Bajo píše:
World building jako level design, aneb hledání komba s příběhem
Pravděpodobně ses tím snažil vyjádřit i něco hlubšího, nicméně nejsem s to odhadnout kam tím míříš, takže se vyjádřím jen k těm čistě praktickým věcem.
Že featy a powery jsou nejen evil nástojem k vytvoření nějakého hustého komba, ale i vyjádřením identity postavy např. ve smyslu jejího jednání v boji je dobrý postřeh (myslím že spousta OSR blogerů se přes heretičnost takové myšlenky nikdy nepřenese :). Problém 3e a 4e featů je dle mého v tom, že kvůli způsobu jakým jsou udělány je spousta hráčů vnímá víc jako kombo než jako právě ono vyjádření identity postavy (i když ono to vlastně možná problém ani není, protože spoustě hráčům to tak naprosto vyhovuje, jen já mám dojem, že jiné hry to řeší o něco lépe a tak nějak víc ke spokojenosti skupin složených z lidí stavějících postavu "na kombo" a "roleplayově".
Co se týká toho nacházení zvláštních schopností "po mapě", je to koncept který se mi vždycky líbil, ve hře jsem ho zkoušel ale tak nějak jsem si tehdy neuvědomil že by ty schopnosti asi měly být víc unikátní (tedy ne něco, co se dá získat v rámci normálního postupu po levlech) a hráči by se měli dozvědět že se někde něco takového dá získat, takhle na blind je to prostě jen taková náhodný achievment). První problém se v ODnD vlastně řeší sám (postavy žádné schopnosti nedostávají, takže jakákoli schopnost je unikátní), v 3e/4e by asi bylo záhodno prohlásit věci z Core za volně dostupné a obsah dalších příruček zpřístupňovat ve chvíli kdy si je hráči zpřístupní skrz akce svých postav (což je mě velmi sympatické, nicméně znám hráče, kterým bude připadat, že jen nepochopitelně házíš klacky pod nohy jejich snaze udělat si postavu jakou chtějí).
(asi není tak nějak úplně slušné reagovat sem místo na tvůj blog, nicméně mám k tomu dva důvody - jednak tady je přece jen větší potenciál pro diskuzi i ze strany dalších lidí, jednak ve chvíli kdy se dočtu v komentářích o "konzistentním myšlenkovém rámci" začnu považovat za velmi nepravděpodobné, že by šlo o diskuzi, která by mě zajímala a měla potenciál přinést něco hodnotného do mého hraní.