Kultura

ShadoWWW
3.3.2010 07:30
Dračí doupě II (původní)
Konečně vznikly oficiální stránky Dračího doupěte II. Zatím tam jsou jen stylové wallpapery a seznam autorů.

Trochu mě překvapilo, že tam není nikdo, kdo by se nějak častěji objevoval na stránkách Kostky. Z toho mi vychází, že nové DrD bude mít pravděpodobně blíž k Fate než k DnD 4E.

TATO DISKUSE JE VYHRAZENA PRO PŮVODNÍ (NEREVIDOVANÉ) DRD2. DISKUSE O REVIDOVANÉ (AKTUÁLNÍ) VERZI JE ZDE

Recenze původního DrDII:
Sirienova recenze
Jersonova recenze
2.9.2013 20:24 - Bouchi
Asi takhle - ty podmínky, které ke mně doputovaly, se jeví velice vstřícně (detaily z pochopitelných důvodů zveřejňovat nebudu), je ale potřeba ještě ujasnit některé podrobnosti, takže stay tuned.
2.9.2013 20:27 - Vojtěch
*stays*
2.9.2013 20:38 - Alnag
Jinak tedy zcela organizační - pokud můžete, přesnuťe se s diskuzí o 13. věku do diskuze o 13. věku. Díky.
3.1.2014 03:41 - Bouchi
Navazuji na sirienovo http://www.d20.cz/diskuze/51475.i83.html#i83
sirien píše:
no, prodejnost neznamená nutně ani hratelnost, ani hranost.
To zajisté neznamená. Nicméně proč by lidé v dnešní době (kdy a) mají možnost si opatřit dostatek informací před koupí, b) mají k dispozici různé alternativy) kupovali nehratelný produkt (aniž by byli zmasírováni reklamou)?

sirien píše:
Pořád platí, že na všechny ty Tvé prodané kusy nevím o žádné skupině mimo DrDII fandom kdo by to hrál.
A jak definuješ "DrD II fandom"? Aby ti z toho nevylezla tautologie.
3.1.2014 09:37 - Quentin
Protože reklamou zmasírovaní jsou. Je víc čechů, kteří ví, co je dračák, než co je to rpg. Jakýkoli úspěch drd2 visí na jeho jméně a ničem jiném.
3.1.2014 09:49 - Bouchi
Tohle vysvětlení by mi dávalo smysl v prvním roce prodeje. Ale dva a půl roku po vydání? (A s tím, že prodeje v 2013 jsou vyšší než v 2012?)
3.1.2014 10:01 - Quentin
Bouchi: Neuvěřitelné a děsivé.

Ale jestli to fakt hrajou a baví je to, tak je to jedině dobře.
3.1.2014 10:15 - noir
Já můžu jen gratulovat. Nečekal bych to, ale jsem rád. Kolik je teda už celkem prodaných základních pravidel?
3.1.2014 10:49 - York
Dračák taky ve srovnání se světovou produkcí nebyl zrovna polished product a úspěchy tu slavil nemalé. Dvojka je pořád v prvé řadě hra o hraní rolí ve fiktivních světech a podle různých recenzí jsou v ní rady ke hraní jako takovému napsané velmi dobře. Dají se ostatně najít hromady příkladů prokazujících, že nedotaženost, zabugovanost, nebo klidně i nešťastně postavené jádro herního systému ještě ani zdaleka nemusí být překážkou v oblibě a hranosti, a to nejen v tabletop sectoru.

Druhá věc je, že i přes prvotní prognózy ke dvojce vychází doplňky. Sice ne ve srovnatelné míře jako u světově nejprodávanějších produktů, ale to bych fakt Altaru nevyčítal. A v zásadě nevadí ani to, že na tom pracuje někdo jiný než autoři základní příručky - očividně to někdo dokáže koordinovat a ty projekty mají výsledky, a to dokonce ve stanovených termínech.
3.1.2014 10:52 - Sosacek
Takze pred par lety podle Alnaga znamenala nejvetsi prodejnost ctvrte edice, ze je to nejlepsi rpg, ale ted to podle siriena u drd2 nic neznamena.

Se dohodnete :)

(also, lepsi drd2 nez oldschool)
3.1.2014 11:06 - Alnag
Sosáček píše:
Se dohodnete :)


Asi sám cítíš, že takhle postavená argumentace není úplně v pořádku, když jsi tam dal smajlíka. Každý člověk má právo na názor a ty se nemusí shodovat.

Co se mne týče... jsem upřímně překvapený z prodejů DrD 2. V souvislosti s vedlejší diskuzí jsem za to rád. Protože ať už si o DrD 2 myslím co chci, jakákoliv možnost oslovit další hráče a přivést je k RPG je dobrá.

Jistě se na prodejích nějak podílí název (to ostatně i u DnD a u všech reedic a druhých dílů), obzvlášť v Čechách je Dračák dost provařený. Ale taky si nemyslím, že to bude jen tím. Oproti Bouchimu mi to vysvětlení dává smysl pořád (není důvod, proč by lidé měli zapomenout, co je to Dračák, DrD 1, byla taky řádně zabugovaná hra, což neznamená, že jsme ji neměli rádi), ale jak říkám, jen tím to asi nebude.

Už asi zbývá jen vydat počítačovou hru DrD, sérii komiksů a román a trochu se na té známé značce napakovat. :)
3.1.2014 11:32 - noir
Já si myslím, že důvod lepšího prodeje je jednozančný: už na pultech neseženete jiný dračák. 2012 se ještě dal starý dračák koipit, vloni už prakticky ne. Když někdo přijde do obchodu a chce něco jako dračák, dostane Dvojku. To je asi docela logický a jasný...
Ale stejně je to úspěch, o tom žádná.
3.1.2014 12:34 - Dukolm
noir: +1
no já si myslím že to je záměr který jen Altar nechce přiznat
3.1.2014 12:50 - crowen
Dukolm - s tym nechcenim by som si nebol taky isty. Bouchi niekde pisal, ze uz nebude robit dotlac stareho dracaku, kedze je v obehu plusko a dvojka
3.1.2014 13:04 - Bouchi
noir píše:
Kolik je teda už celkem prodaných základních pravidel?
Mezi třemi a čtyřmi tisíci.

Alnag píše:
Už asi zbývá jen vydat počítačovou hru DrD, sérii komiksů a román a trochu se na té známé značce napakovat. :)

No, zrovna u knížek bych to s napakováním moc neviděl ;), ale to je spíš otázka na Michala Bronce a Skavena, jak je to s prodejností (Kostky jsou vrženy, Hry s příběhem).

noir píše:
2012 se ještě dal starý dračák koipit, vloni už prakticky ne.

2012 se fakt už jen doprodávaly zbytečky co byly různě po komisích, všech dílů pravidel DrD 1.6 dohromady se v 2012 prodala cca stovka.

crowen píše:
Bouchi niekde pisal, ze uz nebude robit dotlac stareho dracaku, kedze je v obehu plusko a dvojka

Jsem přesvědčen, že jsem to psal dokonce několikrát na různých místech, že se DrD 1.6 už dotiskovat nebude a že s příchodem DrD II se jen doprodají zbytky zásob.
3.1.2014 13:54 - Jerson
Jen do záznamu zopakuju, že pokud někdo přemýšlí o nějakých základních pravidlech pro RPG na lákání nováčků, tak by tato pravidla neměla byý použitelná jen ve fantasy světech. Devět z deseti holek se na něčem takovém odmítá podílet už z principu, přestože jiné RPG hrají.
Jako ideální vidím volbu ze tří typů pravidel.
3.1.2014 14:10 - Nerhinn
Devět z deseti? Jak jsi k tomu číslu došel?
3.1.2014 16:30 - sirien
Bouchi píše:
To zajisté neznamená. Nicméně proč by lidé v dnešní době (kdy a) mají možnost si opatřit dostatek informací před koupí, b) mají k dispozici různé alternativy) kupovali nehratelný produkt (aniž by byli zmasírováni reklamou)?

Protože
a) jen málokdo si skutečně informace opatřuje
b) ti co to udělají to dělají povrchně
c) recenze na DrDII jsou na RPG F, které pro neznalého člověka působí jako nezaujatý prostor (protože jak by mohl někdo jen tak vědět, že to je "internetové sídlo" většiny autorů, jejich kamarádů, velké části testerů atd.), pak na různých webech typu Sarden... a jsou buď různě neoprávněně hype nadšenecké (RPG F) nebo ploché a nijaké (Sarden)
d) jediné kritické recenze o kterých vím se nachází tady na Kostce, a to by byla vcelku náhoda, kdyby někdo trefil zrovna sem a ne na RPG F, ofic. web atp.

Alternativy... moc nejsou, pokud se v RPG skutečně dobře neorientuješ nebo nemáš poruce někoho kdo ano, aby sis mohl vybrat z té škály západních her.

Navíc dost prodejů je pořád dána značkou DrD, menší část lidmi co to koupí/ili protože prostě proto.


Bouchi píše:
A jak definuješ "DrD II fandom"? Aby ti z toho nevylezla tautologie.

Autoři, kamarádi autorů, beta- a jiní testeři a jejich kamarádi, nadšenecká hype-komunita stálých a pravidelných návštěvníků na RPG F. Tedy ti co hájí svůj produkt, produkt na kterém se podíleli, produkt na kterém se podíleli jejich kamarádi nebo produkt který se jim líbí po přečtení, ale vlastně ho nikdy nehráli (fandom jsem v tomto případě použil v jízlivém-ironickém tónu, který samozřejmě není na internetu zcela zřejmý)



Sosáček: Jen pro záznam - už tehdy jsem s Alnagem v tomto způsobu hodnocení nesouhlasil a stále s ním nesouhlasím a nemyslím, že bych plánoval změnit názor vzhledem k tomu že obecně odmítám brát obecnou popularitu jako argument k čemukoliv jinému než k... studna, obecné popularitě.

Nerhinn píše:
Devět z deseti? Jak jsi k tomu číslu došel?

Zkušenosti z OpenGamingů.
Z OpenGamingů na conech, kde se dá čekat přítomnost holek značně otevřenějších tematice fantasy, tzn. v běžné populaci bude situace nejspíš horší jak na těch conech.
(Jerson přehání - můj odhad je, že to na těch conech odradí nebo to velmi ztíží jejich nalákání tak u... dvou třetin, maximálně tří čtvrtin holek. ...což by ale mohlo znamenat, že Jersonovo 9/10 by mohl být realisticky-pesimistický odhad pro běžnou populaci)


Je dost zajímavé, co člověk na OpenGaminzích tak různě zjistí když je dělá dlouhou dobu a jak to mnohdy ne/koresponduje s tím, co se s oblibou tvrdí na RPG webech. Pár dnů zpátky jsem psal pár zajímavých postřehů na Nyxu k tomuhle tématu...
3.1.2014 18:46 - Jerson
Nerhinn píše:
Devět z deseti? Jak jsi k tomu číslu došel?

Lákáním holek na RPG. Pro devět z deseti je to fajn téma, zejména když řeknu "interaktivní divadlo", ale jakmile řeknu "fantasy", hodí kyselý obličej a ztratí zájem. Navíc se ještě dozvím, že hrajeme jen nějaké dětinské vymyšlené světy a neřešíme reálný svět a bla bla bla... to tedy ne pokaždé, ale občas je to bonus.

Na Conech je situace jiná, tam se nejvíc holek hlásí na upíry, pak nácky (když je nabídnu), v poslední době Steampunk, a pak fantasy. Asi tak třetina holek na conech fantasy preferuje nebo jí nevadí. Nicméně con je pro mě už protříděná skupina lidí ... takže je to tak jak popisuje Sirien. Čest výjimkám jako jsi ty a další holky.
9.1.2014 12:16 - ShadoWWW
Když jsem kdysi tvrdil, že systém povolání v DrD2 je zvrácený a že to přinese do budoucna jen samé problémy, většina fanoušků DrD2 oponovala.

Jen ve zkratce o co šlo: Problém byl v tom, že DrD2 nemá klasický systém archetypálních povolání, ale jde spíš o dovednostní systém, kdy množina určitých dovedností se tváří jako nějaké povolání. A každé "povolání" je navržené na max. 5 úrovní, takže multiclass je nutný z podstaty samotného designu. Fanoušci tvrdili, že je to super, že díky tomu systém vytváří úžasnou svobodu a volnost. Já jsem oponoval, že volnost by byla buď klasický skill-based systém, nebo by mělo jít o feeling archetypu, a pak by měla mít hra klasická povolání. A že se to projeví do budoucna, zejména v budoucích "pravidlech pro experty" (tedy mistry).

A už jsou tu první reakce, které jsem předvídal:

Arten_CZ píše:
(...)
Dalo se očekávat, že to tak dopadne. 5 základních povolání, 10 rozšiřujících, aby jsi se dostal ke správnému číslu, musel by jsi v tomto trendu pokračovat a pro každé dvě pokročilé vytvořit jedno mistrovské. Už takhle byl ale problém v šířce na úkor hloubky. Asi nikdo nepředpokládal, že by vzniklo dalších X povolání na lvl 1-5, když vlastně nic jiného než úroveň a pár manévrů ve hře není. Takže nová "povolání" nemají level a jsou jen shluk dovedností. Popravdě, jediný důvod, proč jsou to povolání a ne samostatné dovednosti, je snaha nějak uměle donutit hráče, aby se specializovali a přitom nebrali nové dovednosti moc brzy, protože jsou silnější než ty základní. Oni ty původní balíčky (základní + pokročilá povolání) svazovaly úplně stejným způsobem, jen to méně bylo do očí. Kdyby se schopnosti řekněme Vědmáka rozházeli mezi bojovníka a čaroděje a Vědmák by prostě neexistoval, tak by nebylo méně dovedností nebo by něco chybělo, jen by nebylo "pokročilé povolání" = balík dovedností pro kombinaci bojovník + mastičkář. Takže svoboda byla velice iluzorní. Teď to ale do očí přímo bije, takže to vypadá jako něco nedodělaného, nebo chybějící prvek původní svobody. Pokud bych tuto hru hrál a měl bych kombinaci povolání, která prostě nejsou v mistrech pokryta, protože autoři tuto kombinaci nevytvořili (a důvod může být jakýkoli), tak bych se asi domluvil s Vypravěčem a vzhledem k tomu, co by měla moje postava umět, bych vytahal mistrovské dovednosti pro moje mistrovské povolání a učil se ty.


Arten_CZ píše:
Píše:
Číňan píše:No právě kombinace dvou pokročilých by bylo moc. Ale kombinace tří pokročilých na základě tří zakladních (popř. přidáním čtvrtého), jak jsem psal výše, vyjde deset a to je v klidu číslo.


A proč je 10 lepší než 20 nebo než 25 nebo než 15? Nemělo by být řídícím mechanismem spíš logika rozdělení a pokrytí variant než prostě to, že máme jen deset prstů a proto je deset hezké číslo? Stále to totiž neřeší - co když se někdo chce specializovat ve dvou povoláním? A co když se chce specializovat v jednom? Proč je správné specializovat se zrovna v té/těch kombinacích, které nabízejí tvůrci/nabízíš ty?

Píše:
Číňan píše:Tak jako je fakt, že boj s nemrtvými by seděl více ke kombinaci bojovník + zaříkávač...


Nejde o to, kde by víc seděl, ale že kdyby tam Vědmák vůbec nebyl a jeho dovednosti byly rozhozeny, že Vědmák by nechyběl. Kdyby tam nebyl Mág a jeho skilly si rozebrali například zvěd a čaroděj, tak by taky Mág nechyběl, jen by to prostě nevycházelo do matematického počtu 2 základní = 1 pokročilé. Kombinace povolání vznikla jen kvůli tomu, aby se oddělil problém s nízkou specializací do hloubky. Protože když chceš být ohnivý mág, tak dojdeš na maximální specializaci až na lvl 11, kdežto kdyby nebyla pokročilá povolání a nebyla kombinace, tak jsi na maximu specializace na lvl 5. Kdyby schopnosti ohnivého čaroděje měl už zaříkávač, potom by nebyl důvod čaroděje tvořit, ale tvůrci si spočítali, jaké zhruba archetypy si každý bude vytvářet a z těch udělali pokročilá povolání a matematicky jich prostě muselo být 10.


Arten_CZ píše:
Píše:
MarkyParky píše:Pak jsem si dal dohromady ona vzniklá, symetrická řešení a zjistil, že to sice opravdu jde poskládat dokonale symetricky, ale vznikne tím jakási beztvará šedá hmota, která není ničím ikonická. Namísto vrcholné specializace a možností rozvíjet ty nejzajímavější z fantasy archetypů by z toho vyšlo 10 dokonale vyvážených, ale naprosto šedých balíčků dovedností, kterým by byl problém možná i vymyslet jméno.


Což ale v praxi znamená, že se popřela základní myšlenka pravidel - nakombinuj si, co chceš - a nahradila se za - hraj za archetyp, který přijde tvůrci správný. A proč jsou zrovna archetypy dané tvůrci lepší/zajímavější než Vzteklinův archetyp Druid/Zvěd? Podle Vzteklinovi skupin je jednoznačně zajímavější kombinace Druid/Zvěd, než ty, které tvůrci vytvořili.


Více ve vlákně na RPG F.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12130880355835 secREMOTE_IP: 3.133.121.160