se někdo doptává po konkrétním RPGčku (a tudíž mu můžu tu elektronickou verzi linknout a doporučit), tak to není ten nedotčený nováček (většinou je to někdo, kdo se k tomu po letech vrací).
Autorská citace #45
2.1.2014 21:04 - Bouchi
York píše:
vlastnost vývoje zaštítěného Altarem - kutěno v uzavřeném okruhu lidí, informace o tom nejsou veškeré žádné, i když se na ně hráči přímo ptají, o jakýkoliv feedback autoři nemají vůbec žádný zájem.

Dovolím si tě opravit - nejde o to, že by autoři Altarem vydávaných titulů neměli o feedback v průběhu vývoje zájem, ale prostě otevřený betatesting by nezvládali časově zpracovat. (Což je důsledek toho, že vývoj stolního RPG nejde v českých podmínkách dělat jako fulltime práci, neb není šance ho jako fulltime práci zaplatit, to by se takového RPG muselo prodat nejmíň 15 tisíc kusů během maximálně dvou let.) Proto byl počet testerských skupin omezený na množství, které zpracovat dokážou.

(A co myslíš tím "informace o tom nejsou veškeré žádné, i když se na ně hráči přímo ptají"? Na DrD II a navazující příručky přece informační embargo nebylo - vyšla řada článků, probíhaly diskuse apod.)
Autorská citace #46
2.1.2014 21:08 - Bouchi
York píše:
Já ale mluvím o tom, že je to problém sehnat v tištěné verzi. Tudíž mít příručky při hře a podle potřeby v nich listovat, což je třeba u takového Shadowrunu docela podstatné.

Tak na to listování by mohlo pomoct si ten elektronický překlad vytisknout a nechat svázat do kroužkového hřbetu, ne? A vyšlo by to i levněji než koupě originálu.
Autorská citace #47
2.1.2014 21:09 - York
Bouchi píše:
nejde o to, že by autoři Altarem vydávaných titulů neměli o feedback v průběhu vývoje zájem


Oni o něj nemají zájem ani před tím a potom.

Bouchi píše:
prostě otevřený betatesting by nezvládali časově zpracovat


Nezlob se na mě, ale tohle je úplný nesmysl. Komunitní feedback a testing práci vývojáři nepřidává, ale naopak zcela zásadním způsobem šetří.

Bouchi píše:
A co myslíš tím "informace o tom nejsou veškeré žádné, i když se na ně hráči přímo ptají"?


Například tým a koncept DrD+ Next. O jehož existenci se navíc někdo zcela nesouvisející s Altarem zmínil jen tak mimochodem v nějaké zcela nesouvisející diskusi?
Autorská citace #48
2.1.2014 21:31 - noir
Reálná čísla: aby něco mohlo vzniknout v aspoň trochu kvalitní podobě pro web, stojí to asi mega na rok. Má hodnota českého RPG trhu a věcí kolem takovou cenu? Ne, nemá.
Autorská citace #49
2.1.2014 21:37 - Quentin
Začala pro mě bejt tahle diskuze trochu nepříjemná, když jste se dali do lynčování domácí tvorby, ale tenhle příspěvek mě zachránil :)
Alnag píše:
Když mluvíš o vzkříšení nějakého RPG stylu, pak asi existuje nějaké RPG, které ten styl generovalo. Takže se sem pořád tlačí otázka, co - kromě vlastního ega samozřejmě - brání vzít kopírku, rozmnožit potřebné části kamarádům a hrát s nimi vesele až do skonání světa.

Moje pravidla jsou jen lehký hack S&W potažmo odnd a vesměs všechno je kompatibilní s odnd, většinou retroklonů a s trochou fantasie i se zbytkem d20 systému. (navíc, nikdo nehraje dnd as written. Houserules jsou skoro povinné)

Co se tý osvětový činnosti tejče, tak mám za sebou jen pár příspěvků na blogu a jeden rok vedení kroužku RPG na MDDM v Čelákovicích. Blog čte pár desítek lidí a jestli děti z MDDM ještě hrají nevim.

Byl bych ochotnej psát dál podobné věci, jako píšu na blog. Beztak to všechno musim vymyslet do svých vlastních her. Otravné je jen to přepsání do čitelné formy. Krvavá vila byla vymyšlená a načmáraná před hrou za hodinu. Překreslení, scan a popis na blog zabral snad čtyři hodiny.

Věřím, že to není úplně zbytečná činnost. Stručné a ihned použitelné materiály do hry jsou přesně to, co (nejen) začínající vypravěči potřebují. Jen by mi udělalo radost, kdyby to bylo v rámci nějakého většího projektu. Třeba toho českého systému, který tolik nechcete :D

Co dalšího vyjma tohodle bych mohl dělat?

Noir: Není tahle diskuze o tom, jak se k těmto číslům dostat?
Autorská citace #50
2.1.2014 21:44 - noir
Quentin: Ne, to je popis reality. Pokud se nepodaří vygenerovat marketingové výdaje ve výši nad mega, nemá smysl snažit se něco profesionálně (tedy za peníze)dělat. V ČR to je průser, reálně na marketing v podobné výši nedají ani mnehem silnější hráči.

Tím chci říct, že u nás se dá RPG dělat jen amatérsky, snít o tom, že se bude něco dít profesionálně, je dětinský.
Autorská citace #51
2.1.2014 21:46 - noir
Respektive: je tu samozřejmě hafo možností. Např.: kdyby Bakala udělal Warhorse i jako stolní RPG, tak by se to třeba dalo na to napojit. Respektive kdyby se někdo Bakalovi nabídl, že vytvoří super RPG za malé náklady a nějak se to s jeho PC hrou propojilo, přitekly by do marketingu rázem prachy. Apod...
Autorská citace #52
2.1.2014 21:47 - Colombo
noir: jaké máš zkušenosti s virální kampaní? Co vím, tak se to poslední dobou hodně cituje.
Autorská citace #53
2.1.2014 21:49 - Colombo
Noir píše:
Respektive: je tu samozřejmě hafo možností. Např.: kdyby Bakala udělal Warhorse i jako stolní RPG, tak by se to třeba dalo na to napojit. Respektive kdyby se někdo Bakalovi nabídl, že vytvoří super RPG za malé náklady a nějak se to s jeho PC hrou propojilo, přitekly by do marketingu rázem prachy. Apod...



Navíc, kdyby to bylo zamýšleno jako "reklamní materiál" pro PC Warhorse hru...? Zvětšit Hype?
Autorská citace #54
2.1.2014 21:49 - Colombo
sry, blbý tag...
Autorská citace #55
2.1.2014 21:50 - noir
Colombo: Zrovna jednu musím nějak podporovat. Efekt je mizerný. Oslovíš hafo lidí, ale a)produkt musí být dost známý už předtím b) funguje to hodně u podpoření toho, že se o značce mluví, ne jako nákupní nástroj.

Klasika: Udělat Debilní kecy hráčů RPG? Bez šance. Debilní kecy o Warcraftu? Super úspěch...
Autorská citace #56
2.1.2014 21:52 - Sosacek
QuentinW píše:
done

Super. A ted to delej pokazde.
Autorská citace #57
2.1.2014 21:54 - Colombo
noir: A co věci jako TableTop? Prý to značně zvýšilo prodejnost deskovek.
Autorská citace #58
2.1.2014 21:57 - Bouchi
York píše:
Oni o něj nemají zájem ani před tím a potom.

Kdyby o něj neměli zájem, tak na RPGF neexistují příslušné diskuse s hráči a feedback není zohledňován při přípravě navazujících příruček, reedic a případných přepracovaných vydání.

York píše:
Komunitní feedback a testing práci vývojáři nepřidává, ale naopak zcela zásadním způsobem šetří.

Zpracovat připomínky od stovky hráčských skupin (a odpovědět na ně) bezpochyby zabere několikanásobně víc člověkohodin než zpracovat připomínky dejme tomu od dvacítky skupin.

York píše:
Například tým a koncept DrD Next.

Nevím o tom, že by se Altaru kdokoli ptal na tým "DrD Next".
Koncept byl, pokud vím, představen na GC 2013.
A koneckonců ty jsi přece s Dakarou přišel na RPGF v okamžiku, kdy jsi měl hotovou bezmála stoosmdesátistránkovou vývojovou verzi, tak co je divného na tom, že autoři nechtěli pouštět ven nějaké dílčí střípky, nad nimiž by ještě nebylo možné smysluplně diskutovat? Jakmile bude možné pustit ven nějakou ucelenou část, tak k tomu dojde.

Ale tohle by spíš patřilo do diskuse o DrD II či nějaké jiné, takhle jsem sem víceméně zbytečně vnesl konfrontační tón, což nechci (ale holt nařčení, že autoři a Altar nemají zájem o hráčský feedback, mě prostě trochu nadzvedlo).
Autorská citace #59
2.1.2014 21:57 - noir
Colombo: Přesně tenhle formát jsem navrhoval jedné velké firmě, co dělá deskovky. Nerealizovatelné. Měl jsem prostory zdarma, hosty (a docela známý) zdarma, ale stejně - jsme malej trh, takže náklady jsou moc velký. Levněji ti to v kvalitě nikdo nenatočí, ale stejně si to firma dovolit nemohla. Technika, moderátorka a pár dalších věcí prostě hrnou cenu hrozně vysoko... A je mi to líto osobně, bo jsem našel fakt hezkou sexy chytrou moderátorku. Bohužel nic. A větší hráč už tu není. Jenže pro něj je větší jistota plakát u silnice.
Autorská citace #60
2.1.2014 22:02 - York
noir píše:
Reálná čísla: aby něco mohlo vzniknout v aspoň trochu kvalitní podobě pro web, stojí to asi mega na rok. Má hodnota českého RPG trhu a věcí kolem takovou cenu? Ne, nemá.


K tomu se jde těžko vyjádřit, když nevíme ani rámcově, o co by mělo jít. Z čeho se ty náklady skládají? Programátorská práce? Grafika? Copywriting?
To jsou imho věci, které reálně lze vyrobit v profesionální kvalitě za cenu investice vlastní práce (byť s tou grafikou by to mohl být problém, kolem kostky a RPG fóra se pohybuje žalostně málo grafiků).

Poplatky za vystavení reklamy a podobně? To samozřejmě vlastními silami vyrobit nejde.

Taky je otázka, zda je to projekt, který má smysl jen když existuje dlouhodobě (nevim třeba character builder pro DnD) nebo něco, u čeho má smysl i kratší doba - píšeš náklady na rok provozu, takže počítám, že to s délkou provozu nějak souvisí (byť asi ne lineárně).

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.099234104156494 secREMOTE_IP: 3.235.42.157