Kultura

ShadoWWW
3.3.2010 07:30
Dračí doupě II (původní)
Konečně vznikly oficiální stránky Dračího doupěte II. Zatím tam jsou jen stylové wallpapery a seznam autorů.

Trochu mě překvapilo, že tam není nikdo, kdo by se nějak častěji objevoval na stránkách Kostky. Z toho mi vychází, že nové DrD bude mít pravděpodobně blíž k Fate než k DnD 4E.

TATO DISKUSE JE VYHRAZENA PRO PŮVODNÍ (NEREVIDOVANÉ) DRD2. DISKUSE O REVIDOVANÉ (AKTUÁLNÍ) VERZI JE ZDE

Recenze původního DrDII:
Sirienova recenze
Jersonova recenze
19.2.2011 17:58 - Choranzanus
Gurney píše:
Mluvil jsem o PPJ 1.6, red box (starý) jsem se snažil vygooglit ale neúspěšně, takže nemůžu potvrdit ani vyvrátit že je v něm to samé (pokud ano, tak se nestydím říct že jsou GMovské rady z red boxu stejná hovadina).

Právě proto se tě ptám, jaké rady máš na mysli, protože já akorát vím že nejsou stejné. V DrD 1.6 je prý minimálně 20+ stránek navíc.
19.2.2011 20:20 - Vojtěch
alef0 píše:
Vojtěch píše:
Ano, zkončila. Má v sobě vetřelce a umře. To že ho najdou a pak se bude něco dít (pokud ho půjdou hledat) je to "chvíli se hrát bude", ale konec postavy je nevyhnutelný, pokud se opět nepokusí nutnému zrození příšerky zabránit.

Dobre. Dohodni sa s hráčom, že jeho postava má v sebe votrelca, a že mu to bude spôsobovať hrôzy, bolesti brucha a naplánujte si rádovo o tri sessny na to, že jeho postava zomrie.

Hráč bude na to pripravený, bude o tom vedieť a môže na tom stavať.

To je rozdiel oproti prípadu, že ,,milý Jožko, nehodil si si sejving throw, o 20d20 hodín zomrieš."


I 20d20 kol je nějaký čas... je to herní čas, co se bude mezi tím dít...
20.2.2011 00:47 - alef0
(Uprav prosím citáty, lebo je to neprehľadné).

No ten herný čas je presne to, čo som hovoril, stačí sa jasne dohodnúť, že kedy na metahernej úrovni ten čas nastane a vyplniť ho.

A ten čas sa môže dynamicky posúvať v závislosti od potrieb, však koľko je filmov o tom, že hrdina má zomrieť a on to vydrží celý film (z tých šialenejších napr. Crank) napriek tomu, že reálne by vydržal pár minút. V tomto prípade sa to pokojne dá naťahovať podľa ľubovôle lebo žiadny limit okrem dohody neexistuje.
20.2.2011 01:54 - Vojtěch
(Problém byl, že to zrovna při odeslání nějak spadlo...)

A nebo co se stihne během 20 herních hodin může být také poměrně mnoho.
9.3.2011 15:05 - skew
9.3.2011 16:56 - sirien
Shapeshifting... trochu rozporuplné. Na jednu stranu rozhodně věc, kterou bych si se šamanem spojil, na stranu druhou je tak "samozřejmá", že bych čekal ukázání nějaké odlišnější schopnosti.

Nelíbí se mi nastíněný rozpor mezi šamanem a druidem. Ve své podstatě jsou oba vnímáni jako přírodní kněží (v rámci moderní popkultury), což je tímto rozporem tak nějak likvidováno, na stranu druhou byli fakticky šamané i druidé tak nějak úplně o něčem jiném - což ale zase bylo zabito tím, že byl popkulturně pojat druid, což mi přijde jako trochu škoda, kdyby byl druid pojat v původní a pop-merlinovské tradici, pak by mezi ním a šamanem nebylo třeba stavět takovéhle bariéry.
Jsem FAKT zvědavej, jak bude pojat "svět duchů", protože jestli to bude nějaká copypasta metafyziky z DrD+, tak to potěš

Píše:
mezi hobitími stepními národy významnými vojevůdci

cmon, srsly?

obrázek docela ok.

----
dál už bez přímého vztahu k DrDII: Jsem víc a víc alergickej na to, jak jsou nelidské rasy využívány jen jako... no, znáte to: elf=člověk se špičatejma ušima, tak trochu hipík (klasika) nebo nácek (geeky verse); trpaslík: zakrslej člověk s napoleonskym komplexem a freudovskym syndromem nejistoty z análního období svého dětství, který si vynahrazuje hroznou hrabivostí a paranoiou. (ano, narážim na ten popis té elfky-medvědí šamanky, ale jak jsem psal, teď už se neopírám do DrDII jako takového, spíš do fantasy trendu obecně)

Jeden můj kamarád kdysi prohlásil, že ve svých hrách hráčům fantasy rasy explicitně nezakazuje, ale stejně tam skoro nikdo žádnou nehraje - pokaždé když za ním někdo přišel se slovy "moje postava bude ... " tak se začal vyptávat ve stylu: "ok, když chceš, ale proč chceš aby to tak bylo? A proč zrovna tahle rasa? A jak budeš tu postavu hrát, aby to nebyl jen člověk se špičatejma ušima? Hm, jasně..." průběžně prý hráči přišli na to, že to vlastně není až tak cool nápad, načež jim začal nabízet věci jako "hele, a neměl bys lepší, kdyby to byl člověk, který pochází z takovéhodle kmene/města/jiného prostředí, a který..."
Naposled co sem se s nim o tom bavil mi pobaveně říkal, jak za ním jeho hráči už chodí s tímhle sami a ani mu nenabízí že budou hrát elfy/trpaslíky/whatever, ale člověka a rovnou k tomu mají propracované kompletní kulturní zázemí, které se někam do toho jejich světa prostě zasadí. Pobavený byl kvůli tomu, že si všiml, že takové postavy jsou obvykle nejen zajímavější, ale i charatkerově a kulturně mnohem odlišnější, než když někdo "hraje elfa".
Cizí rasu u něj za tu dobu hráli jenom dva lidé a ti to měli promyšlené naprosto kompletně s tím, že si prostě chtějí skutečně zahrát něco s nelidským myšlením, což prý dopadlo velmi dobře, ale obecně o to až tak moc zájem není.

Zjednodušeně - nelidské rasy mi prostě přijdou nadužívané, protože se hráči vůbec nenamáhají použít svojí fantazii na rozvinutí normální lidské postavy, případně ani nemají tušení, jak by jí šlo kulturně zpracovat. Třicet stránek kulturních guidelines by mi přišlo ve hře mnohem hodnotnější, než padesát stránek popisu trpaslíků a elfů. Trpaslíky a elfy si pak už může každý dotvořit sám, literatury a filmů k tomu je tuna, ale kultura je to, s čím mají hráči problémy.
9.3.2011 17:00 - alef0
Bože, podobná téma je presne na RPGFóre a súhlasím presne s tým, čo si napísal.

Prečo vlastne brať elfa? LEBO OLOLOL BONUS K DEXTERITE!

Od čias Grrrrrrr Martina už rasy nie sú to čo bývali, lebo jeho Tyrion (človek) je charakterovo prepracovanejší než ktorýkoľvek ehm reálny trpaslík.
9.3.2011 17:08 - sirien
To víš, ve skutečnosti na RPG F nechodim, protože už tam nikdo nevymyslí nic, co bych už sám neznal, ten spor s Markusem byl jen záminka, abych nevypadal tak namyšleně :D

Mě napadá že by to nebyl zlej nápad na článek. Jich už začínám mít nějak moc, si to musim začít někam poznamenávat.
9.3.2011 17:58 - Colombo
Ale dyť elf kolikrát je jen člověk se špičatýma ušima (pokud nežije tisíce let a neovládá jakousi podvědomou magii), stejně tak černoch je jen černá varianta člověka.
9.3.2011 18:24 - Merlkir
sirien píše:
cmon, srsly?


copa? :D Nepsal jsem to, ale strašně se mi to líbí.
Jsem rád že obrázek je docela ok. ;)

Jinak moc nechápu neDrD rant - co bys rád? Aby se hráli pořádně lidi? Nebo aby jiné cizí rasy byly dostatečně odlišné?

S obojím souhlasím. Holt když ale člověk dělá mainstream generické RPG...
9.3.2011 19:33 - Night of Triumphator
Colombo píše:
stejně tak černoch je jen černá varianta člověka.


dle Shadowrunu 4ED: ... to tvrdí genetici. Rasisti jsou jiného názoru :-)
9.3.2011 21:18 - Sparkle
Já myslím že když už se vyrábí mainstream generic fantasy rpg, tak by se měl stejný prostor jako elfům a trpaslíkům věnovat i upírům a vlkodlakům. S nima je větší bžunda než s elfama. I když, momentálně bych asi nejvíc ocenila pravidla pro hraní dračáku za mašinku Tomáše a jeho přátele.
9.3.2011 21:45 - Colombo
A o mně říkají, že jsem provokatér:D
9.3.2011 21:58 - sirien
Colombo píše:
Ale dyť elf kolikrát je jen člověk se špičatýma ušima

No právě. Jistě, pokud hraješ Shadowrun, tak to je fér, protože to tak bylo zamýšleno a ten prvek má v tom settingu svou specifickou roli, IMAO docela dobrou (podobně v Brooksově sáze Shannary jsou nelidé podobní lidem, ale tam je to také komplexně zapracovaný prvek toho světa). Pokud hraješ fantasy, čekal bych něco víc originálního. Pokud to je opravdu jiná rasa, pak bych čekal, že budou skutečně něčím odlišní, nejlépe nějakým prvkem myšlení.

Já sám jsem třeba kdysi vytvořil (bohužel jsem se pak už pořádně nedostal k tomu abych to i odehrál) setting, kde jsou elfové rasa která nevnímá proud času - existuje pro ně pouze přítomnost (s určitým přesahem do blízké minulosti a budoucnosti) a ne-přítomnost. Budoucnost a minulost je pro ně intuitivně totožný rozměr - racionálně sice rozumí tomu, že něco bylo a že něco teprve bude, ale emočně a podvědomně to tak neberou, což jsem měl pak dále rozpracované do dalších důsledků (způsob kterým nahlíží na to když jim někdo ublížil, způsob kterým nahlíží na vztahy, jejich motivace, vůle měnit svět...)
Takhle odlišný koncept mi přijde smysluplný k tomu, aby byl přiřazen nelidské rase. To, že žijí v přírodě, objímaj stromečky, uměj trochu líp kouzlit a střílet z luku, na to si klidně vytvořim koncept lidské kultury. A bude to i zajímavější, protože to bude pro hráče i jejich postavy bližší a lépe se s tím ztotožní, bude tam víc možností interakce a tak podobně.

Merlkir píše:
copa? :D Nepsal jsem to, ale strašně se mi to líbí.

Působí to na mě jako totální fraška.

Merlkir píše:
Jsem rád že obrázek je docela ok. ;)

:) . Hezky nakreslený, vystihuje minipovídku, má to určitou dynamiku... nějak mi tam chybí nějaký větší emotivní dojem, když se na to dívám, ale tak chápu, že to je jen tematickej obrázek k šamanovi a ne celostránková atmosferická ilustrace, takže...

Merlkir píše:
co bys rád? Aby se hráli pořádně lidi? Nebo aby jiné cizí rasy byly dostatečně odlišné?

Obojí.
  • Aby se nepoužívaly nelidské rasy tam, kde ve skutečnosti nejsou nutné, potřebné a ani vhodné, protože spíš snižují než zvyšují herní možnosti a nepřináší nic zvláštního
  • Aby hráči víc uvažovali o kulturních možnostech, pokud chtějí hrát více odlišnou postavu (a vlastně i když chtějí hrát "běžnou" postavu)
  • Aby nelidské rasy, když už se objeví, měly skutečně nějaký nelidský atribut, který by je činil pro lidi opravdu cizími a to způsobem, který nemůže za "nedůležitý" odmávnout ani nějaký kosmopolitní dogmaticky anti-xenofobní a anti-rasistický mutikulturalista. Ta elfí šamanka z toho příkladu u Šamana vůbec nemusí být elf - napiš že to je holka z horského barbarského kmene a nezmění se ani fň (u pubertálních hráčů, tedy deklarované cílovky, se změní pouze znění trapnejch sexistickejch vtipů, jejich pointy ale zůstanou stejné)
Sparkle: Když se rozhlídnu po tom, jak to je s vlkodlakama a upírama, tak mám mnohdy dojem, že to začíná být asi jako s těma elfama co sou jen lidi se špičatejma ušima. Z upírů se pomalu ale jistě stávaj jen lidi se špičatejma zubama a pár superschopnostma, co jsou závislí na krvi místo na droze... to vyznění té "rasy" se tam prostě víc a víc vytrácí.
10.3.2011 06:20 - Vojtěch
Otázka je, jestli je to opravdu špatně. Někdo chce opravdu odlišné cizí rasy, někdo zase lidi se špičatýma ušima a takových také nebude úplně málo. Myslím, že zmínka v popisu ke hře by se objevit mohla, nebo nějaký soupis oblíbených rasových námětů, ale na druhou stranu zase nemyslím, že by bylo dobré někomu nutit něco, co nechce. Zvlášť u pokud se hra snaží cílovat co nejširší skupinu lidí.
10.3.2011 07:19 - Jarik
Vojtech:
Z mych pedagogickych zkusenosti (a tech neni mnoho) musim rici, ze pubertalni jedinec casto ani nevi co chce. Nevi to, do te chvile, dokud mu takova moznost neni nabidnuta.
Zadny z mych studentu by se jiz nikdy z RPG hram nevratil (a zustal by u predstavy.. "to jsem hral jako malej. sekani, mapovani, napeti."), kdybych jim to nenabidnul a neslibil sirsi rozmer (emoce, osobni problemy, vztahy, nenaplnenost vlastnich predstav).

Takze tentokrat s teou nemohu souhlasit. Kdo zustava zaseknuty u toho, ze mu staci ty spicate usi na cloveku, ... tak vlastne zustava ve stereotypu detskych let - rozumej do 10 let veku.
10.3.2011 09:57 - Vojtěch
Ono je rozdíl nabídnout a nutit, víme? Udělat pořádný základní popis rasy a dát do něj podnětné nápady je jedna věc, ale zkoušet s tím prudit, pokud se do toho zrovna hráči nehchce je zas druhá. Pravidla by měla být především mechanická opora pro zprostředkování interakce hráče se světem, ale do takových těch fluff věcí už by se moc míchat nemusela, spíš dát pár nápadů a a trochu šťavnatých popisů pro navození atmosféry, ale nezabírat zbytečně stránky balastem.

Jak například chceš nacpat náhled na elfa, co má Sirien do pravidel? A co když já budu třeba chtít, aby se Elfové se svým dlouhým životem vyrovnávali, tak, že se v určitém bodě rozhodnou zapomenout a začít od nuly, protože jim jinak hrozí šílenství a proto mají jakés takés mlhavé vzpomínky na předchozí životy a neustále se potýkají s nejistotou, jestli se jim to jen nezdá? A ketrý z těch X nápadů na popis rasy by se tu určitě sešly se měl dát do OBECNÝCH pravidel? Sáhodlouhé a popisy patří do popisů světa, tady jsou nadbytečné a spíš na škodu. Možná jsou to steretypy, možná by se do základních pravidel nemuselo psát skoro nic, pokud vás to tam dráždí, ale po začátečníka je myslím klišovitá fantasy tak nějak pohodlné čtení, ve kterém se snáze zorientuje a jakmile si zažije mechaniky, tak si omáčku pohodlně nahradí něčím originálnějším.
10.3.2011 10:28 - Colombo
Jarik: furt nechápu, proč je elf jako kulturně odlišný člověk se špičatýma ušima špatný. Sapkowskemu to celkem šlo a i Erikson to nedělal moc jinak. Tolkien to měl svým způsobem taky tak.
10.3.2011 11:47 - Vojtěch
Já bych také řekl, že jakmile se začňe věc nějak moc vyhraňovat, tak se začne publikum štěpit na líbí/nelíbí a ve výsledku to nebude nejlepší.
10.3.2011 11:52 - sirien
Vojtěch píše:
nemyslím, že by bylo dobré někomu nutit něco, co nechce. Zvlášť u pokud se hra snaží cílovat co nejširší skupinu lidí.

Vtip spočívá v tom, že Altar nemá bandu ninjů kterou by na Tebe poslal, když nebudeš hrát as written (narozdíl od white wolfu svého času, bastardi měli mágský věštce co zjistili že nehraješ správně a pak na Tebe poslali upíří ninji, fakt nehezkej přístup, štěstí že se už nějakou dobu nestaraj, jinak bych měl utrum)
Elfy jako lidi se špičatýma ušima si umí sám dotvořit každý blb, když to tak řeknu, takže pokud je někdo chce, pak si je udělá lusknutím prstů. Nevím, proč se obtěžovat psát do pravidel náměty, které si každý udělá lusknutím prstů. Na druhou stranu ta propracovaná kulturní a rasově odlišná koncepce zase každýho nenapadne, proto jí má smysl psát, i když ji ne každý nutně využije.

Vojtěch píše:
ale zkoušet s tím prudit, pokud se do toho zrovna hráči nehchce

jak jsem psal výše, vtip je především v tom ukázat hráči, že to co chce není to, o co si říká.
Typický příklad dává s oblibou SEB při diskusích o stylovosti WoD:
Hrají se mágové a hráč přijde za ST se slovy "hele, já chci trekovskej faser. Mám tady Forces, mám tady Prime, tak ho přece umim vyrobit, že jo?" načež ST prohlásí "eeeh... ok, hele, teď na to kašli, necháme si to projít hlavou a pořešíme na další session, ok?" přičemž na další session zařídí hustou scénu, ve které zemře postava nějakého "huntera" a těsně před smrtí dá postavě onoho hráče dvě stě let starej revolver, který dokáže vystřelit kromě kulky i plamenej zášleh který ničí vše špatné a zvrhlé - artefakt s vlastní historií, mocí a stylově ladící atmosféře, načež hráči září oči a na faser si už vůbec nevzpomene - to co chtěl totiž nebyl star trekový faser, to co chtěl byla stylová magická gana.
Podobně ve Vampire přijde hráč za ST a řiká: "hele, si pořídim dvě katany. Víš co, schopnosti na to mám, skill taky, a přijde mi to hustý" načež ST zděšeně odsune věc opět o session. Na další session zinscenuje bitku, při které nepřítel vezme postavu tohodle hráče a prohodí jí výlohou sportovních potřeb. Jak se postava zvedá, padnou jí do ruky dva teleskopické horolezecné cepíny... protože hráč nechtěl dvě katany, chtěl dvě zbraně, které budou efektivní a se kterými bude jeho postava vypadat a) namakaně a b) jako fakt zkušenej naskillenej týpek, se kterym si nechcete zahrávat. A když jeho okouzlení vyprchá, tak ST zinscenuje nějaké předání mezi hráčskou a NPC skupinou - skupiny stojí 50 metrů od sebe, doprostřed vstoupí jejich vůdci spolu s jedním bodyguardem. NPC bodyguard se chce tvářit hustě, tak cestou rozklesne dvě normální teleskopky... a hráč ho může elegantně setřít, když hned na to nezávazně rozcvakne dva horolezecké cepíny. Herní efekt prakticky stejný, ale oproti katanám mnohem stylovější.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12662887573242 secREMOTE_IP: 3.144.202.167