Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
5.4.2017 06:35 - ShadoWWW
Jé, to bys byl hodný! Pro dcery skvělý dárek i tak. Díky moc! Kdy se orientačně vracíš?
10.4.2017 20:02 - ShadoWWW
V rámci UA tohoto týdne vyšly nová, upravená pravidla pro činnosti v mezidobí.

Mimo jiné uvádí doplněk pro "odpůrce" (foils), což jsou cizí postavy, co se snaží škodit hráčským postavám v mezidobí.

Mezi nové činnosti v mezidobí patří upravená pravidla pro nákup a prodej kouzelných předmětů, hýření, výrobu předmětů v rámci různých zdatností s pomůckami (to mi v základních pravidlech hodně chybělo!) a také kouzelných předmětů a vaření lektvarů. Dále pak nové činnosti jako zločinnost, hazard, zápasení, relaxace, náboženské služby, výzkum, psaní svitků, výcvik a konečně klasická práce.

Součástí některých činností jsou náhodné tabulky, které přináší náměty na zápletky do dobrodružství.
10.4.2017 22:09 - efram
jsem koukal, že tam je na straně 7 nějaká chyba......
10.4.2017 23:30 - ShadoWWW
To byl jen špatně definovaný odkaz na stránku v InDesignu. Už to opravili.

Zaujal mě i tento podcast, kde Mike Mearls odpovídal na některé otázky ohledně 5E.

Ve zkratce:
- Yawning Portal obsahuje víc jak 100 hodin zábavy, od 1. do 14. (či 15.) úrovně.
- 5E stále trhá žebříčky popularity a prodejnosti, lépe než v jejich nejdivočejších snech. Wizardi mají pocit, že 5E vskutku oživila pop kulturu D&D.
- V tuto chvíli mají předpřipravených v zásobě 5-6 dobrodružných linií. (tj. nejméně do konce roku 2019).
- Slyší zpětnou vazbu od fanoušků, že by to chtělo i kratší dobrodružství a dobrodružství pro širší škálu úrovní (hlavně víc těch vysokoúrovňových). Berou odezvu vážně a něco takového hodlají připravit.
- Nechtějí duplikovat moduly, jež nejsou dobrodružství, které se objevily v předchozích edicích. Například Volův průvodce nestvůrami: chtěli nějaký bestiář, ale nechtěli vydávat Bestiář 2 (Monster Manual 2). Chtějí dát lidem, co lidé chtějí, ale ne, co lidé očekávají, nýbrž něco víc, než očekávají.
- Při tvorbě Yawning Portal uvažovali i o dobrodružstvích jako B1: In Search of the Unknown či B2: Keep on the Borderlands nebo Village of Homlet. Bylo těžké rozhodnout, co zařadit a co ne. Wizardi doufají, že Yawning Portal se bude dobře prodávat a budou moci vydat ještě něco jako "More Tales from the Yawning Portal".
- Yawning Portal má být pro hráče užitečnou pomůckou pro konverzi starých dobrodružství. Pro zodpovězení otázek jako "jak nakládat s věcmi, co nemají přímý protějšek v pravidlech 5E" nebo "co se zlobrem, co měl úrovně bojovníka".
- Yawning Portal je záměrně settingově nezávislý s rámečky pro implementace do konkrétních herních světů. Mike také řekl: "Přestože ještě nemáme oficiální Greyhawk..." (čím skrytě naznačil vydání Greyhawku v budoucnu!), mají v hledáčku všechny settingy. Jsou si vědomi toho, že lidé mají zájem o klasické herní D&D světy a chtějí je přivést zpátky.
11.4.2017 01:18 - ShadoWWW
Dungeon Life přinesl videorozhovor s Wizardy ohledně včerejší UA (Mezidobí).
11.4.2017 04:41 - B1rd
ShadoWWW píše:
"Přestože ještě nemáme oficiální Greyhawk..." (čím skrytě naznačil vydání Greyhawku v budoucnu!), mají v hledáčku všechny settingy.

Dragonlance plz? I ten Greyhawk by me zajimal, hlavne protoze o nem v podstate o nem nic nevim.
ShadoWWW píše:
- Slyší zpětnou vazbu od fanoušků, že by to chtělo i kratší dobrodružství a dobrodružství pro širší škálu úrovní (hlavně víc těch vysokoúrovňových). Berou odezvu vážně a něco takového hodlají připravit.

Tohle je pro me skvely.
17.4.2017 21:47 - wlkeR
UA: Feats for Skills.

Nic moc, imo.
17.4.2017 22:10 - ShadoWWW
Doteď bylo téměř nemožné získat zdatnosti v dovednostech mimo 1. úroveň postavy. Bylo na to pár zvláštních schopností u jistých povolání, ale nic obecného pro všechny. Toto je konečně způsob, jak získat nové dovednosti nezávisle na povolání. Po tom někteří hráči dost volali.
17.4.2017 22:43 - efram
může to trochu víc osvětlit, pravidlově.....
17.4.2017 22:45 - sirien
Dost nešťastné řešení. Featy jsou v 5e dost vzácná záležitost (popravdě z mého pohledu vzácnější, než by mi bylo příjemné) a to co tady čtu mi přijde jako "desired bonus ability" resp. "skill related feats" spíš než "1 more skill proficiency".

Pokud chci mít proficiency ve skillu, tak to nutně neznamená, že v tom skillu chci nějaké mega benefity a že je chci dostat za cenu +2 do atributů nebo za cenu jiného featu, takže tohle sice vypadá jako hezké "rozšíření", ale nikoliv jako řešení původního problému.

Ale to je holt tím, že ve snaze vyhnout se optimalizační spirále smrti se 5e dost brání drobnějším optimalizacím / stylizacím postav a jede v čistě archetypálním módu sledování pouze "významných" věcí.


Na druhou stranu, tohle je ten poslední problém hacknout. Můžeš si vzít skill prof namísto 1 bodu atributu, můžeš si vzít skill prof navíc když si zlepšuješ atributy... začneš na 0 skill prof za classu a pak si každý třetí level přidáš 2 skill prof ze své classy nebo 1 mimo svou classu...

...tohle je zrovna tak samostatný modul pravidel, že se s ním dá docela pohodlně manipulovat aniž by se nějak rozbilo něco dalšího.
17.4.2017 23:53 - ShadoWWW
sirien: Co jsem pochopil, tak to je schválně dělané jako "rozšiřující dovednostní odbornost s bonusem navíc". Pokud by ti stačila jen samotná zdatnost v dovednosti kvůli samotnému bonusu, už teď si můžeš vzít odbornost Odborník (angl. Skilled) z PHB, kde za odbornost získáš zdatnost ve třech dovednostech či s pomůckami.

Odbornosti jsou asi nejkontroverznější věc v 5E, protože zatímco 5E se obecně líbí jak fanouškům řekněme 1E či 2E, tedy DnD bez odborností, tak fanouškům 3E a 4E, tedy fanouškům DnD s odbornostmi, ale na těch odbornostech se to hodně láme. Současná verze v PHB je asi ten největší konsenzus, který se dal pro tak velkou hráčskou základnu vymyslet, ale jakékoli posouvání a manipulování s odbornostmi v UA vždy vyvolává vášnivé diskuze.
18.4.2017 00:21 - sirien
ShadoWWW píše:
už teď si můžeš vzít odbornost Odborník (angl. Skilled) z PHB, kde za odbornost získáš zdatnost ve třech dovednostech či s pomůckami.

...což jsou 3 odbornosti, když chci jen 1, za cenu 2 atributů nebo featu který bych upotřebil celý.

Což je přesně to o čem píšu - 5e se cíleně zaměřuje na velké optimalizace a nedává moc prostoru jemnému broušení. Z dobrých důvodů, teda, a není na tom nic principielně špatného, ale osobně bych ocenil víc volnosti a hrát 5e, tak bych si tyhle detaily nějak hacknul.
18.4.2017 00:24 - LokiB
Snad to ukočírujou, poučeni tím, jak moc dokáže v základu smysluplnej systém rozjebat věčný rozšiřování, viz 3.5 ... i tam, aspoň z mého pohledu, byla PHB celkem v pohodě.
a Pathfinder, ač se původně tvářil, že nepůjde ve stopách předchůdce, je na tom podobně.
ono je to lákavé dávat hráčům to co někteří moc a moc chtějí, tedy možnosti odpovídajících (aka silnějších) postav.
pak to zas umírá v mnoha případech na to, že "já chci hrát přesně tuhle postavu, protože se mi fakt líbí, ale GM rozhodl, že jeho kampaň bude Core-only. A přitom jen s jedním featem navíc by to ok ..."

a featy "3 v jednom" jsou pro mnoho hráčů tuze lákavé. je vidět, že se moc snaží, aby to bylo aspoň nějak balancované, ale je to těžké.

Diplomat: takže možnost dlouhého charmnutí? dokud bude v dosahu 60 stop, hmm, to je v některých podmínkách věčně ... třeba na menší lodi, v místnosti ...
18.4.2017 00:54 - sirien
Tak ono problém je v tom, že hráči často nechtějí silnější postavy, ale chtějí postavu prokreslit nějak odlišně od archetypu. Např. přihodit válečníkovi nějaký kouzlo, nechat kouzelníka nosit lehčí zbroj nebo bojovat těžší zbraní atp. a jsou přitom klidně ochotní něco obětovat nazpátek, aby to bylo vyvážené.

Problém je, že když se vydáš touhle cestou, tak se Ti systém strašně komplikuje a zabránit tomu, aby tam vznikla "optimalizační komba" je s každou takovou možností těžší a těžší. Jediný způsob, jak to udělat, je rozsekat systém na navazující subsystémy, říct, že každý subsystém má předem danou váhu a pak jít do šířky v těch subsystémech s tím, že ať tam uděláš cokoliv, tak protože prvek daného subsystému má stejnou "hodnotu" tak se to nakonec posčítá vždycky stejně. Teoreticky, v praxi tam pořád je riziko, že někdo najde nějaké kombo napříč konkrétními volbami v těch subsystémech, ale je to mnohem snazší ukočírovat, než když máš hromady individuálních možností a výjimek.

5e tohle vyřešila elegantně v podstatě v tomhle přístupu moderního designu. Postava se skládá z navazujících subsystému, resp. modulů: rasa, background, classa, interní class-path, featy. Tím dala hráčům možnost najít vždycky to, co chtějí - můžu mít válečníka s kouzly tím, že si dám rasu (kouzlo dvě to hodit může, což mi stačí), background (pro nějaký arcane okultismus) nebo jako class-path (když chci full blade-singera).

Ras, class, featů atd. můžeš mít kolik chceš a dotvářet pořád nový a dokud budeš respektovat, aby každý nový rozšiřující příspěvek měl hodnotu, ale ctil omezení, která máš daná pro subsystém, ke kterému patří, tak by to mělo fungovat.

Tady je to krásně vidět v praxi: máš subsystém featů. Vytvořili nové featy pro jednotlivé skilly. Dát skill proficiency bylo moc slabé, takže k tomu přidaly dodatečné bonusy, aby dané featy odpovídaly síle, kterou mají featy mít. Teroeticky by teď neměl nastat žádný kiks, protože tyhle featy jsou stejně silné, jako ostatní featy (+-), do postavy zapadají a jejím možnostem přispívají stejným způsobem a ve stejném rozsahu, jako ostatní featy.

Osobně mám radši, když systém dovoluje trošičku podrobnější modulace, na druhou stranu naprosto chápu, proč to WotC odmítají nabídnout. Jak prohlásil Rob v jedné diskusi k Fate "tahle mechanika je systémově naprosto bez problémů, pokud jí chcete použít, ale my jí tam nedali, protože napsané do ofiko pravidel nám to přišlo jako magnet na zneužití"
18.4.2017 01:01 - ShadoWWW
Hlavní důvod, proč to tak v 5E udělali, že v 3E jsi zpravidla musel zřetězit několik featů, než jsi jimi postavu nasměroval tak, aby to bylo efektivní. A pro nováčky pak neskutečné peklo studovat všechny ty featy a dělat účinné kombinace.

Na drobné věci je v 5E situační výhoda/nevýhoda. Všechna rozhodnutí v rámci vývoje postavy mají silnější dopad. Je to (občas bohužel) fakt.

EDIT: No pěkně jsi to zhodnotil. ;) A máš pravdu. Jen bych doplnil, že v praxi u stolu je občas vidět, že čistý class a multiclass jsou spíš dva systémy než jeden. Funguje to mechanicky i pocitově jinak.
18.4.2017 01:31 - sirien
Živě si dokážu představit výraz autorského týmu, když řešili multiclass.
- obecné tvrzení: ta věc je nanic a už jí ani nepotřebujeme, vystihli sme žánr aniž by to bylo potřeba, všechno jde vytvořit přes class-path
- kdosi nenáviděný: class path se musí vytvořit
- obecná odpověď: class pathes sme napsali tak, že je snadné je vytvořit
- kdosi nenáviděný: ale hráčům to bude připadat jako moc práce a navíc oni prostě budou mutliclass chtít, bez ohledu na to, jestli ho potřebujou
- obecná odpověď: koncentrace nenávistných pohledů za zvuku skřípajících zubů

...multiclass je taková čestně udělaná nechtěná nutnost. Září to z ní. Není to core systémový způsob rozvoje postavy, protože ten systém na to není postavený - neumí Tě přes multiclass pustit až "nahoru" - autoři se jen postarali o to, aby ta možnost fungovala a udělali maximum pro to, aby byla co nejvíc rovnocenná, ale úplně rovnocenná prostě není a být nemůže - ať děláš co chceš, pořád to je C&L a ne SB.

A upřímně - i přesto mi to obecně přijde nejlepší, co doteď v tomto směru DnD kdy nabídlo. Nedostaneš se na 20th level perky a ta postava nejspíš nebude tak silná jako čisté classy (pokud si jí fakt nevymazlíš vůči hrané kampani), ale je pořád to působí hratelně a funkčně a nevytváří to přehnaně silná komba.

A zároveň se 5e nejvíc a nejdokonalejc postarala o to, abys multiclass vůbec nepotřeboval, když tomu systému aspoň trochu rozumíš. Když budu chtít hrát blade-singera nebo battle mage (což je mimochodem jeden z mých oblíbených fantasy archetypů k hraní), tak
- v oDnD sem musel multiclassovat a to bylo rozháraný a nevyvážený a bordeloidní
- v ADnD sem musel mutliclassovat a bylo to hrozně komplikvaný a ve výsledku co vim krutě nevyvážený
- v DnD 3e sem musel multiclassovat, nebylo to úplně triviální a dávalo to dost podřadné výsledky
- V DnD 4e to nešlo, protože fuck 4e, dostal sem jen další postavu s balíčkem kartiček s powerama co sem vykládal na stůl a co bez ohledu na fluff dělaly pořád totéž, ale když to pominu, musel bych multiclassovat.

...zatímco v 5e mutliclassovat nebudu. Blade-singera postavim jako Fightera s magical class-path a Battle mage postavim jako sorcerera/wizarda s vhodným backgroundem a class path a doladim to na featech. Mohl bych multiclassovat Fightera s Wizardem/Sorcererem, ale proč bych to dělal.

A v podstatě totéž platí i pro jakékoliv jiné mixy základních archetypů.
18.4.2017 01:37 - ShadoWWW
"kdosi nenáviděný" :-))) "M. C."??? ;-)))

V praxi to vypadá tak, že na nízkých úrovních (<5) jsou postavy s multipovoláním citelně o něco slabší; kolem 10. úrovně jsou naopak citelně o něco silnější; načež kolem 20. úrovně zas citelně o něco slabší. Není to nic zásadního, ale cítit to je. Proto se optimalizátoři v naší skupině vždycky ptají, do kolikáté úrovně budeme hrát kampaň.
18.4.2017 01:40 - sirien
Nope. Kdyby to tam "jen" protlačil Monte, tak si zbytek týmu nejspíš najde nějakou záminku, jak to celé zase nenápadně vyhodit oknem pryč (podobně jako to udělali z těma Monteho kostkovejma orgiema).

Někdo nenáviděný jako někdo, kdo si zrovna vylosoval dělat roli Ďáblova advokáta popř. někdo, kdo tým konfrontoval s komunitními očekáváními a hodnotil jejich naplňování. Dost možná Mike sám.
18.4.2017 09:20 - LokiB
sirien: jak přesně jsi v oDnD multiclassoval? v základu to podporu to multiclass imho nemělo ... sami upozorňovali v Rules Cyclopedia, že převádět postavy z ADND do DnD, zejména ty multiclassové, je problém
V ADND to byl problém hlavně kvůli zkušenostem. komplikovaný mi to nepřišlo, ale nevyvážený hodně

Obecně v případě battlemage na začátku po tobě DND vyžadovalo bejt prostě elf :) to byla rasa na mage-fightera

a sice píšeš, že lidé chtěli postavy prokreslit ... ovšem v mnoha případech to prokreslení mělo za cíl hlavně zvýšení unverzálnosti použití, aka posílení. dá se to zabalit do různých ideí, já tam u lidí tuhle myšlenku viděl často. viz battle-mage, ideálně s pár utility kouzly, aby se daly zastoupit všechny classy s výjimkou rangera/clerika. a, fuck the cleric, to je starost DMa, aby postavy neumřely

nepřijde mi úplně reálné, že by si lidé sami masově tvořili class pathy
a) do organizovaného hraní se to nehodí - každý to bude mít jinak
b) proč bych si kupoval knížku X, ve které je ten materiál, který bych chtěl, když si to můžu spíchnout sám na koleně
c) jak jednou otevřeš plechovku s červy ... aneb hráč s největší charismou si pro sebe vytvoří ty nejsilnější class pathy, ostatní, aby nezůstali pozadu, budou nuceni dělat to samé a ten bordel už vyřeší jen nová edice

mně ten problém přišel hlavně v tom, že featy dávaly možnost v 3.5 velkého posílení postavy na kombech. v okamžiku, kdy to takhle družina stavěla, tak si brát feat na prokreslení postavy, je prostě obtížné. množství featů se tak dostalo do kategorie no-go ... leda do skupin, které tvrdě šly proti optimalizacím

5E se zatím snaží držet featy velmi vyrovnané, co se síly týče ... to je velmi šlechtí. to myslím upřímně.
I když třeba takový Keen Mind ... popravdě, kromě té +1 Int ... ne že by se nedala postavit kampaň, kde budou uvedené 3 zbývající schopnosti toho featu užitečné, a určitě se dá postavit dobrodružství, kde budou vopravdu užitečné ... ale kolik takových jste zažili?
to ty nové jsou v tomhle smyslu "lepší" :)

za sebe bych si třeba dokázal představit doplněný ještě jeden "subsystém", jak tomu říká sirien, který by byl skutečně na drobné doladěné ... nemuseli by pak do jednoho featu dávat X doplňujících schopností ... když z toho pro postavu chci jen jednu. různé ty "vstanu volnou akcí", "vím kde je sever", " ...
některé kombinace dávají výbormý smysl, je to pěkný balíček v jednom ... některé jsou moc hrubé, jen pro účely dokreslení postavy
18.4.2017 10:55 - Mildar
Vetsina tech skillu mi prijde ok, nezapominal bych ze to neprodavas za 2+ k atributum ale +1 k atributum, protoze jeden ti to da. Jen skill diplomat mi pri stylu hrani vetsiny lidi prijde trochu az moc silny. Bude chtit u hodne GM redefinici toho co znamena vyhra pri premlouvani.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10397791862488 secREMOTE_IP: 3.144.86.138