Kultura

ShadoWWW
3.3.2010 07:30
Dračí doupě II (původní)
Konečně vznikly oficiální stránky Dračího doupěte II. Zatím tam jsou jen stylové wallpapery a seznam autorů.

Trochu mě překvapilo, že tam není nikdo, kdo by se nějak častěji objevoval na stránkách Kostky. Z toho mi vychází, že nové DrD bude mít pravděpodobně blíž k Fate než k DnD 4E.

TATO DISKUSE JE VYHRAZENA PRO PŮVODNÍ (NEREVIDOVANÉ) DRD2. DISKUSE O REVIDOVANÉ (AKTUÁLNÍ) VERZI JE ZDE

Recenze původního DrDII:
Sirienova recenze
Jersonova recenze
15.3.2011 23:44 - alef0
Sirien píše:
Říkám to nerad a bude to znít stereotypně, ale již jsem se na OG několikrát setkal

Pýtal som sa síce na iné, ale tvoj post je napriek tomu mimoriadne a mám presne rovnaké skúsenosti.
16.3.2011 01:48 - sirien
alef0 píše:
Pýtal som sa síce na iné

Měl jsem dojem, že se ptáš po informaci jako takové, pokud jsi se jen snažil někoho utopit v argumentech, tak se omlouvám :P

alef0 píše:
ale tvoj post je napriek tomu mimoriadne

...? Možná mě tu zradila má slovenština, nicméně nevypadnul Ti tam kus věty? (ne že by na tom nějak sešlo, ale trochu mě to zaskočilo když sem to čet)
16.3.2011 17:16 - Sparkle
Já si teď akorát představuju, jak my dneska chodíme na ty opengamigy učit lidi hrát "lepší RPG než dračák" a "převychovávat z blbého stylu hraní", a za 15 let až bude zase úplně jiná generace RPG si ti noví pořadatelé opengamingů zase budou zoufat že lidi mají blbý návyky z toho co jsme je učili my :)
16.3.2011 17:37 - Dukolm
Sparkle:Asi si špatně pochopila princip opengamingu. mi je neučíme lepší RPG ale jiné přístupy jak s tím naloží je jejich věc jestli se vrátí k drd nebo se jím to zalíbí.
Našim cílem je jim ukázat že existuje něco jiného než jen drd a jiné přístupy ke hře.
16.3.2011 18:26 - sirien
...nemluvě o tom že ta představa je založena na předpokladu, že my sami se nevyvýjíme... za 15 let mohou být v "čele" ČS RPG scény ti samí lidé, jen s novějšími náhledy, aktualizovanými názory a ještě většími znalostmi.
16.3.2011 18:28 - Sparkle
No ale myslíte si že ty vaše přístupy jsou lepší než ty co mají oni z dračáku :) a né že né :)
16.3.2011 18:30 - Sparkle
sirien píše:
...nemluvě o tom že ta představa je založena na předpokladu, že my sami se nevyvýjíme... za 15 let mohou být v "čele" ČS RPG scény ti samí lidé, jen s novějšími náhledy, aktualizovanými názory a ještě většími znalostmi.


No třeba se vyvinem tak, že zjistíme že tyhle styly hraní jsou slepá cesta a vrátíme se k DrD1 stylu, kterej jsme hráli na střední škole :)
16.3.2011 18:42 - Colombo
Sparkle: to nehrozí.
16.3.2011 18:46 - Dukolm
Sparkle(3992): tak tohle je fakt kvalitní příspěvek. No co si myslím je moje věc, nebo mě za to potrestáš zavřeš ně do místnosti s příručkou pro hráče drd. Možná z toho důvodu vedu hry v tech systémech, který se ti tak nelíbí třeba je ani neznáš, ale mě vyhovují.
Jaké jiné systémy mimo drd si četla? hrála? vedla?
16.3.2011 18:56 - sirien
Sparkle píše:
No ale myslíte si že ty vaše přístupy jsou lepší než ty co mají oni z dračáku :) a né že né :)

My si to nemyslíme, my to docela s jistotou víme. A ta vědomost není odvozená z autokratismu, ale z vědomostí a zkušeností. Například:
  • Dračákysticky hrající lidé obvykle nehrají RPG po dvacítce a opustí je s tím, že to je blbost. Mortalita lidí hrajících jinými styly je nižší a tento důvod není uváděn takřka nikdy
  • Spousta lidí přešla s dračákysmu na jiné styly. Mě a AFAIK ani lidem okolo mě není znám jediný případ opačné konverze a ani "návratu"
  • Dostat k dračákystické hře starší lidi (zejména ženského pohlaví) je takřka nemožné. O jiných stylech hry tohle nijak zvlášť neplatí
  • Dračákystická hra je orientovaná jen na omezený počet zdrojů zábavy, ze kterých lze v RPG snadno čerpat
  • ...(dalo by se pokračovat analýzou možných výstupů ze hry, relativními možnostmi osobního přínosu, sociální stereotypizací atd. atd.)
EDIT: A podstatná věc - všimni si že mluvím o "stylech" a ne o "stylu". Až na Edwardsovce se tu nikdo nesnaží prosadit jeden ultimátně správný styl hraní, to co prosazujeme je otevřený přístup bez omezení daných jedním systémem nebo jedním náhledem, ochota zkoušet věci jinak a podobně. Dračákysmus je spír popřením zmíněného, než stylem. Já sám mám hned několik oblíbených "stylů", které rád hraju a rozhodně bych o žádném neřekl, že je "lepší" než jiné.
16.3.2011 19:11 - Sparkle
Dukolm: klídek, jen provokuju :) Drd1 nemůžu taky ani vystát, jen mě baví ta jistota, že dračákovský styl hraní je už přežitek. Abychom se nedivili :)
16.3.2011 19:15 - Colombo
Sparkle: nikoliv, tvrzení, že "dračákovský" styl je jediný styl jakým lze hrát RPG, v jehož neplatnosti je ta jistota.
Každopádně, všimni si, jak i tady lidi říkají, že si semtam ten "oldskull" styl rádi zahrají. Ostatně nově vydaný produkt od Mytaga se právě na toto zaměřuje.
16.3.2011 19:17 - Dukolm
Sparkle:já na provokaci reaguji argumenty. A čekám odpověď na otázku.
16.3.2011 21:04 - Sparkle
Chjo zatahujou mě do seriózní debaty, to bych se asi měla lognout :)

sirien píše:
Dračákysticky hrající lidé obvykle nehrají RPG po dvacítce a opustí je s tím, že to je blbost. Mortalita lidí hrajících jinými styly je nižší a tento důvod není uváděn takřka nikdy


To bude podle mě tím, že dračákystické (a obecně silně gamistické) hraní nevyžaduje příliš velkou emoční investici od hráčů, a zároveň nemá tak líbivý kabátek jako třeba hraní onlajnovek / sledování seriálů. Teď je otázka, jestli by lidi vůbec hrát začali, kdyby jim od začátku byly místo dračákysmu předkládány ty jiný styly, kdyby se například museli sami rozhodovat co bude jejich postava zač bez berliček typu "vemu elfa páč má +2 do int"... je možný že jo, že by hrálo stejně nebo víc lidí a zároveň by neměli ty blbý návyky a nesekali s tím páč je to blbost... ale taky by to mohlo způsobit, že by mnoho lidí vůbec nezačlo hrát.

Což mi připomíná, Siriene, byl jsi po těch svých opengamingách dál v kontaktu s těma lidma? Máš představu o tom, jaké to na nich mělo následky měsíce, roky poté? Jestli skutečně na ty hry cos jim předvedl následně vyskládali skupinku a začli to hrát sami? Já jsem totiž byla svědkem případu, kdy skupinka spolu hrála 3 roky vesele dračák tradičním dračákovským stylem, pak část družinky šla na nějaký con kde absolvovala opengamingy jiných stylů a "byli osvíceni", uvědomili si že starým stylem už hrát nechtějí, nicméně zbytek družinky nebyl tomu nakloněn a družinka se rozpadla úplně... a tamti pak nesehnali dost lidí na rozjezd družinky v "novém stylu" a dneska nehraje nikdo nic...
Jasně, těch pozitivních případů bude určitě víc, jen jich nebude 100 %... výchova příliš vybíravých hráčů taky není to pravý ořechový, když je hráčů celkově málo a je obecně problém sehnat družinku.
16.3.2011 21:27 - Vojtěch
Mno, osobně si myslím, že samotný styl dračáku a kydlení není špatný. Špatné je uznávat ho jako jediný, ale to je u všech stylů. Tady bych asi podpořil Siriena, že je dobré ukázat, ale zároveň varoval, že je dobré nezavrhovat. Každému co jeho jest a pravidla mají podporovat, ale neměla by mít nutně výchovnou funkci. To je myslím lepší z osobního příkladu, jen se to nesmí zvrhnout :D
16.3.2011 21:56 - sirien
Colombo: On je docela rozdíl mezi vyhraněně gamistickým stylem hry, který je prostě jen další z možných stylů který lze hrát (a který si já osobně také sem tam rád užiju) a dračákystickým přístupem, který takovýto styl považuje za jediný možný a správný (který s chutí rozporuju).

Sparkle:
ad gamistický styl: není pravda. Znám několik skupin hráčů, kteří hrají velmi silně gamisticky a zůstávají u RPG i poté, co jim bylo 20 (30...) Jejich hra je ale od dračákysmu dost odlišná, uvědomují si, že jsou i jiné styly, jen se rozhodli je nehrát (i když místy zakomponovávají některé jejich prvky), zároveň si mnohem víc uvědomují co je na jejich hře baví a tuto gamistickou část přímo cílí (nedochází tedy k často vysmívaným dračákystickým situacím kdy se gamismus, skutečné, ale nevyslovené jádro hry, dostává do sporu např. s roleplayingem, deklarovaným, ale ve skutečnosti neexistujícím, jádrem hry). Ztotožňovat to o čem jsem mluvil s výrazným gamismem je podle mě postoj který nemůže obstát, protože proti němu mluví příliš mnoho věcí - od RPGčkařů až po wargamisty. Zároveň nejde říct že by takoví lidé přecházeli na jiné hry (PC, MMO), protože RPG před ně staví výzvy dost jiného druhu jejichž koncepty řešení se pak diametrálně liší, je to asi jako tvrdit že místo šachů půjdu hrát poker.

ad počet lidí co "by začal hrát": Už u teenagerů můžeš vypozorovat stereotypizující rozdělení kdy spousta lidí odmítá RPGčka jako dětinský/nerdovský nesmysl. Neměl jsem žádný problém s lidmi tohodle věku při nedračákystickém pojetí, spíš naopak.

ad OG: jak s kým. S některými lidmi jsem hrál a už je pak nikdy neviděl, některé zase potkávám už roky na hraní i na přednáškách, pak jsou lidé kteří mi sami třeba připomenou že se mnou už třeba přede dvěma lety hráli, ale mezitím jsem je neviděl/nezaregistroval, pak jsou lidé kteří se mnou hrají a řeknou mi že třeba před rokem hráli s Dukolmem a dva roky zpátky s Jersonem (a naopak k někomu jinému s kým dělám OG přijdou lidé s tím, že třebea loni hráli se mnou). Pak tu je kategorie lidí se kterými jsem třeba nehrál ale které potkávám na přednáškách a besedách a kteří se třeba v diskusi zmíní že v návaznosti na nějaké přednášky začali hrát jinak a teď je zajímá něco dalšího...
...takže ano, celkově s těmi lidmi v kontaktu jsem, mám možnost v určité míře sledovat jaký dopad ty OG a přednášky na hráče mají. A není to raketové, ale celkově myslím, že jsem s lidmi se kterými posledních takřka už pět let spolupracuji udělal hodně práce, která se pak šířila dál z ruky do ruky... stejně jako dost práce udělali lidé co to dělali v Maelströmu přede mnou a lidé z Prague by Night co to dělali před Maelströmem, ten posun je třeba na FFku, ale i svého času na Pragoconu dost zřejmý, nepopiratelná ukázka změny je vidět i na vývoji Gameconu. Naše RPG scéna se za tu dobu co jí sleduju docela změnila a samo od sebe to (mimo jiné i s přihlédnutím k faktickému DrD monopolu) určitě nebylo
16.3.2011 22:15 - skew
Únorová pevnost

Základní mechaniky. Klíčová slova: zdroje, ohrožení, zkoušky / střety, zranění a jizvy a manévry... a tak.
Něco z toho už PeeKay prozradil, ale třeba to ohrožení a manévry jsou afaik nové (i když imho ne úplně vyjasněné) pojmy.
16.3.2011 22:28 - Alnag
Z toho popisu to na mne působí rozumně a slušně. To, čeho by se bál jako designér je, že tomu chybí "vzrůstající komplexita" (ale možná i ta tam je, všímám si té poznámky o volitelném účetnictví). Moje výhrada stále trvá k povinnému multiclassu a pasti kombinačních advanced povolání, kterou na sebe tvůrci ušili a které se už nikdy nezbaví. (To považuji za FAIL, nikoliv kritický pro core pravidla, ale pro house-rule a eventuelní dodatky zcela jistě.) Nicméně tři zdroje, šrámy a jizvy... základní mechanika, všechno mi přijde sympatické. Nikoliv nové, ale nejsem ten typ, který by lpěl na inovacích za každou cenu. Takže klobouk dolů. Zatím tomu dávám tak 70% (což je asi o 50% víc, než bych čekal, že dám....)
16.3.2011 23:13 - skew
Alnag píše:
Moje výhrada stále trvá k povinnému multiclassu a pasti kombinačních advanced povolání, kterou na sebe tvůrci ušili a které se už nikdy nezbaví. (To považuji za FAIL, nikoliv kritický pro core pravidla, ale pro house-rule a eventuelní dodatky zcela jistě.)

Poslední týden jsem nad tím přemýšlel ve volných chvílích. On to možná není fail ve chvíli, kdy si řekneš
"ok, v základních pravidlech chci mít pokryté všechny možnosti stejnou měrou*, ale u hráčských house rules už je mi jedno, jestli budou některé dvojice základních povolání protěžované"...

Potom můžeš vytvářet nová povolání prostě tak, že nové prohlásíš za alternativu starého... co já vím, uděláš si východního Mnicha jako alternativu k Hraničářovi (nebo Čarodějovi nebo Zaklínačovi, podle toho co ti přijde nejvhodnější).
Pak se ti teoreticky zvýší hodnota Bojovníka a Lovce, protože minimálně mají pak širší výběr. Případně, pokud by sis mohl brát obojí (Hraničáře i Mnicha), zvyšuje se jejich lákavost pro hráče o to víc ("vezmu si dvě základní povolání, vytřískám z nich dvě hustá pokročilá").

Otázka, jestli je ta zvýšená hodnota základních povolání takovej bug - když si koupíš nějakej supplement zabývající se magií, většinou nejvíc stoupne atraktivita kouzelníků a ostatní zůstanou spíš nedotčeni a taky ti to neva.

Samozřejmě tě ale pořád ta šablona nutí cpát tvým pokročilým povoláním 2 prerekvizitní základní povolání a může se stát, že se ti ani jedna dvojice nebude k tomu hodit.
Což, uznávám, je negativní vlastnost té šablonovitosti.

(ale jinak jsi mě pozitivně překvapil svým hodnocením, jenom tak btw)

*ie. pro každou dvojici základních povolání právě jedno pokročilé
16.3.2011 23:24 - Alnag
skew: Jistě chápeš, že to co popisuješ je prostě berlička, a už to postrádá tu základní čistotu, jakou by to mělo mít. Moje námitka proti povinnému multiclassu je, že a) někdo chce hrát čistého specialistu (nechce multiclassovat); b) přidání nového základního povolání si vynutí přidání X nových pokročilých povolání // a nebo bude toto základní povolání šílená popelka čímž se stává zbytečné; c) nemyslím si, že 10 archetypy schopností (teď mluvím o pokročilých povoláních) se dá dobře pokrýt šíře literárních hrdinů; d) už teď se ukazuje že nutnost kombinovat základní povolání pro pokročilá je občas na hranici zběsilosti (resp. nedává to moc dobrý smysl, je to spíš arbitrární rozhodnutí, protože "něco by to chtělo"

Za mne jsou kombinace povolání prostě fail, ale zbytek vypadá zatím dobře; takže to není taková tragédie.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10763382911682 secREMOTE_IP: 3.21.76.0