Kultura

ShadoWWW
3.3.2010 07:30
Dračí doupě II (původní)
Konečně vznikly oficiální stránky Dračího doupěte II. Zatím tam jsou jen stylové wallpapery a seznam autorů.

Trochu mě překvapilo, že tam není nikdo, kdo by se nějak častěji objevoval na stránkách Kostky. Z toho mi vychází, že nové DrD bude mít pravděpodobně blíž k Fate než k DnD 4E.

TATO DISKUSE JE VYHRAZENA PRO PŮVODNÍ (NEREVIDOVANÉ) DRD2. DISKUSE O REVIDOVANÉ (AKTUÁLNÍ) VERZI JE ZDE

Recenze původního DrDII:
Sirienova recenze
Jersonova recenze
5.1.2011 13:10 - Argonantus
Od str. 140 si to docela užívám; do druida se navezli postupně Jerson (2801), Vojtěch (2811 a 2813), Lotrando (2826), Paboook na RPGF (2832, postnuto by Shadow), a to vše, než jsem se do debaty vrátil (2898, str. 145).

Vůbec nechápu, proč jsem poslední strany tlačen do defenzívy, že jsem jediný, kdo má něco proti Druidovi. Aha, chápu - problém akvarijní rybičky.

2905 byli načrtnuti střelci, zatím ignorovaní (možná Zvěd?)

2906 vyslal Vojtěch filipiku proti Alchymistovi, kde jeho obavy zčásti sdílím, ale nemuselo by to tak dopadnout (2908)

Dost důležitá je Alefova syntetická poznámka 2916, jak to vidí s povoláními.

2917 nakopla Sparkle problém s léčením, který vydržel déle. 2943 načrtla Sparkle děsivou vizi Alchymisty, který zejména léčí.

2957 Charlesova poznámka k životům:
Píše:
V systému DrD II jsou 3 druhy životů (říkáme jim zdroje). Jsou to Tělo, Duše a Vliv. Se zdroji pracuje pouze hráč – jen on do nich může zasahovat, aby dosáhl úspěchů nebo aby zabránil následkům, které mu hrozí na fikční úrovni.

Takže pokud jde o léčení (v širším smyslu), mechanismus bude shodný pro všechny tři zdroje - tělesné, duševní i zdroje vlivu. Do zdrojů bude hráč moci zasahovat dvěma způsoby (vyčerpáním a jizvami) a budou tedy i dva způsoby „léčení“ (odpočinek a ošetřování). Oba půjdou různými způsoby urychlit, přičemž většina těchto mechanik bude na fikční úrovni zřejmě vysvětlená nemagicky (odpočinek v pohodlí, péče lékaře, mastičkářské lektvary apod.). Ve světě s vysokou mírou magie bude samozřejmě možné tato urychlení přičítat i magii.


Budu nad tím dumat - neumím si to zatím dost dobře představit. Možná to bude fungovat. Ale je to důležité.

2958 - nadále prudím ohledně Druida, Vědmáka a Alchymisty, furt dokola.

2965 - Alefova užitečná tabulka, co z čeho vzniká.

Na str. 149 se tím zadními vrátky vrátil problém multiclassu, se kterým nejsou všichni smířeni. Na str. 151 se po Alnagově reakci k multiclassu začal zase rozvíjet flamewar.

3016 - námitka proti jménu Bojovníka, nejkonkrétněji, a opět filipika proti Druidovi a proti multiclassu.

3057 - Shadow proti multiclassu. 3062 - já zase proti druidovi, alchymistovi a multiclassu (na Bouchiho dotaz, co je vlastně za problém).
Jerson se postupně dostal s Bouchim do sporu o CPH, což není podstatné.

3072 - matematická podstata řešení systému a reakce

3084, str. 154 - otázka po literárních zdrojích napadaných povolání (alchymista, druid). Stále bez odpovědi.

3105 - Charles, opět zásadní systémová poznámka - Základní povolání jsou zdroje pro vyšší:
Píše:
Bojovník: boj zblízka
Lovec: lov a přežití v přírodě
Kejklíř: šikovnost a protřelost (ve smyslu života na ulici, lhaní apod.)
Mastičkář: věda a vyjednávání
Zaříkávač: nadpřirozeno


2106 Matyamova testovací poznámka, také klíčová:
Píše:
Pokud se vam nelibi, ze vase postava tim ziska dalsi veci navic, nic vam nebrani si pro stylizaci postavy nekdere dovednosti odeprit (alespon testovaci pravidla to nerikaji, ale je to celkem logicke)


Ergo - je možné, že jsou povolání nastavena špatně; dodělejte si je tedy jinak, multiclassem. Po dovození tohoto závěru (3109) Merlkira málem kleplo (3111).

Jarikova podstatná poznámka 3108 uzavírá "slovanskou fantasy"
Píše:
Asi jsem prave pochopil co je mysleno tim "slovanska fantasy".
Ono je tim mysleno asi fantasy v realiich okolo stredni Evropy.


3118 - Sirienova obrovská kláda, ze které je podstatné:
QuentinW píše:
Proč musí všichni čarodějové mít bojovníka? odpověď: V naší hře to nejsou ani tak čarodějové jako spíš swordmageové.

Píše:
Super, swordmage sem v DrD několikrát krutě postrádal.
Mizerný, chci si moct zahrát i čistýho battlemage co nějaké zbraně nepotřebuje a stejně se ho každej oponent v souboji děsí jako kdyby stál proti největšímu šampionovi královských rytířských turnajů za posledních 300 let.


3119 - pokus o nástin bojových technik
3122 zdrcující kritika Barbara Hruna (Vojtěch)

Str. 157 a 158 - opět trochu settingu; můj pokus o shrnutí změn povolání Merlkir odmítl, leč neobjasnil. Úvahy o lincenci settingu; Sirienova další filipika proti alchymistům (3162).
3173 (str. 159) - hinty pro alchymistu

celá str. 160 je nudný flamewar a ježto jsme v současnosti, mohu to konečně zase na chvíli nechat plavat.
5.1.2011 13:22 - mrtvej bůh
Alnag píše:
Zároveň si myslím, že vycházíš z mylného předpokladu, že tým lidí designujících RPG musí vzejít z RPG komunity (a tudíž je limitován na to, co známe). Domnívám se, že to není pravda a dokonce, že je to chyba. Diverzifikovanější tým by byl možná dokonce lepší. Manažer týmů vůbec RPG znát nemusí, to není jeho úkol. Lidé, kteří píší fluff RPG apriori znát nemusí, jejich úkol je spíš znát dobře mýty, fantasy a syntaxi a gramatiku. Kdo by asi měl o RPG vědět je člověk nebo část týmu zodpovědná za mechanickou/systémovou část.

Takže už jsme dospěli zpátky k blanickým manažerům a spisovatelům, kteří netuší, co je RPG, a tak mají i nulový zájem dřít za realistickejch českejch podmínek, ale až Alnag zapíská, vyjedou a napíší nejlepší RPG všech dob?
Tohle tu zkoušel sirien - dejte mi peníze a lidi a já vám to udělám.

Argonantus píše:
otázka po literárních zdrojích napadaných povolání (alchymista, druid). Stále bez odpovědi.

Tam byla odpověď, nečekaná a překvapivá, že DrD1.

Argonantus píše:
málem kleplo... zdrcující kritika...

Tak jsem poctivě lovil v minulosti, abych zjistil, kdy jsem zmeškal tyhle zásadní události, a koukám, že nezmeškal, že jen Argonantus nafukuje.
5.1.2011 14:21 - Sparkle
alef0 píše:
Čaroděj - hej, Sparkle ho primerane nazvala ,,chudák" pred rokom chcel Zsolo vyvíjať Čarodeja 2, a jeho aktivity zomreli ešte v predošlom štádiu.


Zsolka jsem nazvala "chudákem" ve smyslu, žes ho úplně opominul ve svém výčtu mocných hrotvůrců. Mimochodem, kolik bys řekl, že do dnešního dne prodal ČaroDějů?
5.1.2011 14:21 - sirien
alef0 píše:
Nech si každý položí otázku
a) aké dlhodobé projekty riešili jeho známi
b) či sú ešte stále v stave rok venovať nejakému projektu. Presnejšie, či by boli za uplynulý rok venovať energiu veľkému projektu.

opakuješ se... sem psal, že jen já znám asi čtyři lidi mimo místní netové prostředí, kteří mají schopnosti, znalosti i čas... a nevidím jediný důvod, proč bych měl být tak výjimečný, abych byl s takovými známími jediný v celé republice. Těch lidí bude spousta, jenom Ty je neznáš a zasekl jses ve stadiu "neznám je, tudíž nejsou, buď vůbec, nebo alespoň použitelní nebo dostupní nebo snadno sehnatelní..." což je naprosto nesmyslný postoj.
5.1.2011 14:49 - Vojtěch
Argonantus píše:
3122 zdrcující kritika Barbara Hruna (Vojtěch)

Zdrcující? Myslím, že jsem se krotil a nijak výrazně nenadával.
5.1.2011 14:52 - sirien
Argonantus je v těchto tématech poněkud nad věcí a s oblibou používá různá literální superlativa případně jiné ne zcela běžné obraty (svého času měl ve zvyku k oslovením přidávat přídomky ve stylu "Sirien skeptický" "Jerson kritický" a tak podobně)
5.1.2011 15:08 - skew
alef0 píše:
Potom môžeme kontemplovať ďalej.

Nebo bychom, to mohli nechat plavat, všichni... myslím celý to téma.
Jsem rád že to napsal Argonantus jako první.



Píše:
Když sleduju Skewa dál Píše:
"Ono pod slovo druid se teda dá šoupnout kde co"
,
spíše mi potvrzuje, že Druid je v nové verzi totálně neujasněný. "Rostliny, voda a kámen" je opravdu "kde co", takto lze vytvářet povolání na běžícím páse.

Pokud je cílem Píše:
že se to dá pojmout tak aby to šlo hrát a bylo to zábavný
,
pak lze směle vyrábět povolání Striptérky nebo Automobilového závodníka; to se dá taky hrát a někomu to třeba připadá zábavný.

Původní docela rozumný a praktický koncept "fantasy středověku",kde se zdá, že místo "slovanský" mělo být spíše "místní, středoevropský", ovšem kvílí na skřipci.

(zvýrazněo mnou)
To není samozřejmě tak docela to, co jsem měl na mysli.

Tou první citovanou částí jsem chtěl říct, že
  • (Bl / W)izzardi si vytvořili svůj vlastní koncept druida, co hází blesky a tornáda a mění se v medvědy a tak.
  • Hodně lidem nevadí, že to s nějakým skutečným druidem nemá společnýho ani fň.
.
Tou druhou citovanou částí jsem chtěl říct, že snad existuje druid (nejlépe když bude i v DrD2), kterej:
  • Sice není ten wow / DnD druid.
  • Nicméně je taky zábavnej.
  • Nevadí že neodpovídá skutečnému druidovi, stačí když dostatečně zapadá do konceptu "fantasy středověku (místního středoevropského)"
.
.
Plus ještě:
Píše:
místo "slovanský" mělo být spíše "místní, středoevropský"

by mělo být mířené spš na účastníky diskuse než autory.

Píše:
Vydáte se do fantasy světa, který následuje českou tradici Dračího doupěte, je inspirován především slovanskou fantasy a evropským (případně pak českým) středověkem.

Píše:
Inspirovat se proto chceme středověkou kulturou a děním ve střední a východní Evropě, nejen Slovany, ale i Kelty, Germány, pobaltskými a stepními kmeny, Byzancí a blízkým Východem. Znovu připomínám, že jde pouze o jakési zabarvení a vnější estetiku herní příručky.
...
Atmosféru starého Dračáku ovšem nechceme úplně a radikálně změnit. Tolkienovo dílo zůstane velkou inspirací, takže se nemusíte bát, že byste v příručce nenarazili na elfy nebo skřety.


Holt asi vize snadného killu způsobila, že se nemluví o ničem jiném než o slovansko-vesnické fantasy, i když dle vlastních slov autorů to nemám být striktně slovanská fantasy.
Whatever, podobné námitky už tu byly a stejně se do toho pořád rýpe, takže tohle povzdechnutí věnuji spíš těm, co se nechali zmást.
5.1.2011 15:10 - alef0
Sparkle píše:
Mimochodem, kolik bys řekl, že do dnešního dne prodal ČaroDějů?

Napísal som mu mail.

Sirien píše:
opakuješ se... sem psal, že jen já znám asi čtyři lidi mimo místní netové prostředí, kteří mají schopnosti, znalosti i čas...

A ešte mi odpovedz na otázky a) a b), ktoré sú nad tvojim výrokom a vyjdem z cyklu :-)

-----------
Ja mám teraz satori!

OK, otrieskal som si klávesnicu o hlavu a uvedomil som si negativizmus.

Tu sú hordy dizajnérov/flufferov/ilustrátorov čakajúci na produkt, na ktorom by sa mohli podieľať! (Len hlavne nemenovať!)

To potom žijeme v zlatých časoch tvorby RPG!

Ale beda, prečo scéna nekypí produktami tých dizajnérov? Aspoň nástrely? Prečo scéna nekypí aktivitou? Jaj, oni sa nemajú potrebu pretŕčať, pretože organizujú cony a pilne aktivizujú mládež v Mense, dobre, to chápem.

Vysvetlite mi, občania! pravoslávni!, že keď sú tú tí ľudia, ich aktivita na poli tvorby RPG (lebo o tej sa bavíme) je nedetekovateľná?!

Kto so mnou pôjde prekladať Mouse Guard? Alebo Dirty Secrets?

Kde ste, ó tisícky aktivistov?

Kde uvažujem zle?
5.1.2011 15:21 - sirien
alef0 píše:
Ale beda, prečo scéna nekypí produktami tých dizajnérov? Aspoň nástrely? Prečo scéna nekypí aktivitou?

Protože ne každý má chuť prezentovat se veřejně.
5.1.2011 15:46 - alef0
Zabudol si mi zodpovedať na otázky a) a b) k tvojim štyrom ľuďom.
---------------------------------------

Zháňať job môžeš troma spôsobmi a) po známosti b) priamym oslovením c) sebareklamou.

Keď nerobíš ani jedno z tých troch bodov, môžeš sa tváriť ako génius, ktorý by Dračák urobil za tri poobedia (a môže to byť pravda), ale nik ti to nemusí veriť.

Ak chceš byť v niečom väčšom zainteresovaný, potom online portfólio ti zvyšuje šance. DeviantArty / blogy / LinkedIny nevznikli nadarmo.

Ak sú geniálni, ale skrytí, je to ich problém, pretože ich niet ako objaviť a niet ako odhaliť ich kvality.

Ty ako projektový manažér by si zobral do projektu ,,nové RPG" ľudí, o ktorých máš len veľmi nepriame referencie, i to mimo oblasti, ktorá požaduje konkrétne schopnosti?

-----------

Ja raz nechápem ten paradox:
* máme tu očividne hordy skrytých ľudí
* ale neni šanca z nich niečo fyzické a hmatateľné vymlátiť.

Nepripadá vám to ako škoda?
5.1.2011 15:59 - Sparkle
alef0 píše:
Vysvetlite mi, občania! pravoslávni!, že keď sú tú tí ľudia, ich aktivita na poli tvorby RPG (lebo o tej sa bavíme) je nedetekovateľná?!


Třeba pochopili, že rozhlašovat "vymyslel jsem RPG" geekovskými kanály (rpgf, d20, cony...) je k ničemu, páč si to koupí pár sběratelů z principu, ale reálně to lidi hrát nebudou. Mnohem větší efekt má osobní pořádání opengamingů ve svém okolí, zapojení kolegů oddílových vedoucích ze stejného města, aby to hráli se svýma dětma atd.
5.1.2011 16:21 - Argonantus
Alef:

No, jsme tu, a tlacháme o DrD už 164 stran, jak by mohlo být co nejlepší (a zrcadlově další parta na RPGF).
Pravil jsem, že je zbytečno tlachat o tom, kdo dělá DrD a proč to není nikdo jiný.
Stejně tak považuji za zbytečné tlachání o tom, kdo a proč píše do této debaty, proč tu není někdo jiný a proč těch lidí není daleko víc.
Je to pokračování předchozího tématu, a není to ani o milimetr chytřejší.

Nechávám také plavat "slovanský středověk", který je zřejmě Skewovou poznámkou definitivně objasněn a odsunut do dob českého Obrození.

Skew:
- a vrhnu se radostně do dalších bitev o Druida:

Skew píše:
(Bl / W)izzardi si vytvořili svůj vlastní koncept druida, co hází blesky a tornáda a mění se v medvědy a tak.
Hodně lidem nevadí, že to s nějakým skutečným druidem nemá společnýho ani fň.


Popravdě řečeno, je mi srdečně jedno, co vytvořili Wizardi a Blizzardi. Myslím, že mne asi málokdo bude podezírat z přílišné znalosti DnD.
Mám tuto námitku proti DrD 2,0 které se jinak skutečného středověku (smí se to říct?) drží poměrně obstojně. Totiž, mohla by se držet ještě víc, a IMHO tomu nic nebrání, kdyby
- se druid nějak rozumně dopracoval
- mezitím druidovi nezasedl židli Šaman.


Což je vlastně i odpověď na druhou baterii Skewových protinámitek:
Píše:
snad existuje druid (nejlépe když bude i v DrD2), kterej:
Sice není ten wow / DnD druid.
Nicméně je taky zábavnej.
Nevadí že neodpovídá skutečnému druidovi, stačí když dostatečně zapadá do konceptu "fantasy středověku (místního středoevropského)"


protože tento podivný druido - šamano - alchymisto - čaroděj podle mne nezapadá nikam a zároveň všude, kus ho přečnívá a kus ho chybí, a obávám se navíc, že nebude ani trochu akční.

No, a pokud má pravdu Mrtvý Bůh, že alchymista pochází pouze a výhradně z DrD 1.0, pak potěš papež, protože ožívají všechny moje obavy a Sirienovy filipiky (shora ocitované). Bude to nedostatečně středověké, nedostatečně vznešené, málo akční a málokdo tuhle postavu pochopí.
A moje volání po Coelhovi (alespoň) je zcela oprávněné; je to volání na poušti po jedné blbé flašce Mattoni.
5.1.2011 16:28 - pipux
sirien píše:
alef0 píše:
Ale beda, prečo scéna nekypí produktami tých dizajnérov? Aspoň nástrely? Prečo scéna nekypí aktivitou?
Protože ne každý má chuť prezentovat se veřejně.

Co znamená veřejně, co neveřejně?

Pokud se neprezentuješ, pak nedostaneš odezvu, nerozšíříš si perspektivu a tudíž nemáš šanci evolvovat.

Komunikačním kanálem nemusí být nutně nějaká d20 či rpgf, krédem nemusí být pulikovat a publikovat transparetně ostošest; najdou se jedinci, kteří se na internetových kanálech objeví méně často, užívají svých místních kanálů a i tak dokáží přijít s kvalitním obsahem. Kdo umí, umí, ukáže se to ... a ostatní pak čumí ;)

To je tedy, pokud zrovna nespoléháte na "informační kanál" od několika usmrkanců, hrajících celý život jen a jen DrD.

Hordy skrytých lidí, "tajných es v rukávech", nevidím. Maximálně tak nějakého masochistu, prohlašujícího o sobě, čeho by kde a jak byl schopen, kdyby chtěl a bůh by mu dal znamení (ach ta motivace).

Sparkle píše:
Mnohem větší efekt má osobní pořádání opengamingů ve svém okolí, zapojení kolegů oddílových vedoucích ze stejného města, aby to hráli se svýma dětma atd.

Hmmm. Nechceš na toto téma třeba napsat článek?
5.1.2011 16:31 - Sparkle
Já mám s alchymistou problém, že alchymistovo životní snažení by přece mělo směřovat k nalezení kamene mudrců. Zároveň je to poměrně secretive tvor, který kromě ostatních alchymistů nikoho nepouští příliš blízko ke svým výtvorům. Což se tak úplně nekombí s běháním po lesích s nějakou družinkou.
A nějak si nedovedu představit, jak by vypadal totálně přefluffovaný alchymista, který by byl motivován někde běhat s družinkama válečníků a kejklířů.
5.1.2011 16:32 - alef0
V tom prípade ale opäť idú proti sebe, bohužiaľ.

Ignorovať dnes web je, žiaľ, stupidita. A ja si neviem predstaviť, aké rácio je za uvažovaním ,,vyrobil som RPG, myslím, že je dobré, ale na web ho nedám".

Každý tvorca, ktorý spraví niečo väčšie, sa jednoducho chce spropagovať, lebo chce vidieť reakcie, to je v náture.

Ak nemajú reklamu, neexistujú... a potom nech sa nečudujú, že ich nik neosloví.

Rozhľadený dizajnér, ktorí v súčasnosti ignoruje web, bude veľmi svojské stvorenie. Určite existuje a niekde na dedine má v šuflíku geniálny počin, ale bude to niečo ako ruský matematik Pereľman, ktorý obvykle do tímovej práce nezapadá.

A bonus: práca na webe poskytuje rozhľad, o ktorom sa ani nesnívalo. Tí tvorcovia, čo zapájajú kolegov a mládež a sú aktívni a sú ich desiatky... sú v obvykle autormi, ktorí opravili/vylepšili Dračák/D&D podľa svojich predstáv. Také dielo neopustí rady skupinky a žije a umiera so svojim tvorcom, ktorý ho propaguje zo zábavy, resp. dovtedy, kým ho to baví.

Typický heartbreak - autor doň investuje tony energie, ktorá mnohokrát vyjde navnivoč, s občasnou perlou, ktorá je ale neobjavená.

Žiaľ, to rozhodne nestačí na vývoj nového RPG, ktoré má byť prevažne mainstreamové. Heartbreakové tvorivé tímy sme myslím videli už veľakrát - a nikdy to nedopadlo ktovieako famózne -- Stín meče dokonalý príklad, Factum tiež, a podozrievam, že aj Hrdinové fantasy. (Všimnime si, že všetky nové hry za posledné 3 roky, vznikli od ľudí, čo neignorovali web a mali rozhľad ďaleko siahajúci za znalosť DrD.)

Stále hovorím o core tvorcoch/systémákoch, ktorých by som rád videl aj s počinmi, ale obávam sa, že tí, ktorí existujú, sú všeobecne známi.

Ak sa vám zdá, že nie, argumentujte konkrétnymi protipríkladmi z reality. Prípadne konkrétnymi hrami.
5.1.2011 16:33 - Dukolm
Sparkle píše:
Třeba pochopili, že rozhlašovat "vymyslel jsem RPG" geekovskými kanály (rpgf, d20, cony...) je k ničemu, páč si to koupí pár sběratelů z principu, ale reálně to lidi hrát nebudou. Mnohem větší efekt má osobní pořádání opengamingů ve svém okolí, zapojení kolegů oddílových vedoucích ze stejného města, aby to hráli se svýma dětma atd.

přesně, souhlasím s tebou.
5.1.2011 16:40 - Jerson
alef0 píše:
OK, otrieskal som si klávesnicu o hlavu a uvedomil som si negativizmus.

Tu sú hordy dizajnérov/flufferov/ilustrátorov čakajúci na produkt, na ktorom by sa mohli podieľať! (Len hlavne nemenovať!)

To potom žijeme v zlatých časoch tvorby RPG!

Ale beda, prečo scéna nekypí produktami tých dizajnérov? Aspoň nástrely? Prečo scéna nekypí aktivitou? Jaj, oni sa nemajú potrebu pretŕčať, pretože organizujú cony a pilne aktivizujú mládež v Mense, dobre, to chápem.


Protože sis jich nevšiml, Alefe. A to jako vážně. Za poslední tři roky jsem si přečetl a různou měrou zkritizoval (tím myslím i konstruktivní kritiku) minimálně pět RPG systémů a to mluvím jen o lidech, kteří s nimi přišli na RPGF nebo D20.

Ve zlatých časech tvorby RPGček žujeme už dobrých deset, možná patnáct let, a jediný problém až do relativně nedávných let bylo, že RPG nechtěl nikdo vydávat, protože těch pár pokusů se moc neosvědčilo (ale i tak byly).

Nicméně to tvé tvrzení o deseti lidech schopných systematické tvorby (budu předpokládat, že jsi myslel RPG) je opravdu nesmysl, a doufám, že ten názor nebudeš obhajovat až do vydání DrD2.

Píše:
Žiaľ, to rozhodne nestačí na vývoj nového RPG, ktoré má byť prevažne mainstreamové.

Tak mě napadlo - ty si fakt o DrD2 myslíš, že bude mainstreamové? Protože asi nebudu sám, na koho to působí přesně opačným způsobem, už jen proto, že jsem si nevšiml, že by se autoři zajímali o přání a požadavky cílové skupiny.
5.1.2011 16:42 - alef0
Ja som spomínal vyššie, že propagácia vyžaduje iné skúsenosti ako tvorba RPG. Jedna vec je mať schopnosť dať dohromady ľudí a ukázať im vlastné dobrodružstvo na existujúcom systéme, tlačiť plagátiky, investovať tony energie... a druhá mať schopnosť vyrobiť vlastnú hru.

To prvé dokáže u nás diametrálne viac ľudí než to druhé, čo zodpovedá tomu, že preto vidíme (chvalabohu) oveľa viac opengamingov, conov, demonštrácií, Slezín, zjazdov, než nových RPG.

A opakujem, tu sa stále bavíme o vývojovom tíme RPG hry, nie o jej propagácii.

Jerson píše:
minimálně pět RPG systémů a to mluvím jen o lidech, kteří s nimi přišli na RPGF nebo D20.

Vymenuj, ktoré a povedz, v akom stave sú tie hry teraz :-) (Ja si to nepamätám, resp. môžem to dohľadať, ale nie teraz, spakruky si spomínam len na Gedimana.)


Jerson píše:
Nicméně to tvé tvrzení o deseti lidech schopných systematické tvorby (budu předpokládat, že jsi myslel RPG) je opravdu nesmysl

Nie, vydanie DrD II s tým nemá nič. Máš iný názor, resp. iné počty, alebo mená? (Ty si inak zarátaný v tejto veselej skupinke.)

Jerson píše:
Tak mě napadlo - ty si fakt o DrD2 myslíš, že bude mainstreamové? Protože asi nebudu sám, na koho to působí přesně opačným způsobem, už jen proto, že jsem si nevšiml, že by se autoři zajímali o přání a požadavky cílové skupiny.

Ja si nemyslím, že zvalcuje trh, to určite nie a myslím, že veľmi veľmi dlho (možno až navždy) bude žiť bok po boku s DrD 1 a pluskom.

Dnes už nie je doba, keď nejaké RPG zlikviduje ostatné.

Ale myslím, že zameraním má potenciál byť populárnejšie a uchopiteľnejšie než Střepy/SOTÉ a vidím v tom hlavne potenciál, že keď sa ma niekto spýta ,,aké fantasy RPG máme hrať, keď nevieme po anglicky?", tak budem môcť povedať ,,zober DrDII." (lebo ja doteraz neviem, čo mám začiatočníkom radiť.)

Cieľová skupina je tuto definovaná len veľmi hmliste, imho ani divá sviňa nevie, aká to vlastne množina hráčov je a či sú jej požiadavky relevantné (keďže napr. hardcore Dračákisti majú najväčší sen to, že sa dožijú opráv pravidiel).
5.1.2011 17:06 - Sparkle
pipux píše:

Hmmm. Nechceš na toto téma třeba napsat článek?


Zatím hážu štěky na téma opengamingy atd do svého vývojářského deníku k RPG pro děti (http://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?f=192&t=7947), článek o tom můžu sepsat později, až to bude rozjetý. Můžu ještě udělat nějaký thread na opengamingy jiných systémů.

alef0 píše:

Ale myslím, že zameraním má potenciál byť populárnejšie a uchopiteľnejšie než Střepy/SOTÉ a vidím v tom hlavne potenciál, že keď sa ma niekto spýta ,,aké fantasy RPG máme hrať, keď nevieme po anglicky?", tak budem môcť povedať ,,zober DrDII." (lebo ja doteraz neviem, čo mám začiatočníkom radiť.)


http://kouzlemamecem.mytago.cz/ !!!
5.1.2011 17:22 - Ebon Hand
Konečně pořádně výživná diskuze, dočíst to až sem bylo hustý takhle v řadě. :-)
Strany jsou horlivé a to je dobře.
Přesto mi přijde, že tvůrce zpětná vazba nezajímá a že se tak nějak mimochodem pasovali na jedinou správnou elitu, která má nové DrD2 stvořit.

Krom připomínek které krásně shrnul Argonantus pečlivý mi přijde závažná jedna věc zmiňovaná již Alnagem. Názvy povolaní opravdu vnímám jako nešťastně zvolené. V době kdy cílová skupina užívá anglizovaný slovník a jejich hlavním cílem je být cool, tak jim přeci nemůžete nabízet názvy povolání jako kejklíř, či mastičkář?? To je jako kdyby v novém NFS měli jezdit s trabanty a wartburgy.
Vnímám to jako obchodní sebevraždu.

Diskuze zda je někdo lepší na vývoj nebo ne mi přijde naprosto zcestná, vzhledem k situaci, když by se mělo řešit spíš úspěšné dotažení projektu.

Povolání druid, šaman, alchymista, vědmák mi přijdou neprůhledné.

Pevně doufám, že úsilí, které obhájci DrD2 vydávají před jeho vydáním, nebude promrhaná energie, ba dokonce ztráta kréda v komunitě či diskreditace.
Zejména Alefa si vážím již z dřívějška, tak snad ví, co dělá. Jména ve vývojovém týmu mi nepřijdou neotřesitelnou zárukou úspěchu, ačkoliv někteří již lecco dokázali. To bych zmínil závěrem..žádné z těch jmen neznamená jistý úspěch..tady se nebavíme o filmu s Bradem Pittem.

Mrtýmu bohovi gratuluji k zasednutí židlé uvolněné pro Fritzzovi.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.095552206039429 secREMOTE_IP: 3.133.147.87