RPG odborně

York
2.1.2014 11:38
Přežití RPG v Českých a Slovenských zemích
  • Co pro to chceme a můžeme udělat?
  • Proč staré komunitní servery umírají a nové skomírají?
  • Co by mohlo být společným cílem, na kterém byste se byli ochotni podílet?
  • Má smysl vlastní tvorba? Pokud ano, jak ji podpořit?
Autorská citace #81
3.1.2014 00:32 - crowen
Vdaka za doplnenie tych Strak Bouchi.
Autorská citace #82
3.1.2014 01:16 - Gurney
York píše:
Já ale mluvím o tom, že je to problém sehnat v tištěné verzi. Tudíž mít příručky při hře a podle potřeby v nich listovat, což je třeba u takového Shadowrunu docela podstatné.

Pro takové případy existuje vymoženost zvaná tiskárna :P Ale nebudu prudit, evidentně ti jde víc než o cokoli jiného si prostě napsat vlastní systém.
Autorská citace #83
3.1.2014 01:21 - sirien
Bouchi píše:
Jojo, DrD2 je nehratelné, Altar nevráží statisíce do reklamy a přesto poptávka roste, tomu říkám zázrak. ;)

no, prodejnost neznamená nutně ani hratelnost, ani hranost. Pořád platí, že na všechny ty Tvé prodané kusy nevím o žádné skupině mimo DrDII fandom kdo by to hrál. Letos na GC jsem se tak ptal okolo a ani tam jsem na žádné hráče nenarazil - na kdekoho kdo to koupil, to ano, ale ne na někoho, kdo by to hrál.

Uznávám, že jako nemám statisticky nijak zvlášť validní vzorek, ale tak nějak bych přecejen čekal, že aspoň na někoho narazím...


...a stále platí, že tohle patří do jedné z mnoha DrDII vedlejších diskusí a protože očividně říct nestačí, tak vás rád všechny i nasměruju:
kmenová diskuse k DrD2
diskuse k mé recenzi
diskuse k Jersonově recenzi
Autorská citace #84
3.1.2014 02:27 - Sidalir
K takhle zásadnímu tématu se musím přidat.
Žene mne nouze a nespokojenost se současným stavem (nechci tedy nikoho napadat a už vůbec nechci rozdmýchávat redundantní kolotoč alá DrD 2).

Na jedno vlákno je zde příliš mnoho otevřených otázek:
1. Co propagovat?
Chceme přivést nové hráče ke stolním RPG. Co jim máme/můžeme nabídnout?

Alnag píše:
Já se tady nechci pouštět do polemiky o tom, zda má nebo nemá smysl vlastní tvorba.

Já to risknu. Vlastní tvorba roli určitě má, ale pouze jako sekundární stupeň. Jako varianta či alternativa toho primárního.

Alnag píše:

Napočítal jsem pět titulů (tři, když odečtu ty, které se už asi nedočkají reedice nebo doplňků). Není to o dva víc, než je potřeba? K čemu bude další?

Podle mne je to o jeden titul méně, když se na žádném nedokážeme shodnout.

Chybí nám JEDEN maják (typu staré DrD), na kterém se shodne většina z nás a bude ochotná ho jednotně propagovat.
Klidně ho mohou ti samí lidé kritizovat a nabízet alternativy. A přesto budou ochotni tato jedna pravidla vzít a zahrát si je s nováčky a přivést je tak ke stolnímu RPG.

Jistě namítnete, že vaše pravidla/úprava/cokoli je lepší a rádi je někoho naučíte.
Ale nebude vhodnější, když se většina nováčků odpíchne od něčeho jednoduchého? (stejně jako my dříve od DrD)
A teprve poté budeme všem těm novým hráčům a "vedoucím hry" případně ukazovat i další nepřeberné možnosti ve spleti stolních RPG.

Jerson píše:
Popravdě, myslím že nováčkovi je jedno, jaká pravidla na něj vytáhneš, pokud je dokáže pochopit a začít hrát do dvaceti minut.

Jednoznačně souhlasím, navíc kolik zmiňovaných pravidel obstojí, když je dáte do ruky celé skupině nováčků a odejdete?

2. Koho oslovit?
Shodneme se na cílové věkové skupině? (10-16 let ?)
Chceme vůbec mířit na mainstream? (více je lépe, nebo raději užší výběr- skauti apod. ?)
a dnešní děti? (starší už přitáhnete obtížněji?)

3. Jakým způsobem?
Pokud chceme oslovit mladé/děti, musíme jim i přizpůsobit formu?
crowen píše:
Hruba kniha s 10 ilustraciami k stolnym RPG ludi nepritiahne.

Přitáhne v současné době větší skupinu dětí vůbec kniha, ať je sebelepší?

Spolužáci mojí 12tileté sestry hrají World of Tanks a o "RPG" a Fantasy slyšeli maximálně díky hře "Shakes a Fidget". Můžu se jich zeptat jestli četli nějaké knihy, ale očekávám maximálně komiksy a nucenou literaturu.
Pokud jim poprvé ukážete (k nastudování) cokoli nad 50 stran tak vás hned pošlou do háje.
Na druhou stranu pomalu nastává situace, kdy s 1 tabletem na skupinu můžete počítat (top dárek těchto vánoc).
Asi si také nedovedete představit jak kvůli tomu sestra vyváděla (a nakonec ho dostala).

Přesto je nějaký výstup v podobě knížky (či alespoň brožury) určitě potřeba.
Hry z el. materiálů jsou prostě méně atmosferické a "estetické".

4. Kdo to bude dělat?
Z velkého měřítka (malé území)? Klidně já.
Ve větším rámci? Snad se najdou další dobrovolníci a nadšenci jako je Sparkle.

Pokud z této diskuse náhodou něco vzejde, tak můžete počítat s mojí pomocí (alespoň ohledně rozumné investice času a energie)
---
Otázka pro Bouchiho:
Opravdu by mne zajímalo jaký je tvůj současný názor na takovýto jednotný projekt jako celek? (ať pořád nejsi jen staven do role obránce "vlastních" produktů)
Má šanci? Je předem ztracený?
---
-Hraji 4. rokem GURPSy (4e, převážně el. materiály)
-Vedu FATE (3e) Skyrim pro mé spolužáky ze střední školy (pouze el. mat.)
-pro svoji (tehdy) 10tiletou sestru a její spolužáky jsem zjednodušil DnD (4e) a rok je vedl (základní knížky a vlastní materiály)
-kamarádovi jsem pomáhal zveřejnit kompletní překlad GURPS (4e) na D20 a RPGfóru, prosba o korekce zůstala bez odezvy.
-D20 sleduji pravidelně od roku 2008
Autorská citace #85
3.1.2014 05:55 - Vojtěch
Hele, po grafické stránce myslím, že zrovna FAE je celkem OK díky komixovému stylu ilustrací a přehlednosti. Problém u FAE v současnosti asi nebude ani tolik ten překlad (klidně bych také vypomohl), jako spíš zpracování v odpovídajícím stylu za rozumnou cenu. Troufám si říct, že k vydání něčeho u nás by se šiknul ilustrátor schopný produkovat nějaké jednoduché, ale líbivé obrázky v kvantech z babku.
Autorská citace #86
3.1.2014 07:23 - Beltar
Fíha tolik příspěvků za jeden večer, přiznám se, že nemám sílu na všechny, takže se možná budu opakovat.

Pro nábor nováčku pro PRG v čechách by dle mého názoru nejvíc udělali "Pick-play" dobrodružství.
Byla by tam pravidla, která vysvětlíš za 10 minut. Hotové karty postav. Pár pěkných mapek a ilustrací, aby se lépe popisovalo hráčům a samozřejmě nějaké jednoduché hack and slash dobrodružství. Jo a třeba kostky.

Pěkně to odpropagovat v pár časácích - Né Pevnost. A myslímsi, že to by byla cesta jak naverbovat skupiny, které jsou mimo dosah existujících hráčů. Byla by to sice taková RPG deskovka, ale nic by jim nebránilo, aby ji jeden z nich modifikoval a hráli jiný příběh. Vzpomínám na naši partu, zkušený vypravěč nám odvyprávěl první hru, my si pak vzali postavy, z pravidel DrD opsali statistiky kanibala a kentaura a za víkend odehráli asi 4 dobrodružství ve kterém se vyskytovali jen tyhle dvě potvory.
Autorská citace #87
3.1.2014 08:24 - Bouchi
Sidalir píše:
Otázka pro Bouchiho:
Opravdu by mne zajímalo jaký je tvůj současný názor na takovýto jednotný projekt jako celek? (ať pořád nejsi jen staven do role obránce "vlastních" produktů)
Má šanci? Je předem ztracený?

Vzhledem k "Pokud jim poprvé ukážete (k nastudování) cokoli nad 50 stran tak vás hned pošlou do háje. Na druhou stranu pomalu nastává situace, kdy s 1 tabletem na skupinu můžete počítat (top dárek těchto vánoc)." máš tím jednotným projektem, "jedním majákem", na mysli spíš knížku/sešit s nejvýše několika málo desítkami stran (tedy něco typu Pirátské verze DrD II nebo FAE - i když tam je 44 stran už blízko té padesátkové hranici), nebo (multimediální) aplikaci pro tablet?

Máloco považuju za předem ztracené.
Šance shodnout se na nějakém majáku IMHO je (a patrně to bude muset být překlad, či z něj vycházet, protože <rejp>co je české, to je špatné ;)</rejp>.)
Šance dostat ho aspoň k části cílovky (jestli má cílovka 10-16 let okolo půl milionu osob, tak dejme tomu k 10-20 procentům, pokud by byla řeč o nějaké té tištěné formě) je určitě.
Šance přivést tak k RPG nové hráče - pokud bychom z toho osloveného množství zaháčkovali pár procent, což by se snad povést mohlo, tak bychom k RPG přivedli aspoň tisícovku nových hráčů. Čili - jaké množství bychom považovali za úspěch projektu?
Autorská citace #88
3.1.2014 10:35 - York
V prvé řadě bych chtěl poděkovat Alnagovi za tip na založení diskuse - očividně je tohle opravdu aktuální téma a jsem rád, že tu konečně zas trochu ožila debata. Přestat skomírat je imho stejně důležité, jako se rozšiřovat.

Gurney píše:
Evidentně ti jde víc než o cokoli jiného si prostě napsat vlastní systém.


Jde mi o to ho dodělat, je z velké části napsaný. Přijde mi to výrazně lepší, než se zařadit do zástupu mnoha nedotažených velkých plánů. A i když to vezmu čistě podle toho, co píšeš, tak jak tu někdo správně podotknul: Pokud ve chvíli, kdy to konečně dotáhnu do nějakého rozumného stavu, nebude o RPGčka obecně skoro žádný zájem, tak to bude celkem ukázkové Pyrhovo vítězství.

Sidalir píše:
Chybí nám JEDEN maják (typu staré DrD), na kterém se shodne většina z nás a bude ochotná ho jednotně propagovat.


Tohle se tu už nějaký čas snažím říct.
Autorská citace #89
3.1.2014 10:39 - Sosacek
Ja nevim, jestli problem neni, ze rpg ma kolem sebe to geeky stigma, a nikdo se k nemu nebude chtit hlasit. Mam pocit, ze v USA treba uz to neni takovy problem, ale v CR to trva. Ale samozrejme nechodim na stredni skolu, takze se muzu plest.

Ty domy deti a mladeze jsou zajimavy napad. Tam uz chodi geeky deti (negeeky deti jsou v tomhle veku na ulicich a pichaj si herak), takze by to nemusel byt problem.
Autorská citace #90
3.1.2014 10:47 - Sosacek
Sidalir píše:
Chybí nám JEDEN maják (typu staré DrD), na kterém se shodne většina z nás a bude ochotná ho jednotně propagovat.

Jak jste na neco takoveho vubec prisli?

Jeden majak typu web pro vsechny rpgckare, bez ohledu na politickou prislusnost (takze ne rpgf, kam lidi odsud z principu nepolezou ... i kdyz svym zpusobem whatever) muze davat smysl.

Jedno "majakove" rpg pro vsechny ale bude nevyhnutelne spatne, protoze ruzni lide chteji ruzne veci (jaky smysl dava "jedna pocitacova hra pro vsechny" ?). Mam z toho pocit, ze je to jenom dalsi touha "udelame vlastni system" kombinovana s timhle:



Coz je ta vec, ktera nas sem dostala. Ja vim, ze se kazdy chce videt jako ten Cingischan co sjednoti ceskou rpg scenu a bude hrdina, ale neverim, ze by neco takoveho mohlo fungovat. Co si myslite, ze si mysleli autori drd+? Autori drd2? Autor astralniho doupete?
Autorská citace #91
3.1.2014 10:52 - Quentin
Dobrej argument :)
Autorská citace #92
3.1.2014 10:59 - Alnag
Sosáček píše:
Coz je ta vec, ktera nas sem dostala. Ja vim, ze se kazdy chce videt jako ten Cingischan co sjednoti ceskou rpg scenu a bude hrdina, ale neverim, ze by neco takoveho mohlo fungovat. Co si myslite, ze si mysleli autori drd+? Autori drd2? Autor astralniho doupete?


Psal jsem v první řadě o přežití. O možnosti sjednotit to si nedělám iluze (ono by asi bohatě stačilo nepřidávat k těm soupeřícím standardům furt další, ale co už). V tomhle ohledu nechť každý doporučuje/ukazuje co jeho baví (o to víc v tom bude autentický). Spíš jde o to zasáhnout správnou cílovku.

A myslím si, že to ani není úkol typu - získejme tisíc lidí (to je asi důležité z hlediska vydavatele). Jde podle mého spíš o to, rozjet lavinu na tom správném místě. Kdyby každý účastník diskuze přivedl k RPG 10 lidí ve věku 10-15 (a z toho 2-3 tak, že u toho zůstanou a budou sami propagovat) máme v podstatě vyhráno.

Tohle není ani o velkých číslech (nás taky nejsou velká čísla). Tohle je v podstatě o tom, že ani není komu předat veslo.
Autorská citace #93
3.1.2014 11:01 - York
Sosacek píše:
jaky smysl dava "jedna pocitacova hra pro vsechny"


Pre-WoW základna MMO hráčů - řádově milión až dva v anglicky mluvícím světě, nejspíš o něco víc v Asii.

WoW-time základna MMO hráčů - těžko říct, ale peak byl tuším 11 miliónů subscriberů v jednu chvíli, over time to může být ještě nekolikrát víc.

Výsledek? Další vznikající tituly mají mnohonásobně větší základnu potenciálních hráčů. Do SWTORu se po launchi nehrnulo tuším přes 2 miliony hráčů a hromada dalších titulů může vznikat a existovat právě díky tomu, že tu existují ty milióny hráčů nebo exhráčů WoW, kteří vědí, co je to MMORPG a třeba už přišli na to, že WoW se moc dobře netrefuje do jejich preferencí, takže hledají něco jiného.

Potenciál dračáku přitahovat nové hráče byl imho mnohonásobně větší než u jakékoliv stávající hry, snad s výjimkou dvojky, kde je to ale pořád ještě z velké části právě síla značky.

edit:
Rozhodně netvrdím, že tu má existovat jen jeden produkt pro všechny. Jen že tu chybí ten hlavní tahoun.
Autorská citace #94
3.1.2014 11:31 - Sidalir
Bouchi píše:
Máloco považuju za předem ztracené.
Šance shodnout se na nějakém majáku IMHO je (a patrně to bude muset být překlad, či z něj vycházet, protože <rejp>co je české, to je špatné ;)</rejp>.)

Díky za povzbuzení. Nechci českou tvorbu předem vylučovat. Akorát bych u některých produktů napsal při výběru pár záporů.
Naproti tomu za značku ideál považuji osobně spojení s Asterionem (což je asi nerealizovatelné, že?)

Bouchi píše:
jaké množství bychom považovali za úspěch projektu?

Z osobního pohledu? Pár desítek.
Z pohledu skupiny nadšenců? Několik set.
Komerčně? Nemám tušení.

Sosacek píše:
Jedno "majakove" rpg pro vsechny ale bude nevyhnutelne spatne, protoze ruzni lide chteji ruzne veci

Není potřeba, aby to jedno RPG bylo najednou TOP preference. Stačí když bude většina ochotná vzít tato pravidla a zahrát je s nováčky.
Také neříkám, že se má jednat o něco nového. Jen považuji za nutné se shodnout a postupovat jednotně.

York píše:
Rozhodně netvrdím, že tu má existovat jen jeden produkt pro všechny. Jen že tu chybí ten hlavní tahoun.

Přesně tak. Bez hlavního tahouna prostě strádají i ostatní.
Autorská citace #95
3.1.2014 12:14 - Sosacek
Alnag píše:
ono by asi bohatě stačilo nepřidávat k těm soupeřícím standardům furt další, ale co už

Porad se vsichni tvarite, ze vic volby je spatna vec.

Nerozumim tomu proc. Ano, mit jeden nazev by bylo hezke, ale muzeme tomu klidne rikat "dracak" a hrat Dungeon World, koho to zajima.
Autorská citace #96
3.1.2014 12:16 - Sosacek
Sidalir píše:
Není potřeba, aby to jedno RPG bylo najednou TOP preference. Stačí když bude většina ochotná vzít tato pravidla a zahrát je s nováčky.

To je to same. Kolik lidi tady bude hrat drd2? Kolik lidi tady bude hrat oldschool? Kolik lidi tady bude hrat void?

Malokdo bude ucit novacky neco, co se mu samotnemu hnusi.
Autorská citace #97
3.1.2014 12:25 - Sparkle
Alnag píše:
To mne zajímá a neznám to. Jsou nějaké další kromě uvedené?


Příběhy z kostek (Mindok): http://www.mindok.cz/cz/hry/rodinne-hry-4/pribehy-z-kostek-91037131409-87

Příběhy pro maminku
http://www.deskovehry.com/s-pribehem/1345/recenze-pribehy-pro-maminku-bimbuli-krkouni-prinaseji-hru-pro-mladata

Stories http://www.schmidtspiele.de/produkt-detail/product/stories-49275.html

Plus to vypadá, že Češi konečně objevili Fiasco a Dobrodružství Barona prášila. Je fajn, že vidím kolem sebe zájem o Fiasco, RPG to moc není, ale třeba je to "předstupeň".
Autorská citace #98
3.1.2014 12:31 - Quentin
Píše:
Nerozumim tomu proc. Ano, mit jeden nazev by bylo hezke, ale muzeme tomu klidne rikat "dracak" a hrat Dungeon World, koho to zajima.

My taky celý roky řikáme "jdem hrát dnd", i když hrajeme S&W, 4e, fate, Savage Worlds, SWN etc.
Autorská citace #99
3.1.2014 12:35 - Hunter
Spousta novych prispevku, nestiham :-)
Jenom v rychlosti, libi se mi napad snadneho pripraveneho dobrodruzstvi pro mladsi hrace. 10 minut na pravidla ideal (v podstate to znamena hazis kostkou a tady jsou "staty/dovednosti".
Akorat bych nedelal dobrodruzstvi formou hack and slash - to mi pripada, uprimne, jako nejblbejsi moznost pro propagaci rpg. Lepsi je nejaky ten pribeh a pak hack and slash s final bossem...
Muj bracha, 18 let, mi pri strelbe do finalniho bosse suse oznamil, ze se to desne vlece, kdo to ma hazet a na cele sesne mu prislo fajn resit zapletku, ne "nudne" hazet kostkou. Kdyz si chce zastrilet, pusti si pocitac :-) Takze prestoze jsem byl prekvapenej, mnohem vic ho bavila kecaci, potazmo takticka cast a reseni zapletky, nezli samotna akce. Ta je v rpg, pravda, o dost pomalejsi a nudnejsi, nezli na pc, ci ve filmu :-) A to mam figurky a mapy :-)
3.1.2014 12:51 - crowen
Tie pribehy z kociek su super napad!

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.097394943237305 secREMOTE_IP: 3.85.63.190