[D&D 4E] Změny pravidel s příchodem řady Essentials

Blíží se vydání produktů řady Essentials a s nimi i mnoho změn v pravidlech. Rozhodl jsem se přeložit příslušný článek, abyste měli jasnější představu, co nás čeká. V diskuzi se můžete vyjádřit, jak se vám nové změny líbí.

 

Jak se pomalu blíží datum vydání příruček Dungeonds & Dragons Essentials, ukázali jsme několik nových specialit a možností. Tentokrát se podíváme na některé změny této hry na hrdiny, které s sebou moduly Essentials přináší.

Nástroje

Dungeons & Dragons v budoucnu uvedou systém zacházení s nástroji, který funguje přesně jako zacházení se zbraněmi. Pokud máte zacházení s nástrojem, můžete jej použít s libovolnými svými nástrojovými schopnostmi. Nezáleží, odkud schopnost pochází - z rekovské cesty, jiného povolání, nové možnosti vývoje, čehokoli - můžeš použít jakýkoli nástroj, se kterým máš zacházení, k použití své schopnosti.

Dříve povolání schopnosti určovalo nástroje, se kterými jde použít. Udělali jsme tuto změnu, aby šlo snadněji pochopit, jak spolu nástroje a schopnosti působí a multipovolání bylo jednodušší.

Schopnosti

Příručky Essentials opravují několik schopností. Tyto opravy spadají do několika kategorií.

Opravy pravidel

Když jsme plánovali opravu nějaké schopnosti obsažené v modulu Essentials, nechali jsme v tomto modulu vytisknout opravenou verzi.. Například zbraň bohů má opravená klíčová slova a její text je jasnější. Hbitý šplh vysvětluje svůj účinek způsobem, který lépe zapadá do pravidel pro šplhání.

Kouzelníkova kouzla na střetnutí

Kouzelníkova kouzla na střetnutí mohou nyní obsahovat účinek při minutí. Tato změna kouzelníkovi pomáhá k lepší úloze taktika. Zatímco některá kouzla, zejména hořící ruce, způsobují poloviční zranění při minutí, jiná umožňují některý vynucený pohyb, kondici, nebo jiný účinek, který nezpůsobuje zranění, ale nějakým způsobem sužuje nepřítele.

Například okouzlení pošetilého hněvu nyní nutí cíl, aby zaútočil, při zásahu i minutí. Účinek zásahu umožňuje kouzelníkovi posunout cíl a způsobit mu strnutí.

Rasy

Pokud jste nahlédli do Příručky pro hráče 3, viděli jste ukázku toho, jak se změní rasy v příručkách Essentials. Každá rasa teď má bonus +2 k jedné určité vlastnosti a bonus +2 ke zvolené vlastnosti ze dvou možností. Třeba trpaslíci nyní mají bonus +2 ke Konstituci a bonus +2 k Síle, nebo Moudrosti.

Tuto změnu jsme provedli, abychom udělali rasy trochu flexibilnější a dalli hráčům silnější volby při vytváření postav. Také to lépe zapadá do světa Dungeons & Dragons. Trpaslíci jsou dobrými knězi a bojovníky. Elfové jsou výteční v lukostřelbě a mystické magii.

Lidé mají stále bonus +2 k jedné vlastnosti, ale mají také novou možnost rasové schopnosti. Pokud jste sledovali naše ukázky, viděli jste, že některá povolání už nepoužívají stále útočné schopnosti. Lidské postavy mají možnost vybrat si buď stálou bojovou schopnost svého povolání (pokud je povolání a typ, který si zvolí, mají), nebo si vezmou novou schopnost zvanou hrdinské úsilí.

Hrdinské úsilí ukazuje, proč by se člověk neměl nikdy opomíjet, když přijdou těžké časy. Je to schopnost na střetnutí, která dává bonus +4 k hodu na útok nebo záchrannému hodu. A to nejlepší je, že ho můžete použít po tom, co váš útok minul, nebo může změnit výsledek po neúspěšné záchraně.

Odbornosti

Moduly Essentials přichází s novým přístupem k odbornostem. Odbornosti jsou uspořádány do kategorií. Každá kategorie vyjadřuje koncepci, taktiku nebo nějaká jiný jednotný faktor, který spojuje dovednosti v určité kategorii. Například kategorie Houževnatá vitalita zahrnuje odbornosti, které činí vaši postavu víc nezdolnou a nepoddajnější. Do této kategorie spadají dovednosti jako Tvrdost.

Kategorie samotné nemají žádný mechanický účinek. Slouží k uspořádání odborností a snadněji si z nich vyberete nejlepší odbornost pro vaši postavu.

Moduly Essentials už neuspořádávají odbornosti podle stupně. Například všechny odbornosti v Hrdinech Padlých zemí jsou dostupné od 1. úrovně, pokud splníte ostatní předpoklady. Největší efekt tohoto je, že některé starší odbornosti byly překonány novými. Například si těď můžete vzít odbornosti, které poskytují bonus k obraně Výdrž, Reflex, nebo Vůle na hrdinském stupni. Dříve byly takové odbornosti vyhrazeny pro rekovské úrovně.

Kdykoli jsme uvedli novou odbornost, která překonává starší, učinili jsme tak, aby odbornost byla stejně užitečná, ale méně silná na nižších úrovních. V některých případech, jako jsou odbornosti, které dávají bonus k obranám, nové verze dávají menší užitek na nízkých úrovních a zvyšují ho v příslušném poměru. V jiných případech byla odbornost vyhrazena pro rekovský stupeň, ale postrádala jasný důvod vyváženosti pro takové zařazení.

Například Chyť příležitost za pačesy je odbornost rekovského stupně, která poskytuje bojovou výhodu nad nepřáteli s nižší iniciativou v prvním kole souboje. Agresivní výhoda je užitečná proti všem nepřátelům. Agresivní výhoda je jasně lepší odbornost, ale poskytuje výhody, které jsou dokonale v poměru k úrovni. Nezměnilo se nic, co by udělalo tuto výhodu na 11. úrovni slabší. V tomto případě jsme vzali užitečnou odbornost a udělali ji dříve dostupnou pro kariéru postavy.

A konečně, v dřívějších ukázkách jste viděli, že mnoho povolání v příručkách Essentials spoléhá na základní útoky. Odbornost Trénink boje nablízko umožňuje postavě použít jakoukoli vlastnost k úpravě takových útoků. Tato odbornost byla opravena tak, že dává plný bonus nové vlastnosti k hodům na útok, ale jen poloviční k hodům na zranění. Trénink boje nablízko nabízí zamýšlenou flexibilitu při vytváření postav, ale nestává se standardní volbou.

Třeba zabiják, který používá Trénink boje nablízko s Obratností, odpovídá silově založenému zabijákovi v poškození, a zároveň umožňuje výbornou pohyblivost díky spoléhání se na lehkou zbroj. Rytíř, který volí útok s Konstitucí, se vzdává části poškození, ale má více životů a léčivých vln. Takové postavy jsou schopné, aniž by se stávaly jasně lepšími než ty bez Tréninku boje nablízko, na úkor využité pozice odbornosti.

Kouzelné předměty a vybavení

Nakonec je tu několik změn kouzelných předmětů a vybavení. Velká změna usnadňuje DějMístrovi kontrolu nad dostupností kouzelných předmětů v tažení. Zamlouvá se vám myšlenka, že si hráči volně kupují jakýkoli předmět ve hře, nebo byste raději přístup omezili na základě komplexnosti předmětu a dopadu na tažení? Nová pravidla pomáhají nalézt odpověď na tuto otázku, a vyžadují svůj vlastní článek. Těšte se na ukázku, která vyjde později v tomto měsíci.

Napsal ShadoWWW 10.08.2010
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 87 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.2901918888092 secREMOTE_IP: 54.198.55.167