Kultura

Alnag
11.7.2012 21:47
13th Age
13th Age - Jonathan Tweet a Rob Heinsoo (designéři s docela slušnou minulostí - i před 4e), a Pelgrane Press (což je dnes docela RPG hi-end, takové britské Paizo).

19.2.2015 18:55 - Vojtěch
White Wolf dlouhodobě spolupracoval s Drive-thru myslím. Bundly občas dělají ale jako zvláštní akce. Bits and Mortar je jiný projekt, který je proti Drive-thru částečně v opozici, protože podporuje pouze kamenné prodejny tím, že k hmotnému produktu jim umožňuje jako přidanou hodnotu přidat ještě elektronickou verzi zdarma.
19.2.2015 19:21 - Almi
ShadoWWW: Aha, no vidíš, to jsem netušil, mea culpa!

Nachtrose: Tuším, že autoři někdy pdf updatujou. Třeba zrovna Pelgranepress to (tuším) někde psal o svých pdf, které si koupíš v jejich online store.

Vojtěch: Tak to jsem Mortaru docela vděčný. Snažím se podporovat Mephit a Sparkle, dělají podle mne, moc dobrou práci. Ale někdy mám svrbění si to koupit v e-podobě a pak vytisknout, než čekat. A tím, že mám pak k dispozici i pdf zdarma, je pro mne zajímavým bonusem, který vyrovnává to čekání.
19.2.2015 19:28 - Sparkle
Pelgrane press svá pdf na svým eshopu prodává často mnohem (o pár měsíců) dřív, než pošle fyzickou knížku do distribuce. Je to poněkud nefér vůči kamenným krámům, který nemají šanci toto moc trumfnout. Monte Cook je v tomhle třeba férovější.
20.2.2015 00:20 - Vojtěch
Tohle myslím bude hlavně o přístupu k pdfku. Tedy jestli ho považují za produkt, který prodávají a zároveň pak slouží jako lákadlo na knihu skutečnou, nebo jestli chtějí poskytovat pdfko spíš jako doplněk ke knize.
20.2.2015 01:01 - sirien
sem nedávno narazil na takovou pěknou citaci jednoho genZ haranta: "proč existuje zároveň lego a minecraft"?

Takže se asi smiřte s tím, že virtuální se stává plně reálným a nějaké "kamenné obchody" se můžou smířit s tím, že už jsou jen pro sběratele a fanoušky.


Což mimochodem bylo vtipné v Austrálii. Na Swanconu jsem se seknul v hádce s místními vydavateli SFF časopisů, takovou partou pánů ve středním a pozdějším věku, kteří nadávali na to, že si na internetu publikuje kdo chce co chce a nemá to kvalitu, review, nic a že jim ubývá autorů.
Snažil jsem se jim vysvětlit, že:

a) internet změnil trh a z jejich pohledu se "buyers market" stal "sellers market" - pokud chtějí autory, musí zvednout zadek, jít na ten internet, najít si ty slibné a nalákat je a vychovat si je (reviews atp.), protože tito už nemají důvod se za nimi sami hrnout a "dělat jim debily". Jejich pohodlí skončilo, tvrdá práce začala.
Naprosto nepochopili - jakože absolutně odmítali byť jen pojmout existenci toho úhlu pohledu. Pro ně byl prostě do kamenné reality tesaný fakt, že autoři chodí za nimi, doprošují se publikace a příjimají jakékoliv ediční vstupy které jim oni nadiktují.

b) jsem se jim snažil vysvětlit, že tištěný časopis je slábnoucí forma a k přežití potřebuje e-mirror, protože online web s povídkami dokáže plnohodnotně nahradit tištěné sborníky, je přístupnější, může mít vlastní redakci a review síla komunity je větší, než review síla komerční redakce. Navíc by jim to nalákalo ty autory, které potřebují oslovit, a nemuseli by je lovit po každém jednom zapadlém blogu.
A tady sem fatálně narazil na nepřeklenutelný generační rozdíl zapsaný natvrdo do mindsetu.

Pro ně povídka v antalogii a povídka na webu - tatáž povídka - byly prostě dvě ultimátně rozdílné, nesrovnatelné věci. Nedokázali pochopit, že pro mojí a mladší generaci neexistuje rozlišení formy, natož fyické a virtuální - pro nás existuje už pouze informace. Informace té povídky. Její písmena seskládaná do slov a odstavců (popř. zvýraznění některých slov). Tato informace může nabývat tisíce forem - může být tištěná nebo virtuální, může být sázená tak nebo onak, v té nebo oné barvě, s takovým nebo onakým rozestupem odstavců, s obrázky nebo bez nich... na tom nesejde, je to tatáž informace = je to tatáž povídka, tečka.
Můžeme sice preferovat tu nebo onu formu, ale to je už jen otázka přístupu, nikoliv obsahu.

Snažil sem se jim to vysvětlit asi půl hodiny, ale oni si to nedokázali ani představit. Prostě povídka X v časopise a povídka X v antalogii a povídka X na webu - 3 úplně různé vzájemně zcela nesrovnatelné věci.

O důsledcích, které tohle mělo na jejich názor na copyright například se snad ani nemusím rozepisovat.


Point is: fyzické obchody už nepředávají informaci. Předávají jen jeden typ formy. Nadále proto budou sloužit pouze těm, kteří mají silnou preferenci přístupu skrze tuto formu nebo geek sběratelům, všichni ostatní si prostě dojdou pro informaci jako takovou - a tu fyzický obchod nikdy nezprostředkuje tak snadno a pohodlně.

Tzn. fyzické obchody budou nadále něco jako sběratelské prodejny plus prodejny věcí s fyzickým rozměrem (figurky, kostky...) ale i to opadne, protože - k čemu je svět, v němž existuje zároveň Lego a Minecraft? Figurky a kostky nahradí tablety a projektory a opět se fyzické obchody stanou jen prodejci jedné formy pro ty, kteří tuto formu budou upřednostňovat.
20.2.2015 07:18 - Nachtrose
The Dungeon Master :-)

I kdyz ja si ho predstavuju spise takhle:

20.2.2015 10:42 - Sparkle
Debata se odklání, já nemám problém s tím že existujou pdf verze a lidi je chtěj, ale že Pelgrane press nahodí na svém eshopu jak pdf, tak hardcover o 3 měsíce dřív, než pošle tu knížku mně do krámu (a příslušné pdf do Bits and Mortar).
20.2.2015 11:14 - Almi
Sparkle: To je obchodní politika Pelgranepress... a je do značné míry ovlivněná tím, že to financují přes Kickstarter a chtějí dopřát přispěvatelům exkluzivitu, resp. mít čas jim rozeslat hardback dřív, než si to koupí obyčejní kupci.

sirien: Moc hezká debata :)) Souhlasím, pánové by si měli přečíst (a Tobě by se taky určitě libilo Accelerando od Strosse). Velmi zajímavé čtení, v mnohém vizionářské a přesně odpovídající tomu, co nastává. Doporučuju.
20.2.2015 11:15 - ShadoWWW
Z pohledu kamenného obchodu je to nepříjemné, ale z pohledu vydavatele může jít o jedinou udržitelnou strategii. 13th Age příručky se (aspoň v USA) neprodávají nijak skvěle ve srovnání třeba s Pathfinderem nebo Númenerou, a přesto vydavatel musí platit vývojáře, editory atd. stejně jako všichni ostatní.

U kamenných obchodů se vydavatel musí dělit o zisk a je možné, že za ty 3 měsíce toho sám prodá dostatek, aby si mohl dovolit se o něj dělit. Není to imho otázka gentlemanství natož naschválů, ale prostého bytí a nebytí. Paizo nebo Monte si díky své popularitě a prodejnosti mohou samozřejmě dovolit mnohem víc vycházet vstříc kamenným obchodům. A co teprve Wizardi, kteří dávali příručky D&D 5e do kamenného prodeje dokonce 3 týdny před uvedením na Amazonu.

EDIT: No a jestli ty knihy tvoří přes KS, tak tam je to ještě víc pochopitelné.
20.2.2015 11:38 - Sparkle
Akorát se pak nemůžou divit, když krámy budou radši podporovat a nabízet nováčkům Dnd 5e, i když se jim třeba 13th Age líbí víc.
20.2.2015 12:50 - Almi
A máte někdo zkušenost s objednáním přímo z online obchodu Pelgranepress? Včera jsem si udělal předplatné, zaplatil, ale odkaz nefunguje a zatím se od nich nikdo na mou žádost o pomoc/info neozval... tak, jestli jsem trotl já nebo.. :)
20.2.2015 13:13 - ShadoWWW
Almi: Stejní lidé provozují firmu ProFantasy, co vydává CC3. Od nich jsem odpověď dostal většinou v řádu dnů, takže bych se nebál.
20.2.2015 13:30 - Vojtěch
Jo, za pár dnů odpovídají. Dokonce poslali Book of Loot znovu když ji Česká Pošta ztratila.
20.2.2015 13:35 - Almi
Vojtěch, ShadoWWW: Super, díky! Já jen, že jsem zvyklý u online produktů na to, že to je vše otázka pár minut :)
20.2.2015 14:18 - sirien
Almi: Teorii singularity znám, nicméně osobně jsem spíše příznivcem její evoluční interpretace (je to složitější, můžeme pokecat cestou na sraz, TLDR: když jednoho vědce-futuristy konfrontovali v rozhovoru s dystopickou singularitou a představou super AI (a jejím urváním ze řetězu) a konce lidstva, tak se jen nechápavě zarazil, zavrtěl hlavou, moderátora doslova odmávnul a prohodil "nonsense, we are this technology and this technology is what we are", čímž s celou tou představou skoncoval)


Sparkle: Ale to k tomu ve skutečnosti pevně patří. Prostě kamenné obchody už nemají ten původní význam. Kdysy fungovaly i jako komunitní huby - jenže virtuální komunita se stává rovnocenou reálné, weby jako tenhle nahrazují srazy a hraní přes Hangout dorovnává realitu (můžeš si všimnout, že třeba možnost hraní přes videochat tu byla dlouho... ale teď teprve teď ji lidé začali kulturně příjimat. Za pár let bude podle mě významné procento RPG hráno kolem virtuálních stolů.)

Efektivně to znamená, že pro distributora už kamenný obchod není nutně předností. Pokud se místo od fyzické komunity odrazí od té virtuální, pak prostě ta virtuální dostane přednost. Wizardi jsou tradicionalisti a podporují primárně kamenné obchody a cílí na hráče co preferují tuto formu přístupu, Evil Hat a Pelgraine Press jdou opačnou cestou a ta už dneska prostě není o nic horší.

Že budeš nabízet DnD 5e místo 13th Age je vůbec netrápí - prostě pustili tenhle distribution channel konkurenci na úkor toho, aby jí přebili jinde. Ty budeš nabízet DnDčko - internetová komunita bude propagovat 13th Age. Smithova neviditelná ruka si to už přerovná, ale o osud toho ani onoho bych se asi (v dohledné době) nebál.
20.2.2015 19:55 - Sparkle
Propagování RPG na internetu a sbírání prachů přes KS má jeden zásadní problém - nepřitékají tím do průmyslu nový prachy. Ono se totiž například zjistilo, že lidi co backují tabletop RPG kickstartery jsou furt ti samí lidi. Mají na backování RPG vyhrazený nějaký peníze a kdyby je neposlali obskurní RPG hře A, pošlou je obskurní RPG hře B. Tzn malý studio má radost jak vybralo prachy na svoje RPGčko, ale ty prachy akorát přelilo od jinýho obskurního RPG studia.

Firmy co tohle začaly chápat, se snaží získávat prachy i jinýma kanálama, kde by to ti zákazníci jinak utratili za deskovku nebo akční figurku Thora nebo chlast nebo nevím co. Těch kanálů asi bude víc než jenom kamenný deskovkový krámy, ale jak je využít, to zřejmě nikdo zatím moc netuší.

A Evil Hat má jinak podporu pro kamenné krámy výbornou.
20.2.2015 23:32 - ShadoWWW
Také bych řekl, že do budoucna se podíl hráčů hrajících přes Roll20 a podobné služby zvětší. Je to vidět na e-knihách, které už v USA překročily počet prodávaných paperbooků. Nebo jak lidé dávají přednost facebooku před osobní návštěvou.

Ale stejně jako nevymizel papír po vynalezení monitoru ani noviny po příchodu idnes, tak ani papírové příručky nevymizí, i když se nejspíš stanou luxusní záležitostí. To ale vůbec nevadí, protože se zvýší jejich cena a zvětší se marže. Důležité je, jakou přidanou hodnotu nabídnou kamenné obchody.

Myslím, že stoupne význam otevřených hraní a možná budou obchody muset nabídnout prostory i pro pravidelné hraní regulérním skupinám. Výhodou hraní po netu a elektronických knih je dostupnost. Herny ale mají výhodu přímého sociálního kontaktu a reálné kostky jsou také atraktivnější než ty virtuální.

Zkrátka je důležité, aby prodejny nabízely prostory pro hraní a aktivně vyhledávaly hráče a pomáhaly utvářet herní skupiny. Za to jim bude odměnou hlad těchto hráčů po fyzických pravidlech, kostkách a jiných fyzických pomůckách.

Faktem ale také je, že drtivá většina současného prodeje RPG jde na vrub sběratelům, kteří koupenou hru často ani nevyzkouší. To je prostě fakt. A může jít i o hrající hráče. V době D&D 4E jsem měl úplně všechny příručky od PHB až po The Shadowfell. Když jsem pak ale nesl své knihy do knihovny, tak jsem si uvědomil, že většinu z nich jsem za ty roky jen prolistoval a založil do knihovny.
23.2.2015 16:45 - Nachtrose
Almi: ciste ze zvedavosti - nejake novinky o Tvem predplatnem?
23.2.2015 21:52 - Almi
Nachtrose: Ne.. a už mi to začíná docela vadit.. :/
27.2.2015 12:07 - Nachtrose
Jsem náhodou narazil na tento odkaz, kde nějaký člověk vyskládal soudracky pro jednotlivé ikony ( nebojový a bojový ). Zatím jsem to nemel moc čas prostodovat, ale kdo má rád u hry hudbu v pozadí, může se zkusit inspirovat.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.085698843002319 secREMOTE_IP: 18.117.196.184