Kultura

ShadoWWW
3.3.2010 07:30
Dračí doupě II (původní)
Konečně vznikly oficiální stránky Dračího doupěte II. Zatím tam jsou jen stylové wallpapery a seznam autorů.

Trochu mě překvapilo, že tam není nikdo, kdo by se nějak častěji objevoval na stránkách Kostky. Z toho mi vychází, že nové DrD bude mít pravděpodobně blíž k Fate než k DnD 4E.

TATO DISKUSE JE VYHRAZENA PRO PŮVODNÍ (NEREVIDOVANÉ) DRD2. DISKUSE O REVIDOVANÉ (AKTUÁLNÍ) VERZI JE ZDE

Recenze původního DrDII:
Sirienova recenze
Jersonova recenze
5.1.2011 19:34 - Argonantus
Nekrmte troly, prosím.
Jinak bude mít Merlkir oprávněný důvod k ignorování příspěvků.
5.1.2011 19:54 - Vojtěch
Vědmák by mohl mít své místo, kdyby se jeho moc odvíjela od vědění. Kdyby si mohl výhody přetvořit pro určitou skupinu potvor, nebo svým útokům poskytnout nějakou vlastnost. Nemá to být mix mastičkáře a bojovníka? Vyrobit si planoucí meč tím, že si potře čepel nějakým sajrajtem, odolnost na mráz natřením kůže jiným sajrajtem... klíčové téma by mohlo být získávání výhod tím, že zjistí, nebo odhadne, co ho asi čeká a připraví se na silné stránky nepříele a pokusí se zasáhnout tam, kde to bolí. Jen by se muselo dohlédnout, aby si nelezli do zelí se zvědem coby průzkumníci.
5.1.2011 20:30 - noir
mb: Myslíš že "chorobně posedlý myšlenkou" je slušné? Označit něčí slušnou větu za slovíčkaření není napadání? Věru, žiješ zřejmě mezi zajímavými slušnými lidmi... Opravdu ti přijde, že tvá reakce byla adekvátní?
5.1.2011 20:35 - sirien
Alef0: b) - ano ; a) - organizace conů (někteří), vedení o.s. a jeho činností (někteří), úpravy RPG systémů ke specifickým požadavkům (včetně integrování mechanik jiných systémů nebo mechanik zcela vlastních) (všichni), tvorba deskových her (wargameingu dle zakázky, přesněji; někteří) tvorba komplexního RPG systému dle vlastních požadavků (...a pro vlastní účely, jak jsem už psal, ne každý touží svojí práci nutně sdílet; všichni až na toho jednoho, který ale dělal ten WG), sice to nikdy nesepsali do závěrečné podoby, ale věřím, že tento faktor hravě vynahradí skutečnost, že se až na jednoho všichni dlouhodobě věnují tvůrčímu psaní, které je z principu založené na psaní (a vyhazování) tun textu během dlouhého období.

Když jsem psal, že znám čtyři takové lidi, tak jsem skutečně myslel čtyři lidi které by skutečně bylo možné oslovit a kteří by to nedělali nutně pro peníze (samozřejmě, musel bys je něčím oslovit, jen tak by Ti to taky nedělali - třeba jim nabídnout možnost překladu do en a distribuce v zahraničí (jedno za jakých obchodních podmínek), aby byla jejich práce prezentována světově, protože ani jeden z nich se o CZ prostředí moc nezajímá)

alef0 píše:
Ak sú geniálni, ale skrytí, je to ich problém, pretože ich niet ako objaviť a niet ako odhaliť ich kvality.

LOL, připomeň mi že kdybych měl někdy rozhodovat o Tvém přijetí do HR oddělení, mám Tě z konkurzu vyřadit hned v prvnim kole.

Ne, to je TVŮJ (Bouchiho) problém. Oni nijak neumírají touhou DrDII dělat, realizují se ve vlastních projektech (podobně jako já, Alnag, Jerson...) To Ty (Bouchi) sháníš někoho, kdo by dokázal udělat DrDII co nejlíp, tzn. to jsi Ty (Bouchi), kdo musí správné lidi vyhledat a oslovit zajímavou nabídkou, ergo to, že dotyčné nelze jen tak btw. oslovit inzerátem na jednom jediném CZ RPG webu je Tvůj (Bouchiho) problém, ne jejich.

Tvoje tvrzení, že tu je pouze 12 lidí co mohou DrDII dělat, založené na tom, že na onen inzerát na tom jediném webu pouze těchto 12 lidí odpovědělo, je pak vizitka Tvého omezeného vidění věci, nikoliv důkaz neexistence tuny dalších podobných (a dost možná i schopnějších) lidí.

alef0 píše:
Ty ako projektový manažér by si zobral do projektu ,,nové RPG" ľudí, o ktorých máš len veľmi nepriame referencie, i to mimo oblasti, ktorá požaduje konkrétne schopnosti?

no, měl bych tu k tomu určitě precedent. Třeba Bouchiho verbování lidí na DrDII (jehož nemožnost jsem tu už probíral kdysi dávno, najdi si to jestli chceš, nehodlám se sáhodlouze opakovat)

Ne, já bych si vyhlásil konkurz, určil bych si, jaké lidi vlastně chci, zkusil bych v nejširší možné míře takovéto lidi oslovit (přes webY(! plurál), známé, možná i inzerci v Pevnosti (Dechu draka), na conech...), pak bych jim zadal nějakou krátkou práci (celkem na 1 A4, tři zadání - úvaha o novém DrD (např. jak si představujete nebo tak něco), navrhněte mechaniku nebo mechaniky pro... tak, aby byly funkční a zajímavé, třetí otázka by byla jak dlouho hrajete, co a jaké další systémy znáte a jak moc.
Z těch bych si protřídil skupinu, kterou bych poslal do prvního kola vývoje, kterej by byl prakticky jen brainstorm všech možností jak co dělat a řešit nezávisle na sobě plus komentáře k tomu. A podle téhle aktivity a osobních setkání, které by v této fázy už proběhly, bych si sestavil konečný tvůrčí tým (tj. poslal pryč lidi kteří by se ukázali jako chybně vybraní a zbytku bych nadelegoval konkrétní části práce)

pipux píše:
Pokud se neprezentuješ, pak nedostaneš odezvu, nerozšíříš si perspektivu a tudíž nemáš šanci evolvovat.

Prezentují svojí práci pouze v okruzích lidí, jejichž názor je opravdu zajímá a dostanou od nich osobní a přímý feeback. Ušetří si tak čas, který já zabíjím tím, když někdo k diskusi pod můj článek píše nějaké naprosto neužitečné kecy o Roníkově TBM (GNS) teorii, kterou považuju za naprosto tupou a nesměrodatnou.

alef0 píše:
Ignorovať dnes web je, žiaľ, stupidita. A ja si neviem predstaviť, aké rácio je za uvažovaním ,,vyrobil som RPG, myslím, že je dobré, ale na web ho nedám".

No... tak třeba ho nemají dopracované (tj. sepsané do poslední věty ze své hlavy na "papír") a nechce se jim to dělat, protože ho tvořili pro sebe a jim to takhle bohatě stačí.
Nebo protože pak nepřijde Alef0/Markus/kdokoliv a nezačne jim do toho montovat, že to mají podle Velkého Guru blbě, protože to není dost narativní...
Nebo protože jsou tak daleko ve své gramotnosti, že jim prezentace práce v češtině jen tak připadá jako házení perel... a do angličtiny to buď nemají čas přeložit, nebo jsou tak skromní, že mají dojem že to pro anglofonní prostředí není dost dobré (tohle je zrovna reálná situace ohledně jednoho SEBova fakt geniálního narativního RPGčka, btw.)

alef0 píše:
Typický heartbreak - autor doň investuje tony energie, ktorá mnohokrát vyjde navnivoč, s občasnou perlou, ktorá je ale neobjavená.

bla bla bla od někoho kdo sdílí Roníkův dojem, že každé RPG musí být supergeniální a co nejvíc šířené a ignoruje, že někomu stačí pracovat sám pro sebe případně sleduje při tvorbě zcela jinou osnovu, která říká, že ta jedna "geniální" mechanika musí zapadat k tomu zbytku a prezentována sama o sobě bez toho "tuctového" zbytku je hloupá (což chápu, že zastáncům GNS teorie rve žíly, protože tímhle způsobem vzhledem ke svému braindamage vůbec nedokáží uvažovat)

Ebon: Vítej v diskusi, začíná se nám tu scházet správná parta :D . Ještě by to chtělo někde vyhrabat andtoma a Quasita :)


Mrtvola: Fritzs je nick používaný jedním dalším takovým kokotem

Colombo píše:
Což takhle zrobit rovnou truc-systém? Pořádný slovnaský setting? Historický druid/shaman, alchymista a jiní?

Zní to zajímavě, připomeň se po zkouškovym/na konci semestru, možná by z toho mohlo něco vzejít :D
5.1.2011 20:51 - Argonantus
Vojtěch:

No, s tím Vědmákem... rekapitulace (krom toho, co řekl Sirien, dle svého stylu mnohem drsněji):
1) Vědmáka vymyslel jeden spisovatel (hádejte, který), nikde jinde se nevyskytoval, tím méně ve středověku. Narozdíl od jiných spisovatelů tento pán žije, a lze se nadít návštěvy jeho právníků. U fanovského podniku to samozřejmě projde, u profesionálního výtvoru je to těžko hájitelné. Právní spor vyhrát lze, posměšné poznámky, že to je ukradený Sapkovski, odrazit nelze.

2) Sapkovski vynalezl Vědmáka kvůli literatuře; aby vznikl fakt drsný válečník (fakt; Geralt nic jiného nedělá), který má zjizvenou duši utrpením (to je jako ta drsnost). Jinak ten maník fakt nedělá nic jiného, než Válečník - perfektně mlátí mečem.

3) je to už třetí týpek, co mlátí mečem, což mi připadá až dost. Ze tří základních metod boje u deseti povolání by se uživily čtyři postavy s velmi odlišnými kouzly (když chce tedy Charles čtyři kvůli matice...), tedy Čaroděj, Mág, Šaman a Alchymista (Druida záměrně ignoruji...)
Mlátiči mečem zbývají dva (Hraničář a Válečník), k tomu Lupič, co se stylem boje přece jen liší, a Zvěd, co má hlavně střílet.
Naopak by se uživil další stříleč; a možná ještě něco úplně speciálního (jo, další kouzla).

4) namatlat meč nějakým nesmyslem na mne dělá dojem mastičkáře... nikoli frajera Geralta. No, a hlavně - nemůže to být specialita Vědmáka, protože bych se prostě neodvážil zakázat kouzelné a jinak vylepšené meče. To by Válečníci nevydejchali, a podle mne právem.
Takže Vědmák s vylepšeným mečem a Válečník s mečem, vylepšeným někým jiným, mi opět připadá ve výsledku pěšky jako za vozem.

Je to jako ten Druid, ale možná horší; šel bych od toho.
Zavržené profese Kněze, Paladina, Nekromanta a Lučištníka mi připadají štěpnější, než vědmák a Druid.
5.1.2011 20:53 - skew
Píše:
Ta idea "kámen žije" je autenticky středověká, patří ke stavitelům katedrál, a dále viz RPGF, historie, Tajemství katedrál. Těžko může být něco alchymičtějšího, než "oživování kamene".
Ach tak.
Chtěl jsem dodat něco na svou obhajobu, ale vlastně to není důležité. Dál.


Píše:
Šamanova zviřátka patřila k tomu Bursíkovu snu a Druid měl i zvířecí kouzla, pokud se pamatuji. Když se to rozdělilo, má Druid zjevně tu méně akční a zajímavou část (kytky), pokud se to nepojme jako Cyberpunk (Colombo a taky Noir, Poison Ivy). To by jistě šlo, ale stylové to moc není, a ty šutry už jsou dost štěstí najednou. |vířata mají tu výhodu, že se hýbají sama od sebe a akční jsou taky až dost (summon red dragon, viz dříve).

Jo, ok, ale viz třeba to lámání šípů. A chodící stromy jsou na tom skoro stejně dobře, jako zvířata.
Nevím. Budu spoléhat, že autoři mu nějakou náplň vymslí a pokud nebude pořád dostatečně akční oproti ostatním povoláním, pak nejspíš neprojde přes testerské síto.

Píše:
Bonusy proti určité třídě potvor jsou potom stejný omyl, jako byl u Druida a Sicca s tím prostředím - tlačí to gamemastera, aby tam byli nemrtví a tak podobně, jinak je to k ničemu.
To je podle mě celkem silné tvrzení, minimálně dokud nevíme, jak je to implementované mechanicky. Plus, nemáme ani páru jak moc jiných schopností -neorientovaných na konkrétní typ potvory- bude vědmák mít.

Ono pak asi je nutné ze strany vypravěče včas zastavit hráče, když si bude chtít vzít schopnost, která je u něj ve hře zbytečná (což je samozřejmě až krajní řešení a když k tomu nebude docházet, dobře pro autory).

Třetí mlátič mečem taky samo o sobě taky nevadí, když jsou od sebe odlišný. V DrDo jsou od pokročilích taky 3 (2 větve válečníka + chodec).
5.1.2011 21:07 - sirien
skew píše:
To je podle mě celkem silné tvrzení

Jakákoliv schopnost orientovaná k fluffu (proti nemrtvým, neviděným, skřetům, tvorům "zla"...) automaticky klade vůči ST požadavek na přítomnost tohoto elementu v herním prostředí, při absenci tohoto prvku je pak daná schopnost nevyužitá a daná classa je herně oslabena - což buď znamená, že hráč má schopnosti, které jsou k ničemu, nebo musí být tyto schopnosti něčím adekvátním nahrazeny, což ale zase klade na herní skupinu designově-kreativní požadavek, který je chybný, protože měl být naplněn autory.
(řeč je samozřejmě v rámci vztažné soustavy generického systému, u setting-specific systémů je to úplně něco jiného, nicméně AFAIK má být DrDII generické)
5.1.2011 21:07 - Argonantus
Skew:

ještě jedno kolo - lámání šípů je akční, i když obranné. Fajn. Nicméně to prostě předpokládá chodící stromy a kytky... Tolkien, jasně. Ale minule to moc dotažené nebylo (jeden velký zlý strom, jehož útočné parametry bylo nutno dodělat).
Píše:

Ono pak asi je nutné ze strany vypravěče včas zastavit hráče,


V tom právě vidím určité selhání systému - ne dost univerzální profese. Minule taky dvě nefungovala, čekal jsem v tomhle pokrok. A kdybych byl tvůrce systému, dělal bych si naděje, že moje profese budou vesele fungovat od Bivoje k Třicetileté válce a od Grónska na Saharu, od poměrně high level magie jako byla v příkladech DrD 1.0 až po low-level magii, které si lze snadno nevšimnout, že vůbec existuje. A ještě se budou od sebe lišit, budou poměrně vyrovnané v efektu a všechny podkreslené mytologií, když už ne realitou.

Zkrátka, moje představa je dost maximalistická. Když se to víceméně podařilo i s úpravou starého DrD 1.0, nevím, proč by to nešlo při změně systému na novou verzi.

P.S. a koukám, že jsem se potkal se Sirienem, který píše jinými slovy podobné věci.
5.1.2011 21:10 - sirien
Argonantus píše:
Minule taky dvě nefungovala

čtyři
(driud, sicco, pyrofor, theurg... navíc k tomu byl minimálně hraný mág - to je pokud se nepletu 40 (50)% class původního pětkrát revidovaného ("1.0." + 1.1, 2, 3, 5, 6) systému- au au au)
5.1.2011 21:16 - Argonantus
Sirien:

No, my jsme pyrofory i theurgy rozchodili.. i když je pravda, že se do toho zasahovat muselo, a možná docela dost. A je fakt, že do Mága se taky zasahovalo, a taky hodně.

Do druida i do Sicca se zasahovalo, ale to je nezachránilo - nikdo se neodvážil jít do rizika, že se s objímačem stromů octne třeba na půl roku v oblasti, kde žádné stromy nejsou...(nebo baráky, v případě mafiána). Byly to ale bezva cizí postavy čili NPC.

Naopak si hraní prakticky vynutilo ty střelce (dva, různých druhů - variantu zloděje s kuší a variantu hraničáře s lukem), a bezva se osvědčil Battlemage, kouzlometač s mečem, u nás zvaný Křižák (čili třeba johanita, pro Dalcora).
On totiž řádový rytíř byl svojí podstatou battlemage - byl to mnich s mečem.

Všechny tyhle nápady mi připadají dostatečně štěpné na to, abych se netrápil s Vědmákem a Druidem, a vydal se úplně jinam.
5.1.2011 22:15 - alef0
Sirien píše:
řeba jim nabídnout možnost překladu do en a distribuce v zahraničí

Dragon's Lair II. IN ENGLISH! Na ktorý rok odhaduješ dokončenie tejto jazykovej mutácie? :-)

Sirien píše:
LOL, připomeň mi že kdybych měl někdy rozhodovat o Tvém přijetí do HR oddělení, mám Tě z konkurzu vyřadit hned v prvnim kole.

Myslím, že keď sa stretneme na konkurze, kde ja budem prijímaný a ty prijímateľ, padneme si do náručia a zaspievame Kumbaya a potom pôjdeme na pivo :-)


Píše:
Ne, já bych si vyhlásil konkurz

Toto konečne znie ako rozumná reč.

Píše:
Nebo protože pak nepřijde Alef0/Markus/kdokoliv a nezačne jim do toho montovat, že to mají podle Velkého Guru blbě, protože to není dost narativní...

To teraz statočne prdíš do vzduchu :-) Príklady, keď niekto kritizoval ehm nenaratívnosť? Kritika je určite v mnohých príkladoch smerovaná na heartbreak, prípadne na neinovatívnosť, obvykle na katastrofálnosť mechaník, ale tam by si si zgustol aj ty ako znalec.. Ukáž mi príklady, keď niekomu skritizovali projekt len preto, že nebol GNS.

Sirien píše:
Nebo protože jsou tak daleko ve své gramotnosti, že jim prezentace práce v češtině jen tak připadá jako házení perel... a do angličtiny to buď nemají čas přeložit, nebo jsou tak skromní, že mají dojem že to pro anglofonní prostředí není dost dobré (tohle je zrovna reálná situace ohledně jednoho SEBova fakt geniálního narativního RPGčka, btw.)

Ale to je opäť o tom, že si škodia sami SEBe :-) Jednoducho nemáš reklamu = neexistuješ. (Konkrétne v prípade SEBa je situácia iná, on myslím, že má radosti inde a dosť.) Jednoducho SEBovo RPG môže byť geniálne, ale keď je v šuflíku, tak je to to isté ako keby neexistovalo.

Sirien píše:

bla bla bla od někoho kdo sdílí Roníkův dojem, že každé RPG musí být supergeniální a co nejvíc šířené a ignoruje, že někomu stačí pracovat sám pro sebe případně sleduje při tvorbě zcela jinou osnovu, která říká, že ta jedna "geniální" mechanika musí zapadat k tomu zbytku a prezentována sama o sobě bez toho "tuctového" zbytku je hloupá (což chápu, že zastáncům GNS teorie rve žíly, protože tímhle způsobem vzhledem ke svému braindamage vůbec nedokáží uvažovat)

Ej, ale ti uletel dekel :-) Hej, hej, heartbreak => Roník => OMG OMG DA EVIL FORGE!!!! Prečítaj si originálny článok a povedz mi, ktoré z českých projektov nie sú heartbreaky a ktoré nie (a zakry si prstom autora, aby ťa nedráždil).
5.1.2011 22:21 - Čestmír
Já si teda vědmáka (Sapkowského jsem nečetl) představuju spíš jako takakového chlápka všemožně poškozeného různými dryjáky tak, že může jíst klidně hlínu. Byliny, co by jiného zabily, ho léčí. Vidí dobře ve tmě, v mlze a tak. Kromě toho to umí s mečem. Na druhou stranu je tak trochu mimo, když se má s někým normálně bavit, a když mu dojte životabudič, má problém. Mně to příjde jako zajímavá postava na hraní. Vám ne?
5.1.2011 22:28 - alef0
Jo len mimo témy, keď už budem robiť Sondu do prekladov. Venované Jersonovi :-)

* Siluety RPG sa premenovali na Legendy Armandie a neskôr na Legendy, to je to, na čom robí Skaven.
* Gedimanovo RPG (posledný post december 2010)
* Svíčka (okrem úvodného postu som nenašiel žiadne info, mŕtve od 2008):
* BANE (pipuxov systém, posledný post december 2010).
* Fallout (posledný post z októbra 2010)
* Filtrov Puls (posledný post máj 2010).
* Vafiho systém ,,sci-fi akčného RPG" (posledný post december 2010)
* Antharonov Medzi vlkmi (posledný post december 2010, ale podľa všetkého len na úrovni idey):
* Sparklin RPG pre deti (posledný post december 2010).
* Lemmyho systém som nenašiel

Projekt na RPGFóre, ktoré nemali aspoň 1 post za rok 2010 považujem za mŕtve. Keď niečo nájdete, rád doplním, i článok vydám :-)

Ako povedal klasik, základnou vlastnosťou tvorcu RPG je vytrvalosť :-)
5.1.2011 22:36 - skew
sirien: jistě, to si uvědomuju.
Jde mi o to, že nevíme, jak konkrétní jsou ty schopnosti (mají bonus proti zeleným hlenům ? nebo proti hlenům ? nebo proti beztvarým potvorám ? nebo proti nehumanoidním potvorám ?).

Páč do určité míry klade podobné limity cokoliv, žejo...
Teoretická otázka, do kdy je to v pořádku a kdy to začíná být chyba designerů (případně ještě, kdy je to otázka chyby hráčů, kteří šáhli po špatném systému...)


Argonantus píše:
ještě jedno kolo - lámání šípů je akční, i když obranné. Fajn. Nicméně to prostě předpokládá chodící stromy a kytky... Tolkien, jasně. Ale minule to moc dotažené nebylo (jeden velký zlý strom, jehož útočné parametry bylo nutno dodělat).
Samotného mě momentálně nenapadá nic akčního, silně využitelného ve městě, atd., takže další debatu na téma druid vzdávám. Vlastně už od minulého postu:
Píše:
Nevím. Budu spoléhat, že autoři mu nějakou náplň vymslí a pokud nebude pořád dostatečně akční oproti ostatním povoláním, pak nejspíš neprojde přes testerské síto.
Někde na rpgf byly příklady, co by mohl umět. Pokud chceš, můžu zkusit dohledat.

Píše:
Zavržené profese Kněze, Paladina, Nekromanta a Lučištníka mi připadají štěpnější, než vědmák a Druid.
Původně jsem chtěl vychrlit pár důvodů proti Nekromantovi a Paladinovi. No asi na to kašlu, beztak moje představa Paladina a Nekromanta je poznamenaná. A taky odlišná oproti tvé (jedna z námitek byla, že by v družině byli oba zároveň pouze na dobu jednoho souboje na život a na smrt... s trochou nadsázky).
Jo, a kněz nutí vypravěčovi bohy, což je asi důvod, proč není v základní sestavě. Tuším něco takovýho psali v jednom článku (netýkalo se to konkrétně kněze, vyjadřovali se k bohům).
Proti Lučištníkovi na druhou stranu ani bž, to je samozřejmě dost platnej koncept, kterej snad ani moc nemůže kolidovat s čímkoliv... Pokud lukostřelba nebude doménou některých pokročilých povolání ani částečně, pak to vidím jako fail.

...

Ok, teď se dívám na ukázku k Vědmákovi, příklad dovednosti je Boj proti nemrtvým a běsům, to mi z hlavy nějak vypadlo. Pak ještě zbývá otázka, co všechno jsou nemrtví a zejména běsové. A nakolik budou potenciálně kolidovat s tím, co budou chtít vypravěči zařadit v konkrétních případech do hry.

Čestmír:
Já osobně viděl jen seriál, a jo, ta postava mi přišla fajn. Z preview povolání mi hlavně přišel jako zajímavej parťák k hraničářovi. Chtěl bych vidět družinu, kde by byli oba současně.
Jinak mám tušení, že společně s paladinem je to jedno z top povolání na dracidoupe.cz.

EDIT: měl jsem pocit že u posledního paladina na dracidoupe.cz, kterýho jsem četl, je nějaký výčet publikovaných paladinů a zaklínačů, ale evidentně jen paladinů. Takže je to spíš spekulace.
5.1.2011 22:55 - Merlkir
skew píše:
Pokud lukostřelba nebude doménou některých pokročilých povolání ani částečně, pak to vidím jako fail.


hraničář, zvěd? (jsem si téměř jistý že tihle dva ano.)
5.1.2011 22:56 - Bajo
Já rozdíl mezi šamanem a druidem vidím poměrně jasný, i když to vůbec nemusí souviset s tím jak to bude pojato v DrD II.
Jak poznamenal Argo, šaman má v mnohém blíže k čarodějovi (ale i mystikovi), zatímco druid je spíše kněz. Šamani jsou individualisté a druidé tvoří spíše společenství.
Nicméně asi nemá smysl tu nějak odborně vymezovat druida a šamana, což by asi úplně jednoznačně ani nešlo, ale spíše se podívat, jaký by mezi nimi mohl a měl být rozdíl v RPG, pokud se má trochu vycházet ze "skutečnosti"

Druid:

Základní portfolio: ústní tradice a mýty, přírodní síly, roční a přírodní cykly, astrologie, posvátná architektektura, obětiny, znalost bylin a léčení, uctívání přírodních božstev,...
možné herní schopnosti:
- vysvěcení místa kolem velkého stromu nebo v kameném kruhu
- léčení nevolnosti, otravy, tišení bolesti, atd...
- vyprávění příběhů, předávání moudrosti a pořádání oslav plodnosti (to by mohlo být hodně cool :-) )
- čtení budoucnosti z obětovaných zvířat, hladiny rozčeřené kamenem, nebo z pohybu mraků, či letu ptáků
- živelná a přírodní magie (zejména voda a země): ovlivnění počasí, rychlejší růst rostlin, řeč zvířat a rostlin
- komunikace s božstvi

Šaman:
Základní portfolio: duchovní svět, duchové, tranzy, drogy, fetiše, věštby a vize
možné herní schopnosti:
- cestování mimo tělo
- transformace těla a vnímání pomocí drog
- komunikace se zemřelými a jinými duchy
- vize (spíše náhodné, než konkrétně cílené)
- sympatetická magie vycházející z nějakého fetiše (tedy vě hře třeba zjednodušeně magie související vázaná na nějaké ohnisko nebo talisman)
- cestování mimo tělo
- vyvolávání duchů (může být i zrádné)
- léčení
- proměna v zvíře (mohlo by být spojené třeba s tím fetišem nebo nějakým totemem)

Asi to půjde doplnit, splácal jsem to jak mě to zrovna napadlo.

Jinak já se taky hlásím jako dlouholetý hráč druida v DrD. Spolu s čarodějem moje nejoblíbenější a nejdéle hrané postavy (druid tuším někam do 15. úrovně). Mechanicky to samozřejmě nebylo úplně ideální, ale pakliže se pole působnosti druida rozšířila na přírodu obecně (tedy divočinu, mimo města) a odpovídala tomu trochu tvář herního světa (nijak přehnaně civilisovaný, žádná gigantická města, kde by se trávili měsíce,...). Musím říct že ze všech postav v DrD mě právě druid asi pohltil nejvíce. Samozřejmě nebyl druid, z hlediska deisgnu žádná sláva, ale potenciál pro nemalou skupinu hráčů podle mě má (přesně pro tu, co hrají nejraději různé paladiny, bardy, druidy, alchymisty a jiné postavy, které dokáží zahrát na ty romatické a při tom neohrané struny, nebo jak to říci).

Co se DrD II týč, narozdíl od Argonanta mám celkem jasnou představu (nebo spíš očekávání), jak asi bude v DrD II druid fungovat a zase tak moc problém v tom nevidím, i když bych si dokázal představit i jiné varianty, včetně té, kdy by se zobecnil a spojil s šamanem (ale to definitivně posoudím až to uvidím), na druhou stranu šaman pro mě je zatím celkem záhada, jak vlastně bude fungovat a co bude dělat. Doufám že bude tak cool, jak by mohl být.

K tomu mastičkářovy a jeho nejasném vztahu k některým pokročilým povoláním, mě tohle zase tak moc nikdy nepřišlo nejasné, vzhledem k tomu, že v mastičkářovi kromě patlala cítím i silný koncept šarlatána (tedy zejména v tom manipulativním smyslu). Ale taky se dá definitivně říct, až uvidíme více.

Jinak souhlasím také s tím, že potenciál theurga z DrD by byla škoda aspoň z části nevyužít i v DrD II.

Na druhou stranu nesouhlasím s tím, že ty názvy jsou zase tam mimo, osobně asi patřím k těm hráčům, kterým to příjde celkem ok, rozhodně tedy vidím prostor ke změnám spíše jinde, když už. Není to imho ani věc, která by šla posoudit jednoznačně, to už souvisí s estetickým cítěním jednotlivců i estetickým laděním celé hry, tedy do jakého kontextu budou ta slova zasazena. O batmanovi si taky spousta vydavatelů nejdřívě myslela, že je to prototyp hrdiny, který naprosto nemůže nikoho oslovit a dnes si to málokdo dokáže byť jen představit, jak si to vůbec mohli myslet.

Další podstatný postřeh, zatím na mě DrD II působí tak, že bych jej spíše hrál bez ras, které mi tam zatím tak nějak překážejí. Ke spoustě povolání se mi moc nehodí, aniž by vznikla hrozně podivná směska, ale to zase může být můj individuální vkus.

btw. někde jsem před nějakou dobou narazil na detailni ropis těch kombinací na pokročilá povolání, možná by stálo za to to dát někam na ocí, aby se to nemuselo hledat, myslím že je to pro diskuzi ohledně povolání celkem podstatná věc (je to hint zejména na tvůrce, ale i žádost na moderátory této diskuze, pokud možno).
5.1.2011 23:07 - Argonantus
Skew:

No, já taky bych nejvíc plédoval za ty stříleče, protože se fakt osvědčili a nekolidují s ničím.
A docela štěpný mi připadá ten Battlemage; on tam vlastně je, ale vyřadil tím klasického Čaroděje metače blesků.
Což, jak pravil Sirien, je na pováženou; vyřadit Gandalfa ze základních profesí vyžaduje dost silné nervy.
On, přísně vzato, taky není reálný; ale alespoň je těžce mytologický (Wotan, Zeus, Perun hned zpatra).

Hle, kam vede matematika; Charles pravil, že pouze čtyři magické profese, a okamžitě bylo jasné, že to bude málo. Ostatně, nesedí to ani v právě platné verzi - to je ten nemagický Šaman, což je naprostá ptákovina.
Bude třeba uznat ještě magii B u jiné základní profese, jinak se do toho nevejdete. Ostatně, už verze 1.0 měla nejméně dvě úplně odlišné magie - hraničářskou a kouzelnickou.

Nekromanta trochu "vytuneloval" ten Šaman, protože jejich summoning funguje podobně, a navíc nezatížen temným hříchem.
A za Kněze ani Paladina si taky nelehnu na koleje; ale taky chci měnit jen dvě pokročilé profese, že. Na všechny by se stejně nedostalo.

Bajo dodatečně se objevivší:

Fajn, Druid a Šaman tak nějak na první pohled; jenže jakmile zjistíš, že jeden z nich nesmí užívat magii, nadšení tě rychle přejde.
A směs Rostliny, Voda a Země je divná, stejně jako sousední čarodějovo Vzduch a Oheň.

No, a proti názvům sice nic nemáš, nicméně Mastičkáře dělá záhadným zejména ten název, kterému se každý soudný hrdina zdálky vyhne.

Dojem s nadbytečností ras bych celkem sdílel; ony jsou tam ale dost volně a nijak zásadně neotravují. Lze se na ně klidně vykašlat, když někomu vadí.
5.1.2011 23:11 - Sparkle
Čestmír píše:
Já si teda vědmáka (Sapkowského jsem nečetl) představuju spíš jako takakového chlápka všemožně poškozeného různými dryjáky tak, že může jíst klidně hlínu. Byliny, co by jiného zabily, ho léčí. Vidí dobře ve tmě, v mlze a tak. Kromě toho to umí s mečem. Na druhou stranu je tak trochu mimo, když se má s někým normálně bavit, a když mu dojte životabudič, má problém. Mně to příjde jako zajímavá postava na hraní. Vám ne?


Jenže víš co je blbý? Že toho vědmáka všemožně poškodili těmi dryáky při výcviku, tj ještě předtím, než se vydá na první dobrodružství s nějakou družinkou. Což je ale v DrD2 problém, páč vědmák je až pokročilý povolání, který nemáš hnedka. Jak to může vypadat v praxi nevím... nejdřív s váma bude putovat nějaký mastičkář co rád bojuje a pak po šestým levlu se sebere a odejde na několik let na výcvik, kde si nechá do sebe lít ty dryáky?
5.1.2011 23:16 - Argonantus
Sparkle:

Přesně! Dryáky jsou pro účely hry naprosto nepodstatné. Teď je z něj prostě válečník, nic víc a nic méně.
5.1.2011 23:19 - Vojtěch
Argonatus: O Sapkowském vím, spíš jsem se snažil nadhodit jak by se mohl vyvinout ten vědmák, když už je to pokročilé povolání do kterého se vstupuje z "mává zbraní" (bojovník) a "Matlá masti vyjednává a lže" (což je tak nějak portfolio mastičkáře, jestli se dobře pamatuji). Ty kecací schopnosti asi nebudou úplně součástí (to našemu oblíbenému vzorovi nikdy moc nešlo) a čekal bych jejich rozvoj spíše u Lupiče. Vědmák má možnost se od ostatních dvou mávačů mečem sám odlišit tím, že by se připravoval na nadcházející boj tím, že by se nadopoval podle situace - kouzelný meč máš pořád stejný, tady bys posiloval podle situace a zlepšoval boj s určitým nepřítelem. Chtěl jsem nahodit možné řešení toho jednostranného zaměření na mrtváky atd., když už to má být "hubí různé tvory" Taková klouzavější verze specializace.

Docela by mne také zajímalo, proč by naši mávači mečem také nemohli fungovat jako střelci.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12304997444153 secREMOTE_IP: 3.149.239.110