Kultura

ShadoWWW
3.3.2010 07:30
Dračí doupě II (původní)
Konečně vznikly oficiální stránky Dračího doupěte II. Zatím tam jsou jen stylové wallpapery a seznam autorů.

Trochu mě překvapilo, že tam není nikdo, kdo by se nějak častěji objevoval na stránkách Kostky. Z toho mi vychází, že nové DrD bude mít pravděpodobně blíž k Fate než k DnD 4E.

TATO DISKUSE JE VYHRAZENA PRO PŮVODNÍ (NEREVIDOVANÉ) DRD2. DISKUSE O REVIDOVANÉ (AKTUÁLNÍ) VERZI JE ZDE

Recenze původního DrDII:
Sirienova recenze
Jersonova recenze
25.12.2010 00:49 - Gurney
Tentokrát není úplně špatnej, jen mi nějak nesedí ten obličej.

Akorát by teda vzhledem k cílovce měla vypadat trochu jinak
25.12.2010 00:51 - Jerson
Jak vidím, opět je Druid směřován do hvozdu.
Na první přetení zní, že ve městě bude naprosto k ničemu.
25.12.2010 01:12 - Merlkir
Dřevo, voda, hlína, ty se najdou i ve městě, ne?
25.12.2010 03:05 - sirien
Obrázek ucházející, zvláštní dojem z něj nemám, ale oproti předchozím rozhodně o dost lepší. Přesněji - dívám se na něj a nemám dojem ničeho špatného, což už je takový základní standard.

[EDIT]Gurney: Obrázek rozhodně cool, ale zase na mě nepůsobí moc druidsky. To spíš tohle, tohle, nebo tohle (z mé dosavadní puritanart fantasy sbírky, našly by se určitě i další, namátkou třeba tohle, tohle se mi fakt líbí, i když do rule booku asi ne, stylizací třeba tohle nebo tohle, z abstraktnějšího soudku třeba tohle)[/EDIT]

Úvod k povolání - ucházející
Popis povolání - bla bla bla bla ...je to přírodní čaroděj... bla bla bla. Ok, tohle je relativně pozitivní informace, i když poměrně očekávaná.

Mimochodem, přírodní podoba magie (ovládání zvířat, ovlivňování rostlin, lektvary a léčitelství a elementy vody a země) je v mnoha původních tradicích (keltská, irská a AFAIK z části i ta slovanská) považována za původní, resp. jedinou v nich známou formu magie. Elementy vzduchu a ohně až tak moc rozšířené nebyly, nějaké kejkle s blesky, firebally a tak jsou otázka převážně moderní fantasy (ale i v té to je mnohdy jinak, viz např. Pán prstenů)

Co tím chci říct je, že mi přijde zábavné, že autoři ve snaze o pestrost a možnost výběru (alespoň tak na mě působí prezentování povolání a celý zvolený koncept multiclassu) ve skutečnosti zúžili možnosti hráčů pravidla aplikovat a v praxi jim, nejspíše nezáměrně, podsouvají svou vlastní představu toho, jak by měly vypadat settingy, v nichž se bude hrát.

Příklad za tisíc řádků teorie:
Představme si, že si (z nějakého prapodivného důvodu, ze zlomyslné provokace nebo prostě pro potřeby tohoto příkladu nejsem Sirien) zvolím DrDII a budu v něm chtít hrát fantasy se silnými keltskými a "ostrovními" základy, přesneji můžu rovnou chtít hrát v pseudo-předřímské době britských ostrovů (např. inspirován filmy Král Artuš, Excalibur, Merlin atd.) Načtu si samozřejmě příslušné pasáže na wiki, pár knížek z té doby, zkouknu všechny možné filmy a seriály vážící se k onomu tématu, projdu si jednu dvě antropologicko-kulturní knížky o oné době pojednávající (např. ze série "Svět starých...") atp., protože jsou moji hráči lidé z moderní doby a jsou ovlivněni současnou kulturou a zároveň to nejsou history-geeci, navíc mi nejde o simulaci doby, ale o coolness té doby, tak si k tomu ještě nastuduji nějakou publikaci uvádějící do světa New Age atp. (předpokládejme, že budu chtít hrát dlouhodobou kampaň)

Protože chci držet stylizaci, tak tam NECHCI mít čaroděje metající blesky a firebally, chci tam mít stylové kouzelníky odpovídající žánru - dávná mystická zaklínadla, přírodní magie, vazby k duchům míst a předků, k aspektům pohanských bohů...
Co mám teď dělat? Moji čarodějové jsou de facto Druidé. Můžu vzít povolání Druid a přejmenovat ho na Čaroděj a Čaroděje jako takového zrušit. To je možná lákavé a vypadá to snadně, ale.
Nevzpomínám si na jedinou versi legendy, ať už psanou, filmovou, seriálovou nebo komixovou, kde by Merlin nebo Morgana LaFey začínali jako lovci (nebo se jakkoliv zvlášť lovecky projevovali). Takže vezmu povolání Druid a umístím jej na multiclass stromu na místo bývalého čaroděje (což je nejspíš nějaký Adept a Mastičkář? - budu hodný a řeknu že jo, protože bejt to Adept a Kejklíř, tak mám zvlášť u Morgany kapánek pochyby). Ok. To by relativně šlo, Merlin i Morgana měli nějaké to "Adeptské" nadání, mastičkařili určitě taky o sto šest (různé lektvary a divné věci v kotlících a tak, to mi do toho vpohodě sedne). Jenže tím jsem právě přišel o jednu advanced-classu Lovce, což není moc cool, vzhledem k tomu, že pro onu dobu je Lovec poměrně běžná classa a v podstatě každý pořádný rytíř bude mít level nebo tři Lovce, nemluvě o dvorních lovčích a hromadě normálních lovců atd. (že jsem škrtnul Čaroděje až tak moc nebolí, protože nechci, aby se mi tam v té stylizaci vyskytovalo moc magiků, nicméně Lovec...).
Nechce se mi to dál rozepisovat, ale představte si že tohle je zhruba začátek celé argumentace která podobným stylem jde dál.

DrDII se ohání slovanskou fantasy, ale ve skutečnosti autoři podsouvají jeho strukturou princip komerční, tuctové, DnDčkové, abych si do nich také trochu nekonstruktivně rýpl, fantasy. Fantasy s čaroději vrhajícími blesky a firebally, fantasy kde se polovina postav tak nebo nějak nakonec dostane k tomu, že vládne magií (mnohdy vytýkáno +kám). Ve chvíli, kdy se pokusím vytvořit vlastní setting, který je slovanskému fealingu IMAO o hodně bližší než čarodějové s firebally, a zkusím tam DrDII uplatnit, tak se mi najednou celý class systém rozpadne pod rukama, protože pro stylizovanou hru nebyl utvořen.

Takhle to aspoň zatím na mě působí. A jistě, lze namítnout, že mohu využít jen to co se mi hodí a aplikovat jen to co mi do stylizace sekne... a já na to můžu odseknout, že to je sice možné a že nijak nepochybuju o tom, že bych si s tim poradil, kdybych chtěl, ale já mám také nahráno nějakých patnáct let RPGček s více než stovkou lidí v desítkách systémů a chudák začátečník, který si vezme DrD II do ruky, natěšený z toho že právě viděl Krále Artuše a nedávno Excalibur a s přítelkyní koukaj na druhou sezonu Merlina najednou zjistí, že mu čarodějové házej blesky a firebally a nebude pořádně vědět, kde se stala chyba.
25.12.2010 03:35 - sirien
Sakra, teď sem sám sebe nakazil.
Nechce si někdo zahrát něco ve stylu artušovských legend? (ne že bych na to teď měl čas, ale prostě mi nedá se nezeptat, třeba se k tomu můžem pak vrátit až špetku času mít budu, pokud by byl zájem...)
25.12.2010 10:19 - skew
sirien píše:
fantasy kde se polovina postav tak nebo nějak nakonec dostane k tomu, že vládne magií (mnohdy vytýkáno +kám).

Tohle by bylo v pohodě, kdyby byla už v základní příručce možnost držet se v jednom archetypu dýl než 5 úrovní. Autoři to ale chtějí dát až do pokročilé příručky :(
Ono vyhnout se magii pořád půjde, ale člověka to omezí na 6 pokročilých povolání...
(leda by šlo vyrobit zaříkávače, co se nezabývá magií, a nějak podobně na to navázat i jedno z jeho 4 pokročilých povolání... pak otázka, co by těm povoláním zbylo, když by nesměli kouzlit)

(jinak pro doplnění, mastičkář + zaříkávač je nejspíš alchymista, čaroděj vypadá na kombinaci zaříkávač + bojovník)
25.12.2010 11:27 - Jerson
Merlkir píše:
Dřevo, voda, hlína, ty se najdou i ve městě, ne?

Píše:
Lovec, který se vydá cestou druidů, se stává součástí hvozdu kolem sebe. Příroda je mu mnohdy jediným domovem a jako zaříkávač si k ní vytváří přímo magické pouto...

Plus další texty - kde se tam píše něco o použití ve městě? Fakt už mě irituje, když někdo napíše určitý motivační text, ze kterého má něco vyplývat, a pak se v diskusi dozvím, že z něj vlastně plynou i úplně opačné věci.
25.12.2010 11:32 - Quentin
K ťem obrázkům a ilustracím; nejatmosferičtější mi vždycky přišli ty ze sword and sorcery (nejlíp od frazetty)






































Hmm, hned bych šel hrát.

Příště až budu chtít spamovat, tak vám sem nahážu nějaké high fantasy (GW2 třeba)
25.12.2010 11:46 - Merlkir
@Jerson: Ale ani ten motext imo neříká, že druid svou magii umí používat jen ve hvozdu. Ten motext říká, že má druid silné pouto s přírodou a preferuje život v divočině. Nikde tam není řečeno, že je ve městě k ničemu.

@Quentin: Frazettu imo Bouchi kontaktoval, ale zrovna na tolik ilustrací, kolik DrD potřebuje, neměl čas. :(
25.12.2010 13:09 - Lokken
sirien píše:
Nechce si někdo zahrát něco ve stylu artušovských legend?

Klidně, třeba na PragoFFestu?

Jinak obrázek pěknej, popis jako obvykle pro mě nicneříkající - proč tu musí Melkir doplňovat propagační text? Proč není v článku samotném polopaticky zmíněno, že druidovy schopnosti se dají (samozřejmně?) užívat i mimo hvozd? A argument o tom, že "to je snad jasné, ne?" neberu, pokud chci aby mi hru kupovali nový hráči, tak radši věc zopakuju, než aby vůbec nevyzněla...
25.12.2010 13:33 - Gurney
sirien píše:
Obrázek rozhodně cool, ale zase na mě nepůsobí moc druidsky.

Vím, ale když jsem koukal na tu kresbu z DrD2 hned jsem si vzpoměl a nemohl jsem se ubránit srovnání (vkus cílovky by Altar vs. vkus cílovky).
sirien píše:
DrDII se ohání slovanskou fantasy, ale ve skutečnosti autoři podsouvají jeho strukturou princip komerční, tuctové, DnDčkové, abych si do nich také trochu nekonstruktivně rýpl, fantasy.

Minimálně ten druid s prakticky totožným konceptem přírodního čaroděje jako druid z DnD mi přijde fakt vtipný po všech těch prohlášeních o "slovanské fantasy" (už někdo vysvětlil co tím bylo původně myšleno? nebo se tenhle termín v oficiálních prohlášeních potichu přestal používat?).

skew píše:
(jinak pro doplnění, mastičkář + zaříkávač je nejspíš alchymista, čaroděj vypadá na kombinaci zaříkávač + bojovník)

Bohužel jde o příliš interní informaci, kterou by bylo možné zneužít k výrobě vlastní verze DrD2 nebo by byl nedejbože prozrazen nějaký koncept, který by někdo mohl začít kritizovat, takže je lepší když zůstane utajena a po diskuzích o DrD2 se budou čas od času pohybovat lidé z autorského týmu a volně mystifikovat. (můj dojem z prezentace DrD2)

Merlkir píše:
Frazettu imo Bouchi kontaktoval, ale zrovna na tolik ilustrací, kolik DrD potřebuje, neměl čas.

Holt má asi i po smrti lepší věci na práci...

Quentin: Frazetta je super, ve chvíli kdy tohle píšu mám na ploše Death Dealera :)
25.12.2010 13:35 - Merlkir
@Lokken: to máš těžké, když se něco pokusíme vysvětlit pořádně a opakovat důležité věci, bude nám vytknuto, že z čtenářů děláme blbce a neumíme psát bez opakování.

Ale máš pravdu, mysleli jsme, že je to jasné.
25.12.2010 13:42 - Dukolm
sirien píše:
Nechce si někdo zahrát něco ve stylu artušovských legend?

to nezní špatně

už vidím jak druid probudí strom na náměstí nebo nechá odkráčet dřevěnou radnici :-)
25.12.2010 14:09 - sirien
skew píše:
čaroděj vypadá na kombinaci zaříkávač + bojovník

hm, aha. Tak v tom případě se celý můj příklad rozpadá do ještě horšího stavu, protože ačkoliv u Merlina bych bojovníka možná ještě zvlád, u Morgany LaFey nebo u Nimue už dost těžko.

Merlkir píše:
Ale máš pravdu, mysleli jsme, že je to jasné.

V tom případě by ste si měli oživit kontakt s cílovkou. Nejen lidé nad dvacet si stále ještě vypráví vtípky o slibovném sourcebooku "Hvozd nejen pro druida".


Dukolm: Když sem nabízel hraní ve stylu Artušovských legend, tak sem ROZHODNĚ neměl namysli v DrD II, takže žádné chodící dřevěné radnice, ok?
Spíš nějakej FATE nebo možná stylizovanej STs...

Lokken: Bohužel se na PGF neplánuju dlouhodobě ukázat, nejspíš se tam mihnu tak na jedno odpoledne, Maelström tam nebude zastoupen vůbec. Nicméně kolem PGF bude asi dost lidí v Praze, tak se můžeme dohodnout
25.12.2010 14:13 - Colombo
Tak ono jestli chceš hrát jakýkoliv specifický setting se systémem, který na něj není určený, tak musíš provést razantní změny uplně všude.

Osobně si myslím, že největší volnost tady mají skillové settingy. Tam může být kouzelník-váleční, kouzelník-zaříkávač, kouzelník-zloděj, kouzelník-kněz, kouzelník-vyjednavač, kouzelník-druid podle toho, jaké skilly do mixu přimíchám.
25.12.2010 14:23 - sirien
Skill-based systémy, chtěl jsi říct, že jo?

To co jsem popsal mi nepřijde nějak zvlášť "specifické". Naopak je to docela tradiční prostředí z něhož je i hromada knížek, filmů a přes tisíc let starých legend. Rozhodně to je míň "specifické" než svět vykreslený přijmutím DrD (o, +, II) class tak, jak jsou nabízeny.
25.12.2010 14:41 - noir
Colombo: Hm,blbé Legends and Lore upravovaly ADnD na hraní Aztéků, artušovských legend, Fafhrda a Šedého Myšilova, Japonska, Číny a starrého Egypta a kdovíčehodalšího a žádné zásadní změny se dělat nemusely...
25.12.2010 14:53 - Merlkir
Gurney píše:

Holt má asi i po smrti lepší věci na práci...


Bohužel jo. Rotuje. Když si čtu jak se škorpí jeho děti s chuděrou paní Frazettovou, je mi smutno. A Kirk Hammet si myslím nedávno koupil nějakého Conana. :/
25.12.2010 14:53 - skew
Gurney píše:
Minimálně ten druid s prakticky totožným konceptem přírodního čaroděje jako druid z DnD
A to jsi neviděl bojovníka. Obšlehnutej fighter z D&D!
...
Dude, seriously. To podle popisu poznáš i jak bude to povolání působit přímo při hře, co bude umět, jak často to bude využívat, jak moc to bude působit jako nástroj a jak moc to bude atmosférický... Prostě jakej to bude generovat pocit z toho povolání ?

Also, v popisu druida oproti 3.5e chybí, jak nepřátelé hvozdu nepoznají rozdíl mezi strašlivým hněvem přírody a druidky.
25.12.2010 14:53 - Dukolm
sirien píše:
Dukolm: Když sem nabízel hraní ve stylu Artušovských legend, tak sem ROZHODNĚ neměl namysli v DrD II, takže žádné chodící dřevěné radnice, ok?
Spíš nějakej FATE nebo možná stylizovanej STs...

jj to mi došlo to s chodící radnicí bylo mířeno na drd2 druid ve městě

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.066586017608643 secREMOTE_IP: 3.144.250.169