Kultura

ShadoWWW
3.3.2010 07:30
Dračí doupě II (původní)
Konečně vznikly oficiální stránky Dračího doupěte II. Zatím tam jsou jen stylové wallpapery a seznam autorů.

Trochu mě překvapilo, že tam není nikdo, kdo by se nějak častěji objevoval na stránkách Kostky. Z toho mi vychází, že nové DrD bude mít pravděpodobně blíž k Fate než k DnD 4E.

TATO DISKUSE JE VYHRAZENA PRO PŮVODNÍ (NEREVIDOVANÉ) DRD2. DISKUSE O REVIDOVANÉ (AKTUÁLNÍ) VERZI JE ZDE

Recenze původního DrDII:
Sirienova recenze
Jersonova recenze
12.8.2011 15:15 - Peekay
Beltar píše:
Rodová zbraň
Tohle je přeci uplně špatně, sice si každý může vybrat jakou chce, ale pak už ho to jen omezuje. Vydím to podobně u DnD 4e. Tam si válečník vezme featy na +1 attack with Axe a +1 damage with Axe a pak i když najde lepší meč než má sekeru, tak ho používat nebude, protože je s ním slabší, nebo poruší pravidla a přehodí si featy na sword. A tady to bude stejné, pokud někdo najde kouzelný meč, ale rodovku má sekeru, tak ho používat nebude.


1) Nerozumiem komentaru s obmedzovanim - tym, ze si zoberies Rodovu zbran, predsa nestracas schopnost pouzit ne-rodovu, alebo? (o tom, ze zdaleka nebude mat kazda postava ZS Rodova zbran ani nehovorim)

2) Odporucam pozriet (volitelne) pravidlo o zabudani, ktore najdes na strane 217. Ja by som to ako PH interpretoval tak, ze zmenit si jednu rodovku na druhu je uplne v pohode (obzvlast, ak si k tomu hrac vymysli nejaky aspon trochu cool dovod).
12.8.2011 15:20 - Beltar
Bouchi píše:
Beltar píše:
hraju na dudy a jsem první v ini, zahral jsem na dudy posily běží a pak po mě skřeti střílí ve své ini a já uhýbám a uskakuji za zdroje apod. To prave ne, ty kdyz ve sve ini nahlasis akci "hraju na dudy" tak muze kazdy skret nahlasit protiakci "strilim po nem abych mu v hrani zabranil". A pak si vsichni hodite a tobe se AFAIK povede zahrat jen kdyz hodis nejvic a nikdo ze skretu se nevycerpa.


Pokud si dobře vzpomínám je v pravidlech příklad s otevíráním brány, který jasně říká, že se na akci, která nepůsobí na tebe nedá reagovat. A že tedy starosta otevře bránu a ty pak můžeš udělat něco jiného, třeba přiběhnout a zase ji zavřít.
Z toho vlastně vyplývá že:
1) když hraju na dudy, abych přivolal posily, skřeti s tím nic neudělají
2) když hraju na dudy, aby skřetům explodovala hlava, smějí mě před tím rozstřílet na kousky.

Je to tak?
12.8.2011 15:25 - Faire
Peekay: To je IMHO právě DnD 4e powergaming :) Proč používat něco suboptimálního? Pokud má někde +1 bonus a pak nemůže použít co chce, je to problém :)

Proto preferuju systémy, které staví více na schopnostech postav než na zbraních, nemají příliš rozsáhlý level-scaling. Jde to poznat u Oblivionu - ve vanilla je každý bonus dobrý, protože vše leveluje s Vámi (trochu přeháním, vanilla byla současně tak snadná, že to bylo celkem jedno). Když si tam ale člověk nahodí Duke Patrick Sca (šermířský) mód, zjistí:

a) může zabít kohokoliv, pokud se mu dostane do zad
b) kdokoliv může zabít jeho, když se mu dostane do zad
c) v boji najednou VELMI záleží na tom, jak obratně PC šermuje - více, než na statistikách zbraní

Najednou nezáleží na tom, abych byl stoprocentně namaxený, ale na tom, abych dokázal svou zbraň patřičně použít. +1 bonus mi může být úplně ukradený...

BTW díval jsem se na přehled OSRPG Lamentations of the Flame Princess (nebo jak se to zkracuje) a powergamer by tam poplakal - válečník je jediný, komu se vůbec zvyšuje AR (útočné číslo), ostatní se musí vyblbnout jinými způsoby... Přijde mi, že u narativních her (a pochopil jsem, že tam se Drd 2 překvapivě řadí) je to podobné - nejde o +1 bonusy, jde o příběh (který neměly zbytečně narušovat WTF nelogičnosti).
12.8.2011 15:26 - Bouchi
Beltar píše:
Pokud si dobře vzpomínám je v pravidlech příklad s otevíráním brány, který jasně říká, že se na akci, která nepůsobí na tebe nedá reagovat. A že tedy starosta otevře bránu a ty pak můžeš udělat něco jiného, třeba přiběhnout a zase ji zavřít.
Vzpominas si nedostatecne - na akci, ktera nepusobi na tebe, se neda reagovat s pomoci manevru obrana. Pokud jsi jeste nevyuzil svoji vlastni akci, muzes s ni reagovat na cokoli.
12.8.2011 15:30 - Merlkir
ShadoWWW píše:
Proč autoři DrD dokázali před 20 lety na koleni sepsat přehledná pravidla, a dnes s podporou počítačů a dvěma dekádami zkušeností to nešlo?

ShadoWWW píše:
Slyším to ze všech stran.

ShadoWWW píše:
Ano, čekal jsem to. Proto jsem si je nekoupil. Že to budel ale horší než u DrD+, jsem nečekal.

ShadoWWW píše:
Neřekl bych příliš inovativní (objevují se názory, že systém je podobný Shadowrunu - sám nemohu posoudit, Shadowrun neznám).


ShadoWWWe, nic proti, ale přestože nechceš soudit DrDII, protože ho nemáš a nečetl jsi ho, přesně to děláš. Dáváš k dobru "co jsi slyšel" a na základě informací z doslechu děláš závěry. Mimochodem ten komentář o Shadowrunu je velmi legrační a imo postavený hlavně na bujné fantazii autora.
12.8.2011 15:52 - Jarik
Bouchi píše:
Vzpominas si nedostatecne - na akci, ktera nepusobi na tebe, se neda reagovat s pomoci manevru obrana. Pokud jsi jeste nevyuzil svoji vlastni akci, muzes s ni reagovat na cokoli.

Vstoupim do debaty tebe a Beltara.
Str. 124 - popis manevru Obrana (je jasne, ze je to protiakce):
... Obranu lze pouzit pouze proti akcim, ktere zasahnou primo postavu, nikoliv proti akcim mirenym jen na nekoho jineho, napriklad jeji spolubojovniky.

Je-li tato veta platna, pak ma pravdu Beltar.

Pokud ovsem nektery skret s lukem ma potreu prekazit postave cinnost (a ma jeste akci - nikoliv Obranu) hrani na dudy, tak tak ucinit muze. Stoji jej to ovsem beznou akci.
12.8.2011 16:16 - alef0
<satinského hlasom>Tak čo, chlapci, ako si tu žijete?</satinského hlasom>
Ten negativizmus je vidieť v noirových príspevkoch, ktoré si implicitne všetko pretočia a dotiahnu do extrému tak, aby v tom našli chyby, blbosti a negatíva, ale to nie je pre mňa nič nové, o to viac si užívam diskusie!

Disclaimer: ja som sadzač. Na systéme som sa nepodieľal. To len pre poriadok, lebo zachvíľu budeme drbať do Alnaga, že tá jeho česká D&D je hovadina. Neraď ma to autorského tímu, pretože tam nepatrím -- môžem však posúvať skvelé nápady do dizajnérskeho fóra.

Ale k jadru veci.
alef0 píše:
veď D&D je plné WTF momentov, nad ktorými šermiari dostávajú porážky...

Prečítajte si zoznam powerov a povedzte, či sú realistické, validné a či ich šermiari žerú.

-------------

Ad môj post z RPGFóra.

Milý noir a Alnag,
1. kedy si sa naposledy skúsil naučiť viesť nový systém? Išlo ti to ľahko? Hneď prvý session bol super? Hráči ti ďakovali a ty si zaspával sladkým spánkom, ako sa ti podarilo? Alebo si mal super Predsedu hry, ktorý ti to ukázal? Ďakujem za odpoveď.
2. ako vyzerali časy, keď si sa učil D&D / Gumshoe? Opäť skúsený Predseda hry ako napr. Alnag, čo ti uľahčilo cestu?

Tá veta platí viac pre rozprávača než pre hráčov a vzťahovala sa na moje skúsenosti z hry. My sme nemali dokonalého predsedu hry, ani background a preto hovorím o náročnejšom štarte. Ale rozhodne už viem oveľa lepšie ako do druhej hry -- ísť Rýchlu hru, manévry zaviesť neskôr. Keď sa bavíš už na prvej hre a nemáš problém, tým lepšie, teším sa s tebou a som rád.

Ale chápem, že Noir ako človek verný D&D zrejme tento pocit nezakúsil, a preto asi nepozná pocit, čo znamená skúsiť novú komplexnú RPG hru a naučiť sa ju hrať. (Oprav ma, ak sa mýlim).

Ad prepólovanie a tabula rasa: ešte raz -- veľa starých DrD hráčov príde, letmo preletí pravidlá, zahrá si to a začne prskať, lebo ,,to nie je ako ich staré DrD" a začnú skákať po recenziách. Toto vidím pravidelne v momentoch, keď veteráni D&D/DrD prídu k novej hre, kde sú koncepty poňaté inak než v ich hrách. Upozorňujem, že nad vecami, ktoré sú na prvý pohľad WTF, sa treba zamyslieť a prečítať ich poriadne, ak ste veteránmi.

Príklad z dnes: ,,OMG OMG KEĎ HÁDŽEM SKÚŠKU PROTI DEVIATKE MÁM HORŠIU ŠANCU NA ÚSPECH NEŽ KEĎ HÁDŽEM NA STRET, PRAVIDLÁ SÚ SOMARINA!!!" [tri strany kritiky pravidiel nasledujú]... a keď si prečítate príslušné texty v knihe, tak zistíte, že to nie je len o pravdepodobnosti, ale o fikcii a toto uvedomenie u mňa spadá pod prepólovanie, pretože ide o prekonanie zvyku.

Ergo, prečo je obrat horší? Lebo noirovi sa zdá byť horší?

Alnagova extrapolácia k Edwardsovmu braindamagu je presne ťahanie vecí do extrému, o ktorom hovorím na začiatku postu.

Môj post hovoril o realite, ktorá je vlastná mnohým sedeniam a ktorá sa rozhodne objaví a treba s ňou rátať.



ShadoWWW píše:
Neřekl bych příliš inovativní (objevují se názory, že systém je podobný Shadowrunu - sám nemohu posoudit, Shadowrun neznám).

Ten názor (jeden) je na webe DrD2. To nie je pravda, stačí nahliadnuť do oboch pravidiel a zistíš, že to nie je pravda -- už len základný mechanika je iné (Shadowrun je poolový systém s tonou kociek, DrD II poolový nie je), vyčerpanie v Shadowrune AFAIK nie je atď atď.
12.8.2011 16:25 - Alnag
Alef0 píše:
1. kedy si sa naposledy skúsil naučiť viesť nový systém? Išlo ti to ľahko? Hneď prvý session bol super? Hráči ti ďakovali a ty si zaspával sladkým spánkom, ako sa ti podarilo? Alebo si mal super Predsedu hry, ktorý ti to ukázal? Ďakujem za odpoveď.
2. ako vyzerali časy, keď si sa učil D&D / Gumshoe? Opäť skúsený Predseda hry ako napr. Alnag, čo ti uľahčilo cestu?


Ano, šlo mi to lehce. Ano, hned první session byl super. Můj první session v Esoterroristech hráli Geralt a Sirien, můžeš se jich zeptat. Můj první session v D&D 4e hrál Almi, Noir a Quentin. Můžeš se jich zeptat... cestu mi ulehčilo to, že jsem hrál hodně různých a různorodých RPG předtím. Můj první session Star Wars jsem hrál na Gameconu 2007. Líbil se extrémně. Můj první session DnD 3e jakbysmet. Já prostě nemám špatné zkušenosti z prvních pokusů s nějakým RPG. A proto mi to co píšeš naprosto nedává smysl.
12.8.2011 16:30 - Faire
Já ty špatné zkušenosti mám - přecházeli jsme z DnD na Mouse Guard, první hra byla celkem OK (byť trochu zmatená), ale druhá byla otřesná. Přeorientovat se z klasického Dračáku na narativní systém je IMHO docela brutální změna. Může to být snadné, nebo taky těžké - záleží na konkrétní skupině hráčů.
12.8.2011 16:31 - alef0
K ShadowWWW: budem reagovať priamo na tvoje komentáre, ktoré vznikli tvojim extrahovaním kritík z RPGFóra a z d20ky, prípadne ich preformulovaním.

Píše:
Špatně zvolené fonty názvů kapitol

Presnejšie, ľudia sa sťažujú, že by to ustálo o bod väčší font a áno, ustálo. Rovnako by to ustálo možno viac vzduchu -- ale žiaľ, hoci moje srdce plače rovnako ako srdcia tvojich referentov, nemôžem s tým vzhľadom na stanovený rozsah nič spraviť.

Píše:
začátku knihy není přehled základních pravidel

Spisuje sa DrD 2 Lite, ktoré bude tuším bezplatne na webe. Bolo to viackrát vyargumentované, brojil proti tomu primárne noir. (Ostatné kritiky boli v hmlistej línii ,,pravidlá sú divné", čo je ťažko adresovať.)

Píše:
důležitá pravidla pro iniciativu (a nejen pro ni) nejsou tam, kde by je hráč hledal...

Narážaš zrejme na noirov príklad s iniciatívou, kde v časti iniciatíva nebolo napísané, že iniciatívu hádžeš každé kolo -- iné výčitky neboli. Bolo to zavedené do úvah.

Píše:
Proč autoři DrD dokázali před 20 lety na koleni sepsat přehledná pravidla, a dnes s podporou počítačů a dvěma dekádami zkušeností to nešlo?

S týmto nesúhlasím, pozri si rozsah DrD 1.1 a možnosti, ktoré vtedajší systém ponúkal. Samozrejme, tvoja kritika bude ešte validnejšia (niežeby teraz nebola), keď prečítaš sám ;-)

Shadowun som vyriešil vyššie, to jednoducho nie je pravda.

Píše:
Jinými slovy: DrD 2 byla být jiná hra (nebo tohle mělo být DrD+). DrD2 mělo být zkrátka jiné, bližší DrD 1.x

Corporate tagline: ,,nová hra s duchom starého Dračáku." Keď chceš primeriavať východiská, zrejme je lepšie porovnať DrD 2 s DrD 3. Ja zastávam silný názor, že DrD 2 dozreje ako víno.

DrD 1.x sa opraviť nedá. Vyrábať X-tý klon D&D je kravina a keď si pozrieš nejaké diskusie na RPGFóre, tak zistiš, že nik reálne nevie, ako by mal vyzerať následník bližšie k DrDo -- jedni by chceli mierny posun v medziach zákona, iní ujednocovať mechaniky a ani sami fanúšikovia nevedia, čo by chceli.

A i keby to bola pravda, vec bližšiu k DrD 1.x tu nik nevyvinie (tu vlož tradičnú debatu o tom, že keby niekto ponúkol Sirienovi 500 tisíc Kč, tak by to radostne vyrobil).
12.8.2011 16:37 - alef0
Píše:
Můj první session v Esoterroristech hráli Geralt a Sirien, můžeš se jich zeptat. Můj první session v D&D 4e hrál Almi, Noir a Quentin. Můžeš se jich zeptat... cestu mi ulehčilo to, že jsem hrál hodně různých a různorodých RPG předtím. Můj první session Star Wars jsem hrál na Gameconu 2007.

Som rád a ako som písal, ak ti to ide dobre, je to len dobré. (Aby bolo jasné: dúfam, že sa nechytíte axiomaticky tvrdenia a budete bliakať dokola, že ,,,DRD2 GARANTUJE SHITNY SESSION NEHRAJTE TO")

Esoterroristi sú principiálne iná hra než D&D/StarWars z hľadiska mechaník, príbehových právomocí a fikcie?

Ešte čakám na noira.
---------------------------
Inak Faire hovorí o tom, čo ja.
12.8.2011 17:08 - ShadoWWW
Ještě krátká reakce:
alef0 píše:
Nemôžem s tým vzhľadom na stanovený rozsah nič spraviť

To chápu. Ale právě díky svým zkušenostem se sázením vím, že zvětšit font nadpisů by zvětšilo příručku o kolik? 4 strany? IMHO lepší zvětšit knihu o 4 strany než vydat nepřehledná pravidla. (BTW Vím, že ty jsi to ovlivnit nemohl.)

Tvou reakci na Shadowrun beru.

Abych nebyl jen kritický, tak líbí se mi, jak se autoři snaží co nejvíc opravovat chyby a zalepovat díry a věřím, že příští verze bude lepší (minimálně přehlednější). Ale nechápu, proč to nešlo vydat lépe hned. (Třeba tím, že by si celá hotová pravidla přečetlo pár lidí navíc.)

Myslím, že to měli vydat jako PDF předtím, než to vydali knižně. Všechny chyby by šly lehce opravit přímo do PDF a všichni by byli spokojení. Pak by vyšla knižně opravená verze. A koupilo by si ji dost hráčů (protože tisknout z PDf není levné), ale zas v PDF se dá snadno hledat.

Takto mi to přijde podobné jako u DrD+ edice A, kdy první hráči (kupci) byli testeři.

Ale po bitvě je každý generál.
12.8.2011 17:23 - Me-dea
Shadow PDF je blbost. Skoro každý by si to pak raději sehnal zadarmo a dostat se k tisku zdarma v práci / škole / u známých je dnes podle mě snadné.
12.8.2011 17:34 - Bouchi
Jarik píše:
Bouchi píše:
Vzpominas si nedostatecne - na akci, ktera nepusobi na tebe, se neda reagovat s pomoci manevru obrana. Pokud jsi jeste nevyuzil svoji vlastni akci, muzes s ni reagovat na cokoli.

Vstoupim do debaty tebe a Beltara.
Str. 124 - popis manevru Obrana (je jasne, ze je to protiakce):
... Obranu lze pouzit pouze proti akcim, ktere zasahnou primo postavu, nikoliv proti akcim mirenym jen na nekoho jineho, napriklad jeji spolubojovniky.

Je-li tato veta platna, pak ma pravdu Beltar.
Ehmmm...
Srovnej:
"na akci, ktera nepusobi na tebe, se neda reagovat s pomoci manevru obrana." (pisu ja)
"Obranu lze pouzit pouze proti akcim, ktere zasahnou primo postavu, nikoliv proti akcim mirenym jen na nekoho jineho," (pise prirucka)
Kde vidis rozdil?
12.8.2011 17:35 - sirien
alef0 píše:
príručka je z hľadiska obsahu na maxime

Sedím v kavárně takže jí nemám u sebe abych přímo citoval, ale je tam hromada zbytečného textu který by šel proškrtat. Ostatně to už tu někdo zmiňoval i přede mnou (noir?)

Píše:
Je Star Wars menej zábavný než Bourne len preto, že má nerealistické súboje?

Ach jo. Ty si vůbec nečetl to co jsem napasl. Vůbec jsem nemluvil o realismu, ale o realistickém základu - tj. jestli ty nerealistické scény dělají lidé, kteří vědí jak to v realitě má vypadat, nebo ne. A jak jsem demonstroval těmi videy, rozdíl je značný

Quentin: Lol. Hlavně epic bojovník DnD když se postaví Downovi, tak i Dawn vezme tu orichalcovou traverzu pořádně a zamyslí se nad tím, co teď dál. Chudák DrD bojovník 5 válečník 5 nevim co dalšího 5 - ten když se postaví Dawnovi tak Dawn urazí vedlejší židli nohu a naklepe ho přes zadek jak zlobivýho hošana, zatímco druhou rukou bude v klidu popíjet svůj čaj a pozornost bude věnovat hře těch jejich divnejch šachů s dragonbloodím Imakulátem sedícím naproti, kterou se rozhodli odehrát namísto bitvy o přechod řeky, ve které by pomřeli desetitisíce na obou stranách
(crossover rulez :D )

Me-dea píše:
Především by mě zajímala praxe plošných útoků - takový ten sek na 3 protivníky a podobně

Blbost, tečka. Bohužel, tohle je čistě filmová záležitost. Útok na víc protivníků je docela mistrovskej kousek a v reálu lze provést pouze tak, že si "vykrokuješ" vhodnou pozici a zaútočíš bleskově na prvního, minimálně ho odhodíš a okamžitě na to udeříš na druhého - víc než dva takhle nedáš, navíc to musíš mít v tu chvíli fakt promyšlený, musíš to provést bez chybně a musíš to mít fakt "v ruce". Samozřejmě, proti víc obstojným soupeřům Ti to takřka vůbec nemusí vyjít (teoreticky... pokud by to fakt nečekali...)

Merlkir píše:
dlouholetí hráči jiných RPG mají problém DrDII pochopit a správně hrát (a užít si to), protože je to prostě a jednoduše jiná hra.

Interesting.
Hráči DnD nemají obvykle nejmenší problémy s Exalted - totálně jiná hra. Hráči DrD většinou nemají nejmenší problém s WoD - absolutně jiná hra. Nepotkal jsem nikoho kdo by měl problém s InSpectres - hra diametrálně odlišná od jakékoliv jiné. Nepotkal jsem nikoho kdo by měl problém s Esoterorists (Gumshoe core) - také totálně odlišná hra. GURPS obvykle činí problémy jen při počátečním nastavování puzzle z pravidel, tj. pouze není-li tam nikdo jiný, kdo by měl s GURPS už zkušensoti. A docela rychle se to pak srovná. Shadowrun také nikomu nikdy nečinil moc problémy. Všechno jsem to hrál mnohokrát s kdekým na OG.
Your argument is totally invalid, srry bro

Jinak podstatná věc - ke zhodnocení hry nemusím o game designu vědět ani FŇ. PRostě mě baví nebo nebaví, něco mi v ní vadí nebo nevadí.

Merlkir píše:
zajímavé. Podle Alefa začátečník s RPG skoro určitě nebude mít problém DrDII pochopit a užije si ho napoprvé. Tadá - ruce pryč!

Řeči, nic víc než řeči. Nejdřív chci takovýho "začátečníka" vidět. A chci vidět takovýho začátečníka, kterej vedle sebe nebude mít nikoho jiného než další začátečníky, žádnej cheating typu "autoři si přizvou mezi sebe jednoho začátečníka, aby pěkně poreferoval..."

Merlkir píše:
máte zafixované řešení převodu reality do systému z jiných her.

Ano. Z tolika totálně rozdílných her, že nám nečiní problém přijmout nějaký další, pokud je funkční. Zeptej se Alnaga jak nám ukazoval Esoterorists. V životě jsem se s podobnou mechanikou odpočtu skillu nesetkal, ale neměl jsem s ní vůbec problém, protože prostě fungovala jak měla, člověk se jí snadno přizpůsobil, protože viděl jasně co ta mechanika dělá a k čemu vede.

Madea: Práce se zdroji je totálně nezvládnutá vůči matematice systému jako celku, víc se o tom rozepíšu v tý recenzi, tady by se to stejně ztratilo. Kterejkoliv gamista tu hru okamžitě rozřeže na kost jak při pitvě, nezabere mu to ani půlku první session.

ShadoWWW: Se SR to nemá nic společnýho. Je to mix převážně FATE a DnD4e doplněnej WoDčkem a SotY, docela to tam z toho odkapává - prakticky každá mechanika má svůj předvzor v některé z těhle her.

alef0 píše:
kedy si sa naposledy skúsil naučiť viesť nový systém? Išlo ti to ľahko? Hneď prvý session bol super?

Pár měsíců zpátky, ano, ano.
Vlastně i ta session DrDII pár týdnů zpátky - šlo to docela lehce, hra kterou jsme odehráli se mi i poměrně líbila. Její systém už tak moc ne.

Alnag píše:
Můj první session Star Wars jsem hrál na Gameconu 2007

Hej, tomu sem na druhou půlku příseděl, ten byl fakt geniální - kromě 4 hráčů tam měl Alnag navíc půblikum ke konci dalších asi 15ti (!!) lidí a všichni sme se úchvatně bavili. Excelentní finále, kromě jiného, pamatuju si ho živě dodneska.
(jinak jsem ani netušil, že ta hra Esoterorists co jsem s Alnagem hrál byla jeho první - vůbec to nebylo poznat, orientoval se v tom a představil nám to tak hladce, jakoby to předtim už několikrát hrál)

alef0 píše:
Esoterroristi sú principiálne iná hra než D&D/StarWars z hľadiska mechaník, príbehových právomocí a fikcie?

Absolutně. Jedná se o vůbec první hru designovanou na generování detektivního příběhu ve stylu Fringe a CSI, má naprosto specifické mechaniky pro aplikace dovedností, nalézání, vytváření a sledování stop atd. Jestli jí neznáš, tak to koukej dohnat, protože zrovna neznalost Esoterorists mi přijde že autorům DrDII dost ubrala - kdyby udělali základní mechaniku podle ní a zdroje fungovaly jako Esoterorists obecné dovednosti, bylo by to mnohem víc cool než jejich nucené propalování jemuž se efektivně nelze vyhnout, tj. víceméně jako tupý HPčka
12.8.2011 18:05 - alef0
Píše:
Ale právě díky svým zkušenostem se sázením vím, že zvětšit font nadpisů by zvětšilo příručku o kolik? 4 strany? IMHO lepší zvětšit knihu o 4 strany než vydat nepřehledná pravidla. (BTW Vím, že ty jsi to ovlivnit nemohl.)

Rozsah bol 320 strán (štandardný rozsah, viď napr. Player's Handbook), daný, hýbať sa s tým nedalo z rozličných technických dôvodov. Zápasili sme o každú stranu a bedákali nad každou stranou užitočného textu, ktorý sa vyhodil. (Ten nabratý rozsah by bol väčší, tá sadzba je totiž ako puzzle).

Tá editácia textu: ja nepoznám toky v tíme, ale šípim tradičnú odpoveď -- nebol čas. Ďalší release by bol na Vianoce, a to by už veľa ľudí nerozdýchalo.

K PDF prebehlo milión debát, a stav je aký je -- dospelo sa k záveru, že ,,najprv PDF, potom kniha" je na našom trhu prudký experiment, ktorý sa v prípade tohto projektu môže pokojne rovnať ekonomickej samovražde. (Heck, ešte aj John Wick nadáva pirátom-hráčov do fuckerov, že nemajú $5 na kúpu jeho minihier; tu predpokladám Alnagov rant na tému, že Wick uráža svojich hráčov a neváži si ich).


Píše:
Nepotkal jsem nikoho kdo by měl problém s InSpectres - hra diametrálně odlišná od jakékoliv jiné.

Viedol si to ty? Bola to prvé sedenie v zmysle ,,chlapi, zobral som pravidlá, pome hrať InSpectres, budem to viesť"? Ja opakujem, že so skúseným sprievodcom je zážitok oveľa lepší a opakujem, že ten môj príspevok vyplýval z mojich skúseností ako rozprávača z prvej hry. Keby si so mnou hral tretiu hru, už by to bolo super a keby to super nebolo, tak by si mohol oprávnene kritizovať, že som idiot rozprávač, ktorý to nezvládol a mal by si pravdu.


GURPS, D&D považujem za hry z rovnakého chlieva, dôležité je masternúť mechaniky, z hľadiska výstavby a štruktúry hry, hráčskych právomocí a prácou s fikciou je to rovnaký chliev (read: D&D a kamaráti s fikciou pracujú len voliteľne, v DrD2 je to dosť nutné a mnohokrát nadradené mechanikám). WoD zrejme detto (tu hovorím len nepriamo), zvyšok nechcem hodnotiť, aby som nedopadol ako ShadoWWW.

Inak InSpectres -- hral som ako divák s Rozprávačom, ktorý to hral po prvýkrát. Zábava nesmierna, ale po hre sme mali veľa otázok, ktoré by sa v druhej hre vyriešili -- a o tom hovorím.

Sirien píše:
Je to mix převážně FATE a DnD4e doplněnej WoDčkem a SotY, docela to tam z toho odkapává - prakticky každá mechanika má svůj předvzor v některé z těhle her.

Ako pozorovateľ vidím určite Solar System (burnenie zdrojov), ale aj In a Wicked Age, tá práca s iniciatívou je silne inšpirovaná, detto manévry mi prídu ako pekný pohľad na tamojšie základné štatistiky.

Ad Esoterrorist: vďaka za inšpiráciu! Opäť otázka na vedenie, ak chceš. (Inak neviem ako súvisí to, že to nepoznám ja s tým, že to nepozná vývojový tím, to mi príde zase ako nejaká noirovská extrapolácia.)

To nútené prepaľovanie som nepochopil -- nik ťa nenúti burniť zdroje, ale to nechajme na recenziu.

Ešte stále sa teším na noira a jeho prvorozprávačské skúsenosti.
12.8.2011 18:06 - Me-dea
Co když je to marketingový tah? Uděláme nevybalancovaný systém se slušnou dávkou chyb a nejasností a až si to všichni koupí, vydáme opravenou verzi, aby si to koupili znovu.

A ano, je to pokus o hloupý vtip, ale musela jsem si rýpnout :-). Jinak tohle já opravdu hodnotit nedokážu. Nejsem tak zkušená a nehrála jsem v tolika systémech a tak dlouho jako povolanější osoby.
12.8.2011 18:12 - alef0
Me-dea, nesúhlasím so ,,slušnou dávkou chýb", to nie je pravda (myslím konceptuálne chyby, nie preklepy typu ,,mísato"). Nejasnosti budú vo FAQu vysvetlené bezplatne, myslím, že je to viac než slušné -- opäť: FAQ k D&D mal tiež postupom času kopec strán. (Asi 65, ale tam sa riešili aj otázky k dodatkovým publikáciám). Nevybalansovanosť systému považujem aj ja za hlúpy vtip :-)

Každý súdny človek vie, že je kravina na tom postaviť marketingovú stratégiu, veď niekto z veteránov D&D ti pripomenie, ako fanúšikovia skackali, keď Wizardi vydali D&D 3.5 tri roky po tretej edícii. (Podotýkam, že predtým bol rozostup medzi edíciami tuším sedem rokov.) A Altar si to už vôbec nemôže dovoliť.
12.8.2011 18:17 - Geralt
Sice riskuju, že budu označen za pohůnka, ale když už se tu stočila řeč na Esoteroristy a mé případné dosvědčení, musím jednoznačně dát za pravdu sirienovi. Ani já jsem vůbec netušil (a během hry ani nepoznal), že to byla první sešna, kterou Alnag v Esoteroristech vedl. GUMSHOE systém je skutečně hodně intuitivní a troufnu si říct, že Laws vůbec nepřeháněl, když do úvodu příručky napsal, že nováčka lze naučit jádro hry během patnácti minut.
12.8.2011 18:18 - Me-dea
alefO, jen takový můj nápad, co jsem viděla u Warhammer armybooků: víš co by bylo skvělé? erata ve formě vytiskni, vystřihni a přelep. Vím, že to nejde dokola a tak, ale aspoň za úvahu by to určitě stálo.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10308885574341 secREMOTE_IP: 3.144.102.239