Fate hotová řešení: Zbraně a brnění

Obsah článku:

Star Wars zbraně jako Speciality

Toto je systém původně vytvořený pro příručku pravidel Fate epizoda I: Vaše vlastní Star Wars (detaily zejména, ale nejen, viz kapitola „Speciality“ a ukázkové vybavení a organizace, str. 86-97 a poznámky v textu na stranách 120-123; jo, slibuju, že už to taky někdy konečně přenesu do SRD). Jeho základní myšlenkou je fakt, že ve Star Wars jsou zbraně něco tak běžného, že se nad nimi už ani nemá smysl pozastavovat a fakticky tak systémově „padají“ zpátky na úroveň prostých nástrojů dávajících svolení k použití dovednosti (obvykle Blasterů) - vyjma těch pár výjimečných zbraní a brnění, které jsou ikonickou součástí stylizace konkrétních postav. Tahle část za pomlčkou je důležitá, takže projistotu znovu - ikonickou součástí konkrétních postav.


Tento systém se hodí do všech prostředí, která jsou bohatá na běžné zbraně a výbavu, ale občas se tam objevují opravdu speciální, ikonické kusy a zejména se hodí tam, kde má každá postava nárok ně nějakou svou specialitu. Můžou to být Star Wars, ale třeba i různé post-apokalypsy, sci-fi jako Dark Matter nebo Killjoys atp. Můžete jej ale využít i ve hrách, v nichž moc zbraní není a když, tak jsou spíš obyčejné, ale jimiž se občas mihne nějaká zvlášť militantní postava (Firefly, napříkald).


Pravidla

V základu neplatí žádná zvláštní pravidla - vše funguje tak, jako v Základních pravidlech. Předpokládá se, že se okolo válí spousta zbraní, které sice vypadají různě, ale fakticky jsou kompletně zaměnitelné a systémově fungují pouze jako svolení k použití dovednosti Blastery (=Střelba) nebo Boj. Speciální zbraně dávají výhody svých zcela specifických aspektů a triků.


Pořízení, získání a sebrání Speciálních zbraní

Všechny postavy mají ve SW pravidlech dodatečný rozpočet na nákup Specialit (v základu 1 aspekt a 2 triky). Ten mohou utratit za kdeco a pokud chtějí, tak i za zbraně a brnění (ostatní možnosti viz str. 86 a dál). Kromě samotné platby mají Speciality i další (obvykle příběhové) podmínky, které je potřeba splnit, abyste je mohli mít. Postava, která za danou zbraň zaplatila svým rozpočtem Specialit, ji vlastní a může jí libovolně používat (jakoby šlo o její vlastní aspekty/triky). Pokud postava nemá zbraň k dispozici, když by se jí zrovna hodila, tak jako kompenzaci dostane bod osudu.


Postava může dostat speciální zbraň v průběhu hry - ať už to znamená, že jí někomu sebere, někdo jí ji hodí či zapůjčí nebo cokoliv jiného. Takto získanou specialitu může postava bez omezení používat jako běžnou zbraň bez zvláštních schopností. Její zvláštní schopnosti může použít 1x za scénář zdarma - za jejich každé další použití musí zaplatit 1 bod osudu.


Pokud postava zbraň trvale ztratí nebo se jí vzdá, může si pořídit jinou. Pokud zaplatí za získanou specialitu, tak se tato od té chvíle stává její a může ji používat bez dalších omezení.


Speciální zbraně

Bowcaster
Svolení: Pouze Wookieové
Cena: 1 trik

Silný výstřel. Výstřely z wookiejského Bowcasteru nesou dodatečnou rázovou vlnu. Pokud protivníka zasáhnete se stylem, místo posílení na něj rovnou umístíte aspekt Sražený a vezmete si na něj volné vyvolání. Proti statickým objektům a věcem máte +2 k útoku.


Stará dobrá blasterovka
Svolení: Nesmíte sem tam zapomenout zmínit, kolikrát vám už vaše stará, ale spolehlivá a oblíbená blasterová pistole zachránila život.
Cena: 1 trik

Přetížená cívka. Měla už dávno bouchnout. Místo toho generuje podivně probíjející výboj, který dvakrát za scénu dává +2 posuny při zásahu protivníků s brněním.


Vibromeč z kortosie
Svolení: Budete ostatním hráčům dlužit historku o tom, jak jste se k meči dostali (komu jste jej vzali, kde jste jej vydražili atp.). Dejte jí k dobru v nějaké vhodné scéně.

Cena: 2 triky

Energetická netečnost. Kortosie (občas také kortoská tkanina) je zvláštní materiál, který z okolí nikdy nepřijme víc, než jen malé množství energie naráz. Kortosie činí zbraň netečnou vůči čepelím světelných mečů, které ji nemohou poškodit, a uživatelům Síly umožňuje používat ji pro srážení blasterových výstřelů.

Vysokofrekvenční mikrovibrace. Když způsobíte protivníkovi následek, můžete zaplatit volné vyvolání nebo Bod Síly a učinit jej o úroveň horší.


Těžký opakovací blaster
Svolení: Členství u speciálních jednotek
Cena: 1 aspekt a 2 triky

Pancíř. Proti všem útokům (vyjma útoku světelným mečem) máte zbroj:2

Aspekt Těžký opakovací blaster označuje opravdu velké blastery, které mnohdy neujdou pozornosti ani na bitevním poli, natož v civilním prostředí.


Granátomet. Jednou za scénu můžete provést útok na celou zónu (jinou, než ve které se sami nacházíte), nebo na její celistvou výseč (tj. můžete zasáhnout nepřátele, mezi nimiž nestojí žádný váš spojenec). Opakování v rámci scény vyžaduje přípravnou akci opětovného nabití.

Vysoká kadence. Pokud jste se v předchozí akci výrazně nepohnuli (neběželi jste ani jste neuskakovali atp.), můžete naráz vypálit salvu jako malá jednotka. Můžete zaútočit až na tři při sobě stojící cíle naráz bez dělení posunů nebo si vzít +2 pro útok na jeden cíl (vč. skupiny).


Kromě běžných zbraní tu samozřejmě máme ještě světelné meče (popř. fotonové čepele nebo psionické čepele, jak je libo). V mnou použité mytologii jsou Jedijské meče z přírodních krystalů a jsou vyrobené během tradičního iniciačního rituálu, takže všechny fungují +- stejně. Zmíněná nevýhoda druhého triku Jediijského meče je v pravidlech dále rozvedena u pravidel pro Temnou stranu. Sithské meče jsou vyráběné skrze Sithskou alchymii - na pohled mají o 1 trik méně, ten je ale ponechán, aby si jej hráč mohl domyslet unikátně podle vlastní chuti. Tedy, vlastního Sitha, samozřejmě.


Oba typy světelných mečů umožňují odrážení blasterových střel. Kdokoliv, kdo je citlivý k Síle a má v rukou Jedijský světelný meč, popř. kdokoliv, kdo je trénovaný v tomto typu obrany skrze Sílu a má Sithský světelný meč nebo zbraň z kortosie, může použít Boj k obraně proti útoku Blastery. Při úspěchu se stylem místo posílení střelu odrazí a sám tak provede Slušný (+2) útok blastery.


Ano, je to trik zdarma navíc. Jenže vy chcete, aby to ty postavy uměly a ani s +2 za plnou obranu to není nic moc extra (vyzkoušeno za vás - efektivně to z většiny funguje jen o málo líp, než uskakování Atletikou); navyšovat kvůli tomu rozpočet specialit obecně na 3 triky by hru v základu zbytečně přeplnilo věcmi (ale pokud po tom toužíte...).


Jediijský světelný meč
Svolení: Pouze Jediové (popř. členové obdobných společenství, např. Šedé stráže atp.).
Cena: 1 aspekt a 2 triky

Ničivá čepel. Čepel světelného meče tvoří ohromná energie světla a plasmy držená pohromadě samotnou Silou. Jako taková nemůže být zničena a při útoku ignoruje jakoukoliv zbroj. Při úspěchu se stylem na obranu proti útoku zblízka vedenému čímkoliv vyjma světelného meče nebo zbraně z kortosie můžete místo posílení protivníkovu zbraň zničit (pokud žádnou nemá, můžete mu rovnou udělit dvou posunový zásah).

Energie čisté Síly. Harmonie krystalu Jediům usnadňuje soustředění, manipulaci a obranu před okolní energií, ať už jde o Sithské blesky nebo o přirozenější formy výbojů - Jedi, který k podobné akci užívá svůj světelný meč, získává +2. Tato výhoda ale nepřichází zdarma: protože je krystal sladěn se Silou i Jediem samotným, jakýkoliv nepřirozený výkyv Síly, který způsobí (např. něčí smrt) zasáhne i samotného Jedie.


Sithský světelný meč
Svolení: Pouze Jediové (popř. členové obdobných společenství, např. Šedé stráže atp.).
Cena: 1 aspekt a 1 trik

Ničivá čepel. Čepel světelného meče tvoří ohromná energie světla a plasmy držená pohromadě samotnou Silou. Jako taková nemůže být zničena a při útoku ignoruje jakoukoliv zbroj. Při úspěchu se stylem na obranu proti útoku zblízka vedenému čímkoliv vyjma světelného meče nebo zbraně z kortosie můžete místo posílení protivníkovu zbraň zničit (pokud žádnou nemá, můžete mu rovnou udělit dvou posunový zásah).


Speciální brnění

Mandalorianské brnění
Svolení: Pouze Mandaloriané
Cena: 1 aspekt a 2 triky

Aspekt Mandalorianské brnění vystihuje jeho specifický vzhled (a související reputaci), stejně jako jeho odolnost nebo schopnost nečekaně podpořit váš útok pomocí nějaké drobné technické vychytávky (pokročilé zaměřování pro ruční rakety atp.). Na rozdíl od běžného těžkého brnění, Mandalorianské pancíře jsou dělané na míru tak, aby svého nositele nijak neomezovaly v pohybu.

Mandalorianské brnění bývá vybaveno tryskami, i když jejich ovladatelnost je občas diskutabilní. Můžete zaplatit Bod Síly nebo volné vyvolání a trysky aktivovat, abyste se vznesli - přistání a každá změna směru vyžaduje úspěšný hod na Atletiku proti minimálně Slušné (+2) obtížnosti. Dokud nepřistanete, musíte se každý tah pohnout alespoň o jednu zónu.

Pancíř. Proti jakémukoli útoku (vyjma útoku světelným mečem) máte zbroj:2

Chodící arzenál. Mandalorianské brnění bývá plné zbraní, mnohdy těžko odhalitelných (obvykle včetně nějaké té rakety). Když potřebujete nějakou běžnou zbraň (blaster, sonický emitor, plamenomet, běžný granát), máte jej vždy poruce. Pokud vás někdo odzbrojí, ale brnění vám ponechá, vždy vám v něm zbyde alespoň jedna střelná zbraň a jedna zbraň na boj z blízka.


Osobní brnění
Svolení: Žádné
Cena: 1 trik

Osobní brnění je v podstatě lehký pancíř, obvykle nošený osobními strážemi, příslušníky těžkých pořádkových jednotek nebo lehkou mobilní pěchotou (popř. partizány). Není nejpohodlnější, ale dá se rychle obléct a s trochou snahy i ukrýt pod oblečením.

Brnění. Osobní brnění vám dvakrát za scénu (vyjma případu, kdy jste zasaženi světelným mečem) umožní zvýšit hodnotu některého z vašich čtverečků stresu o 1


Těžké pěchotní brnění
Svolení: Příslušnost v armádě (nebo armádní minulost)
Cena: 2 triky

Pancíř. Proti všem útokům (vyjma útoku světelným mečem) máte zbroj:2

Spolehlivá ochrana. Těžké brnění vydrží neskutečné věci. Když jej máte na sobě, můžete využít dodatečnou kolonku Drobného následku proti jakémukoli útoku, před kterým vás může brnění ochránit (včetně útoku světelným mečem). Kolonku můžete obnovit poté, co obdržené poškození opravíte.

Závěrečné poznámky

Svolení by teoreticky mohlo fungovat jako skutečné omezení pro braní zbraní během tvorby postav, kdybyste se namáhali předem vyrobit jejich obsáhlejší seznam, z nichž by si hráči vybírali. Protože jsem nic takového neudělal a očekávám, že si hráči své ikonické zbraně vymyslí sami, tak to ve skutečnosti funguje spíš jako podtržení stylizace a unikátnosti daného předmětu.


Některé položky mohou působit trochu víc genericky, než bylo předesláno. Na jednu stranu to je trošku moje lenost (zcela vážně, vymýšlet ta pravidla bylo tenkrát docela kreativní ždímání...), na druhou stranu tyhle uvedené věci mají stejně fungovat převážně jen jako vzory pro hráče k vymyšlení vlastního obsahu.


Můžete si všimnout, že i když se systém tváří "vyváženě" s těmi různými rozpočty a svoleními, ve skutečnosti to je nastřílené spíš hrubě a od oka - některé triky jsou možná trošku slabší, než by být měly, světelné meče naopak ulítávají a mají skoro o trik víc, než by mít měly... Fate je robustní a podobné výkyvy dokáže "odpustit". Plus to vždycky můžete dozarovnat za běhu při hře.


Na druhou stranu, schopnost útočit na celou zónu jsem specifikoval na cenu 1 triku. Stejně tak tvorbu dodatečných efektů (například podpálením cílů - ano, plamenomet proti celé zóně je specialita za 2 triky; popř. si za to Mandaloriané ve zbrojích můžou platit body osudu). Brát věci laxně je jedna věc, nechat je urvat ze řetězu je věc druhá.


Systém popsaný v referovaných Star Wars je ve skutečnosti obsáhlejší - jsou v něm pravidla pro granáty a střelbu do soubojů (a pro duely na světelné meče) a pro střety s ATAT a další srandy. Nicméně to je už nějaká další omáčka okolo a o té zas v nějakém jiném článku.


< Systém: SW zbraně jako Speciality >
Systém: Hard SF zbraně jako triky vybavení
Článek vložil sirien | CC Attribution 05.02.2020
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 18 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.14349794387817 secREMOTE_IP: 3.143.111.194