Paranoia XP

Být občanem Alfa Komplexu je zábava. Počítač to říká, a Počítač je váš Přítel. Recenze potrhlé, humorné a zároveň dystopické RPG s víc jak dvacetiletou historií...
Napsal Alnag

Paranoia XP

napsal Allen Varney

vydal Mongoose Publishing, 2004

Paranoia je hra hra původně vydaná West End Games v roce 1984 a jejími původními autory jsou Greg Costikyan, Dan Gelber a Eric Goldberg. První edice získala Origins Award za nejlepší RPG pravidla roku 1984. Tato edice, byť povzbuzovala ve hře černý humor měla poměrně vážný dystopický tón. Druhá edice vydaná o pět let později byla víc humorná a méně temná a její dobrodružství rozvíjela poměrně zajímavou metazápletku. Bohem zapomenutá pátá edice (ne, žádná třetí ani čtvrtá edice nebyla) vyšla v roce 1995 a byla posledním hřebíčkem do rakve WEG, zřejmě proto, že se již zcela odklonila od černého humoru k levným narážkám na tehdejší hity, například parodii hry Vampire: The Masquerade. V roce 2004 vzkřísila linii Paranoii společnost Mongoose a nový designér Allen Varney pod názvem Paranoia XP. Kvůli požadavku Microsoftu na odstranění XP z názvu byla hře název zkrácen zpět na Paranoia, ale v povědomí RPG komunity přesto zůstává zapsána jako Paranoia XP.

Vzhled a provedení

Komoušsky rudě lemovaná obálka s typicky paranoidním pološíleně bizarním obrázkem Řešitelů potíží, vševidoucím okem Počítače a čerstvě eliminovaným zrádcem dokonale vystihuje charakter této bizarní hry. Podobný charakter mají i černobílé komixové ilustrace, představující téměř bez výjimky Řešitele potíží, kteří se snaží něco zabít nebo se sami vyhnout zabití. Přinejmenším některé z nich jsou ze starších publikací k Paranoie, ale celkově rychle uvedou do problematiky rychleji než herní text.
Na 250 stranách naleznete překvapivé množství hutného a zároveň nadmíru vtipného textu, zalomeného do tří sloupců a tištěného v rozměrech menších než obvykle, což na druhou stranu poněkud znesnadňuje čtení nebo rychlé vyhledání informací. Kniha se hemží různými tabulkami, hesly, a poznámkami v separátních rámečcích, takže vypadá jako velký, organizovaný chaos.

O čem to je?

Paranoia je humorné RPG odehrávající se v dystopické budoucnosti podobné románu 1984, filmu Brazil nebo Huxleyho Konci civilizace ale s pořádnou porcí černého humoru a ironie namísto depresivní pochmurnosti. Děj se odehrává v Alfa komplexu, obrovském a futuristicky zastřešeném nebo možná podzemním městě (skutečná podstata je mimo vaše bezpečnostní oprávnění, občane), které je ovládáno Počítačem, schizofrení umělou inteligencí určenou k jeho správě. Počítač učinil štěstí povinným. Selhání v tom, být šťastný je trestáno exemplární popravou.
Počítač se obává řady hrozeb jeho "perfektní" společnosti, jako je svět tam Venku, mutanti a tajné spolky (obzvláště komouši). Nicméně všichni lidé obývající Alfa Komplex jsou mutanti a členové některého z četných tajných spolků. Aby se s touto hrozbou vypořádal, vytvořil Počítač Řešitele potíží, jejichž cílem je jít, najít potíže a zastřelit je. A hráči představují právě tyto Řešitele potížía zároveň jsou nevyhnutelně mutanty a členy tajných spolků a tedy právě ti zrádci, jichž se Počítač nejvíc obává. Řešitele, před které je stavěna jedna neřešitelná, nesrozumitelná, nebezpečná mise za druhou, plná selhávající a experimentálních futuristických vychytávek spolu s dalšími úkoly jejich tajných spolků. Mise v Paranoie bývají pro Řešitele obvykle fatální.
Mezi typické "vychytávky" Paranoiy patří:
  • "Šestipak" - každý hráč přestavuje klona a každý klon je proveden v šesti kusech, známých jako šestipak. V případě smrti (která je ve hře zcela běžná), nastoupí záhy nový klon stejné postavy. Tato lehkost smrti vede k četným přestřelkám a jinak humorně-dramatickým úmrtím.
  • Tajná pravidla - pravidla by měl znát jen GM a je jimi povzbuzován k tomu, aby si dělal co chce, hráče různě šikanoval a sadisticky mučil. Zlaté pravidlo RPG, že všechna pravidla jsou jen vodítko je zde dovedeno do absolutna, a iluzionismus je zde premisou. Hráči mají za úkol bavit GMa a pokud vykáží jakoukoliv znalost pravidel, je to považováno za zradu a následováno... to uhodnete... okamžitou terminací.
  • Bezpečnostní oprávnění - je restriktivní systém, založený na barvách viditelného spektra a dvou krajních - infračervené a ultrafialové. Každý občan začíná na úrovni infračervené (de facto černé) a může se vypracovat až k ultrafialové (bílé). Bezpečnostní oprávnění přidávají do hry pocit kastovního systému nebo vyhraněného třídního boje. Také všechny věci a místa mají odpovídající oprávnění a barevné značení. Užívat věcí mimo vaše bezpečnostní oprávění je pochopitelně zrada... následovaná... ano správně... likvidací. Další klon prosím.
  • Povinná bonusová služba - původně vynález druhé edice je další nástroj k vytváření disharmonie mezi hráči. Každé postavě je přidělen jeden z úkolů - vůdce týmu, důstojník loajality, důstojník hygieny, komunikační a záznamový důstojník, údržba a důstojník morálky. Každá role umožňuje hráči hrát určitou roli a nabízí možnosti zneužití moci.
  • Tajné spolky - jsou parodíí různých současných uskupení od fanoušků Star Treku, přes ochránce přírody, technické nadšence nebo odmítače pokroku.

A co pravidla?

Už jsem řekl, že pravidla jsou taková, jaká si usmyslí GM. Samozřejmě, hra nějaká pravidla nabízí - dovednostní systém pracující na podhození hodnocení dovednosti na k20 kostce. (Paranoia je zábava. D20 hry nejsou zábava. Hrajte Paranoiu!) Hráči mohou mít i různé specializace a tajné (zrádné) dovednosti. Poměrně zásadním dodatkem jsou body Zvrácenosti, kterými GM odměňuje hráče jako Pavlovy psy za scény, které se mu líbí a kterými lze vylepšovat svůj hod (nebo zhoršit či vylepšit hod cizí) případně si jimi platit zlepšení postavy.
Paranoia XP taky zavádí rozlišení tří odlišných stylů hry od klasického nejvíc odkazujícího k předchozím edicím, přes totálně ulítlý, střílecí a bláznivý "zap" styl charakterizovaný výstižně botkami z nichž se po odpaření nebohého klona ještě kouří až po nezvykle temný, dystopický a trochu vážněji laděný nový "straight" styl.

Sekce pro Vypravěče

Pominu-li relativně krátkou sekci pro hráče, je vlastně celá tahle kniha oficiálně určena GMovi. I když se samozřejmě počítá s tím, že si hráči pravidla stejně přečtou. Samotné rady k vedení hry nejsou v zásadě ani příliš dlouhé, ale duch a charakter hry prostě dýchá úplně ze všeho, z ilustrací, z textu, z hesel v knize a tak možná nejsou ani potřeba. Myslím, že kdokoliv s jiskřičkou sadismu v duši se dokáže v téhle hře zhostit GMovského řemesla a vychutnat si ho do dna.
Součástí GMovské sekce je i velmi rozsáhlá sekce informací o všem možném o tom, jak to ve hře chodí. Závěr pak tvoří Mise, které provedou GMa strukturou dobrodružství a nabídnou jednu úvodní misi - Mr. Bubbles. Dobrodružství je to poměrně solidní a uvede hráče do toho, jak to v Alfa Komplexu chodí lépe než úvodní dobrodružství edic předchozích, která se odehrávala převážně mimo Alfa Komplex. Obsahuje všechny zásadní prvky Paranoiy - postavy jdoucí si vzájemně po krku, šílený briefing a pokud se ho dožijí i debriefing, výlet do jen lehce smrtícího oddělení výzkumu a vývoje, otravné cizí postavy a nebezpečné boty.

Závěr

Síla Paranoiy nikdy příliš netkvěla v pravidlech (ostatně ty jsou tu jen pro dobrý pocit hráčů - dobrý pocit je povinný), ale v ukrutně dobrém nápadu, zábavném herním prostředí, specifických herních klišé a hry, které prostě jede. Nemám pocit, že by byla nová verze výrazně lepší nebo horší než verze starší, ale neuděláte chybu, když si ji koupíte. Protože stejně jako ony je prostě a jednoduše super!
Napsal Alnag 08.05.2008
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 15 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13880610466003 secREMOTE_IP: 3.229.122.112