Produkty

ShadoWWW
21.2.2016 07:54
Jeskyně a draci
Jeskyně a draci jsou čerstvým projektem nakladatelství Mytago, jedná se o fantasy hru na hrdiny postavenou na systému nejhranějšího stolního rpg na světě - Dungeons & Dragons. Hru s udatnými bojovníky, chytrými mágy, mazanými tuláky a dalšími ikonickými postavami zasazenými do světa draků, čar a kouzel.

Srdce Jeskyní a draků tvoří SRD 5. edice D&D, což jsou vynikající pravidla prověřená několika sty tisíci hráči po celém světě. Nejde však o pouhý překlad pravidel - česká hra přinese pravidla ve srozumitelné a kompaktní podobě, přesto plně kompatibilní s původní hrou. Díky tomu získají hráči přístup k nepřebernému množství oficiálních i fanouškovských rozšíření, které k páté edici D&D vznikly.

Paralelně s pravidly pracujeme na rozšířeních, které chceme pravidelně vydávat jak v elektronické tak v tištěné formě - nová dobrodružství, rasy, schopnosti, nestvůry, magické předměty, povolání atd. Chceme, aby hráči Jeskyní a draků byli dostatečně zásobeni užitečnými materiály, které jim zpříjemní jak přípravu hry, tak hru samotnou.

Vydání hry je plánováno na rok 2017, další podrobnosti budeme zveřejňovat na webu http://www.jeskyneadraci.cz a na FB (http://www.facebook.com/Jeskyně-a-Draci-285072668251981)

Název Jeskyně a draci jsem použil ze svého staršího projektu, jehož vlákno jsem z toho důvodu před chvílí přejmenoval. Tyto dva projekty jinak nemají nic společného.

Viz oznámení na RPG F.

Hlasování o překladu povolání "rogue": zloděj, tulák, nebo zvěd?

Mělo by JaD zahrnout do pravidel i Theater of the Mind?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
Anokladné body15
Nekladné body3
15.3.2018 11:20 - sirien
Log 1=0 píše:
Generické materiály by naopak měly podporovat otevřenost.

Když budeš mít všechny rasy takhle zaměnitelný, tak se z nich stanou jen odlišný sety stat blocků. Pokud nebude načrtnutá žádná osa rozdílu mezi lidskym, elfim a půlorčim paladinem, tak proč se vůbec nemáhat tam ty rasy mít a z té hry zmizí celý rozměr potenciálních témat, konfliktů a stylizací.

Když nebude nic zajímavýho na půlorčim wizardovi nebo paladinovi, nikoho nebude zajímat, co za příběh se skrývá za tím, že se ten ork stal wizardem nebo paladinem a setkání družinového "tradičně tolienovského" elfa s elfím barbarem naprosto ztratí nějaké vyznění okamžitého a radikálního střetu odlišných elfích kultur.

Já určitě nemám nic proti orčímu paladinovi nebo wizardovi (ostatně orčí wizard byla moje první DnD 5e postava a s chutí se k ní zas někdy vrátim), ale na té postavě, její povaze, konceptu a v důsledku i ve vyznění té classy by se ta rasa měla odrazit i v něčem jiném, než jen ve statech.


Tj. pokud je záměrem vyobrazit nějakého orčího paladina, tak to je docela zajímavá challenge a osobně bych víc než obrázek "paladina co je náhodou ork" chtěl vidět třeba nějakej obrázek, kterej nějak zachytí mix té orčí drsnosti s paladinskym řádem. Např. orka obklopeného několika zrušenými nepřáteli, kteří jsou ale všichni naživu (i když zjevně neschopní dalšího boje), což nevysvětluje nic víc, než náboženskej symbol kterej orkovi visí volně na krku a kterej je vyrytej i do jeho meče a zbroje.
15.3.2018 11:39 - sirien
Log1=0 píše:
To, že by jiné rasy měly být ošklivé

pro koho?

Elfka může člověku učarovávat... zatímco orkovi bude připadat jako nevyspělá rozkřehlá anorektička.


Log1=0 píše:
Vyhazování z hospod atp. je setingová věc, dle mého názoru

no... neni.

Tradiční fantasy rasy s sebou nesou nějaká žánrová očekávání, která jsou spojená s ustanovenými a přijatými stereotypy a archetypy. (Kým přijatými? Literárními a dnes i filmovými autory a jejich čtenáři/diváky.) Tj. pokud s některou takovou rasou pracuješ, tak nemůžeš přijít a mávnutim ruky z ní udělat cokoliv, co chceš, a nalepit na to štítek s daným slovem (elf, ork, troll, trpaslík), protože to nebude moc autentické a ani to nebude přijaté (pokud nejsi zatraceně dobrej top class žánr re/definující autor*).

V zásadě existují tři způsoby, jak k už žánrově ustanovené rase přistoupit:

a) stereotypní; prostě přijmeš rasu z většiny tak jak je ustanovená bez čehokoliv dalšího a případně uděláš nějakej ten twist v detailech nebo settingovém zasazení. Např. elfové ve všech tolkienoidních fantasy.

b) inovativní; vezmeš rasu jak je ustanovená a pokusíš se jí změnit nikoliv jejím předěláním, ale nějakou změnou okolního kontextu, která vysvětlí že to co známe vypadá a funguje jinak a dává to smysl. Např. elfové v shadowrunu popř. teoreticky to co Brooks dělá s některými fantasy rasami v pozdějších částech Shannara ságy.

c) dekonstrukce; vezmeš rasu jak je a obrátíš jí - to neznemná udělat s ní cokoliv, ale vytvořit nějakou formu antiteze. U elfů typicky Sapkowski (dneska už to je další forma canonu, viz pozn. níže, ale když s tím přišel, tak to tak nebylo) nebo Pratchett.


Tzn. technicky vzato ano, konkrétní podání (jestli sou lidi na orka protivný, jestli ho vyháněj, házej po něm kameny nebo ho rovnou lynčujou... popř. nějaká převrácená forma zmíněného) je settingová záležitost, ale v obecné rovině to že se něco podobného k orkům pojí je žánrový koncept.


________________

* většina takových případů skončila v zapomění, ale jsou i některé docela zábavné případy; zmínil bych např. Twilight "upíry", kteří jsou napříč celou fantasy komunitou (v širším významu všech konzumentů žánru) braní jako totální výsměch věci (jakože i lidé kteří třeba nemají nic proti Twilightu tak v momentě kdy jim řekneš o definici upíra, tak Twilight vypnou a přejdou na Drakulu a Interview). Na druhou stranu mezi případy kdy taková změna proběhla bych zmínil nejspíš Sapka a jeho elfy, kde to, co začalo jako v podstatě výsměšně parodická a až bashovací dekonstrukce tolkienovského elfího ideálu, se časem změnilo v další sub/žánrový archetyp elfů na který pak začali navazovat další autoři.
15.3.2018 12:38 - LokiB
Merlin píše:
A tak to na mne teď působí. Přece nedáme "hnusáka". Toho by nikdo nechtěl hrát, i když má cool vlastnosti a schopnosti. Z korektnosti (politické, genderové...) je fakt někdy nablití :)


to mi přijde, že to míří dost mimo.
půlork může bejt lidštější i orčtější ... a každýmu může vyhovovat něco jinýho někdo chce hrát lidštějšího z roleplayingových důvodů, ne jen kvůli statům schopnostem.
15.3.2018 13:29 - sirien
Vždycky mi přišlo, že Shadowrunovej art byl v tomhle dost na špičce a je pro mě takovym standardem toho, jak by věci měly ideálně vypadat. Tvořilo ho dost různejch autorů na to, aby tam člověk našel různý podoby věcí (míň i víc lidsky vypadající orky) a vzhledem k množství samozřejmě v různé kvalitě, ale přitom měl Shadowrun vždycky dost jasné pojetí toho, jak věci mají vypadat a taky tak vypadaly.

Tj. v moderní společnosti druhé poloviny 21. století v 6. světě samozřejmě najdete nejen gangsta orky, ale i orky (a trolly a další takové, přirozeně) kravaťáky a top-managery a v těch ilustracích jsou často zachycení. Ale přitom nikdy nevypadají stylem "je to trochu jinak vypadající člověk" - z valné většiny těch SR ilustrací sem vždycky měl ten dojem "hej jo, ale je to ork, ne člověk, a vyvolává to adekvátně jinej dojem". (Podobně samozřejmě i někteří elfové a další vznešený frňáci byli pouliční gangstas...)


Když se podívám na tohodle paladina, tak můj dojem z toho obrázku je, že mi je vlastně dost jedno jestli to je ork, půl-ork, člověk nebo pro mě za mě elf - je to tak genericky sterilní že to na tom obrázku vlastně nic nijak nemění.
16.3.2018 01:18 - Log 1=0
Sirien:
Tu otevřenost jsem tak nemyslel. Jen už nějak nevím, jak jsem to vlastně myslel. Asi mě jen dožraly ty prohlášení o politické korektnosti.

sirien píše:
TTzn. technicky vzato ano, konkrétní podání (jestli sou lidi na orka protivný, jestli ho vyháněj, házej po něm kameny nebo ho rovnou lynčujou... popř. nějaká převrácená forma zmíněného) je settingová záležitost, ale v obecné rovině to že se něco podobného k orkům pojí je žánrový koncept.

Souhlas, nějak takhle jsem to myslel.

U té ošklivosti si ale stojím za svým. Půlork nemusí být hnusák, aby působil jako půlork.
16.3.2018 07:20 - Merlin
Log 1=0 píše:
Asi mě jen dožraly ty prohlášení o politické korektnosti.

paráda, píšu si bod

Log 1=0 píše:
U té ošklivosti si ale stojím za svým. Půlork nemusí být hnusák, aby působil jako půlork.


všiml sis tam těch uvozovek? :) pokud ne, pak se na můj post ještě jednou mrkni
16.3.2018 09:15 - shari
Také přidám své dojmy...

Holka v podzemí:
Podle výrazu bych řekla, že krom toho, že je to očividně magická zbraň, má ten meč pro ni nějaký speciální význam, ať už náboženský, nebo je to ztracené rodinné dědictví, nebo tak něco. Na to, že jsou tam kolem ní ty ruce, je příliš klidná, takže o nich ještě neví, ale velmi brzo bude nemile překvapena.

Holka ve městě:
V tom městě je klid. Na první pohled město vypadá obyčejně, ale soudě podle praporků, to je nějaká z hlavních ulic, a nedostatek lidí tam působí až nepřirozeně - ten klid určitě není normální. Holka samotná se zklamaně dívá na tu věž, jejíž stín se jí promítá na plášť. Vypadá to, že od tama odchází.

Borec na hradbách:
Je na hlídce. Něco zahlídnul, takže si nakročil, aby líp viděl. I přesto, že hustě prší, nemá nasazenou kapuci, což může být proto, aby ho neomezovala v pozorování.

Půlork:
Připadá mi unavený. Buď je na stráži, nebo na někoho či něco čeká.
16.3.2018 13:10 - Log 1=0
Merlin píše:
všiml sis tam těch uvozovek? :) pokud ne, pak se na můj post ještě jednou mrkni

Všiml. Ale jestli "hnusák"=působí jako půlork, tak jsem asi dost podcenil jejich váhu.
16.3.2018 14:26 - sirien
spíš že to nemyslel nutně doslova.

Ono ork může člověku připadat hnusně. Taková elfka, pro většinu lidí ztělesnění fyzické krásy, bude orkovi připadat jak ňáká nezdravě anorektická holčička s nedovyvinutejma kostma. A pro dragonborna to budou všechno nějaký divně savčí věci s čirou náhodou jemu podobnou (humanoidní) tělesnou konstitucí.

Takže budeš mít takový co budou řikat "tamty cizáci sou hnusný", budeš mít takový co budou řikat "oni sou jiný, ale tenhle mezi nima vypadá dobře" a pak budeš mít nějakou většinu někde mezi těmahle dvouma táborama co se bude klonit podle settingu tam či onam.
16.3.2018 16:12 - Merlin
sirien píše:
spíš že to nemyslel nutně doslova.


Log 1=0 píše:
Všiml. Ale jestli "hnusák"=působí jako půlork, tak jsem asi dost podcenil jejich váhu.


příště se holt rozepíšu: ten jinej, divnej, cizi...
16.3.2018 16:51 - Log 1=0
Jak to myslím:
Humanoidé jsou si až na výjimky hrozně podobní. Mají nejen stejný počet a umístění rukou, nohou a hlav, ale taky očí, uší, nosů, úst, a tak dále. Navíc velikosti a vzdálenosti všech částí těla se liší jen velmi málo. Ano, spousta humanoidů se tomu vymyká, ale většina co do rozšířenosti v drtivé většině světů to tak má.
Tedy i jejich ideál krásy bude v mnoha ohledech podobný. Ano, když vezmeš extrémní případy, bude se to lišit o něco víc.
Krom toho mají spoustu rozdílů, samozřejmě. Ale pokud si na ně zvykneš, tak (asi ne zákonitě, ale často) vyvstane ten společný základ.
Humanoidi si samozřejmě většinou nezvyknou, protože jsou banda tupých xenofobů, ale já mluvím spíš o tom zbytku.
EDIT: Hm, mám pocit že jsme za jedno, a opravdu jsme si jen nerozuměli.
16.3.2018 17:09 - Šaman
Ideál krásy se mění i v rámci stejné rasy, kultury a místa v průběhu staletí. Vzhledem k tomu, že ostatní fantasy "rasy" jsou ve skutečnosti jiné druhy, tak ty ideály budou hodně někde jinde.
16.3.2018 17:20 - Log 1=0
Šaman píše:
Ideál krásy se mění i v rámci stejné rasy, kultury a místa v průběhu staletí. Vzhledem k tomu, že ostatní fantasy "rasy" jsou ve skutečnosti jiné druhy, tak ty ideály budou hodně někde jinde.

Protože ty jiné rasy jsou ve skutečnosti projekce arcetypů jedné konkrétní kultury (včetně lidí, ehm) (prosím nevytahovat konkrétní protipříklady, není to kauzální pravidlo), tak si budou blíž, než ideály různých reálných kultur napříč časem a prostorem.
16.3.2018 17:56 - Šaman
Tak zrovna u těch orků a půlorků si archetypálně projektuju preferenci silných až udělaných jedinců jako známku zdraví a schopnosti přežít i delší strádání. Včetně hustého ochlupení, silných a velkých zubů (aspoň u samců), možná i nějaké neestetické jizvy ze zkoušek, kterými prokázali svoji sílu a bojové schopnosti.

Což je proti mému archetypálnímu ideálu velmi vzdálené.

Ten chlápek na obrázku vypadá na půlorka strašně mírně a civilizovaně. Možná ho žádná z jeho kmene nechtěla a tak se přidal do lidské armády?
16.3.2018 18:10 - wlkeR
Otázky ten obrázek vyvolává, ale jen když člověk nemá na výběr, než se jím zabývat. Kdybych na výběr měl, tak se mu v knížce nevěnuju ani pár sekund.
17.3.2018 11:01 - Log 1=0
Šaman: Půlka jsou celkem jasné čísti ideálu krásy v jakékoli kultuře (zdraví, síla, klidně přidám mládí).
Půlka jsou konkrétní kulturní prvky, které sis našel v nějaké jiné kultuře ("našel" beru i "četl v NG a zaujalo"), které předáváš svým "jiným" (jizva). Což je legit, ale jaksi to spadá do té kategorie "jinakost, kterou je třeba akceptovat", stejně jako pár anatomických specifik (zuby).
17.3.2018 11:17 - Haplo
Šaman už to trochu nakousl: zaznělo tu, že orci (rozuměj i půlorci) jsou bytosti chaosu, což je dle mě specifikum pro svět Warcraftu (ale nevím, na kolik by to mělo mít vliv na je vzezření) a já sám to tak nevnímám. Spíše bych je viděl jako jednodušší kulturu (oproti ostatním rasám), takové divoké kmeny. Což neznamená, že nemohou a neumí používat složitější techniku, jen k ní nemají takový vztah. V jejich kultura pak využívá odpovídající standardy: zkouška dospělosti bude mít podobu nějaké fyzické zkoušky, dále bude vyzdvihován jedinec, který má dovednost přežít ve volné přírodě a extrémních podmínkách, mnohdy budou s sebou nosit trofeje, které ukazují co všechno dokázali (ne však jako chvástání, spíše jako naplnění společenských předpokladů).
Zobrazení archetypu povolání pak bude vycházet i z kulturního hlediska dané rasy. Pokud by jsme měli orka-čaroděje, byl by to pravděpodobně šaman či voodoo zaříkávač. Moje představa o orkovi-paladinovi by pak byla následující: je to válečník a zároveň bude sloužit bohu. Na rozdíl od svých soukmenovců, kteří svou sílu do boje hledají ve fyzických cvičení a tréninku duelů, bude paladin hledat sílu spíše při rozjímání v přírodě a zde se bude napojovatna božskou sílu - jelikož právě zde bude primitivní kultura hledat nadlidské věci.

Více bych se při vyobrazení snažil poukázat na jednoduší kulturu, ať již výběrem výzbroje a výstroje (sekery, kopí a třeba dřevěný štít, na sobě klidně nějakou lehčí zbroj). Co mi ale u vyobrazení paladina chybí je nějaký znak boha, za kterého bojuje - v našem případě by mohl být klidně nějaký abstraktnější, spjatý s přírodou. Abstraktnější ve smyslu, že v kulturních zemích bude znak řádu daného boha všude stejný, nějaká hvězda s jedním prodlouženým cípem, u orků se může lišit u každého kmene či osady, takže symbolem bude světlý kámen nebo třeba oko sovy
17.3.2018 12:07 - LokiB
Co jsou či nejsou orci či půlorci je věc settingu, neviděl bych v tom nutně nějaký "sjednocující prvek, který musí být přítomen vždy a všude". To samé platí i o ostatncíh rasách. Jestli má JaD nějaký default setting, bylo by ok, kdyby obrázky (a obecně pojetí ras a povolání) tomuto settingu odpovídaly.
18.3.2018 09:10 - ShadoWWW
Mám dotaz do pléna ohledně kouzla denní světlo (daylight). V češtině i angličtině neustále budí otázky, jestli působí na upíry.

Ne, protože na upíry působí jen sluneční světlo. U kouzla by muselo být uvedeno, že svítí slunečním světlem. Denní světlo svítí jen jasným světlem, slunečním světlem svítí například sluneční paprsek (a je to uvedeno v jeho popisu).

Tak mě napadá, jestli by nebylo lepší do JaD rovnou přejmenovat toto kouzlo na jasné světlo, aby nezpůsobovalo podobné zmatky. Co myslíte?
18.3.2018 09:48 - Quentin
Rozhodně. Hraju kněze světla a neskutečně mě to irituje :D
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.24595808982849 secREMOTE_IP: 54.221.147.93