Jak vytvořit charakter postavy

Článek, který se stal základem velice úspěšné přednášky na letošním Pragoconu, a na který hodlám navázat na Festivalu fantazie.
Napsal sirien
Obsah článku:
Předem předesílám, že každý hráč RPG si časem osvojí svůj vlastní styl tvorby postavy, který mu bude vyhovovat nejvíce, a proto tento text rozhodně není určen jako pevný návod >tady máte a tvořte<. Abych vám řekl pravdu, není to ani přesný postup toho, jak postavy tvořím já sám. Je to co možná nejkomplexnější návod, obsahující spoustu postupů a nápadů, některé třeba i dvakrát o stejné věci. Jeho primárním cílem je ukázat nováčkům v RPG možnosti, varianty a jinými hráči používané postupy, aby si některé z nich sami převzali nebo se jimi třeba nechali inspirovat.
Tak a teď k věci.

PŘED SAMOTNOU TVORBOU CHARAKTERU

První věcí při tvorbě postavy je vědět, o jakou postavu má vlastně jít. K tomu je vhodné, aby si všichni hráči i GM sedli před hrou v nějaké hospodě/čajovně a tam se dohodli o tom, jak má jejich hra vypadat, podle jakých pravidel se bude hrát (GURPS/DnD/d20 Future/O Fortuna/Window/Shadowrun...), a to nejen - budeme hrát podle GURPS, ale: Budeme hrát podle GURPS, ale tohle pravidlo používat nebudeme, zato tohle je takové divné, budeme ho raději řešit jinak... atd.
Pak je nutné přesně říct, v jakém světě se bude hrát. Jaká v něm bude společnost, technologická roveň, osídlení, kultura...
Například (1): Budeme hrát ve fantasy světě, ve státě Beispiel. Společnost si představte asi jako v Gondoru z Pána prstenů, ale bude tam víc fantasy ras než ve Středozemi a budou promíchanější. Technologie bude těsně předrenesanční, přičemž tam bude dost mágů... v takovém desetitisícovém městě bude řekněme dvacet mágů, ale magie sama bude slabá. Legendy mluví o mocných nadmagicích, kteří dokázali ničit armády, ale dnes už žádní nežijí, jediné, co z nich zbylo, je po celém světě roztroušená hrstka arcimágů, kteří se mocí vyrovnají třeba pěti, deseti normálním mágům.
Budeme mít polyteismus, ale omezený na devět bohů, čtyři pro Dobro, čtyři pro Zlo a jednoho pro Neutralitu (...upřesnění bohů...). ...a mnoho dalšího...
Příklad (2): Budeme hrát ve futuristickém světě, v roce řekněme 2860, čtyři sta let po objevení nadsvětelného pohonu. lidská civilizace zdevastovala Zemi, ze které zbývají ubohé trosky, na kterých přežívá pár vzájemně stále válčících frakcí, od kterých se ale zbytek lidí distancuje.
Lidé nyní žijí na pěti dalších planetách, které se jim podařilo objevit jako vhodné k životu a teraformovat pro původně pozemský život, a na mnoha těžebních stanicích na jiných soustavách. Technologická úroveň - AI existují, ale nejsou to žádné myslící zázraky. spíš naopak bývají dost omezené, o skutečných emocích se mluvit nedá, i když je možné je tak nějak simulovat. Nadsvětelný pohon funguje (...princip...) a vyžaduje (...energie/spec. komponenty...) a je maximálně zhruba (...vzdálenost/čas) rychlý.
K boji se používají rakety a střelné zbraně, i když jsou k dispozici (...nějaký ukázková výčet high-tech zaměřovačů, kompenzátorů, spec. munice atd...). Umělá gravitace existuje, ale také to není žádný zázrak, který by dokázal generovat deset g na 1x1 metr, buď je to pro celou loď/stanici stejné nebo nic. Resp. tam může být více generátorů... (...další popis technologické úrovně - medicína, implantáty, (nadsvětelná) komunikace... to je pro sci-fi svět velmi podstatný prvek)
Společnost se liší planetu od planety, ale planety samotné jsou natolik globalizované, že je lze až na nějaká kuriózní města nebo místa považovat za jednotné. Obecně společnost na planetách je co se týče zákonů a zločinnosti atd. srovnatelná s naší. Zato hluboký vesmír, ve kterém jsou těžební kolonie, je dost divoký a drsný, obvykle militarizovaný. Často platí právo silnějšího a v některých sektorech bují pirátství.
...následný popis politické struktury, lehký přehled ekonomické situace... a mnohého dalšího...
Co je docela vhodné je spousta přirovnání - ke knihám, k filmům, k seriálům, aby si všichni co nejvíce upřesnili jednotnou představu prostředí. Např. popis (Př. 2) válečné mezihvězdné lodě se proti raketám brání za pomoci obraných railgunových a flakových baterií, popřípadě kolem sebe vypouští stihačky, které je také sestřelují... lze nahradit prostě větou: Obrana lodí je jako v Battlestar Galactica (pokud tedy každý ví, o čem je řeč...)
Třetí věcí, kterou je nutno ujasnit, než hra začne, je, za koho se bude hrát. Možnosti vychází z předchozího bodu, nebo naopak může předchozí bod vycházet z tohoto... ostatně tyto úvodní tři body se ostatně stejně vždy řeší naráz.
Možností je obvykle více: Budeme hrát potulné dobrodruhy/královské agenty/zástupce protikrálovské opozice/dobrodruhy - hledače pokladů a prastarých tajemství/Agenty CIA/Agenty mimozemšťanů/členy MIB/... záleží na tom, v jakém prostředí se hraje.
Příklad (1): V Beispielu je zrovna teď, třicet let po poslední velké válce se Zlem poměrně klid, různé rasy si moc nepřekáží, napětí z Války ras před tři sta lety už zcela polevilo, dokonce i trpaslíci se pomalu vracejí na trhy v sídelních městech a elfové se minimálně tváří, že je na staré křivdy zapomenuto.
To vše je ale jen na první pohled. Bytosti stvořené čtveřicí Zlých bohů jen změnily strategii, z otevřené války přešli v pozvolnou infiltraci a rozklad. Právě teď, i v tuto chvíli, zasévají zárodky budoucích rozporů, šíří nenápadné lži, které rozvrací Beispiel a odlučují jej od jeho spojenců.
A my budeme hrát agenty Královské poselské služby, která je ve skutečnosti jen zástěrkou pro královskou rozvědku, s úkolem vyhledávat agenty Zla mezi lidem Beispielu a kazit jejich akce, rozkrývat jejich sítě a eliminovat zrádce mezi námi.
Příklad (2): A v tomto futuristickém světě budeme hrát piráty operující na divokých Periferních koloniích, v sektoru enga, který je ve společenském úpadku i oproti ostatním koloniím.
Budeme mít nějakou loď, středně velkou, poměrně ozbrojenou, velmi rychlou, se dvěma raketoplány, kontakty na překupníky, pašeráky... a jiné podobné existence. Nebudeme hrát úplně zákeřný a totálně amorální postavy, jinak by se nám to asi těžko drželo pohromadě, spíš různé vyvržence a tak... ale stále zločince v plném rozsahu toho slova.[/color]
Teď se dostáváme ke čtvrtému bodu, který je trochu problematický - Rozdělení rolí. Je lepší k němu přistoupit s nějakým odstupem oproti předchozím třem bodům, aby měl každý čas na rozmyšlenou, o co bude mít asi tak zájem. O co jde:
Všechny filmy, seriály, knížky... obsahují více hlavních charakterů, nebo alespoň valná většina. Tito hrdinové jsou každý jiný/umí něco jiného atd. Je to z toho důvodu, že by nebylo moc zajímavé, kdyby každý uměl totéž co ostatní. Ano, je možné hrát skupinu pěti válečníků... ale obvykle (ne vždy) je zábavnější hrát postavy vzájemně odlišné.
Nejlepší je si dohodnout předem, kdo se kam bude zaměřovat. ROZHODNĚ NENÍ NUTNÉ rovnou říkat - tak já si vezmu Otevírání zámků na stupni 8. Ne. To je IMO naopak k ničemu. Jde o to, aby každý řekl, kam, se bude jeho postava zaměřovat, co přibližně bude zač.
Pokud se hraje Class&level systém (osobně z nich mám husí kůži, ale každému co jeho baví), je to snadné - tak já si asi vezmu válečníka. Fajn, já si vezmu zloděje. Ok, tak já kouzelníka. Hm, chci taky válečníka, nebude vadit, když budeme dva? Ne. Tak ok...
Pokud hrajete jiný než C&L systém (bohové vašich světů vás v tom podporujte ;) ) pak řekněte jen obecný nebo hlavní směr, kterým se při tvorbě vydáte. Např.: Ok, já asi budu mít nějakýho programátora. No, já si vezmu asi nějakýho kouzelníka. Ale bojovýho. No, já se asi zaměřim na boj tváří v tvář... hlavně na boj, teda. atd.
Psal jsem, že je tento bod problematický. Proč. Protože se může stát, že se bude hrát ve světě, ve kterém jsou některé věci tabuizované. Například všichni lidé věří, že magie je dílem démonů a mágy je nutné upalovat, potom je možné, že hráč, který bude chtít hrát kouzelníka, bude chtít zůstat v utajení i před ostatními postavami (hráči), třeba protože mu to bude připadat logičtější/reálnější/bude si chtít užít, jak kouzlí, a přitom to musí tajit.
V tom případě je na GM, aby obvolal/obešel hráče a napsal si seznam postav, které by se každému z nich libily. Pak by měl zajít za tím s nejužším výběrem a nechat ho vybrat, pak za dalším a dalším tak, aby skupina postav stále zůstala rozmanitá.
< Začátek - dohoda o hře >
Počátek samotné tvorby
Napsal sirien 09.05.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 45 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.15073204040527 secREMOTE_IP: 18.207.255.67