Fate hotová řešení: Zbraně a brnění

Obsah článku:

Historické zbraně jako triky a vybavení

Poznámky

Toto je systém pro historické a fantasy hry. Záměrem tohoto systému je poskytnou rozmanité možnosti (podobně jako v DnD, GURPS atp.), přičemž co do stylizace není cílem ani tak realističnost, jako spíš „cinematická uvěřitelnost“. Jednotlivé zbraně získávají svá klíčová slova, která jim dávají různé schopnosti a případně spolu různě interagují.


Klíčová slova (v podstatě "tagy"), které systém zbraním přiřazuje, jsou v podstatě malé "malé triky", který zbraň poskytuje. Všimněte si, že jednotlivá klíčová slova jsou slabší, než běžné triky, protože zbraně jich většinou nesou několik naráz.


Pravidla jsou utříděná do tabulek, protože hráči, kteří mají podobné systémy rádi, obvykle mají rádi tabulky.


Pravidla

Tato pravidla rozšiřují možnosti některých dovedností. Konkrétně přidávají akce Útok a Obrana dovednostem Atletika a Kondice. Pro boj zbraněmi na blízko platí, že můžete provést:


Dovednost A+CA se zbraní A+CA beze zbraně D se zbraní D beze zbraně
Boj X X X
Kondice X X X
Atletika X X X

Pro vrhací a střelné zbraně pak platí:


Dovednost A+CA s vrhací zbraní A+CA se střelnou zbraní
Kondice X
Atletika X X
Střelba X X

Na začátku scény musíte určit, kterou dovednost chcete používat pro útoky a tvorbu výhod za pomoci zbraně. Změna této dovednosti v průběhu scény vyžaduje úspěšnou akci vytvoření výhody Změna stylu za pomoci Vůle proti Slušné (+2) obtížnosti, popř. můžete změnu provést namísto získání posílení. (Bránit se můžete, čím chcete.)


Tabulky výše shrnují svolení k provedení dané akce s libovolnou zbraní. Jednotlivé zbraně však dávají další výhody, jsou-li použity pomocí správné dovednosti. (Pokud je použijete s jinou dovedností, tak s nimi sice zvládáte fungovat, ale jste příliš slabí / pomalí / netrénovaní, než abyste ji dokázali využít naplno):

  • Hrubé zbraně dávají výhody Kondici a Boji
  • Jednoduché zbraně dávají výhody Atletice a Boji
  • Válečné zbraně dávají výhody pouze Boji
  • Vrhací zbraně dávají výhody pouze Atletice
  • Střelné zbraně dávají výhody pouze Střelbě

Výhody, o nichž je řeč, jsou zmíněná klíčová slova. Jejich význam je následující:

  • Silné zbraně dávají Zbraň:1 (tedy +1 posun při zásahu).
  • Razantní zbraně vám při úspěchu se stylem dávají možnost namísto záskání posílení donutit protivníka přijmout následek (stále se ale musíte vzdát 1 posunu zásahu)
  • Průrazné zbraně ignorují 1 bod zbroje. Pokud je proti nim zbroj vyvolána do obrany, tak vyvolání přidá jen +1.
  • Obranné zbraně dávají všem vašim čtverečkům +1 proti všem útokům, proti kterým se jimi můžete smysluplně bránit.
  • Reakční zbraně vám při remíze na obranu dají posílení (a útočníkovi jej odepřou).
  • Dlouhé zbraně způsobují, že protivníci bez dlouhé zbraně musí nejprve získat výhodu přiblížení (nebo nějakou podobnou), aby na vás mohli zaútočit. Výhody mohou tvořit bez omezení. Pokud se stanete Obestoupenými (nebo tak podobně), tak tuto výhodu ztrácíte.

Dual-wielding aneb boj dvěmi zbraněmi dává výhodu pouze těm postavám, které zrovna využívají Boj jako svou bojovou dovednost. Zvolte, která z vašich zbraní je ta "hlavní" a používejte při boji její klíčová slova. Pokud je vaše druhá zbraň:

  • Dýka, tak jednou za scénu můžete po konečném vyhodnocení útoku (tj. po všech hodech a opravách za vyvolání) utratit bod osudu a znemožnit tak protivníkovi použít stres.
  • Odlišná od té hlavní, tedy má klíčová slova, která hlavní zbraň nemá, pak jedo z nich vyberte a přidejte si jej. (změna tohoto slova vyžaduje *Změnu stylu, viz výše)
  • Podobná od té hlavní, tedy nabízí pouze stejná klíčová slova, jako má ta hlavní, tak si přidejte +1 k útoku a CA Bojem.

Pozn.: (2R) před názvem zbraně znamená "obouruční".


Silné Razantní Průrazné Reakční Obranné Dlouhé
Hrubé zbraně (Boj, Kondice)
Žádná (beze zbraně)
Sekery X
Palcáty a kladiva X
(2R) Kyje a palice X X
Jednoduché zbraně (Boj, Atletika)
Nože, dýky, tesáky
Obušky X
(2R) Tyče a hole X X
(2R) Oštěpy a vidle X X
Válečné zbraně (Boj)
Válečná kladiva X X
Krátké meče X X
(1/2R) Jedenapůlruční meče / X X
(2R) Obouruční meče X X X X
(2R) Obouruční sekyry X X X
(2R) Kopí X X X X
(2R) Halapartny X X X X
Vrhací zbraně (Atletika)
Kameny
Nože X
Sekyry X
Oštěpy X X
Střelné zbraně (Střelba)
(2R) Praky
(2R) Běžné luky X
(2R) Válečné luky X X
(2R) Kuše X
(2R) Těžké kuše X X X

Zbroje a štíty fungují trošku jinak, než samotné zbraně. Zaprvé název zbroje / štítu se počítá jako váš aspekt, který může být vyvolán nebo vynucen. Dále:


Zbroje vám navíc dají hodnotu zbroje (tedy počet posunů, který se odebere, když jste zasaženi) a těžší zbroje navíc několik volných vyvolání na svůj aspekt. Výměnou za to ale dají strop vaší efektivní hodnotě Atletiky. Navíc pokud nemáte Kondici stejnou nebo vyšší, než je hodnota zbroje, tak se rozdíl počítá jako váš postih k Atletice (počítáno od Stropu zbroje, je-li vaše Atletika vyšší).


Štíty dávají pasivní obranu (tj. výsledek vašeho hodu na obranu před opravami za vyvolání nemůže být nikdy nižší, než hodnota pasivní obrany štítu). Navíc pokud bojujete Bojem, tak vám přidávají +1 do všech hodů na obranu a umožňují vám bránit se Bojem proti Střelbě.


Pasivní obrana Zbroj: Volná vyvolání Strop Atletiky
Zbroje
Jednoduchá - 1 0 4
Lehká - 2 0 3
Kovová - 2 1 2
Plátová - 3 1 1
Plná rytířská - 3 2 0
Štíty
Malý 1 - - -
Velký 2 - - -
Pavéza 3 - - -

Závěrečné poznámky

Všimněte si, že hodnotu čtverečků stresu v tomto systému nezvyšují zbroje, ale některé zbraně. Dále si všimněte, že zbroje nedávají hodnotu pasivní obrany, ale volná vyvolání na svůj aspekt. To možná není až tak "realistické", ale zbrojím to dá víc "zazářit" a nenechá je to "jen tak splynout" do pozadí. Plus co do realismu je takto lze s vhodným popisem použít i k zesílení útoku. A dual-wielding s dýkou efektivně umožňuje vyměnit bod osudu za volné vyvolání na způsobený následek. Obecně si lze s dílčím nastavením tohoto systému hodně hrát, jen musíte dát pozor, aby vám někde nevzniklo příliš silné kombo (pro dual-wielding nebo kombinaci zbraň+štít atp.)


Za pozornost určitě stojí, že tabulka zbraní není vyplněna jen tak od oka, ale řídí se nějakými (byť volnějšími) pravidly. Např. hrubé i jednoduché zbraně dávají méně klíčových slov než válečné zbraně a obouruční zbraně dávají obvykle klíčové slovo (nebo u válečných zbraní dvě) navíc. Pouze dvě zbraně mají kombinaci všech tří útočných vlastností - jedna z nich má o klíčové slovo méně a druhá je těžká kuše. Žádná zbraň nemá všechny tři obranná klíčová slova.


Mimochodem, pravidlo o "primární" útočné dovednosti existuje kvůli fungování klíčového slova "obranná". Technicky jej lze nahradit pravidlem "zbraň dává +1 k hodnotě stresu, dokud platí, že byl tvůj poslední útok proveden Bojem". Nebo tak něco. Ale s pravidlem o primární útočné dovednosti s nutností akce pro změnu stylu mi to přišlo taktičtější.


¨

Pokud byste potřebovali v tomto systému vystihnout nějakou unikátní zbraň více, než jen dodatečným aspektem (např. takový Excalibur nebo tak něco), tak se nejspíš vyplatí sáhnout po Specialitách (viz SW zbraně jako Speciality na poslední straně článku).


Tenhle systém jsme s Markym jednou playtestovali. Zápis (fluffový, mechanický a i s komentáři) z téhle naší mini-hry můžete najít tady a na následují stránce.


Článek vložil sirien | CC Attribution 05.02.2020
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 18 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.1554651260376 secREMOTE_IP: 3.144.33.41