Vypravěčův deník: Ano, ale...

Obsah článku:
Minule jsme vyplundrovali chrám teorie improvizovaného divadla pro účely našeho hraní rolí technikou "ano, ale..." Vypravěč používající tuto techniku se vyhýbá tomu odpovědět na požadavky hráčů kategorickým ne. Namísto toho hledá způsob, jak říci ano, ale s komplikacemi, které udrží soudržné prostředí a dodají napětí, nejlépe pak obojí.

Tentokrát toto pojetí dovedeme do extrému, když ho použijeme jako základ improvizovaného dobrodružství. Zkuste to přístě, až budete nuceni z jakéhokoliv důvodu dodat do vaší hry vycpávku, nebo jako způsob stimulace mozku.

"Dobrodružství ano, ale" funguje nejlépe s volným rozhodovacím systémem, který hráči umožňuje tvorbu za pochodu. Samozřejmě můžete hrát i podle D&D, bude to jenom mírně zapeklitější, neboť hráči budou spíše spoléhat na staré dobré návyky a je potřeba je trochu vykolejit.

Řekněte hráčům, že tato hra záleží na jejich schopnosti na vás vyzvídat. Všechna komunikace s vámi musí být vedena pomocí ano/ne otázek. Když dostanete ano/ne otázku, můžete si zvolit poskytnout více informací, než které odpověď vyžaduje. Když nedostanete otázku, kterou lze zodpovědět ano nebo ne, nebo prohlášení, které není otázkou, požádejte hráče, aby jej změnil.

Hráči se střídají podle pořadí u stolu. Když jste spokojeni s tím, že hráči rozumí metodě hry (no alespoň obecně, očekávejte váhání), začněte ukázáním na prvního hráče. Očekávejte ještě víc zmatení. Ponoukněte hráče, aby položil otázku. Pokud na nic nepřijde, zkuste dalšího. Pokud jsou všichni bezradní, začněte:

"Probudili jste se ve stejný čas. Jste dohromady v jedné místnosti."

Pak je znovu pobídněte k otázkám.

Brzy, pokud ne ihned, hráči pochopí hru s otevřeným koncem, kterou hrajete. Budou se ptát na otázky jako:

1. "Je tma?"

2. "Má ta místnost dveře?"

3. "Jsem zraněn?"

4. "Je v té místnosti ještě někdo mimo nás?"

5. "Jsem muž nebo žena?"

To, oč se pokoušíte, je pomoci hráčům definovat jejich postavy, povahu dobrodružství, ba i žánr pomocí otázek, na které se ptají. Odpovídejte na jejich otázky buď jednoduše ano nebo "ano, ale..." následováno jednou či dvěma větami vysvětlení, které zmírní, upraví nebo omezí fakta, která jejich otázka vnesla do hry. "Ano, ale" je vždy tou nejplodnější odpovědí.

Takže odpovědi na výše uvedené otázky mohou být:

1. "Ano, ale zpod dveří přichází světlo, dost na to, aby sis na stěně po jedné jejich straně povšiml vypínače."

2. "Ano, ale jsou za barikádou z rozbitého nábytku. Někdo si dal hodně práce, aby něco udržel venku."

3. Ano, ale ne vážně. Jen pár škrábanců."

4. Ano, je v ní muž v kabátě. Ale vypadá mrtvý."

5. "Přeformuluj otázku."

Jak budete pokračovat v otázkách a odpovědích, hráči si budou tvarovat postavy, vytvářet prostředí a definovat cíle, kterých chtějí postavy dosáhnout.

Jak hráči kladou otázky o svých postavách, přidělujete jim schopnosti a herní statistiky. Kdykoliv odpověď určuje vlastnosti postavy, udělejte si o tom poznámku a dejte jim herní statistiku, je-li to nutné. První zmíněné vlastnosti mají nejlepší hodnotu. Byť slušnost či nedostatek ďábelské představivosti tomu může zabránit, neexistuje nic, co by zamezilo hráčům klást otázky o jiných hráčích.

Chytří hráči poznají co děláte a mohou klást otázky ve svůj prospěch. Formát "Ano, ale" však z toho dělá náročnou a napínavou hru...

"Mám brokovnici?"

"Ano, ale ne náboje."

"Jsem supersilný?"

"Ano, ale jen pár chvil denně."

"Mám k těm dveřím klíč?"

"Ano, ale víš, že na druhé straně dveří je bomba, která vybuchne, když je klíč založen do zámku."

Některé otázky mohou vést k podivným až bizarním odpovědím, pokud na ně aplikujete "ano, ale". Pokud nechcete vytvářet hermafrodity nebo mutatní křížence (ne, že by na tom bylo něco špatného), otázky jako: "Jsem muž?" nebo: "Jsem člověk?" by měly být zodpovězeny prostě "ano". Vy máte odpovědnost za bizarnost dobrodružství jak modifikováním odpovědí, tak volbou toho, na jaké otázky odpovíte prostě "ano".

Typickým výsledkem je dobrodružství o lidech, kteří se probudili lapeni v neznámém prostředí se ztrátou paměti. Možnost amnézie je zábavná, neboť odráží hráčský pokus dát dohromady postavy kladením otázek. Můžete tomu ale zabránit zodpovězením otázky "Pamatujeme si, jak jsme se sem dostali?" prostým přitakáním "ano".

Obdobně hráči obvykle skončí lapení otázkou "Je zde cesta ven?" Začít jako lapení je dobrý způosb jak posílit spolupráci mezi postavami, ale můžete opět porušit zaběhlý vzorec a říci "ano".

Pokud si hráči myslí, že hrají v daném prostředí, jejich otázky tomu budou odpovídat. Mohou probudit existující vlastnosti, např. "Jsem z klanu Brujah?" "Dokáži provést vulkánský nervový stisk?" Protokol "ano, ale" vám dává málo možností proti tomu bojovat, ale co? Nikdo vás nebude soudit pro porušení intelektuálního vlastnictví. Očekávejte, že výsledné dobrodružství bude surrealisticky mísit různé žánry.

V nějakém momentě hry bude obtížné ony otázky a odpovědi udržet, neboť vašemu improvizovanému vyprávění dojde pára. V závislosti na tom, jak rychle se hráči chytí a jak šikovně budou proměňovat formát, se to může stát za hodinu hry nebo velmi blízko jejímu konci. Obvykle tak někde uprostřed.

Když se to stane, řekněte hráčům, že přecházíte na normální protokol RPG. Potom hrajte jako by šlo o normální improvizované dobrodružství, umísťujte před hráče výzvy a překážky, jak budou mířit kupředu v očekávání vrcholu a vyřešení ústředního problému, který si pro sebe vytvořili ve fází otázek a odpovědí. Zní to jako náročný požadavek, ale za předpokladu, že dokážete improvizovat dobrodružství, zjistíte, že spád vybudovaný v otázkách a odpovědí vás bude posouvat přirozeně kupředu.
< Ano, ale... část II >
Ano, ale... část I
Bude příští sloupek rozšiřovat toto téma do scénáře vhodného pro významný celovečerní film? Ano, ale ti, kteří nemají mimozemské smysly, si místo toho přečtou něco docela jiného. :-)

- Thanx to Robin D. Laws
Napsal Alnag 03.08.2006
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 2 příspěvky.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.36117506027222 secREMOTE_IP: 54.236.230.108