Čas pro hrdiny

25.3.2020 19:25 - drumlin
Jerson píše:
Pokud by měl někdo zájem, tak jsem založil i server na Discordu


Na hraní online? Nebo na diskuzi k systému? Nebo na oboje? Nebo na něco jiného?
25.3.2020 21:45 - Jerson
Na diskusi a informace. Online hraní může zkusit kdokoliv, ale pro mě je to momentálně mimo časové možnosti.
7.7.2020 13:06 - Jerson
Odpovím tady.

LokiB píše:
V tom nebyl žádný rozdíl ve "společném tvorbě" mezi naším oneshotem Omegy a mnou vedenou hrou Savage Worlds s domluvenými autoritativními pravomocemi GMa. Jako hráč jsem neměl o nic větší dojem ze společné hry, než v jakémkoli DND s GM screenem před GMem. To, že to z tvého pohledu bylo "více společně vytvářené" mi přijde jako zásadní iluze, ve hře se to nijak reálně neprojevovalo.


Nevím, zda v tom hrajou roli zrovna autoritativní pravomoci GMma - psal jsem spíše o množství přípravy před hrou, nicméně z pohledu hráče ten rozdíl dost možná ani neuvidíš, protože dobře vedená připravená hra má obvykle (tedy podle tvrzení různých GMmů) působit tak, jako kdyby dopředu nebyla připravená. Rozdíl je vidět hlavně z pozice GMma.

Píše:
K tomu je ale třeba říc, že Omega je specifická v tom, že na tom, jaké schopnosti a aspekty postavy mají, vlastně vůbec nezáleží.

Jak to, že nezáleží? Máš dojem, že by ta vypadala stejně, i kdybys měl zcela jiné aspekty?
Protože já mám naopak dojem, že aspekty podobu hry ovlivňují dost - třeba postavy s aspekty použitelnými v boji se o dost častěji rozhodují řešit komplikované situace násilím.
7.7.2020 13:16 - York
Jerson píše:
dobře vedená připravená hra má obvykle (tedy podle tvrzení různých GMmů) působit tak, jako kdyby dopředu nebyla připravená


S tímhle teda rozhodně nesouhlasím - pokud na připravený hře není ta příprava vidět, tak to byla úplně zbytečná práce.
7.7.2020 13:18 - sirien
Jerson píše:
třeba postavy s aspekty použitelnými v boji se o dost častěji rozhodují řešit komplikované situace násilím.

Nebo si hráči, co chtějí hrát postavu řešící komplikované situace násilím, berou aspekty použitelné v boji.

Což mi zní o dost pravděpodobněji a Tvoje protisměrná logika je v takovém případě zavádějící.
7.7.2020 13:33 - malkav
Jerson: Tak mě napadla myšlenka/otázka. Když má postava nějaké aspekty, tak to znamená, že je v "tom" dobrá. Pokud je v "tom" dobrá, pak se "tomu" asi musela nějak věnovat a má k "tomu" nadání. Podle mě není špatně, že postava/člověk inklinuje k použití dovedností, které jsou mu vlastní a je v nich dobrý. Hospodský rváč bude řešit situaci v případě chybějících argumentů nejspíš agresivitou i ve skutečnosti, samozřejmě s ohledem na to, jaké má povědomí o právních dopadech svého jednání. Nebo ne?
7.7.2020 13:44 - LokiB
Jerson píše:
Máš dojem, že by ta vypadala stejně, i kdybys měl zcela jiné aspekty?


mám dojem, že ano.
protože mě, jako hráči, je celkem jedno, jestli postava dveře vypáčí, nebo rukou s obrovskou sílou ukroutí kliku, nebo pistolí s tlumičem ustřelí zámek, nebo kouzlem Odemkni dveře otevře ... v tom jako hráč žádný rozdíl pro hru neshledávám. prostě se pokusíme použít to, co máme, na to, co potřebujeme / chceme udělat. to podstatné je "překonáváme dveře", ale jak je překonáme, je mi dost šumák.

otázka tedy je, co znamená "vypadala stejně" ... jestli je ten rozdíl v tom, že by postavy s "jinými schopnostmi" zažívaly "jiné příběhy" (tedy například družina zcela bez schopností překonat dveře by se například dostal do zajetí a místo útěku zadním schodištěm by řešila vyjednávání s vězniteli), tak ani v tom neshledávám podstatný rozdíl. ano, některé situace budou odlišné, ale na hře samotné to moc nemění.
7.7.2020 13:55 - Log 1=0
LokiB: To je dost extrémní postoj, byť na něj máš právo.
A v čem se podle tebe liší dvě lišící se hry?
7.7.2020 13:57 - Gurney
Jerson píše:
...třeba postavy s aspekty použitelnými v boji se o dost častěji rozhodují řešit komplikované situace násilím.

Jen tak mimochodem, v té naší hře, kterou jsem hrál pár let zpátky na Dálavě, jsme se chtěli po delším vyšetřování kolem dostat do nacistické základny a řešili, jak na to. A velmi dobře si pamatuju jak mě zarazilo, když jsi nám řekl, že na tohle nemáme postavy a je to práce spíš pro nějakou infiltrační skupinu (hlavně tedy proto, že jsme předtím mockrát vedli diskuzi o tom, že v DnD se podle tebe musí GM přizpůsobovat dobrodružství složení skupiny, narozdíl od Omegy...). Přičemž jsi jediný GM ever, od kterého jsem něco podobného slyšel a byť jsme předtím řešili i jiné věci (mimo jiné, jestli se nám chce ještě pokračovat ve hře, když by to tady šlo docela rozumně ukončit), tímhle byla diskuze fakticky ukončena, vzali jsme naházené úspěchy a zdekovali se z Německa.
7.7.2020 14:01 - Jerson
@York - opět, když říkám "příprava", tak to myslím v kontextu "předem připravený děj". A v kontextu doporučení pro GMmy, že by hráči neměli poznat, když "utečou GMmovi z přípravy" a on musí začít improvizovat.

Sirien - Ta logika působí oběma směry - hráč chce hrát bojovou postavu, tak si vezme bojové aspekty, které se pak snaží uplatnit.
Nicméně občas jsou mise, ve kterých se bojovat nedá, třeba proto, že není s kým, nebo není jak. A pointa mého tvrzení je, že (nejen v takových misích) je dost zásadní, jaké aspekty postava má, protože jednotlivé aspekty jsou použitelné v různých situacích. Některé jsou dost univerzální, jiné jsou poměrně specifické.

malkav píše:
Když má postava nějaké aspekty, tak to znamená, že je v "tom" dobrá.

Ne, to neznamená. Aspekt může být třeba "tvrdohlavý". Nebo "zbabělec". Aspekt znamená, že postava něco umí, něco dělá, má nějaký přístup, nebo nějaká je - nikoliv nezbytně, že je v tom "dobrá" - to v některých případech ani nedává smysl.

Nicméně vůbec nijak nekritizuju to, když se hráč snaží do hry dostat aspekty, které jeho postava má. Tak jsou aspekty zamýšlené. Když je jeden agent učitel, tak se snaží prostě použít učitelské metody a přístupy ledaskde.

Nicméně si myslím, že to jaké má postava aspekty se projevuje docela dost právě v tom, jaký postup volí a do jakých akcí se pouští.

Gurney - Hra, kterou jsi se mnou hrál, byla ještě podle původních pravidel, ve kterých hrála roli hodnota dovednosti.
Na tu diskusi si už moc nepamatuju, jen vím že už bylo docela pozdě. Takže takhle zpětně ti ani nemůžu říct, co mě k tomu vedlo.

Nicméně pochybnosti o tom, zda postavy na něco stačí, ty mívám i teď. Hráčům je řeknu, ale zda se do akce pustí už nechávám čistě na nich.
Je docela možné, že jsi to od žádného jiného GMma neslyšel, nevím jak se k tomu postavit.

Ani si moc nepamatuju na to přizpůsobování dobrodružství složení družiny, tedy nevím, co že jsem to vlastně měl tvrdit. To "musí" je takové mnohoznačné - jako že by měl, nebo že ho k tomu vedou rady v příručce?
7.7.2020 14:24 - LokiB
Log 1=0 píše:
A v čem se podle tebe liší dvě lišící se hry?


Tak hraní hry bez GMa se od hraní hry s GMem imho liší.
Hraní hry s dobrým GMem a dobrými spoluhráči se od hry se špatným GMem a špatnými spoluhráči také liší (mou schopností se k tomu připojit, zapojit, cítit se dobře, mít chuť hledat řešení a něco vymýšlet, hrát roli, hrát obecně).

Ale jestli hraju v DND brblajícího trpaslíka, který řeší věci sekerou, nebo optimistického elfa, který je řeší vlídným slovem ... to samo o sobě na hře jako takové nic moc nemění, je to pro mě stále ta samá hra.
7.7.2020 14:28 - Jerson
Loki, pokud je pro tebe hra stejná, ať rozsekáváš skřety vejpůl nebo se snažíš diplomaticky jednat s elfy o situaci v pohraničí, celkem chápu, že ti pak nepřipadá rozdíl mezi jednotlivými postavami v Omeze a jejich aspekty moc velký.

Nicméně můžeš mi říct, jak tedy podle tebe vypadá nějaká odlišná hra?
7.7.2020 14:49 - LokiB
Obecně ... třeba hraní GUMSHOE hry (v čemž nejsem zběhlý, rovnou podotýkám, tak nevím, jestli to má vliv) pro mě bude řekl bych odlišné od hraní DND hry.

Případně i velmi odlišné prostředí a mechaniky - hraní Fate ve vesmírném scénáři s cílem splnit na one-shotu úkoly, které nejsou všechny dopředu známé, ale vím jako hráč, že existují, bude od hraní dlouhodobé DrD kampaně v sandboxovém tolkienovském světě pro mě odlišné.
7.7.2020 15:00 - Jerson
V tom případě nechápu, proč jsi psal o specifickém problému Omegy, že zrovna v ní na aspektech vůbec nezáleží, když ti nezáleží - nebo nevidíš rozdíl - ani mezi značně odlišnými styly hry ani v jiných RPG.
7.7.2020 15:11 - York
Jerson píše:
když říkám "příprava", tak to myslím v kontextu "předem připravený děj". A v kontextu doporučení pro GMmy, že by hráči neměli poznat, když "utečou GMmovi z přípravy" a on musí začít improvizovat


Mohl jsi rovnou napsat "railroadová příprava". Ale ano, pro tu to smysl dává.
7.7.2020 15:16 - efram
Jerson píše:
třeba postavy s aspekty použitelnými v boji se o dost častěji rozhodují řešit komplikované situace násilím.


ano to je celkem typické pro jakékoliv chování člověka, že řeší věci, chová se tak jak mu to přijde nejpřirozenější. klasickým příkladem budiž kriminálníci. Násilník si taky nebude lámat hlavu s tím jak ti potajmu vyfouknout peněženku. Prostě přijde, rozbije ti držku a vezme si ji.

Post #1176 vysvětluje víc než by se zdalo.
7.7.2020 15:18 - Jerson
York píše:
Mohl jsi rovnou napsat "railroadová příprava". Ale ano, pro tu to smysl dává.

Když oni tomu neříkají "railroadová příprava" a dávají dost úsilí do vyvrácení takového označení, že to co připraví není railroad, protože hráči mají různé možnosti.
7.7.2020 16:11 - Arten CZ
Jerson píše:
Nicméně občas jsou mise, ve kterých se bojovat nedá, třeba proto, že není s kým, nebo není jak.

Jak tohle řešíš s hráčem, který si ale má postavu, která si zabojovat chce? A nemusí jít o boj, může jít o jakýkoli aspekt postavy, jak řešíš, pokud se postava do mise nehodí?

Já jsem vždy žil v tom, že GM by se měl snažit tvořit hru pro hráče, hodně by mi vadilo, aby se moje postava do hry nehodila. Aby GM předem věděl, jakou postavu chci hrát, ale hru postavil tak, abych ji nemohl hrát, jak si ji představuju.

Mě se tato situace stala s Markym, kdy jsem hrál Gunluggera, ale neznal jsem pravidla a nevěděl jsem, že musím udělit plné zranění, i když nechci (vše jsem opravdu rozsekal). Markymu pak přišlo zajímavé sledovat, jak se snažím každému střetu vyhnout, abych nenapáchal moc škody, mě ale hra nevyhovovala.

U tebe mám pocit, že sice na jednu stranu píšeš, že hra je společná tvorba a GM zasahuje jen do 1/X, na druhou stranu velice často z tvých popisů nabývám dojmu, že celek je nejdříve GMmem (tebou) osekaný spoustou nepsaných pravidel a předpokladů na naprosté minimum a až následně se do hry zapojí hráči a "už mohou dělat cokoli". Pak je logické, že v takto stísněném prostoru budou manévrovat zhruba tak, jak očekáváš. Ale nenalhával bych si, že by měli skutečně svobodnou volbu a stejný podíl na tvorbě hry jako ty.
7.7.2020 16:46 - Gergon
V životě jsem nezažil situaci - "hráči/postavy na něco nestačí" :D vždycky záleží na tom jak to budou hrát, nikdy bych jim neřekl - hele kluci, tohle je na vás moc, měli byste jít radši pryč.
Bilbo na Šmaka taky nestačil, ale stejně se mu povedlo splnit hlavní quest - ukrást Arcikam.
7.7.2020 17:35 - efram
gergon píše:
V životě jsem nezažil situaci - "hráči/postavy na něco nestačí" :D vždycky záleží na tom jak to budou hrát, nikdy bych jim neřekl - hele kluci, tohle je na vás moc, měli byste jít radši pryč.


Přesně tak, ono to pak zavání tím, že jim Gm bere aktivitu. Chcete do toho jít ok... je jediná správná a možná odpověď. Můžeme se pak bavit o následcích, zda mohli nebezpečí odhadnout. To už se zde několikrát řešilo.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.093628883361816 secREMOTE_IP: 3.239.214.173